low rise koplampen

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

ace2k
Ik lul al aardig mee !
Type MR2: AW11
weet iemand hoe je het koplampsysteem moet schakelen, zodat ze maar voor de helft (of minder) opengaan.

alvast bedankt

grtz
West
Ik lul al aardig mee !
Sw20, Sw21, Sw22, Aw11?????
rmmr2
Zere vingers van het typen..
op het moment dat je de schakelaar aan zet om de koplampen omhoog te laten komen meteen weer een standje terug draaien.

je kan ook het hefboompje dat aan de motor zit verdraaien maar dat is geen succes dat zou ik niet doen. of je moet natuurlijk een setje revisions van rouge hebben liggen ::)
ace2k
Ik lul al aardig mee !
ja de sleepy eyes ja, is een sw20. je ziet weleens advertenties op internet 50 euro voor het "apparaatje" 100 euro incl. inbouwen, zegt dat het in 10 minuten gebeurd is zonder iets aan de standaard elektra te doen. dan lijkt mij dat het een kleinigheidje is wat misschien ook makkeljik zelf te doen is.
rmmr2
hmm dan wil ik de advertentie wel eens zien plus een foto van die zgn. sleepy eyes. ik heb er revisions in zitten A 600 euro excl inbouwen.
je moet ze zelf in elkaar zetten en ben er een dag mee bezig geweest....
ace2k
Ik lul al aardig mee !
ik vond het toen ook al zo raar toen ik die advertentie zag, zal eens kijken of ik hem nog een keer tegenkom. die revisions kende ik wel, wist dat het een duur systeem is, maar dan heb je ook complete lampunits en alles toch?
black thunder
die advertentie kom ik ook vaak tegen, met dat apparaatje kun je de koplampen in meerdere fases omhoog laten komen. op de foto zie je dan een mr2 met originele koplampen die half open staan.
ace2k
Ik lul al aardig mee !
advertentie gevonden stond nog op marktplaats
linkje

http://link.marktplaats.nl/155276334
Roland
Dit heb ik ook gemaakt op m'n Celica (ST182), dat is allemaal dezelfde electronica, ook als in een aw11 volgens mij.

Ik had de simpele versie gedaan, waardoor je niet kan knipogen, beetje vergelijkbaar als met de advertentie. Hier staat een uitgebreidere write-up inclusief knipogen bovenaan, daaronder mijn write-up van de simpele versie.

http://sierra.messageboard.nl/9268/viewtopic.php?t=470

Prima zelf te doen, zeker met een boek met bedradingsdiagrammen erbij van de auto.
Ren0W
Vul je gebruikersnaam en wachtwoord in om in te loggen
:mexico-smile:
Roland
oh, moment
Roland
UITGEBREID:
&quot wrote:komt ie dan HE! :lol:
Onder het stuur zit een plaat die je moet verwijderen.
En dan kom je een lucht buis tegen die je ook weg moet halen.
Bij de rode pijl zit een plastic ding die je ff moet verwijderen, anders krijg je hem niet los.
Image
En daar achter zit zit het blauwe relais kastje (daar gaat het om).
Image
Als je dat kastje los haald kom je dit tegen (zie foto)
Image
De Gele pijl is voor de Rechter koplamp.
De Blauwe pijl is voor de Linker koplamp.
De Rode pijl is voor beide (soort reset).
voor de techneuten onder ons, alles is min geschakeld. dwz zodra 1 van deze contackten massa krijgt gaat hij schakelen.
Je kunt het heel makkelijk proberen met een stukkie koper draad.
je contackt slot is altijd min. sleutel in contackt en daar doe je een stukkie koper draad omheen, en met de andere kant houd je tegen 1 van deze contackten aan je je zult zien dat de koplampen op en neer gaan.
Houd er wel rekening mee dat op die andere contackten wel 12 volt staat dus maak geen sluiting (of gebruik ff een zwevende zekering van 500mA of lager).
Image
Zoals je ziet heb ik de boel ff gesoldeerd, en Maak drukknopjes gebruikt (DOE DAT OOK!).

En dan is dit het resultaat: ;)
Image
Image
Image
En bij een MR2 zit dat blauwe relais kastje in het vooronder (waar het reserve wiel zit) verborgen onder een stuk plastic aan de rechterkant als je voor de auto staat.

Zo dit was weer een aflevering van klussen met kijkers ;)

SIMPEL:

Okee, ik heb het nu ook toegepast. Precies zoals k_tuning heeft gedaan,
alleen heb ik niet eens die drukknoppen van ROB-E gebruikt.
Met als resultaat dat je de klaplampen op de helft kan zetten op de orginele manier,
schakelaartje omhaalt,
en dan gewoon de lichten kan aanzetten zonder dat de lampen weer omhoog gaan.

Stap 1
Eerst haal je het paneel onder het stuur weg met een paar schroeven. Daarna haal je de luchtbuis weg zoals ROB-E al heeft laten zien. Haal dus dat plastic plugje weg, en dan kan je de luchtbuis zo weg trekken.

Image

Stap 2
Je ziet nu de bedrading lopen naar het blauwe klaplampen regelaarskastje.
Pak het witte draad en knip het door. Zet er een schakelaar tussen.

Image

Stap 3
Zet je lampen op de gewenste hoogte via de ouderwetse manier.
Haal je nieuwe schakelaar om (waarmee je de klaplampenregelaar uitschakelt).
En zet nu je lichten aan als op de orginele manier:

Image

Op deze manier heb je dus nog geen onafhankelijke klaplampen (wat ROB-E voor elkaar heeft gekregen met de drukknoppen),
maar als je dat knipogen niet zo boeit zoals mij, dan kan je zo op een simpele manier ze wel aanzetten op de helft oid.
En je hoeft zo ook niet het kastje los te halen, open te maken en erop te solderen. Je hebt alleen maar een schakelaar nodig.
Brum
Is heel simpel.
Gewoon met een schakelaar onderbreek je de kabel voor aansturing van de motoren. Kun je vinden aan de hand van een schema.
Heb ik ook bij mijn aw11.
Schakelaar kost maar een paar euro.
Ren0W
Boh, en ik dacht nog wel dat het makkelijk zou zijn :frusty:
Roland
Zo moeilijk is het niet. Zeker met een boek met diagrammen van de auto erbij.
black thunder
zijn de koplampen nu nog wel af te stellen? bij de celica lijken ze overdreven naar de grond gericht te staan?!
Peerke
Type MR2: ZZW30
Sleepy eyes gebruik je voor het oog.....overdag.
Niet om ook nog voorlichten te hebben of te gebruiken.
Je kunt ze eenvoudig maken dat ze ook schijnen als ze half open staan, of juist niet schijnen.
In normale stand staan ze gewoon goed afgesteld.........zoals nu het geval zou moeten zijn.
gorsche
Ik lul al aardig mee !
Het setje dat ze op marktplaats verkopen werkt prima! het enigste wat je krijgt zijn 2 extra zekeringen in je zekeringenkastje en een schakelaartje in de auto om de hoogte van de lampen in te stellen.

Ik heb dit een paar maanden geleden laten doen voor €70,- incl. inbouw.

Werkt prima en het voor deel is dat je het systeem ook uit kan zetten zodat je lampen weer standaard werken.
Roland
@gorsche, hoe is de besturing ervan? Moet je met een knopje/schakelaar timen op het juiste moment, als ze net open of dicht gaan? Of druk je een knop in en gaan ze automatisch naar de gewenste hoogte?
Post Reply