Ik zou op de vooras niet breder gaan dan 195/40/17.
Had eerst 205/40/17 op de vooras en deze liepen aan bij het nemen van een verkeersdrempel.
Ook het sturen gaat met de 195 veel beter; door het lagere gewicht gaat het lichter en door de lagere wang gaat het directer.
Mbt velgen: kies voor lichtgewicht velgen (bijv. gesmede "forged" velgen), want met goedkope zware velgen rijdt hij voor geen meter meer en is niet vooruit te branden.
Zeker met zo'n lichtgewicht ZZW30 maakt dit erg veel uit!!
Velgen en bandenkeuze...
Moderator: Pieten
Ook op het circuit gaat 205 op de vooras aanlopen, zeker als je ook nog voor lagere veren gaat!
(op de foto is het dus 195 met standaard veren, met 205 had je witte rook gezien...);

En verder vind ik niet de de auto persé verlaagd moet worden met 17 inch.
Door de iets grotere omtrek van het complete wiel tov standaard is het toch al mooi gevuld, en ziet ook niet smal uit;

(op de foto is het dus 195 met standaard veren, met 205 had je witte rook gezien...);

En verder vind ik niet de de auto persé verlaagd moet worden met 17 inch.
Door de iets grotere omtrek van het complete wiel tov standaard is het toch al mooi gevuld, en ziet ook niet smal uit;

Remmel wrote:Ik zou op de vooras niet breder gaan dan 195/40/17.
Had eerst 205/40/17 op de vooras en deze liepen aan bij het nemen van een verkeersdrempel.
Ook het sturen gaat met de 195 veel beter; door het lagere gewicht gaat het lichter en door de lagere wang gaat het directer.
MBT het aanlopen, dat is ook mede afhankelijk van de ET waarde. Kan best zo zijn dat met een iets andere ET waarde de velg een paar mm meer naar buiten komt waardoor een 205 bijvoorbeeld wel past zonder aanlopen.
Dat de auto lichter stuurt met een 195 dan met een 205 band ok, er is een smaller loopvlak dus minder wrijving en daardoor stuurt ie lichter. Maar kan me niet voorstellen dat het qua gewicht zoveel scheelt. Tenslotte is het verschil tussen die 2 banden maar 1cm in de breedte en zelfs de wanghoogte is maar 4mm afwijkend van elkaar.
- whitespyder
- Ik lul al aardig mee !
Mijn spydertje heeft 16" eronder.
voor 195 breed en achter 225.
Voorbanden zou ik idd niet te breed nemen ivm het sturen.
Standaard band/velg is stukken smaller voor dan achter, denk::) dat dat voor het bochtengedrag ook wel het beste is.
Voor Iphone bezitters is er zelfs een programmaatje waarbij je kan kijken welke type velg het beste onder je auto past;)
Succes met je velgkeuze
voor 195 breed en achter 225.
Voorbanden zou ik idd niet te breed nemen ivm het sturen.
Standaard band/velg is stukken smaller voor dan achter, denk::) dat dat voor het bochtengedrag ook wel het beste is.
Voor Iphone bezitters is er zelfs een programmaatje waarbij je kan kijken welke type velg het beste onder je auto past;)
Succes met je velgkeuze
Het gewichtsverschil was bij mij meer dan 1 kg, en dat voel je erg goed.
Nu moet ik wel zeggen dat de 205/40/17 de Bridgestone RE050 was, en dat is een zware band.
Nu heb ik de Pirelli P Zero Nero in 195/40/17 (Bridgestone heeft deze maat niet), en deze band is gewoon een stuk lichter.
Niet alleen omdat hij smaller/lager is, maar in de basis al.
En toch een ERG goede band qua wegligging en stuurgedrag.
Nu moet ik wel zeggen dat de 205/40/17 de Bridgestone RE050 was, en dat is een zware band.
Nu heb ik de Pirelli P Zero Nero in 195/40/17 (Bridgestone heeft deze maat niet), en deze band is gewoon een stuk lichter.
Remmel wrote:Het gewichtsverschil was bij mij meer dan 1 kg, en dat voel je erg goed.
Verschillende merken verklaart een hoop. Zo is zelfs niet elke merk even breed in de zelfde maat. En de stevigheid van de zijwang verschilt ook nog wel eens. Maakt ook een groot verschil
Over die pirelli's ben ik ook te spreken, liggen rondom onder de AW11 in maat 205/45/16
@ Remmel: welke maat heb jij nu dan 195-45-17 voor?
Zelf heb ik in de overweging om te gaan voor: 205-40-17 voor en 215-40-17 achter. Na bovenstaande verhalen gelezen te hebben begin ik weer te twijfelen over de maat voorbanden....
Verlagen ga ik om budgettaire redenen nog even uitstellen. Eerst maar eens kijken hoe de wielen en banden lijken.
Zelf heb ik in de overweging om te gaan voor: 205-40-17 voor en 215-40-17 achter. Na bovenstaande verhalen gelezen te hebben begin ik weer te twijfelen over de maat voorbanden....
Verlagen ga ik om budgettaire redenen nog even uitstellen. Eerst maar eens kijken hoe de wielen en banden lijken.
Nee ik heb;
VOOR: 195/40/17
ACHTER: 205/40/17
VOOR: 195/40/17
ACHTER: 205/40/17
-
Streetfighter
- Ik lul al aardig mee !
Ik heb voor 205/40/17 voor en 215/40/17 achter, 3,5 cm verlaagd en heb nergens last van met insturen, wielen hebben ET35 voor en achter nu met spoorverbreders ET20.
- whitespyder
- Ik lul al aardig mee !
km teller laten ijken? of is dat verschil minimaal?
Green Goblin wrote:Te groot en verkeerde model. En het lijkt me dat je op een zzw niet te zware (lees: grote) velgen moet zetten.
Rubber weegt ook veel.
km teller ijken?!, ben je gek...
Wijkt nauwelijks af, geeft iets minder aan dan werkelijk, wijkt nu 2a3km af van GPS.
100 op teller is in het echt 97.
Wijkt nauwelijks af, geeft iets minder aan dan werkelijk, wijkt nu 2a3km af van GPS.
100 op teller is in het echt 97.
- Green Goblin
- Type MR2: AW11
Ik heb ergens (hier) gelezen dat de 2003+ velgen geen probleem meer zouden hebben met afbladderen. Kan me alleen niet herinneren dat al ergens op een ander (buitenlands) forum gezien te hebben.
Kan iemand dat bevestigen ?
Ik heb dat zelf ook ergens gelezen. Ik weet in ieder geval zeker dat mijn velgen er behoorlijk last van hebben....
Ik ga ze inderdaad ook schuren en spuiten en vervolgens voorzien van winterbanden.... heb ik dat ook gelijk op ordeHenri wrote:Die van mij bladderen en ga ik volgende maand schuren/spuiten en nieuwe banden omleggen.
Henri
(Ik heb nog nooit de directe nut van winterbanden gemerkt, totdat ik in een emmer ging rijden afgelopen winter...)
Henri wrote:Ik blijf bij standaard (na 2003). Toyota heeft er veel geld en deskundigheid in gestoken om de juiste combinatie te vinden.
Snap dat jij en anderen zo kunnen denken, maar de fabrikant heeft natuurlijk wel een afweging gemaakt tussen comfort, handelbaarheid en kostenaspect bij het kiezen van de velg- en bandenmaat. Dus het is niet perse de meest ideale maat voor het scherpste stuurgedrag, om maar iets te noemen.
Daarbij staat de tijd ook niet stil, als voorbeeld mijn AW11, die is geleverd op 185/60/14 banden om 14" velgen. Puur omdat er toen niet veel plattere banden waren en grotere velgen toen veel duurder waren dan nu. Als ze die vandaag de dag uit zouden brengen stond die echt wel op een andere maat banden dan destijds
Henri wrote:Ik ben tevreden over de Pirelli P6000, In hoeverre is die nero nero beter?
De P-Zero Nero is de sport band, waar de P6000 meer is gericht op comfort en km-vreten
In hoeverre jij daar verschil in zal merken bij het rijden hangt af van je rijstijl. Al denk ik dat je qua comfort (door de minder stugge zijwang op de P6000) wel verschil merkt. Ik ben iig erg tevreden met de P-Zero Nero, vrijdag komt er een nieuw setje daarvan onder de AW11 nu de vorige af zijn.
Ik kan mij niet herinneren dit gelezen te hebben.Green Goblin wrote:Ik heb ergens (hier) gelezen dat de 2003+ velgen geen probleem meer zouden hebben met afbladderen. Kan me alleen niet herinneren dat al ergens op een ander (buitenlands) forum gezien te hebben.
Volgens mij is het waarschijnlijk ook niet waar.
Mijn 2003+ velgen bladderen ook af.
In 2004 of 2005 heb ik ook afbladderen gezien bij een tweedehands 2003+ exemplaar in een showroom bij een officiële Toyota-dealer.