spacers plaatsen

Alles over de MR2 in het algemeen. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de MR2.

Moderator: Pieten

dehea
Hallo,

Ik heb 20mm spacers gekocht en wil deze moteren icm mijn Dotz, type Zantvoort wielen, nu heb ik de volgende vraag.

Auto is ong. 2,5 a 3cm verlaagd en de velgen hebben een et waarde van 40 (of 42), gaat dit passen voordat ik aan de klus ga beginnen.

Heb de spacers aangeschaft zonder ffe door te denken of het gaat passen.

Rijdt er hier iemand met bovenstaande combinatie......:::|

groet, Mark.
xplorer
je kunt het toch gewoon even proberen....het is misschien een half uurtje werk om die dingen erop te zetten, ga een stukje rijden en je merkt vanzelf of ze aanlopen... ;)
Surferdude
En als ze aanlopen laat je de wielkasten even omrollen... Dat staat wel mooi.
dehea
xplorer: half uurtje zal wel meevallen, probleem is dat ik eerst 10 langere wielbouten moet plaatsen voordat de spacers erop kunnen........en als het dan niet goed past heb ik toch wel een probleem.

Surferdude: waar laat je dat omrollen doen?, gaat dat zonder zichtbare schade/ lijkt me toch wel een secuur werkje???

gr, Mark.
Surferdude
Elke goede velgenhandelaar kan dat of heeft de spullen er voor in huis, of anders moet hij op z'n minst wel weten waar dat bij jou in de buurt mogelijk is.
tilma800
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
Wat zijn de maten van je velgen? Je komt met die spacers uit op een et waarde van 20 (of 22m). Of het past hangt van de breedte van de velg af.
Etter
ik hoor wel is verhalen over spacers dat ze niet goed zijn ivm krombuigen assen? wat klopt hier van?
Surferdude
Alleen als je extreem gaat, 20 of 25 mm is geen probleem.
dehea
Tilma800: maten zijn 7j, 17inch en (voor 90% zeker) met een et waarde van 40.
gr, Mark.
tilma800
ok, voor zonder spacers steekt deze ca. 7.7mm binnen de spatbordrand

Achter is dit 20mm, met spacers dus 0 mm.

De rand van het spatbord is geen doel op zich, alleen maar een referentiepunt om te kunnen vergelijken.
dehea
betekend dat dan dat het wiel tijdens het veren tegen het spatbord loopt. (schokbrekers zijn gele koni's)

Zo ja, dan is her omrollen van de spatborden de enigste optie:huh:

gr, Mark.
tilma800
idd. Ik gok erop dat de velgen van Surferdude dezelfde maatvoering heeft.

En altijd banden monteren die iets naar binnen lopen.
Surferdude
Ik heb 7j, weet niet wat de ET is.
dehea
Met welke velg breedte / ET waarde zou je achter geen spacers meer nodig hebben?

Een paar nieuwe wielen staan al een tijdje op mijn wensenlijstje......wie weet....dan zijn de spacers misschien wel overbodig.;D

gr, Mark.
Ducky
Ik lul al aardig mee !
9J ET 35 valt mooi gelijk met de wielkast
tilma800
Ducky wrote:9J ET 35 valt mooi gelijk met de wielkast
8J ET35 ook, maar alleen voor. Het is alleen de vraag of je dat wilt of niet.
Robert
Etter wrote:ik hoor wel is verhalen over spacers dat ze niet goed zijn ivm krombuigen assen? wat klopt hier van?
Je brengt sowieso meer buigende krachten op de veerpoot/schokdemper aan, maar 20mm is denk ik geen probleem
BlackJax
Ik lul al aardig mee !
Etter wrote:ik hoor wel is verhalen over spacers dat ze niet goed zijn ivm krombuigen assen? wat klopt hier van?

Wat Arthur zegt, zo lang je het niet te gek maakt heeft het weinig invloed op je lagerbelastingen.

Om een of andere reden zien sommige mensen ook niet de overeenkomsten tussen spacers en velgen met aangepaste ET waardes. Het effect is hetzelfde maar de negatieve opmerkingen gaan altijd alleen over spacers :huh: . Daarbij komt nog dat enkel het plaatsen van spacers niks zegt over je spoorbreedte. Samen met de ET waarde van de velg kan je pas iets zinnigs zeggen hierover. Alleen het vergroten of verkleinen van je spoorbreedte (afstand van hart linker velg naar hart rechter velg) heeft invloed op je lagerbelasting en dus levensduur van je lagers.
Post Reply