Audio probleem
Moderator: Pieten
-
Carthago
Ik heb dus net mijn versterker in m'n mr2 aangesloten, toen ik hem uit m'n vorige auto had gehaald werkte hij perfect. Nu heb ik alles aangesloten en klinkt het geluid super zacht en dof. alleen de bas doet het iets beter (maar nog te zacht). De gain staat al maximaal dus dat is het niet. Weet iemand waar dit aan kan liggen? Ik kom der ni uit 
Tja, dat zijn nogal vage problemen, helaas. Even wat raad.
Gewoon alles nalopen (open deur of niet soms
) Begin met voeding, naast de +12V ook een goede massa? En heeft deze versterker een remote aansluiting, die ook een +12V nodig heeft om aan te schakelen? Gaat normaal via de headunit.
Verder, weet je zeker dat de gain op max staat? Klinkt gek hoor, maar je zou niet de eerste zijn die 'm de verkeerde kant op draait, en dus helemaal dicht zet. Zoiets zou naast het hele zachte geluid ook de vreemde verhouding hoog/laag kunnen verklaren. Zet 'm voor de zekerheid maar in het midden. En geef de potentiometer even een spuitje contactspay. Dat doet soms wonderen. Soms...
De speakers en hun aansluitingen. Plus en min verkeerd maakt wel iets uit natuurlijk, maar zijn nooit de oorzaak van bijna geen geluid. En let wel, de minus aansluiting van de speakers hoort NOOIT aan massa van het voertuig.
Te veel speakers bij elkaar geknoopt soms?
Heeft deze versterker meer dan één zekering? Is er soms eentje stuk?
Maar misschien is de signaalbron de oorzaak. Kabels goed? Probeer eens een andere bron. Een portabel CD speler of zo.
In het ergste geval alles los halen en een proefopstelling maken met een losse accu, signaalbron en wat speakers, dan kan je in ieder geval makkelijk alle aansluitingen volgen en zien waar het fout gaat.
Had je 'm vroeger als booster in gebruik, dus op de vermogensuitgang van een andere headunit? Dan staat er misschien nog een schakelaartje verkeerd. Eentje die de ingangsgevoeligheid dratisch naar beneden haalt.
Heb je de handleiding nog? Staat altijd wel een troubleshoot in. Anders zoeken (en vinden) via internet
Wel succes.
Gewoon alles nalopen (open deur of niet soms
Verder, weet je zeker dat de gain op max staat? Klinkt gek hoor, maar je zou niet de eerste zijn die 'm de verkeerde kant op draait, en dus helemaal dicht zet. Zoiets zou naast het hele zachte geluid ook de vreemde verhouding hoog/laag kunnen verklaren. Zet 'm voor de zekerheid maar in het midden. En geef de potentiometer even een spuitje contactspay. Dat doet soms wonderen. Soms...
De speakers en hun aansluitingen. Plus en min verkeerd maakt wel iets uit natuurlijk, maar zijn nooit de oorzaak van bijna geen geluid. En let wel, de minus aansluiting van de speakers hoort NOOIT aan massa van het voertuig.
Maar misschien is de signaalbron de oorzaak. Kabels goed? Probeer eens een andere bron. Een portabel CD speler of zo.
In het ergste geval alles los halen en een proefopstelling maken met een losse accu, signaalbron en wat speakers, dan kan je in ieder geval makkelijk alle aansluitingen volgen en zien waar het fout gaat.
Had je 'm vroeger als booster in gebruik, dus op de vermogensuitgang van een andere headunit? Dan staat er misschien nog een schakelaartje verkeerd. Eentje die de ingangsgevoeligheid dratisch naar beneden haalt.
Heb je de handleiding nog? Staat altijd wel een troubleshoot in. Anders zoeken (en vinden) via internet
Wel succes.
-
Carthago
ErikV wrote:Tja, dat zijn nogal vage problemen, helaas. Even wat raad.
Gewoon alles nalopen (open deur of niet soms) Begin met voeding, naast de +12V ook een goede massa? En heeft deze versterker een remote aansluiting, die ook een +12V nodig heeft om aan te schakelen? Gaat normaal via de headunit.
Wel succes.
Alle kabels zitten goed aangesloten (remote werkt ook goed want versterker gaat wel aan. Met gain al alle standen en mogelijkheden geprobeert. Maar wat is een potentiometer??
Speakers kabels eff omgedraaid voor de zekerheid en ze maken massa met de versterker. De versterker heeft 2 zekeringen die ik net vervangen heb maar had geen effect.
Verder heeft de versterker meerdere schakelaartjes en andere schuifjes er nog aan maar heb ze allemaal al op alle standen gehad en meerdere combinaties maar het geluid wordt er niet harden op.
IK ga binnenkort eff een versterker van een vriend vanme proberen om te kijken of het aan de versterker licht.
Bedankt voor de uitgebreidde reactie!
O, sorry. Potentiometer, ofwel potmeter of nog korter 'pot' is niets anders dan de met de knop verstelbare weerstand. Dus het stukje electronica dat, in jouw geval, de gain op de versterker regelt. In het algemeen dus altijd aanwezig bij alle vormen van instelbaarheid, zoals volume, bass/trebble en balans. Vandaar ook de tip even iets met contactspray te doen, stof en slijtage zijn de grootste vijand.Carthago wrote:Maar wat is een potentiometer??
Bedankt voor de uitgebreidde reactie!
Enne, graag gedaan. Wel jammer dat je het nog niet hebt kunnen fixen. Nogmaals succes.
-
spieker
ik heb ook is mijn versterker voorin gehad weet niet waar je hem hebt zitten maar toen werd die van mij gestoord door de stuurbekrachtiging
en heb je de voeding en de signaalkabels wel ver genoeg van elkaar af liggen vaak gaan de speakers dan piepen misschien kan het er aan liggen;)
en heb je de voeding en de signaalkabels wel ver genoeg van elkaar af liggen vaak gaan de speakers dan piepen misschien kan het er aan liggen;)
-
eaglez_mr2
- Ik lul al aardig mee !
heb je wel goeide afgeschermde kabels gebruikt anders heb je zowieso al wel veel kans op vervorming, ik heb aardig wat meters kabel in het "reservewielgat" liggen en alles ligt door elkaar maar nergens last van omdat t gewoon goed spul is. en welk merk versterker heb je? had ooit eens van die kijkshop troep en die begaf het ook om een of andere vreemde reden toen ik heb van de een in de andere auto zette:-/ als t geluid heel zacht is wil het ook nog wel eens het geval zijn dat de signaalkabels naar de boxen toe ergens contact maken...., misschien heel snugger maar staat je radio neit op de mute stand?:P probeer ook eens verschillende kanalen op de versterker apart te gebruiken, toevallig nix verkeersds "gebrugd"? succes igg ermee;D mocht je er helemaal niet uitkomen dan dat ding van je maat er een keer inhangen en als dat werkt gewoon een paar keer op de oude stampen en een nieuwe kopen, scheelt je een hoop frustratie:lach:
Misschien geen goede min.
- tweakmaster
- Zere vingers van het typen..
- Type MR2: AW11
op welke aansluiting heb je de versterker op de headunit? Op de speaker uitgang of op de rear/front/sub uitgang? Het kan zijn dat alleen de instellingen op je headunit verkeerd staan (wat ik dus had
)
-
spieker
in de kofferbak heb ik ook alles achter de bekleding door elkaar liggen en heb nu nergens last van:-/
-
Carthago
Nou kheb de versterker van een maat vanme erin gehad en die had hetzelfde probleem en mijn versterker in zijn auto deed het perfect, ligt dus iig niet aan de versterker. Ook echt alle instellingen op de radio uitgeprobeerd en veranderd, is het dus ook niet. Versterker zit gewoon op de RCA uitgang van de radio.
De kabels gebruikte ik ook in me vorige auto en was er niks mis mee terwijl ze dichter langs elkaar liepen.
Dus ik ga alles binnenkort maar eens via andere wegen door de auto laten lopen kijken of dat uitmaakt. Heb nu de plus via rechts, en de tulp + remote kabels via de middentunnel, misschien dat die worden gestoord door andere kabels ofzo. De min zit heel kort op de carroserie achter de passagierstoel.
Jmmr genoeg heb ik maar weinig tijd steeds
De kabels gebruikte ik ook in me vorige auto en was er niks mis mee terwijl ze dichter langs elkaar liepen.
Dus ik ga alles binnenkort maar eens via andere wegen door de auto laten lopen kijken of dat uitmaakt. Heb nu de plus via rechts, en de tulp + remote kabels via de middentunnel, misschien dat die worden gestoord door andere kabels ofzo. De min zit heel kort op de carroserie achter de passagierstoel.
Jmmr genoeg heb ik maar weinig tijd steeds
-
Carthago
tilma800 wrote:Meet het even door voordat je alles er uit gaat scheuren. Weet je zeker dat het echt geen istelling op de headunit is?
En heb je ook al een ander apparaat (b.v. mp3-speler) aangesloten gehad?
kan verder niks vinden wat ik nog in zou kunnen stellen, het boekje zecht er verder ook niks over. Mp3 speler kan ik aansluiten op de headunit dit moet wel apart geactiveerd worden, staat ook in het boekje. Het is trouwens een pioneer headunit.
-
Carthago
tilma800 wrote:Ik bedoel de mp3-speler direct op de versterker, dan kan je zien of het aan je headunit ligt of niet.
Hoe kan ik een mp3 speler op de versterker aansluiten dan? (wist ik ni
-
eaglez_mr2
- Ik lul al aardig mee !
dat kan wel maar dan moet je even een stakkertje halen met aan de ene kant tulp aansluiting en aan de andere kant een jack aansluiting...
-
eaglez_mr2
- Ik lul al aardig mee !
ik denk dat t aan je radio ligt, of je versterker in de radio is kapot, de rca uitgang is kapot, of hij maakt ergens korstluiting zodat je radio in een soort beveiliging springt en dus alleen het signaal een stuk verminderd, maar als je een fatsoenlijke iso stekker nog in de auto heb zitten dan druk je er zo even een andere radio in:)
-
Carthago
oke kga hem wel even met mn vinger aanraken om de brom te horen en een andere radio erin doen (heb zelf nog een andere radio liggen dus, zit gwoon normale iso stekkertjes in) btw de rca uitgang is het niet want me radio heeft er meerdere en het maakt nix uit.
Jullie horen het nog, thnx!
Jullie horen het nog, thnx!
-
Brum
Heb je al geprobeerd om de subwoofer filter op de radio uit te schakelen.
Ik neem aan, omdat jou radio meerdere RCA uitgangen heeft, dat ze omschakelbaar zijn naar sub uitgang.
Tenminste vaak is dat zo met pioneer.
Ik neem aan, omdat jou radio meerdere RCA uitgangen heeft, dat ze omschakelbaar zijn naar sub uitgang.
Tenminste vaak is dat zo met pioneer.