Perre's AW11

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Perre
Knop gevonden hoor !
Type MR2: AW11
DECEMBER

Er is nog een leuk pakketje aangekomen. Work Equip3's. De velgen zijn 15", 7j ET35. Het mooie is dat ze een A-disc hebben. Ze zijn dus licht concaaf achteraan. De meeste Equip velgen zijn volledig plat, waardoor je in de problemen komt wat remmerij betreft. Een kleine spacer (10mm achter en 7mm voor + verlengde bouten) zullen ervoor zorgen dat de fitment perfect zit en er zeker voldoende plaats is voor de remmen. Deze ga ik perfect laten maken zodat ze specifiek voor de auto zijn (naafgat, boutgaten). De banden moet ik nog bestellen. Ik dacht aan advan neova ad08r, maar ik weet niet hoe die het op nat wegdek doen. Een andere optie zijn de TOYO TR1's. Veel goedkoper, en daarvan weet ik dat het een goede band is zowel op nat als droog. We zien wel.
Image
Image
Image

Daarnaast nog een kleinigheidje. Via iemand op Facebook heb ik 2 stickers laten maken met het schakelpatroon van een zesbak.
Hiervoor heb ik eerst het plaatje met het vijfbakpatroon gladgeschuurd. Dat zag er ook nog wel leuk uit zo.
Op foto zie je wat oneffenheden, dat is omdat er deukjes in men plaatje zitten. In het echt zie je die veel minder dan op foto.
Image
Image

Verder zijn het natuurlijk feestdagen geweest. Ik heb 1 van de bekende matchbox-AW11's in de juiste kleur met klaplichten open. Beetje jammer dat het rechtsgestuurd is, maar kom, ik ga er niet over zeuren.
Verder heb ik nog deze wielsleutel gekregen voor in de kofferbak (nu nog een reservewiel :D ). Handig op te bergen.
Image
Image
Image

Verder is de eerste tank inmiddels leeggereden. Het ideale moment om het oliepeil nog eens na te kijken. Dat ziet er allemaal best oké uit.
Image

Er is mij op verschillende plaatsen gevraagd om wat close-up foto's van de radio te nemen. Ik dacht dat jullie dit misschien ook wel interessant zouden vinden. Gezien je de lichtkleur kan aanpassen kan je het groen van de tellerbak mooi imiteren.
Image
Image

Om te eindigen nog wat foto's van de MR2 in het wild
Image
Image
Image
Image
Image
Perre
Knop gevonden hoor !
Er ging wat mis en de auto stond hierdoor vol met kalkplekken.
Een poging tot poetsen (met veel water van de tuinslang en 3 emmers) heeft toch voor heel wat krassen gezorgd.
Image

Ondertussen is dat allemaal gelukkig verholpen. Een professionele poetsbeurt en een coating later ziet de MR2 er weer picobello uit.
Image
Image
Image
Image
Image

Door omstandigheden zijn de nieuwe banden nog steeds niet besteld, dus nog steeds op tijdelijke velgen. Nu met linksvooraan de wintervelg van de Corolla wegens platrijden op weg naar de detailer. Ach ja, hij is tenminste weer thuis. Nu binnen lekker uitharden, en als de banden er dan eindelijk zijn is die klaar voor het oldtimerseizoen;
Image
erikmr
8) ziet er geweldig uit
hopelijk kun je dit jaar geweldig gaan genieten op de weg met de auto :dux-blij_thumb-up:
BST
Zere vingers van het typen..
Type MR2: SW20/21/22
Echt heel erg mooi geworden! Gaaf hoor :applaus-smiley:
MR2lars
Ik lul al aardig mee !
Echte heel mooi geworden! :applaus-smiley: :applaus-smiley: :applaus-smiley:
Perre
Knop gevonden hoor !
MAART

En jawel hoor banden en velgen staan erop en jongens staat dat goed!

Velgen zijn WORK Equip3 met volgende specs:
4x100, 15 inch, 7J breed, ET35, A Disk
Black cut clear centre, polished lip, black bolts

Er was heel wat onenigheid online over het al dan niet passen van deze velgen op een AW11b omwille van de remmen, maar na heel wat over-en-weer gemail met de mensen van Driftworks, en wat meten kwamen we tot de conclusie dat ET35 moest passen. Wel belangrijk was dat we voor A-disk wielen zouden gaan, die zijn achteraan wat concaaf. 0-disk wielen zijn volledig plat achteraan, en dat zou niet lukken.
Vaak wordt ET42 besteld voor AW11, maar die steken te ver naar buiten! Ik heb de gok gewaagd met in mijn achterhoofd dat ik in het ergste geval nog met een kleine spacer en langere wielbouten zou kunnen werken. Na het passen van de velgen bleek dat helemaal niet nodig. Alles past mooi.
Image
Image

De banden zijn TOYO Proxes TR1. Een betaalbare band die toch sportief rijgedrag aankan. Daarnaast is het een goede band zowel op droog als nat wegdek. Het zijn zeker geen banden met een supergrip zoals semi-slicks dat bieden, maar zeker niet slecht. Ze voldoen zeker voor mijn doeleinden. Ze zijn erg communicatief. Je voelt goed wanneer ze hun grip gaan verliezen.
Wat wel moeilijk is in mijn hoofd is dat ze assymetrisch en dus niet directioneel zijn. Toch verzekerd TOYO mij ervan dat de banden zo gedragen moeten worden. En intussen heb ik gezien dat het officiële VIOS Gazoo Racing team de banden ook draagt, en dat ze daar inderdaad ook assymetrisch liggen. Het zal dan wel kloppen.
ImageImage
Image
Image

En dan kon ik natuurlijk niet anders dan nog een paar mooie foto's maken!
Image
Image
Image
Image
erikmr
8) nice :)
voor mijn gevoel mag hij voor en achter iets zakken
Perre
Knop gevonden hoor !
Daar ga ik helemaal mee akkoord, maar dat zal voor in de winter zijn. Nu eerst even genieten van de auto.
Moest iemand een mooi voorstel hebben voor veren dan hoor ik het graag. Niet te laag, maar een paar cm mag zeker.
Die van men pa staat ook op standaard veren en KONI's en toch ligt die lager. Vreemd allemaal.
Perre
Knop gevonden hoor !
Ik heb foto's genomen voor mijn zoon zijn eerste communie. Na wat bewerken kwam ik met deze vette ols-school foto. Zo Rock'n'Roll deze.

Image
erikmr
:foto-ani: :foto-ani: :foto-ani: gave foto 8) 8)
BST
Zere vingers van het typen..
Type MR2: SW20/21/22
Mooi gedaan, leuke foto zo! :adhd:
Perre
Knop gevonden hoor !
Deze zomer is er niet teveel gedaan aan de MR2. Ik heb vooral de tijd genomen om ervan te genieten, gezien dit de eerste zomer is dat hij reed.
Er zijn nog een paar kleine dingen misgelopen die rechtgezet dienden te worden. Het ene al wat spannender dan het andere.

Tijdens de trip naar 40 jaar MR2 in de Toyota Collection Köln in Duitsland is de uitlaat (je weet wel, dat ene oude stuk nog) doorgebroken. Daar hebben we inmiddels een nieuw stuk pijp in gelast. De nieuwe uitlaat is een project voor in de winter.

Tijdens een willekeurige dag liep die niet lekker en wou hij nadien niet starten. Bleek een kabeltje van de AFM losgekomen te zijn en doorgebrand tegen de uitlaat. Dat was snel verholpen. Kabel zit nu terug vast zodat die niet meer tegen de uitlaat aan kan.

De zonnedeksels waren heel pluizig, dus die heb ik ontpluisd. Ook waren dit nog deksels van het blauwe interieur. Enkele dagen geleden heb ik er zwarte gevonden om deze blauwe te vervangen.
Image
Image

Ik heb nieuwe tapijten gekocht. Op zich ben ik er heel tevreden over, alleen schuiven ze na een hele tij naar voor en houden ze het gaspedaal naar beneden. Dat is serieus schrikken! De bevestiging die bij de matten zit vereist dat ik door men bodemtapijt schroef, en dat doe ik liever niet. Ik denk nog eens na hoe ik dat ga oplossen. Tips zijn altijd welkom.
ImageImage

Ik heb de versleten pookhoes vervangen voor een nieuwe. De nieuwe die ik kocht hat als basis erg plooibare draad, dus die heb ik vervangen door het stevigere kader uit de OEM hoes. Veel beter zo.
Image

Op een gegeven moment begint de AW11 te trillen als een malle. Blijkt dat de wielen niet meer gebalanceerd waren. Waarschijnlijk gewichtjes kwijt geraakt. Gevolg hiervan is ook dat ik de bout van de alternator ben kwijtgeraakt. Dat verklaard ook waarom die plots piepte bij de start. Gelukkig hebben we dat snel gezien toen de wagon op de brug ging om de wielen er af te halen. Dit was weel zeer verontrustend. Ik begrijp nog steeds niet hoe die is losgeraakt, ongeacht trillen.
Image
Image

Tot slot ben ik ook geweldig trots op mijn oplossing voor de smartphonehouder. Ik hang die niet graag aan het raam, want dat geeft kringen als je hem weghaalt. En ik haal hem ook altijd weg op meetings, want het past niet bij een jaren 80 auto.
Ik heb een sterke ronde magneet gekocht, die ik monteer op het metalen plaatje boven de kachelbediening. Als je deze boven de velcro plakt is dat vrij stevig. Nadien heb ik daarop mijn gsm-houder geïnstalleerd (verstevigd met dubbelzijdige tape). Dit houdt perfect, zelfs met sportief rijden. Op meets is het gewoon de magneet van het plaatje halen en alles in het handschoenenbakje gooien. Hieronder gebruik ik de hoes van mijn gsm om aan te tonen hoe het eruit ziet, omdat ik men gsm nodig had om de foto te nemen.
ImageImage
Image
De achterbank
Ik lul al aardig mee !
Je zou de vloermatten kunnen proberen te fixeren met velcro (klittenband)
Perre
Knop gevonden hoor !
Ik had ook al in die richting gedacht.
erikmr
8) van die gaatjes om de matten te fixeren zie je nagenoeg niks terug
Is de zelfde bevestiging als van de clubmatten

Je legt ze op hun plaats
Prikt het gaatje met een dunne schroevendraaier
En schroeft dan de plastic schroeven er in
Dan plaats je de mat terug

Als je alles weer verwijderd en je veegt en keer over de plek van de schroefgaten
Zie je niks behalve als je het weet 😎
Perre
Knop gevonden hoor !
Oh, dat is mooi om te horen. Misschien dat ik het toch waag dan. Ik had eigenlijk verwacht dat dat duidelijke gaten zouden zijn.
Zijn er clubmatten? Dat had ik gemist. Moet ik misschien toch maar eens naar kijken
Perre
Knop gevonden hoor !
Zoals in de vorige post beloofd post ik hier een aantal foto's van de interessantste bijeenkomsten deze zomer.

Eerste is ongetwijfeld het '40 years of MR2' evenement in Keulen. De 'Toyota Collection Köln' is de moeite om eens te doen, en de verzameling MR2's voor de deur was ook leuk. Ik had wel veel meer AW11 verwacht.
Image
Met een aantal leden van The Wild Bunch afgesproken aan de McDo, om zo samen naar Keulen te rijden. Klein stukje op de Autobahn was iedereen elkaar al kwijt omwille van geen snelheidslimiet.
Image
Ter plekke heb ik mij dan naast de mooiste AW11 aanwezig kunnen parkeren. Mooi toeval.
Image
Dit was ongetwijfeld de hardste AW11 ter plekke.

Verder zijn er in de zomer 2 wekelijkse oldtimerbijeenkomsten, beiden op ongeveer een half uurtje van huis. Het ene is Cars, Coffee and More in Kasterlee. De andere is de Oldtimermuze in Olen. Deze bijeenkomsten zijn fijn om de oldtimerenthousiastelingen in de buurt te leren kennen. Verder is het fijn omdat we hier met de familie naartoe kunnen.
Image
Hier zie je de E9 GTi van men pa en de E9 Liftback van mijn zus op CC&M.
Image
Dit is op de muze in Olen. Ik (groene shirt) laat de anderen zien hoeveel werkruimte je hebt in de motorruimte van de AW11.

Nog een mooie was de rit voor het Dierenthuisje. Een uitgestippelde rit (bolletje-pijl/GPS) voor het goede doel. Mijn dochtertje zat bij mij in de wagen en mijn zoon in de Volvo corbillard van men zus achter mij. Leuk om dit samen met de kinderen te doen. Als copiloot zijn ze nog niet veel waard :D .
Image
Bij de aankomst
Image
Hier zie je de corbillard van men zus, mijn AW11 en een heerlijke Corolla.

De Fly-in in Malle was een 2 dagen evenement. Op zaterdag stonden er al veel oldtimers, maar op zondag was het echt enorm.
Zaterdag heb ik heel lang als eerste wagen gestaan. Dit tot het terrein werd uitgebreid. Bijna ook mijn matchbox kwijt geraakt omdat deze van het dak afgerold was.
Image
Image

Laatste evenement waarover ik het nog wil hebben is de Lion's dag en de nacht van de paardenkracht. Dit was een rit en Cars and Coffee in combinatie met supercars, vanwege het vrij rijke publiek voelde ik mij hier niet op mijn plaats. De AW11 daarentegen heeft heel veel aandacht gehad. Meer dan alle Porches die er stonden.
Image
Image
De linker pitspoes had laarzen met een ketting aan. Dat was even een angstmoment toen ik zag dat ze op de auto gingen zitten en ik de ketting tegen de auto hoorde slaan :::|
erikmr
8) dus al lekker goed kunnen genieten van jou bolide
en er volgen nog hopelijk vele jaren :applaus-smiley:
Perre
Knop gevonden hoor !
Ja, heerlijk om na al die jaren werken eindelijk te kunnen genieten van de wagen.
Ik heb getwijfeld om een jaar te wachten omdat hij dan 100% compleet zou zijn ... maar ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb.
In de winter kan ik er nog verder aan werken, en tijdens de zomer lekker genieten.
Post Reply