Zandvoort 1 November Vrij-rijden

Overige meetings. Dus ledenmeetings of zusterclub meetings Ook in het buitenland dus...

Moderator: Pieten

frankie-turbo
Type MR2: AW11
tnx.. ja sommige bochten was het af en toe ff twijfelen in welke versnelling ik hem zou nemen.. vind het zo leuk om er tail happy uit te komen :P
maar zal je advies in mijn achterhoofd houden

mods zijn

3inch downpipe
3inch motoria uitlaat
Greddy imitatie IC
Apexi powerfc Stand alone ECU (standaard map)
sard ECB op 1,2 bar

that's it..
geschat vermogen :S als ik het vergelijk met andere wagens zoals die audi RS4 die me voorbij kwam waarmee ik op het rechte stuk gelijk opging
denk ik zo rond de 280 WHP, 320 a 330 krukas pk's
de auto weegt 1250kg. dus het is niet de lichtste en meest uitgeklede sw20
de volgende keer ga ik die porsche ziek maken, als mijn GT30R kitje erop zit :p

oja... ook zaten we er met 2 man in. wat ook weer 80 kilo scheelt :P
Timmo Wijker
Zere vingers van het typen..
ik denk dat roderick ze motor niet stuk is gegaan door overtuning, maar gewoon door domme pech,Waarschijnlijk heeft eerdere vuil in de motor de lagers al dusdanig beschadigd dat ze wel kapot moesten gaan(gelukkig alleen de lager schalen). ik heb hem persoonlijk met ro uit elkaar gehaald. en ik denk dat de motor nog te redden is hoor. de schade is op het oog niet erg groot. alleen nu zullen metingen moeten blijken of dat ook zo is.
frankie-turbo
Timmo Wijker wrote:ik denk dat roderick ze motor niet stuk is gegaan door overtuning, maar gewoon door domme pech,Waarschijnlijk heeft eerdere vuil in de motor de lagers al dusdanig beschadigd dat ze wel kapot moesten gaan(gelukkig alleen de lager schalen). ik heb hem persoonlijk met ro uit elkaar gehaald. en ik denk dat de motor nog te redden is hoor. de schade is op het oog niet erg groot. alleen nu zullen metingen moeten blijken of dat ook zo is.

ik heb hem de bestelnummers van de lagerschalen al doorgestuurd.. in 3 verschillende maten ;)

ff goede lagerschalen opmeten samen met je drijfstangen en kruktappen.. monteren met goede dikke inloop olie.. en dan zou het goed moeten gaan..
tweakmaster
of gewoon een 5S-FE met turbo nemen :P
N!co
Ik lul al aardig mee !
Timmo Wijker wrote:ik denk dat roderick ze motor niet stuk is gegaan door overtuning, maar gewoon door domme pech,Waarschijnlijk heeft eerdere vuil in de motor de lagers al dusdanig beschadigd dat ze wel kapot moesten gaan(gelukkig alleen de lager schalen). ik heb hem persoonlijk met ro uit elkaar gehaald. en ik denk dat de motor nog te redden is hoor. de schade is op het oog niet erg groot. alleen nu zullen metingen moeten blijken of dat ook zo is.
Tja, ik heb hetzelfde gehad na een aantal sessies op Zandvoort en ik weet wel hoe het gekomen is. Mijn oliepijl stond op half, ik dacht dat dat wel voldoende was, hij verbruikt niet veel. Alleen een paar dagen na Zandvoort hoorde ik ook 1 lager tikken. Zandvoort heeft een paar lange doordraaiende rechter bochten. De olie aanzuigbuis zit ook rechts. Ik heb hem toen op Zandvoort ook 1 keer voelen haperen in zo'n rechterbocht, toen dacht ik nog dat het kwam door te weinig benzine. Volgens mij gaat in een lange rechter bocht alle olie naar links en krijgt de oliepomp even geen olie meer.

Bij mij was het maar 1 lager maar ik heb ze toen alle 4 vernieuwd. Maar 1 lag er na 20km weer uit. Daarna heb ik een andere maat gemonteerd, kon net, en die houd het nu alweer een paar honderd km uit.
Timmo Wijker
ik heb ookzo'n vermoede dat het met de G krachten op Zandvoort te maken heeft. maar als je aanzuig buis geen olie aanzuigt, heb je even geen druk meer lijkt me?? dan zou je lampje toch even branden?? en als je wel druk hebt zou het niks uit moeten maken toch??
tweakmaster
mijn aanzuigbuis zit links :P en dan nog, Roderick is toch wel zo slim geweest om zijn oliepijl te checken ?

De kans van schade is altijd groter als het blok al 15/18 jaar oud is.
Dus ga deels met John mee, gewoon preventief dingen vervangen en dan het liefst voor forged onderdelen. Een oma van 80 zal het ook begeven als je haar het "washok laat zien" ;)
Eeuwige twijfelaar
Als je op slicks rijd en enorm hoge bochtsnelheden behaalt, dan heb je schotten nodig en/of drysump. Op straatbanden/semi's en/of straatauto's zoals wij die hebben komt het maar heeeeeel zelden voor. Als je al last hebt van oil starvation dan komt dat meestal door een te laag oliepeil.

Paar rondjes Zandvoort mag echt geen invloed hebben op je motor. Dan moet je 'm toch echt heel slecht onderhouden hebben in combinatie met al bestaande problemen.. dan krijg je alles kapot.
frankie-turbo
en roderick heeft een swap waarvan de km stand nooit zeker is, dus voor het zelfde geld heeft het blok al 2 ton gedraaid

ik heb daar in tegen een gen3 met 127.000 bewezen km's. met alle bonnen erbij

maar ben er wel mee eens dit een mooie kans is om gelijk forged te gaan
N!co
Ik lul al aardig mee !
Michel H wrote:Als je op slicks rijd en enorm hoge bochtsnelheden behaalt, dan heb je schotten nodig en/of drysump. Op straatbanden/semi's en/of straatauto's zoals wij die hebben komt het maar heeeeeel zelden voor. Als je al last hebt van oil starvation dan komt dat meestal door een te laag oliepeil.

Paar rondjes Zandvoort mag echt geen invloed hebben op je motor. Dan moet je 'm toch echt heel slecht onderhouden hebben in combinatie met al bestaande problemen.. dan krijg je alles kapot.
Voor circuitwerk met een SW20 schijnt je dus je oliepeil op max. te moeten houden.
frankie-turbo
en anders eventueel je pijl een beetje boven max..

iok heb wel gemerkt dat de mijne zowel op assen als op zandvoort een kleine 200ml olie heeft verbruikt . maar met straat gebruik verbruikt hij niets..

ik doe iedere keer als ik circuit ga rijden nieuwe olie erin.. yust in case..
Timmo Wijker
ik denk dat he met een sport wagen zoals de mr2 toch geen problemen moet krijgen op een paar rondjes circuit?? die auto is getest op een circuit, en toen bleef hij ook heel
Mr2-wouter
Het maakt niet uit welke auto het is, je olie moet altijd bijgevuld zijn/ op niveau zijn.

Het klopt dat de auto's op het circuit zijn getest en dat het toen heel bleef. Maar wederom, de eerste mr2's rolde in 89 van de band.. Dat is nu 20jaar later! Al heeft je auto pas 100.000km gelopen, het blijven rubbers van 20 jaar oud en dus ook je pakkingen zijn 20 jaar oud! Je weet van te voren dat wanneer je het uiterste van een auto vraagt, je ook de bijbehorende slijtage kunt verwachten ;)
Wiki_Maaike
Maar dat heeft dan niets te maken met een turbo of na toch?
Het uiterste van een auto is toch gewoon het uiterste??
Roland
Kan me zo voorstellen dat met een laag olie pijl je olie tekort krijgt op sommige plekken. Ik rij iig behoorlijk vaak met de MR2 op het circuit (ok, dit keer was ik er niet) en heb nergens last van, maarja totaal niet vergelijkbaar natuurlijk.
Roland
Missy_Maaike wrote:Maar dat heeft dan niets te maken met een turbo of na toch?
Als het zo'n olieprobleem is niet nee, maar met een turbo krijgt een motorblok over het algemeen wel iets meer te verduren.
Wiki_Maaike
En dan dit probleem van Dooierick?
ligt dat wel aan t feit dat t een turbo is?
Xhermes
Gebruikt de turbo ook niet de olie uit de carterpan? En is deze carterpan dan groter? Als het dezelfde maat is maar de turbo gebruikt ook nog olie uit die pan dan zou dat dus theoretisch gezien betekenen dat de 3SGTE iets minder olie tot zijn beschikking heeft voor het blok dan de 3SGE..

Al met al blijft het gewoon zuur voor Ro. Kan me ook niet voorstellen dat hij met een te laag oliepeil heb gereden. Dry sump misschien proberen? :)
Wiki_Maaike
Ik kan me sowieso niet voorstellen dat Ro uberhaupt risico's genomen heeft...
Ja tijdens t rijden op t circuit qua snelheid enzo maar qua condities van zn auto en/of blok lijkt t mij heel onwaarschijnlijk..

Heb t vaak genoeg meegemaakt dat ie tot 4 uur 's nachts aant sleutelen is voor een circuitdag maar dan 'smorgens toch maar niet gaat omdat ie niet tevreden is..
Ga er dus ook gewoon vanuit dat t aan de leeftijd van t blok ligt en niet aan t onderhoud, t knutselen of de rijstijl van Roderick!

Verder zijn t trouwens leuke foto's en gave filmpjes!! Ziet er weer gezellig uit
Xhermes
Daarom, ach waar getuned word gaan dingen fout. Ook waar niet getuned word. Nu maar hopen dat het goed komt met het blok :)
Post Reply