Daily drive
Moderator: Pieten
Ik wel een paar keer.
Watchdog wrote:
Maar heb zelfs al paar verhalen gehoord van mensen die er 1 op 22 mee halen.
In mijn daily driver zit hetzelfde blok, alleen is de auto een maatje kleiner en maak ik veel gebruik van de cruise control. Het is een Ibiza van 2000. Ik heb er in 6 jaar tijd ruim 125.000 km mee gereden, de teller staat nu op 230.000. Het verbruik is gemiddeld 1 op 19.6 over de afgelopen 6 jaar. In het begin zo rond de 1:22, de laatste jaren rond de 1:18 omdat ik nu een heel stuk dichter bij mijn werk woon. Bijkomend voordeel: hoef maar 1x per maand te tanken, haal zo'n 1000 kilometer op een tank.
Tip: druk tijdens het tanken, na het afslaan van de pomp, het ontluchtingspalletje in de vulopening in. Zo kun je de ontluchting voltanken en krijg je er zo'n 10 liter extra in. Scheelt weer 200 km.
Veel plezier ermee!
Arjen
Ah, da klinkt goed. 1000km per tank is ook mijn streven. Maar dan moet ik nog elke 2 weken tanken
.
En lijkt mij dat de ontluchting er niets voor niets op zit. Dan tank ik liever 2 a 3 keer extra per jaar. Die tijd kan ik nog wel missen
En lijkt mij dat de ontluchting er niets voor niets op zit. Dan tank ik liever 2 a 3 keer extra per jaar. Die tijd kan ik nog wel missen
12.000 km/jaar?
24.000 km/jaar?
Da's wel erg krap om op gasolie te gaan rijden (zeker de eerste), ook bij een bestaande auto.
24.000 km/jaar?
Da's wel erg krap om op gasolie te gaan rijden (zeker de eerste), ook bij een bestaande auto.
Watchdog wrote:En lijkt mij dat de ontluchting er niets voor niets op zit.
In die ontluchting zit in de benzinevariant het actief koolstoffilter. Deze voert benzinedampen terug naar de tank. Deze zit niet in de dieselvariant, waardoor de extra ruimte ontstaat. Ik tank al 6 jaar iedere keer de ontluchting vol, zomer of winter, zonder problemen.
@Marco: 12.000 kilometer per jaar is inderdaad te weinig voor een diesel. 6 jaar geleden reed ik veel meer kilometers en was het omslagpunt ook nog een stuk lager. Nu is het niet voordelig meer. Maar bij aanschaf van een andere auto ben ik het geld ook kwijt, nu weet ik wat ik heb. Dus laat maar rijden, de auto is nu toch al afgeschreven.
Groet, Arjen
Oh zo, dat is wel een aanneembaar. Wordt het wel makkelijker om aan me 1000km te komen
. Eerste tankbeurtje leverder een 1:16,5 op
.
Maar het omslag punt ligt toch niet zo heel erg hoog?
Benzine is 1,56 en rijdt 1op12 = 0,13 cent per km.
Diesel is 1.26 en rijdt 1 op 18 = 0,07 cent per km.
is 6 cent goedkoper per km. Wegenbelastin is 50 euro duurder per maand.
Dus bij 834 km per maand is diesel al goedkoper. Correct me if i'm wrong.
Maar het omslag punt ligt toch niet zo heel erg hoog?
Benzine is 1,56 en rijdt 1op12 = 0,13 cent per km.
Diesel is 1.26 en rijdt 1 op 18 = 0,07 cent per km.
is 6 cent goedkoper per km. Wegenbelastin is 50 euro duurder per maand.
Dus bij 834 km per maand is diesel al goedkoper. Correct me if i'm wrong.
mr2cv wrote: @Marco: 12.000 kilometer per jaar is inderdaad te weinig voor een diesel. 6 jaar geleden reed ik veel meer kilometers en was het omslagpunt ook nog een stuk lager. Nu is het niet voordelig meer. Maar bij aanschaf van een andere auto ben ik het geld ook kwijt, nu weet ik wat ik heb. Dus laat maar rijden, de auto is nu toch al afgeschreven.
Groet, Arjen
Ik had inderdaad al zo'n vermoeden.
mr2cv wrote:Woon jij niet in Nederland dan?! Ik betaal voor mijn Ibiza (1133 kg) 254 euro per kwartaal = 85 euro per maand...?!
Bedoel het verschil in wegenbelasting. Dus wat de diesel duurder per maand is zonder 1 km te rijden. Als je deze extra kosten deelt door de besparing per KM, dan krijg je de break-even point. Dus de km stand waarbij beide auto even duur rijden.
(belasting benzine = 134 per kwartaal, diesel = 280 per kwartaal)
Vergeet ook niet de hogere verzekering (gewicht + nieuwwaarde), onderhoudsverhaal voor zover dat in te schatten is (bij Toyota bijvoorbeeld is een Diesel een stuk duurder volgens de vaste tarievenlijst).
Bij een nieuwe speelt er veel meer mee: fors hogere afschrijving tikt enorm aan plus renteverlies door de hogere aankoop (scheelt soms 7.000 euro).
Bij een nieuwe speelt er veel meer mee: fors hogere afschrijving tikt enorm aan plus renteverlies door de hogere aankoop (scheelt soms 7.000 euro).
I see, die nieuwwaarde hakt er wel in ja. Maar ik rij nu alleen naar me werk al 26000 km(24k km was rekenfoutje). En dan nog alles wat er prive bij komt. Dus zeg een goeie 30.000. Dan is een diesel zeker wel goedkoper als bezine, en vooral in vergelijking met een MR2
. Alleen al van de olie kosten van de emmer kan ik nu diesel betalen tanken 
Watchdog wrote:I see, die nieuwwaarde hakt er wel in ja. Maar ik rij nu alleen naar me werk al 26000 km(24k km was rekenfoutje). En dan nog alles wat er prive bij komt. Dus zeg een goeie 30.000. Dan is een diesel zeker wel goedkoper als bezine, en vooral in vergelijking met een MR2. Alleen al van de olie kosten van de emmer kan ik nu diesel betalen tanken
En een paar vakantietjes erbij gaat het snel, in jouw geval heeft het inderdaad dan voordeel.
1000km per tank probeer ik ook altijd. Er gaat alleen niet meer in 
Over de laatste 35000km gemiddeld 1l/18,7km (1.6Hdif 307SW) ben ik gelukkig wel erg tevreden mee. 's middags naar huis is 1op22 goed haalbaar alleen heb ik 's morgens toch altijd wat meer haast
en door die paar kilometer binnendoor zie je het gemiddelde naar beneden duiken.
Je hoort wel eens wat over zuiniger rijden door chiptuning (eco-chippen) Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben. bij een beloofde besparing van 10-15% is het misschien de €300 wel waard
Over de laatste 35000km gemiddeld 1l/18,7km (1.6Hdif 307SW) ben ik gelukkig wel erg tevreden mee. 's middags naar huis is 1op22 goed haalbaar alleen heb ik 's morgens toch altijd wat meer haast
Je hoort wel eens wat over zuiniger rijden door chiptuning (eco-chippen) Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben. bij een beloofde besparing van 10-15% is het misschien de €300 wel waard
moet van helmond naar oss rijden. Dat is 70% langs kanaal op een 80 weg, dat doet hem goed. 20% snelweg, dat is wat minder
. en dan nog 10% stoplicht rijden. Dus de 1 op 22 was mischien iets te positief
.
Zit stiekem wel te denken om te chippen. 11>140 pk, 235->300Nm, Kosten: 275 Euro. En als ie daar ook nog eens zuiniger van wordt :O, dan moet je natuurlijk niet die 30 pk extra gaan gebruiken. Discipline
Zit stiekem wel te denken om te chippen. 11>140 pk, 235->300Nm, Kosten: 275 Euro. En als ie daar ook nog eens zuiniger van wordt :O, dan moet je natuurlijk niet die 30 pk extra gaan gebruiken. Discipline