Leven we nog....

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

El Butre
Type MR2: AW11
Mr2-wouter wrote:;D

mijne krijgt komende week alweer de zomersloffen eronder...met bijpassende lekker nieuwe remmetjes 8)

en sinds wanneer kan dat de 1.8-bezitters wat schelen?

(de 1.8 rijders zijn blij voor je;D )
BST
Zere vingers van het typen..
Type MR2: SW20/21/22
El Butre wrote:Ach ja, das waar ook, leaseauto´s worden stelselmatig heel slecht onderhouden, hebben altijd te weinig profiel op de banden, er wordt zonder uitzondering schade mee gereden en ze worden ueberhaupt nooit gewassen. Daar moet je verre van blijven!:boos:

PS schijnt er een binnenkort te koop te zijn. Ze zeggen dat ie al 160.000 km schadevrij is, geen druppel olie verbruikt, bij aankoop een ´pro-tech´ behandeling gehad heeft en elke week met de hand gewassen wordt, maar dat zou ik zeker niet geloven. T blijft toch een leasebak......:P

Tja, je hebt ook mensen die trappen hun leasebak niet af.. mijn alfa krijgt ook netjes onderhoud, gebruikt geen olie, wordt netjes gewassen, etc... hij heeft helaas alleen wel schade gehad, ookal was dat niet mijn schuld.. Er zijn dus echt wel lease auto's waar wel netjes mee omgegaan wordt. Er zijn er echter ook die die andere verhalen wel waar maken, als ik zie wat sommige van mijn collega's met hun auto's doen springen me bijna spontaan de tranen in de ogen..
MRobbert
El Butre wrote:Ach ja, das waar ook, leaseauto´s worden stelselmatig heel slecht onderhouden, hebben altijd te weinig profiel op de banden, er wordt zonder uitzondering schade mee gereden en ze worden ueberhaupt nooit gewassen. Daar moet je verre van blijven!:boos:

PS schijnt er een binnenkort te koop te zijn. Ze zeggen dat ie al 160.000 km schadevrij is, geen druppel olie verbruikt, bij aankoop een ´pro-tech´ behandeling gehad heeft en elke week met de hand gewassen wordt, maar dat zou ik zeker niet geloven. T blijft toch een leasebak......:P

Worden zeer zeker goed onderhouden, maar rijden ook met pekel en in de winter.En er zijn er echt niet veel hoor die hun auto (ook partikulieren) in de winter elke week met het handje wassen.Doe ik ook niet met mijn Carina en MR2.Maar ja, de MR2 rijdt ook niet in de Winter en staat gestald, dus hoeft ook niet gewassen te worden.Maar chappeau dat jij je Spyder elke weet in de winter met het handje wast.Toppie
christophe
Heb onlangs in mijn zoektocht naar een shiftlight dit gevonden ;

http://www.showoffimports.nl/customer/p ... 304&page=1

Goedkoop , zeer makkelijk te installeren zonder de helft van je auto te demonteren. Ik twijfel alleen of dit wel kan , je moet hem immers enkel in je sigarettenaansteker pluggen. Iemand zulke dingen al gezien?
TomMR2
Ik lul al aardig mee !
christophe wrote:Heb onlangs in mijn zoektocht naar een shiftlight dit gevonden ;

http://www.showoffimports.nl/customer/p ... 304&page=1

Goedkoop , zeer makkelijk te installeren zonder de helft van je auto te demonteren. Ik twijfel alleen of dit wel kan , je moet hem immers enkel in je sigarettenaansteker pluggen. Iemand zulke dingen al gezien?
Niet gezien, maar zou kunnen werken. Bij ons op de zaak hebben we voor de roetmeting ook een apparaat die het toerental via de sigaretaansteker haalt
mag
Dacht dat er ook zoiets bij JP van japtuningshop te koop is.Moet je es informeren .JP zal je wel verder kunne helpen ook qwa techuitleg
Carlo
En hoe kwam dat? Net ietsje te enthousiast op het gas vlak voor de apex van een bocht. Nat wegdek en ik deed iets van 60 kmh in tweede versnelling. Lekker vroeg insturen en met het gas de auto balanceren.Fijn driftend richting maximale sliphoek (en ja, ik gaf mijzelf Jeremy Clarkson-achtige commentaren......).
Helaas was de weg niet helemaal waterpas (negatieve verkanting) en derhalve ging mijn MR2 vol door de sliphoek heen. Shiiiiiiiiiit, weer terugsturen, gas erop houden om een korte pirouette te draaien. Lukte ook wel, maar de achterwielen waren al in de berm. Die berm was niet breder dan pakweg 1 meter en verliep steil naar beneden.......richting een sloot.
Inmiddels was de auto al langzaam naar benden aan het glijden en in mijzelf vloekend verdween ik met de MR2 in de sloot.
Goddank bleef een groot deel (voorkant) van de auto boven water, maar de motor was kopje onder. Gordels los en eruit!
Ik kon makkelijk uit de auto komen en met hulp van aangesnelde omstanders (bedankt nog!) met droge voeten aan wal.
Nog geen 3 minuten later waren de hulpdiensten al ter plaatse. Een indrukwekkend leger van ambulances, politie, brandweer en zelfs een duikteam. Ik vond het zo lullig voor het duikteam dat ik bijna voor hun plezier teruggesprongen was.
Affijn, de berger heeft met uiterste voorzichtigheid de MR uit de sloot weten te halen en kwam tot de conclusie....total loss. Ik was een andere mening toegedaan en een discussie nam aanvang. Eén van de bergers, verder te noemen "mijn Held", kwam op het geniale idee om de auto in een spuitcabine te zetten om daarna te bezien of er nog iets te redden viel. Ik heb zelf mijn auto naar de spuitcabine gereden onder het motto:als je van een paard valt moet je er direct weer opklimmen.
Overigens kan ik jullie melden dat zo'n lullig denneboompjesluchtverfrisser met gelijknamige geurafgifte in zijn geheel niet opgewassen is tegen het odeur van slijk uit een stilstaande sloot. God, wat stinkt dat!
De eigenaar van de cabine is ook erkend schadeherstelbedrijf en heeft de MR2 volledig hersteld. Zo'n beetje alle electronica en bekleding is vervangen. De spyder is in zijn geheel overgespoten en zelfs de multiriem ontkwam niet aan de vervangingsdrift. Kosten dezes?; slechts 7800 eurootjes. Geheel voldaan door mijn verzekering. Ook voor deze lui alle lof.
Vriendelijk verzoek ik jullie om bij de eerst volgende meeting geen flauwe grappen te maken over hoe mijn eerste Kerstdag is geweest :*( .
MRobbert
Carlo wrote:En hoe kwam dat? Net ietsje te enthousiast op het gas vlak voor de apex van een bocht. Nat wegdek en ik deed iets van 60 kmh in tweede versnelling. Lekker vroeg insturen en met het gas de auto balanceren.Fijn driftend richting maximale sliphoek (en ja, ik gaf mijzelf Jeremy Clarkson-achtige commentaren......).
Helaas was de weg niet helemaal waterpas (negatieve verkanting) en derhalve ging mijn MR2 vol door de sliphoek heen. Shiiiiiiiiiit, weer terugsturen, gas erop houden om een korte pirouette te draaien. Lukte ook wel, maar de achterwielen waren al in de berm. Die berm was niet breder dan pakweg 1 meter en verliep steil naar beneden.......richting een sloot.
Inmiddels was de auto al langzaam naar benden aan het glijden en in mijzelf vloekend verdween ik met de MR2 in de sloot.
Goddank bleef een groot deel (voorkant) van de auto boven water, maar de motor was kopje onder. Gordels los en eruit!
Ik kon makkelijk uit de auto komen en met hulp van aangesnelde omstanders (bedankt nog!) met droge voeten aan wal.
Nog geen 3 minuten later waren de hulpdiensten al ter plaatse. Een indrukwekkend leger van ambulances, politie, brandweer en zelfs een duikteam. Ik vond het zo lullig voor het duikteam dat ik bijna voor hun plezier teruggesprongen was.
Affijn, de berger heeft met uiterste voorzichtigheid de MR uit de sloot weten te halen en kwam tot de conclusie....total loss. Ik was een andere mening toegedaan en een discussie nam aanvang. Eén van de bergers, verder te noemen "mijn Held", kwam op het geniale idee om de auto in een spuitcabine te zetten om daarna te bezien of er nog iets te redden viel. Ik heb zelf mijn auto naar de spuitcabine gereden onder het motto:als je van een paard valt moet je er direct weer opklimmen.
Overigens kan ik jullie melden dat zo'n lullig denneboompjesluchtverfrisser met gelijknamige geurafgifte in zijn geheel niet opgewassen is tegen het odeur van slijk uit een stilstaande sloot. God, wat stinkt dat!
De eigenaar van de cabine is ook erkend schadeherstelbedrijf en heeft de MR2 volledig hersteld. Zo'n beetje alle electronica en bekleding is vervangen. De spyder is in zijn geheel overgespoten en zelfs de multiriem ontkwam niet aan de vervangingsdrift. Kosten dezes?; slechts 7800 eurootjes. Geheel voldaan door mijn verzekering. Ook voor deze lui alle lof.
Vriendelijk verzoek ik jullie om bij de eerst volgende meeting geen flauwe grappen te maken over hoe mijn eerste Kerstdag is geweest :*( .

Zo da's niet nisselijk zeg:::|
Gelukkig ben je er zelf (en later ook de spyder) goed vanaf gekomen:D .

Had ik wat gemist of meldt je dit nu pas.:huh:

Ben iig. blij dat jij en nu ook de spyder weer helemaal in orde zijn.
En ach je hebt nu wel weer een zgan. spyder zonder krasjes (is tenslotte geheel overgespoten)en volledig voorzien van nieuwe bedrading.

Groet Robbert.

Ps. En hou hem heel deze keer;)
El Butre
Damn, dat klinkt niet goed! Zo zie je maar weer waarom Clarkson voor dit soort stunts een vliegveld gebruikt en geen openbare weg. Heb zelf ooit geprobeerd hoe goed een spyder kan vliegen (conclusie: hij land op vier wielen met de neus ietsje naar beneden) maar heb het driften in dure auto´s op nat openbaar wegdek maar opgegeven, en dat kan ik iedereen aanraden;D

Gelukkig dat je spyder weer heel is en je er zelf ook met de schrik vanaf gekomen bent!
christophe
Zelfs op droog wegdek moet je niet te gek doen , heb zelf bij een inhaalmanoevre bij ongeveer 120-130 een uitbrekende achterkant gekregen en heb veel geluk gehad dat ik enkel een borduur met mijn wiel heb geraakt. Heb nu wel bij sommige toerentallen een geluid uit versnellingsbak , is wel jammer maar het had veel slechter kunnen aflopen.
KIT
Brrrrr. Robert, bangelijk avontuur.
Gelukkig is het op alle vlakken goed afgelopen.

Welke bandjes hadden jullie op? (Christophe?)
en welke buitentemperatuur ?
Ik heb deze winter met mijn Pireli's P-Zero-Nero bij çà 6°C
ook wat gek proberen doen... maar dat wilde niet lukken.
Hij bleef in zijn spoor.
T'ging bijwijlen zo hard dat ik bang werd dat als em nu uitbreekt is't hier gedaan met mij.
Henri737
Ik heb zelf Vredestein Snowtrac in de winter. Ik ben er zelf tevreden over omdat wanneer de achterkant is uitgebroken de grip van de banden (bij de juiste hoeveelheid gas erop) weer langzaam en voorspelbaar terug komt, zodat de reactieslip binnen de perken blijft en de achterkant je niet opeens voorbij komt. In de zomer Pirelli P6000. Toch blijft het bij deze auto's erg oppassen: de bandbreedte van het grensgebied is erg smal en een kleine lastwissel (bijvoorbeeld c.q. meestal op een rotonde) kan al genoeg zijn om de controle totaal te verliezen. Of zoals in een oude televiesieserie: "Be Careful Out There!"

vrgr
Henri
Carlo
Klopt Henri, da's het nadeel van een middenmotor. Als de grotere massa in de achterkant doorzet zit je in de problemen. De reactieslip ofwel secundair overstuur treedt alleen op als men teveel het eerste overstuur corrigeert. De pirelli's hebben een zachte wang zodat ze de lastwissel wat beter opvangen, nadeel is dan wel weer dat als de auto eenmaal gaat het moeilijker is de bende weer in het gareel te krijgen. Zelf ben ik tevreden over de standaard yokohama's
tilma800
Ik had yokohama's en die werkten in de zomer uitstekend. Bij koud en nat weer voldeden ze absoluut niet.
christophe
Ikzelf heb DUNLOP sp sport 9000 , de buitentemperatuur was redlijk warm + 25 graden herinner ik me aan deze nare ervaring. Feit is dat ik 120-130 reed en dan een uitbrekende achterkant echt wel zeer moeilijk nog te corrigeren valt. Brak uit , heb naar andere kant gestuurd en heb eigenlijk uit reactie koppeling + rem ingedrukt. (Wss verkeerde reactie maar je moet het echt leren om dan terug te schakelen en gas te geven)
Carlo
terugschakelen en gasgeven tijdens de overstuursituatie is ook niet echt een aanrader. Koppeling in en tegensturen moet je uit de slip kunnen halen. Gaat de auto voorbij de maximale sliphoek (=uiterste stuuruitslag van de voorwielen) dan kun je weer terugsturen en gas bijgeven om de onvermijdelijke pirouette zo klein mogelijk te houden. Remmen in het laatste geval kan ook om zoveel mogelijk snelheid eruit te halen, uit de slip kom je niet meer en remmen kan je auto en jezelf (in die volgorde....) nog redden. Ik ben wel benieuwd hoe je tijdens inhalen overstuur uit de auto hebt weten te halen. Was het in een (scherper wordende) bocht volgas in z'n 3? Zo ja, dat had je de stuurlimiet bereikt en daarmee de maximale grip van je banden. Geen grip=geen grip en kun je weinig meer doen
christophe
Nee ik ben aan de slip geraakt door wss een te bruuske kapbeweging om te kijken of ik een auto voorbijkon. Ik ben meestal tijdens m'n werk op pad met een voorwielaangedreven auto + motor vooraan en daarmee kan het wel. Is gewoon kwestie geweest van totaal andere gewichtsverdeling waar ik beter rekening mee had moeten houden.
Carlo
gewichtsverdeling van de MR is ideaal..50/50. Er is wel een enorm verschil in weggedrag tussen een voorwielaandrijver en een echte auto.
Bij Slotemaker op Zandvoort kun je voor iets van 120 euro een antislipcursus volgen, en voor 120 extra een driftcursus (opzettelijk dwarsgaan). Er is ook een mogelijkheid dat je met de MR2 de baan op mag. Wat mij betreft een aanrader als je wilt weten wat je MR2 kan, doet en wil. Succes!
Sjerief
Niks anders meer dan TOYO Proxes..
Green Goblin
en mij praat ie altijd Nokians aan (doen het ook pima hoor...)
Post Reply