Oh jee, wat nu?

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peerke
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2033
Lid geworden op: 24 dec 2006, 12:18
Type MR2: ZZW30
Locatie: Langenboom

Oh jee, wat nu?

Bericht door Peerke »

Ik heb een wielbout afgebroken....wat nu.
Ik wist niet dat ik zo sterk was...
Kan ik met 3 wielmoeren erop rijden?

Afbeelding
Gebruikersavatar
-RdV-
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 145
Lid geworden op: 29 jan 2007, 16:26
Type MR2: ZZW30
Contacteer:

Re: Oh jee, wat nu?

Bericht door -RdV- »

Rijden met 3 bouten kan in een noodgeval, maar is zeer zeker af te raden.
Dat deze bout afgebroken is kan ook iets zeggen over de kwaliteit van de andere 3.

Gewoon even een nieuwe halen, onderdeel# 90942-02049 op de 00-02 modellen.
Gebruikersavatar
Peerke
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2033
Lid geworden op: 24 dec 2006, 12:18
Type MR2: ZZW30
Locatie: Langenboom

Re: Oh jee, wat nu?

Bericht door Peerke »

Ok, ga ik morgen regelen.
Willie....Willie..waar ben je?
Gebruikersavatar
Yellow Dream
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 203
Lid geworden op: 11 jun 2012, 22:17

Re: Oh jee, wat nu?

Bericht door Yellow Dream »

Je kunt er wel een kort stuk op rijden . Maar ik zou wel uitkijken.

Ik heb mijn wielbouten 2.5 jaar geleden achter veranderd door langere ivm spacers.

Ik heb er nog nooit last van gehad en waarschijnlijk is je moer er schuin op gegaan .
Meestal kan dit gebeuren doordat je ze je er met de wielmoetsleutel op zet .
Ik zet ze er altijd de eerste slagen met de hand op en daarna pas met de sleutel .

Als je er moet hebben hoor ik het wel .

In ieder geval succes en sterkte ;)
Gebruikersavatar
bond
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2202
Lid geworden op: 02 jan 2007, 19:39
Type MR2: AW11

Re: Oh jee, wat nu?

Bericht door bond »

Ik zou het niet doen. Heb zelf eens door greden met drie wielmoeren. Met een afstand van +/- 8km. Wat bleek kogellager naar zijn grootje. Dus nieuwlager en wielmoer vewijderen kosten. rond de 700 gulden. en dit was met een honda accord.
Gebruikersavatar
Peerke
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2033
Lid geworden op: 24 dec 2006, 12:18
Type MR2: ZZW30
Locatie: Langenboom

Re: Oh jee, wat nu?

Bericht door Peerke »

Ik heb die auto morgen nodig....GVD.
We zien wel.
Gebruikersavatar
erikmr
Berichten: 4425
Lid geworden op: 21 dec 2006, 23:16
Type MR2: AW11
Contacteer:

Re: Oh jee, wat nu?

Bericht door erikmr »

8) je kunt hem er gewoon uitslaan als je hem op een bepaalde stand zet
dan de nieuwe er in ( heeft spiebanen )
er voorzichtig in tikken en de rest gewoon draaien met het wiel er op
wel extra natrekken na een ritje
Gebruikersavatar
Peerke
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2033
Lid geworden op: 24 dec 2006, 12:18
Type MR2: ZZW30
Locatie: Langenboom

Re: Oh jee, wat nu?

Bericht door Peerke »

Is vandaag gelukt....Willie en Rik, bedankt.
Ik denk dat ik er nog 1 of meer heb die te vast zitten en waarvan de schroefdraad niet meer goed is.

Heeft iemand nog originele ZZW30 wielmoeren liggen?
Ik denk dat ik er een stuk of 4 nodig heb.
Daar is de schroefdraad bellabbert van.
Zeg maar wat het kost.
Gebruikersavatar
Yellow Dream
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 203
Lid geworden op: 11 jun 2012, 22:17

Re: Oh jee, wat nu?

Bericht door Yellow Dream »

Pieter , lees eens een bericht of 5 terug .

Volgens mij heb ik daar iets geplaatst :dux-blij_thumb-up:
Gebruikersavatar
Peerke
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2033
Lid geworden op: 24 dec 2006, 12:18
Type MR2: ZZW30
Locatie: Langenboom

Re: Oh jee, wat nu?

Bericht door Peerke »

Lees het nu pas van die bouten.
Zie PB
Gebruikersavatar
jaapio
Zere vingers van het typen..
Berichten: 869
Lid geworden op: 26 apr 2013, 06:53

Re: Oh jee, wat nu?

Bericht door jaapio »

Dit heb ik ook gehad met de Avensis. Reden…..verkeerd losdraaien en moeren die te vast zitten/zijn gaan zitten.

Deze moeren lopen niet taps toe maar plat. Er zit een soort van ring zeg maar die het mogelijk maakt het los draaien te vergemakkelijken. Door viezigheid/corrosie kan die ring vast/vaster gaan zitten aan de moer.

Met een gewone (originele)moersleutel komt alle kracht bij het losdraaien aan één kant……meest voorkomende reden dat die bouten afbreken als de moer erg vast zit. Met een kruissleutel is het al beter om de krachten te verdelen. Beste is nog met een luchtsleutel de moer los draaien. Ook vast draaien beter met een luchtsleutel en daarna met een moment sleutel. Tip….spuit wat smeersel tussen de ring en moer.

Deze uitleg heb ik van de specialist.

Je vraagt 4 moeren. Zijn deze alle vier van de voorwielen? Er zit verschil in de moeren voor de achter en voorwielen. Mits je natuurlijk de originele wielen eronder hebt liggen.
Voorste moeren zijn totale lengte 37.5mm. achterste 42.5mm
Gebruikersavatar
mr dude
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 feb 2015, 10:27

Re: Oh jee, wat nu?

Bericht door mr dude »

Trouwens, de wielmoeren worden met max. 11Nm vastgezet.. :maxititan-wow: ;D
Gebruikersavatar
mr dude
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 feb 2015, 10:27

Re: Oh jee, wat nu?

Bericht door mr dude »

Ehh, 11kg is ook goed ;D
Plaats reactie