Rollenbankdag Verhoeven 27-11-'10

Overige meetings. Dus ledenmeetings of zusterclub meetings Ook in het buitenland dus...

Moderator: Pieten

UndaGrwnD
Ik lul al aardig mee !
ik moet me helaas van de lijst verwijderen, aangezien er iets nog niet 100% is aan het blok...probeer iemand anders te regelen voor mijn plek.

ik kom wel kijken.
MR-tin
Zere vingers van het typen..
Doe mij maar ook 8)
UndaGrwnD
Ik lul al aardig mee !
1998mr2 komt als het goed is ook
suffie
Ik lul al aardig mee !
Geen 1 MR2 gezien..
Ik heb wel een nette score gezet met een nagenoeg stock 3sgte, alleen 3 inch uitlaat en fmic en druk iets omhoog.
332 Pk
490 Nm koppel
dooierick
Type MR2: AW11
gen 2 ? of gen3 op wat voor druk ?
UndaGrwnD
Ik lul al aardig mee !
gen4

beetje jammer dat er geen mr2s waren, zeker veels te gevaarlijk om ermee te rijden in dit weer :P
dooierick
oow oke :D
dat verklaart een boel

dat was dus een gt4 of een caldina ?
rsevo6
suffie wrote:Geen 1 MR2 gezien..
Ik heb wel een nette score gezet met een nagenoeg stock 3sgte, alleen 3 inch uitlaat en fmic en druk iets omhoog.
332 Pk
490 Nm koppel

Dat lijkt me zo goed als onmogelijk zonder andere mods, aangezien een standaard CT20 dat alleen op zijn uiterste max kan leveren met een turbodruk van meer dan 1.2 bar en de originele ECU dan allang in de veiligheid zou slaan. Moet logischerwijs meer aan gedaan zijn dan alleen uitlaat/intercooler/iets hogere druk.
suffie
Ik lul al aardig mee !
Ooit wat aan een gen 4 gedaan ? Heeft een hele berg meer koppel dan een gen 3, en vermogen ook.
Maar waarom zou ik er over liegen ? en die bank ook al helemaal niet, want dat is toch zeker een goede bank.
Is gewoon een stock blok, ecu, turbo, injectoren alles. Gen 4 gaat btw bij ~1.24 in de fuel cut.

De uitdraai staat op het celica forum ;) En denk binnenkort ook wel op civic forum. De cijfertjes liegen niet :)
Eeuwige twijfelaar
Nou dyno's liegen wel vaker hoor, niks nieuws. Da's ook 1 van de redenen waarom ik persoonlijk alleen nog naar tovami ga in Goes, wielpk's gemeten door een dynojet.
rsevo6
suffie wrote:Ooit wat aan een gen 4 gedaan ? Heeft een hele berg meer koppel dan een gen 3, en vermogen ook.
Maar waarom zou ik er over liegen ? en die bank ook al helemaal niet, want dat is toch zeker een goede bank.
Is gewoon een stock blok, ecu, turbo, injectoren alles. Gen 4 gaat btw bij ~1.24 in de fuel cut.

De uitdraai staat op het celica forum ;) En denk binnenkort ook wel op civic forum. De cijfertjes liegen niet :)

Waarom gelijk zo opgefokt? :huh:

Ik zeg niet dat jij liegt, maar dat het mijns inziens niet mogelijk is om dergelijke getallen te halen met alleen de mods die jij noemt.
Over de 4e gen 3S-GTE caldina motor lijkt erg weinig bekend, op Het Net worden allerlei verschillende gegevens genoemd die vaak niet overeenstemmen.

Met name in Maleisië schijnen relatief veel Caldina's te zijn en wordt er daar het meeste over geschreven.

Op veel plaatsen wordt genoemd dat er een CT-20 turbo opzit, maar dat lijkt mij onjuist aangezien deze bij de Gen4 één geheel vormt met het uitlaatspruitstuk, de turbo benaming moet volgens mij CT-15 zijn.

Ook over de standaard turbodruk bij deze uitvoering is veel verschillends te vinden, maar de meest genoemde max standaard druk is 12 Psi, hetgeen dan ongeveer gelijk is aan de Gen3.
Aangezien de Gen3 standaard ECU op ca 15 Psi ( 1.05 bar) in de veiligheid slaat, lijkt me dan dat dit dan bij de Gen4 niet veel hoger zal zijn.

Genoemde rollenbank resultaten moeten met een veel hogere turbodruk bereikt zijn, dat leidt bij mij tot de conclusie dat als de getallen kloppen, er dan ook minimaal iets met de ECU moet zijn gedaan.

Denk even simpel na:
-een standaard Gen3 heeft 241-245Pk, met andere inlaat/uitlaat/iets hogere boost haal je daar max 270-285PK uit, dus + 25-40PK
-een standaard Gen4 heeft 255-260PK, met het gerolde resultaat van 332 PK is dat + 72-77 PK, klinkt dat niet een beetje onwaarschijnlijk ::)?
Leidt bij mij tot de conclusie dat ofwel er meer aan geschroefd moet zijn, ofwel de gerolde cijfers niet kloppen.

Is het wel waar (ben nooit te oud om te leren) :P en er is zo simpel zoveel extra vermogen uit te halen, dan vraag ik me ernstig af hoe het dan kan dat er met de vele japanse motoren import inmiddels geen lading Caldina Gen4 motoren in de UK in MR2's rondrijden, in de MR2 inbouwen schijnt niet zo moeilijk te zijn...

Paar linkjes met Gen4 info:
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_3S-GTE_engine
http://www.mr2-forum.de/index.php?page= ... adID=36688

Zo, nu mijn oververhitte typevingers ffe laten afkoelen....;D
rsevo6
Toch nog even aanvulling:

standaard 255PK, 324Nm
gerold: 332PK, 490Nm :maxititan-wow: :102:

Dus:
- max vermogen + 30% tov standaard
- max koppel + 51% tov standaard ::) :lach:

Iedereen die een beetje van tuning afweet weet dat dit onmogelijk is met alleen inlaat/uitlaat/iets hogere druk.

Ofwel is meer aan verbouwd, ofwel testresultaat is onjuist
dooierick
volgens mij zit er op de caldina wel een ct20 maar die is in 1 stuk met het uitlaat spruitstuk , denk dat het gewoon een update is

het vermogen in pk`s zou opzich wel kunnen als je een hele goede motor hebt

alleen het koppel is wel aan de hoge kant maar als je heeeeele kleine wielen hebt zou dat misschien ook nog kunnen
rsevo6
dooierick wrote:volgens mij zit er op de caldina wel een ct20 maar die is in 1 stuk met het uitlaat spruitstuk , denk dat het gewoon een update is

het vermogen in pk`s zou opzich wel kunnen als je een hele goede motor hebt

alleen het koppel is wel aan de hoge kant maar als je heeeeele kleine wielen hebt zou dat misschien ook nog kunnen

Dan heeft Wikipedia het fout?:

The fourth generation engine uses a proprietary CT15b turbocharger whose exhaust housing is actually cast into the exhaust manifold, rather than the normal practice of a separate turbine housing after the cylinder exhaust manifold. The CT20b can be used on the second generation 3S-GTE head but it is not backwards compatible with the first generation 3S-GTE. The CT15b is backwards compatible with the third generation 3S-GTE cylinder head only. All Toyota's turbochargers for the 3S-GTE generations use an internal wastegate design.
UndaGrwnD
Ik lul al aardig mee !
hahaha, ik denk dat suffie wel genoeg weet aangezien hij meer ervaring/kennis heeft met zulke blokken dan menig anderen hier.

en bij de gen4 zit de turbo aan de uitlaat spruitstuk vast...zorgt voor een betere flow.
rsevo6
UndaGrwnD wrote:bij de gen4 zit de turbo aan de uitlaat spruitstuk vast...zorgt voor een betere flow.

Ja??
Dat is toch ook wat Wikipedia aangeeft?
De andere turbo/uitlaatspruitstuk combinatie samen met de direct ignition en wat andere mods is de reden dat deze versie standaard ca 15 PK en 20 Nm meer heeft dan de Gen3.
suffie
Ik lul al aardig mee !
Was bij verhoeven, dus ook geen peppie bank.
En ik stond er zelf ook van te kijken.. gezien ik vorige keer (helemaal stock) 270 pk en 385nm koppel had. (Dit was zonder dikke uitlaat en stock intercooler) op 1.1 bar ook.
Ik heb ook al vaker gen 3/4's gezien met alles stock (turbo, computer, injectoren e.d.) en dan rond 330 pk aantikken.
En ik heb hem al een aantal keren uitgeprobeerd tegen andere auto's, EVo IX, celica met gt30 en autronic computer etc.. Overal nog van gewonnen, dus die cijfers kloppen echt wel.

En ik heb geen kleine wielen oid, gewoon 235/40/17.
Glenn_k
Ik lul al aardig mee !
Plaats anders even je wielvermogen ipv je motorvermogen. De bank (Superflow AWD bank, niet zomaar een bank) meet je wielvermogen (in kW) correct. koppel is gerelateerd aan dit getal dus klopt ook. Motorvermogen wordt uitgerekend adv een verliesmeting dus dat kan iets afwijken.
p.s. je kan resultaten bij verschillende banken niet met elkaar vergelijken.
suffie
Ik lul al aardig mee !
290 whp, best veel verlies dankzij de 4wd.
Nikko
Knop gevonden hoor !
suffie wrote:.............En ik heb hem al een aantal keren uitgeprobeerd tegen andere auto's, EVo IX, celica met gt30 en autronic computer etc.. Overal nog van gewonnen, dus die cijfers kloppen echt wel.......

dat is feitelijk niet een heel erg goed argument ;D
Post Reply