2VZ-FE project

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Danny0677
Ja het is een soort van sloopdrang he. Als ik eenmaal begin moet opeens alles uit elkaar;D Maar we zien wel of alles gaat lukken, het is in elk geval leuk om te doen.

Wat het te veel wegfrezen betreft zijn die bosses niet echt lekker gestroomlijnd en zorgen ze voor een redelijke vernauwing.... Althans, als ik het goed heb gezien. Dus die mogen zo smal mogelijk zijn neem ik aan. Ik ben verder op het internet ook niet tegengekomen dat het erg gevaarlijk is ze weg te halen. De short radius is een stuk gevaarlijker om aan te raken wat dat betreft. Verder maak ik de bowls ook niet groter, zorg alleen dat ze netjes op de valveseat aansluiten. Als dit klaar is laat ik de kleppen en klepzittingen slijpen. Of heb ik het verpest;D

Maar wat moeilijk is is om alle bosses dezelfde vorm en hoogte te geven. Ik probeer ze wél even hoog te krijgen door vanaf de klepzitting de diepte te meten op hetzelfde punt op de bosses. Daar frees ik een kuiltje totdat de diepte ongeveer de juiste waarde heeft (op een paar tiende mm afwijking). En dan de boel eromheen glad frezen zeg maar. Ben inmiddels bijna klaar met de uitlaatpoorten (ga ik polijsten). Inlaat moet ik nog mee verder maar blijft 80 of misschien 120 korrel. Verder moet ik de klepgeleiders nog laten weghalen zodat ik dat randje achter de klepgeleiders kan gladmaken.

Hier maar weer wat foto's van hoe de uitlaatpoorten er nu uitzien:

Voor de grap een beetje gepolijst. Maar was te ruw dus mn schuurspons is op.
Image

Linker, midden en rechter poorten:
Image

Image

Image
rmmr2
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
ziet er goed uit!!!!!!!!keep up the good work!
Danny0677
Ook maar eerst de inlaatpoorten wat verbeterd kwa looks vandaag. Het ziet er nog een beetje hoekig uit natuurlijk. Hier en daar een inkeping van de frees enzo. Ik hoop dat ik dat nog wat "glooiender" kan krijgen met schuren. Ik ga ze voor de grap ook maar laten flowtesten als ik klaar ben. En dan vergelijken met de andere kop die nog onbewerkt is... Of nou ja, die waar ik nog niet met mn tengels aan heb gezeten.

De bowls van de middelste poort:
Image

En de linker, midden en rechter inlaatpoorten. Die inkepingen op de linker en rechter poorten zaten er al en heb ik laten zitten:
Image
Image
Image
rmmr2
kan je de flow laten testen ja???

hmm intressant.... hoe doen ze dat dan??
decipherer
Je steekt echt flink werk in die koppen zeg. Ben benieuwd wat het verschil is met origineel straks. Mooi ook dat je er steeds foto's van plaatst!
Danny0677
Ja dat kan op een flowbench. Is gewoon een soort van stofzuiger die op de cilinderkop aansluit en dan wordt er lucht aangezogen en gemeten hoeveel er stroomt. Nadeel van die methode is alleen dat niet alleen de hoeveelheid lucht van belang is, maar ook de snelheid waarmee het stroomt. Lucht met hoge snelheid bevat een hoop massatraagheid (kinetische energie = massa * snelheid^2). Dus een verdubbeling van de snelheidzorgt dus voor een viervoudiging van de energie die ermee gemoeid is. En door de massatraagheid kan de cilinder nog worden gevuld terwijl de zuiger allang aan de compressieslag bezig is. Vandaar ook dat je je poorten pas groter hoeft te maken als de lucht té snel beweegt en niet meer sneller kan zeg maar (bij geluidssnelheid kan het niet meer sneller). Ik heb zelf berekend dat de gemiddelde luchtsnelheid in mijn geval niet veel hoger wordt dan 90 m/s bij 8000TPM en dat zit nog vér beneden de geluidsnelheid (340 m/s). Dus ik neem aan dat mijn poorten niet groter hoeven.
rmmr2
hmm goed bezig... waar baseer je die berekening op??(pure intresse)
Danny0677
decipherer wrote:Je steekt echt flink werk in die koppen zeg. Ben benieuwd wat het verschil is met origineel straks. Mooi ook dat je er steeds foto's van plaatst!

Ja dat ben ik ook. Het kan natuurlijk evengoed slechter flowen dan origineel maar ik heb er wel een redelijk vertrouwen in dat dit tussen de 5 en 10% zou moeten kunnen opleveren. De flowbench test zal het uitwijzen!

@rmmr2: berekening is vrij simpel eigenlijk. Gewoon berekenen hoeveel meter buis je nodig hebt met de diameter van de valve throat (2 kleppen van 28mm in dit geval, kleppen zelf zijn 33 mm) om dezelfde inhoud als de cilinder te hebben. En dat keer het aantal slagen per seconden. Ik zal de berekening nog wel even opschrijven maar zit nu op mn werk dus ff iets te weinig tijd nu.

gr,

Danny
decipherer
Maar is de echte opening niet kleiner doordat je ook nog de steel van de klep in de weg hebt zitten? Ach, nog genoeg ruimte tot je aan de snelheid van geluid zit :)

Heb je trouwens ook al pakkingen/distributieriem enzo besteld? Zit erg veel prijsverschil in zag ik en met al die pakkingen die jij moet vervangen kan dat ook al prijzig worden.
Danny0677
Ja daar heb je gelijk in ja, de klepsteel neemt nog wat ruimte in. Maar er is idd nog ruimte zat voordat de lucht te snel gaat stromen.

Ik heb al wel een pakkingset besteld bij flatlander-ipp.nl. Ik heb het een beetje uitbereid met hogedruk oliepomp, nieuwe waterpomp, MLS koppakkingen, heavy duty lagers en forged pistons dus. Maar een losse pakkingset kost zo rond de 300 euro geloof ik. Heb ze ook op ebay zien staan voor minder trouwens.

Distributie riem heb ik nog niet, heb ook een nieuw tandwiel en klepgeleiders nodig maar die bestel ik gewoon bij Toyota als dat kan. Klepgeleiders wil ik ook nog taps laten toelopen dus die hebben nog wat nabewerking nodig.
Danny0677
Nog even die berekening:

cilinder vultijd = 0,5 * 60/RPM
oppervlak cilinder = PI * (0,5 * boring (in meter))^2
oppervlak 2 inlaat kleppen = 2 * PI * (0,5 * valvethroat diameter (in meters))^2

luchtsnelheid = (1/cilinder vultijd) * slag(in meter) * (oppervlak cilinder / oppervlak inlaat kleppen)

Dus in mijn geval:
vultijd = 0,5 * 60/8000 = 0,00375
opp cil = PI * (0,5 * 0,089)^2 = 0,00622
opp klp = 2 * PI * (0,5 * 0,028)^2 = 0,00123

luchtsnelheid = (1/0,00375) * 0,0695 * (0,00622/0,00123) = 266,7 * 0,0695 * 5.06 = 93,7 m/s

Dan ga je dus uit van 100% VE.
rmmr2
ok dat is helder!!!!!!!! thanks voor de uitleg!;)
Danny0677
Net de kop bij de Sutter gebracht om de klepgeleiders te laten verwijderen. Net ook weer opgehaald. Ziet er netjes uit. Vanavond even proberen de boel een beetje glad te strijken allemaal en dan terug naar de Sutter om nieuwe klepgeleiders te laten monteren. De Sutter doet geen tuning maar ze hebben wel redelijk wat verstand ervan. Dus volgende week even kletsen over de mogelijkheden voor klepzetels en klepveren!
rmmr2
waaaaaaaat!!!!!!! wat is jou bedoeling man!!!!

alles tunen????:::|
BST
Type MR2: SW20/21/22
Tsja, als je de boel toch uit elkaar hebt liggen, waarom niet..
rmmr2
ja maar hoe ver wil je gaan....
decipherer
BST wrote:Tsja, als je de boel toch uit elkaar hebt liggen, waarom niet..
Zo gaan denken is imo het grootste gevaar van het uitvoeren van een swap. Voor je het weet heb je namelijk alles vervangen en getuned en ben je duizenden euro's verder.
tilma800
Het is maar net wat je van plan bent. En dit doet hij allemaal zelf, dus de kosten vallen dan nog mee.
rmmr2
ja maar voordat je zoiets weer aan de praat hebt...
bovendien: als je o pde limiet gaat tunen dan moet je ook heel nauwkeurig af stellen en onderhouden anders is de kans veel te groot dat alles kapot loopt
Danny0677
Op de limiet zal het zeker niet worden hoor, daarvoor heb je echt n tuner met veel kennis en ervaring nodig. Ik zal in elk geval niet op die 10PK kijken die ik kan bereiken met fijntuning enzo. En wat tilma zegt klopt, als je het allemaal zelf doet valt het mee kwa kosten. Klepgeleiders zijn zo duur nog niet. Kleppen en zittingen slijpen ook niet.

Ben inmiddels al bijna klaar met de uitlaatpoorten polijsten. Heb op de hand nog heea vlakgeschuurd waar ik met de dremel niet bijkom. Ziet er goed uit. Zal vanavond of morgen nog wat nieuwe foto's van het uiteindelijke resultaat posten.
Post Reply