bodykits

Alles over de MR2 in het algemeen. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de MR2.

Moderator: Pieten

decipherer
Zere vingers van het typen..
Ik ben een beetje aan het rondkijken voor een bodykit maar lees veel verhalen over bodykits waar erg veel aan moet gebeuren en slechte passing. Ik ben dan ook erg benieuwd naar jullie ervaringen. Ik had bv altijd begrepen dat urethaan beter was dan polyester oid, maar nu hoor ik weer dat urethaan vervormt (als het in het magazijn ligt?). En ik heb nog meer vragen. Welke materialen zijn er nog meer, welke zijn goed? Is een originele bodykit nou echt zo veel beter? Hoe groot zijn de verschillen tussen de imitatiekits, zowel in prijs als kwaliteit? Is het beter als de bevestigingsgaten voorgeboord zijn?

Ik hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken :)
Ilpoto
Ik lul al aardig mee !
De meeste bodykits zijn nog steeds gemaakt van glasvezel, dit is licht en sterk maar scheurt/breekt bij een te heftige belasting zoals een aanrijding of grote steen. (Poly)urethaan is veerkrachtiger, het is het materiaal waar ook de standaard Toyota bumpers van zijn gemaakt. Ze moeten echter direct een perfecte pasvorm hebben, want even een hoekje iets bijtrekken gaat bij dit materiaal niet of nauwelijks. Veel bodykits van polyurethaan ken ik niet, behalve de originele GReddy voorlip en een replica Border voorbumper. Van in elk geval de GReddy voorlip weet ik dat deze perfect past.

Glasvezel bodykits zijn makkelijker bij te werken, mocht de pasvorm niet direct perfect zijn. Echter, grote golven/verschillen in hoogte over grote vlakken etc. zijn niet of nauwelijks weg te werken, en daarom zien heel veel replica's er gewoon slecht en goedkoop uit. De meeste Veilside replica voorbumpers bijvoorbeeld zijn, als je er vanaf een lage hoek naar kijkt, net een golfplaat. Dat komt - vind ik - de kwaliteit van de hele auto niet ten goede, sterker nog de MR2 wordt er lelijker van. Ook slecht aansluitende naden zorgen ervoor dat de hele kwaliteitsbeleving naar beneden wordt gehaald.

Persoonlijk koop ik alleen bodyparts van 'echte' merken uit Japan, omdat ik weet dat deze - over het algemeen - veel strakker zijn EN beter aansluiten dan replica's. Bovendien ben ik fel tegen replica's, omdat de producerende bedrijven gewoonweg het design stelen van de 'echte' merken die in hun product enorm veel tijd, research, ontwerp, geld enz. hebben gestoken. Als dit je niet boeit omdat je het niet in je eigen portemonee wilt voelen is dat best begrijpelijk, maar de kwaliteit rechtstreeks van de 'echte' fabrikant is gewoon meestal merkbaar veel beter. Daar hangt dan wel een gepeperd prijskaartje aan meestal.

Nog een voorbeeldje: een vriend van me heeft via Toyoshop een setje Revision6 (Rogue) GReddy-replica sideskirts gekocht. Ze waren best strak over de hele lengte, maar eenmaal gemonteerd waren er toch behoorlijk veel aandachtspunten en is die vriend nog een paar weken bezig geweest de pasvorm te perfectioneren. Toen ik een paar maanden mijn originele GReddy skirts binnenkreeg, hoefde ik ze er alleen maar op te hangen en ze sloten direct aan. Genoeg ruimte onder de deuren, netjes afgewerkt en al voorgeschuurd waar dat nodig was.

Hopelijk heb je hier wat aan ;)
Quadc@msix
Ik lul al aardig mee !
Type MR2: AW11
helemaal met ILPOTO eens, kwaliteit moet nu eenmaal betaald worden, en als je dat niet kunt is dat zeker geen schande en moet je het met mindere kwaliteit doen er er zelf het beste van probeen te maken. Imi kits passen over het algemeen een stuk minder mooi, maar je kunt (ze met veel extra werk en tijd) minstens net zo mooi krijgen. Het is een kwestie van smaak en prioriteiten( en hoe handig je zelf bent). Als je een imikit koppt en je moet het door een spuiter strak en mooi passend laten maken, ben je in de regel nog meer kwijt dan als je ori had gekocht, de uurtarieven en materialen die spuiters rekenen zijn niet mis.
Over spuitwerk, polyester is normaal gezien makkelijker te spuiten dan urethane, de laatste heeft meer voorbehandeling nodig voor een mooi resultaat, bezuinig ook nooit op spuitkosten "ff goedkoop een lakje er op laten zetten" houd meestal in dat er een lap thinner overheen gaat (als "primer") en daarna de lak er op, prachtig mooi hoor, als het net gedaan is, maar na een paar maanden bladderd het er af, en in de regel hoef je ook niet terug te gaan voor garantie, want het moest toch "goedkoop?" vraag om referenties als je een bodykit laat monteren / spuiten, en kijk niet op een paar euro, je wil immers toch niet voor l*l rijden na een paar maanden??

John / TettjeTRDtw8)
decipherer
Bedankt voor de reacties, hier heb ik zeker wat aan.
Ik wil dus absoluut geen golfplaten of slecht aansluitende naden op m'n auto, dan laat ik hem liever origineel. Maar ik heb ook geen geldboompje groeien en de swap kost sowieso al handenvol geld dus ik zal nog even goed rond moeten kijken. Zijn 'echte' bodykits hier ook verkrijgbaar of moet je die toch in japan bestellen? (of zijn ze hier verkrijgbaar maar duurder dan in japan?)
Van welk materiaal is jouw bumper gemaakt Ilpoto?
Ilpoto
Ik lul al aardig mee !
Mijn complete bodykit is van glasvezel gemaakt. Zoals gezegd ken ik maar een paar urethane producten.

Als je geen geldboom hebt, maar wel een origineel en goed passende kit wilt, zou ik zeker naar de originele GReddy kit kijken. Exclusief de spoiler komt die op onder de 1000 euro (en bijna niemand hier heeft de complete kit), inclusief spoiler (die echt NIEMAND heeft) komt 'ie op iets van 1300 euro. Met shipping etc. erbij. En dat past direct, dus je hoeft verder alleen op spuitkosten te rekenen.

Voor een complete bumper ben je sowieso altijd meer kwijt dan alleen een lip. Het is dus maar waar je voor gaat. Mijn bodykit kwam alles bij elkaar (dus voorbumper, skirts, achterkantjes, achtervleugel en spiegels) op zo'n 3500 euro. Dat is natuurlijk erg veel geld (komt vooral door de Do-Luck voorbumper en achtervleugel, want dit merk is gewoon erg duur). Maar ergens daar tussenin zijn dus genoeg mogelijkheden voor een goed passende en mooi afgewerkte originele kit.

Mocht je meer advies willen mag je me altijd op MSN toevoegen (PM ff voor het adres).
decipherer
Moet zeggen dat ik van Greddy eigenlijk alleen de sideskirts mooi vind. Ik ga in ieder geval nog ff lekker rondkijken want ik heb geen haast :)

MSN gebruik ik niet vaak maar wellicht dat ik later nog eens contact opneem. Bedankt voor het aanbod in ieder geval!
JPMR2
Over het algemeen kun je zeggen dat origineel beter past dan imitatie. Maar wat is imitatie? Daar zijn ook een hele hoop verschillende soorten in leverbaar.
Mijn Revision6 voorbumper paste zonder aanpassing op de auto (auto is trouwens wel 100% schade vrij, dat is uiteraard wel het uigangspunt) Mijn (originele) Kaminari skirts hadden heel wat aanpassing nodig voordat ze goed pasten. Zelf nu benik er nog niet 100% tevreden mee, de ronding van de wielkast loopt niet mooi over in de skirt.
De Kaminari lippen voor en achter passen wel weer perfect, die hebben we er inmiddels al zat gemonteerd.

Ergens is dit ook wel te verklaren; skirts zijn een stuk lastiger te maken dan bumpers/lippen. Een skirt is een lang en smal ding en heeft dus erg snel last van krimp in het materiaal.

Ik heb inmiddels al zat verschillende merken bumpers en skirts hier gehad. Deze varieerden van "perfect passend" tot "nerver nooit niet passend te krijgen".
Ik heb H-style voorbumpers gehad die erg veel werk nodig hadden om passend gemaakt te worden. Ik heb H-style achterbumpers gehad die een erg goede pasvorm hadden. Je kunt dus niet per definitie zeggen dat merk zus of merk zo wel of niet goed passend is.

We hebben sets rechtstreeks uit Japan gehad waarvan de pasvorm zonder meer goed was, maar we hebben ook sets gehad die toch nog wel wat aandacht nodig hadden.

Door de boot genomen kun je wel stellen dat spullen die uit het Oostblok (Polen) komen een niet al te beste reputatie hebben. Wat kun je ook anders verwachten voor een complete voor- of achterbumper die inkoop 60,- euro kost!!
Spullen die in Japan gemaakt worden zijn over het algemeen goed van pasvorm maar ook daar moet je er rekening mee houden dat je toch wat aanpassingen zal moeten doen.

Er zijn twee dingen erg belangrijk om een bodykit goed aan de auto te kunnen krijgen;

- de auto moet (liefst) schadevrij zijn, helaas zijn die zeer zeldzaam geworden, maar in ieder geval perfect gerepareerd. We hebben in de spuiterij auto's gehad waar originele onderdelen simpelweg niet op pasten!

- degene die de bodykit gaat monteren moet een 100% vakman zijn. Je moet dus nooit bezuinigen op arbeid! Dat zal je altijd blijven zien. Het liefst iemand die al meer MR2's onderhanden heeft genomen, die weet welke schroef waar hoort.

Suc6 met je zoektocht.

JPMR2
Post Reply