kosten waterpomp en hoofdremcilinder

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

aw11some
Net een slecht :'( bericht gehad van de garage waar ik mijn AW11 had gebracht ter APK:

De koelvloeistoflekkage die ik zelf had geconstateerd (plasje links voor het rechterachterwiel) wordt veroorzaakt door een defecte waterpomp.
mat.kosten: 70 euro
arbeid: 1,5 uur

Hoofdremcilinder is niet goed meer -> pedaal gaat soms tot de bodem.
mat.kosten: 237 euro
arbeid: 1,5 uur

Klinkt dit redelijk qua kosten en tijd?
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
Mjah prijzen lijken me wel redelijk. Tijd ook wel.. Helaas :(
aw11some
Werd net gebeld door de garage... hoofdremcilinder is niet op voorraad bij hun leverancier. Verw. levertijd: 3 maanden!!
Kan wel besteld worden bij Toyota maar kost dan ineens 350 euro!
lekker is dat :'(

Heb nu mijn hoop gevestigd op CAR Toyotaparts in Nijkerkerveen.
Xhermes
Heb je de Brezan/ Gamo al gebeld?
Roland
Duurt een waterpomp vervangen niet veel langer?
ROB-E
www.hbase.nl

heb voor de Celica 2 reviesie setjes gekocht voor de koppeling cilinders. (via Lasaulec)
was nog geen 2 tientjes kwijt.

alleen zet het er zelf wel in;D
Roland
Dit gaat weliswaar over een hoofdremcilinder, maar misschien is daar hetzelfde mee te doen? Kijk idd effe op die site.

Bij mij duurde het vervangen van de waterpomp (inclusief distributieriem en spanrol etc) heel erg lang, zelfs door een gewone fatsoenlijke monteur.
Met heel erg lang bedoelde ik dat ie er een weekend mee bezig was. Geen volle 16 uur waarschijnlijk, maar hij had het liever op zaterdag willen houden. Het ontluchten van het koelvloeistofsysteem duurt ook nog even met die 14 a 15 liter, maar dat kun je zowiezo zelf doen.

Ik weet niet hoe handig je bent? Anders moet je effe zo'n boek over de auto/motor kopen, of van iemand lenen.

Ik heb die boeken wel, en eventueel ook contact gegevens voor degene die het bij mij vervangen heeft (geen mr2 expert, gewoon goeie monteur)
R_Dawn
Ik lul al aardig mee !
14 a 15 liter? dat is een beetje overdreven volgens mij....
Xhermes
Nou goh dan zal het 13 zijn :)
Green Goblin
13,6, als ik het mij correct herrinner....;D
Roland
Maar wat denken jullie van die 1,5 uur voor waterpomp vervangen?
RowanMR2
Check voor de hoofdcilinder even op www.rockauto.com. Ik had daar laatst een koppelingscilinder vandaan gehaald die bij de dealer 180 eur ex kost en op die website maar iets van $55. Inclusief verzendkosten was ik hooguit 40 euro kwijt en 1 week later lag hij op de vloer. Remcilinders zullen ze ook wel hebben.

Volgens mij was het volume van koelsysteem 13,4L.

1,5 uur voor de waterpomp vind ik wel optimistisch, je kunt er echt bijna niet bij. Misschien aan te raden om ook meteen je thermostaat te laten vervangen, koelsysteem is dan toch leeg. Vergeet niet goed te ontluchten.

Succes, groeten Rowan
Xhermes
Mmm ik wist niet dat Rockauto ok in NL leverde... Goed om te weten..
aw11some
Heb inmiddels gisteren bij CAR Toyota in Nijkerkerveen een - uiteraard gebruikte - hoofdremcilinder op de kop getikt voor zes tientjes en heb hem gelijk bij de garage afgegeven. Mijn AW-elfje stond inmiddels hoog op de brug en de waterpomp hadden ze d'r al uit weten te halen. Volgens mij gaat dit via de wielkast want het rechterachterwiel was er af.
Van de week kunnen ze er dus gelukkig mee verder. Ik heb ze gelijk maar even gewezen op het 'aparte' koelsysteem en het feit dat ontluchten ervan in de categorie 'speciale verrichtingen' valt... ;D
aw11some
RowanMR2 wrote:Check voor de hoofdcilinder even op www.rockauto.com. Ik had daar laatst een koppelingscilinder vandaan gehaald die bij de dealer 180 eur ex kost en op die website maar iets van $55. Inclusief verzendkosten was ik hooguit 40 euro kwijt en 1 week later lag hij op de vloer. Remcilinders zullen ze ook wel hebben.

Bedankt voor de tip.

De verzendkosten zijn volgens mij wel wat hoog...
Xhermes
Denk dat het wel meevalt, zeker met deze dollar is het het overwegen waard. Een remcilinder is nie zo zwaar/groot.
ROB-E
aw11some wrote: - uiteraard gebruikte - hoofdremcilinder op de kop getikt voor zes tientjes
da's duur
Klikkerdeklik
6 tientjes nieuw;)

waterpomp zonder poeli
klikkerdeklik
8 tientjes
aw11some
Bedankt voor jullie tips en feedback.

Het vervangen van hoofdremcilinder en waterpomp is uiteindelijk neergekomen op zo'n 5,5 uur arbeid.
Post Reply