turbo motor plaatsen of opvoeren?

Alles over de MR2 in het algemeen. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de MR2.

Moderator: Pieten

Green Goblin
Type MR2: AW11
Klopt. Ik geef ook altijd meer gas met mijn 4A-GE dan met de 1ZZ-FE....;D
Masacur
Zere vingers van het typen..
Type MR2: SW20/21/22
Inderdaad, wil wat dagelijkse bruikbaarheid, neem dan de V6. Wil je wat sportievers, dan de Turbo.
Zoals iemand al zei, ik denk dat het belangrijkste is om het zelf te ervaren. Maar je moet minimaal aan een budget van 3000 euro denken.
frankie-turbo
en vergeet niet.. de kennis om het zelf te kunnen doen.. als je het moet laten doen moet je een budget van minimaal 2000 meer hebben.. het is geen standaard turbo swapje die je in een dag doet..
een turbo swapje ken ik zo leveren dat je hem enkel erin moet leggen en alle stekkers erin moet pluggen.. bij een v6 gaat dat niet omdat ook eerst het blok uit elkaar moet vanwege de koppakingen.. die ik toch aanraad om te vervangen.. zoiezo lever ik geen v6'n, teveel gedoe en vrijwel niet te vinden in japan.. en europeese motoren zijn niet te vertrouwen als je ze tweedehands koop.. of je moet een complete auto kopen, maar dan valt er niets meer aan te verdienen omdat ik hem eerst moet slopen...
frankie-turbo
Resolve wrote:1ZZ-FE is leuk voor ouwe lullen.
2ZZ-GE geeft een mega duw in je rug.

Had ik het goed begrepen? ;D

klopt! ;)

waarom denken jullie dat een 2zz meer vermogen leverd als een 1zz.. het zijn beide 1.8jes..

juist dat zit hem dus in de kop.. en in de aansturing..
net zoals dat bij een 4afe en een 4age is.. en bij een 3sfe en 3sge..
en dan is het ook nog zo dat toyota in de tijd van deze motoren geen v6 maakte met sportieve eigenschappen?.. want ze lagen dus ook niet in sportieve auto's

dus als antwoord op de vraag:

als je een swap uitvoerd met een turbo blok, moet je een complete swap nemen, als je deze stock laat (245pk/320nm) en je vervangt enkel de slijtage onderdelen ben je voor een kleine 3000,- klaar.. als je hem er zelf in legt..
je kunt dit ook laten doen en dan ben rond de 3800 kwijt.
deze swaps kunne we pasklaar aanleveren.. 2500/3000 afhankelijk van de km-stand, en wij alle slijtage delen vervangen.

wil je een v6.. zul je eerst een blok moeten zoeken met een acceptabele km-stand. deze zul je deels moeten reviseren (koppen vlakken, nieuwe koppakingen) dat rade ze aan omdat de koppakingen een zwakke factor zijn.
je kunt met een 3vz je eigen bak gebruiken, deze houdt dat vermogen, maar wil je het goed doen moet je daarbij een turbo bak e153 nemen, met aandrijfassen en wielfusee's ,setjes zitten tussen de 600-900 euro
daarna moet je enkele aangepaste onderdelen aanschaffen om bepaalde dingen te laten passen, je kunt ook alles zelf maken.. maar dat maakt het niet makkelijker.. de kabelboom zul je aan moeten passen, of eigenlijk compleet opnieuw maken omdat deze totaal niet overeen komt met de mr2 lay-out.. en dan nog je uitlaatspruitstukken,midpipe en uitlaat aanpassen..
als je dit allemaal laat doen ben je bij elkaar zoon 4000/5000 kwijt zijn.

onthoud wel dat als je het doet, je het ook goed moet doen.. en dan kun je jaren met plezier vooruit.. aan jou is alleen de keuze wat je wilt..
ik raad je gewoon aan eens met een v6 mee te rijden, en met een turbo..
El Butre
Verschil tussen 1zz en 2zz is me meer dan duidelijk. Het ging me juist om de 1zz-turbo vs 2zz NA. Van Frankie-turbo zou ik nu een pleidooi voor een 1zz-FTE verwachten ;D
Green Goblin
1ZZ met een Rotrex...
frankie-turbo
El Butre wrote:Verschil tussen 1zz en 2zz is me meer dan duidelijk. Het ging me juist om de 1zz-turbo vs 2zz NA. Van Frankie-turbo zou ik nu een pleidooi voor een 1zz-FTE verwachten ;D

dat was niet de vraag waar dit topic om draaid.. dus open maar een topic.. en misschien reageer ik.. ookal is die vraag al meerdere keren beantwoord.
anneke_lm
Wat ee reacties zie door de bomen het bos niet meer:(
Wil gewoon de goedkoopste opties hebben en als ik het zo lees is eigenlijk de goedkoopste optie een turbo motor kompleet met bak en ecu of komt er nog meer bij kijken?een andere uitlaat en achterassen zeker.
Andere mogelijkheid is 2 andere nokkenassen en tandwielen totale kosten 1200 euro maar dan heb ik dat het toerental maar tot 5800 gaat?heb ik me laten vertellen door iemand die in de racerij mee doet en alles zelf maakt.
Hoeveel winst ik dan heb weet ik nog niet.
Moet dan ook nog een complete turboblok weten te vinden en iemand die alles erin kan zetten pufffffffff.
Vraag me wel een af wat ik eigenlijk aan het doen ben, nu heb ik eindelijk een gele sw20 die ik eigenlijk al 8 jaar zoek en wat voor een!! een super mooie auto waar ik stapel gek op ben,maar ja een snelle sw20 is altijd al een droom van me geweest, en een droom moet je toch laten uitkomen voor het te laat is.
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Zou eerst eens een proefritje gaan maken in een V6 en turbo. Dan kun je kijken wat je het leukst vind rijden en waar je je geld aan uit wilt geven.

En heb je een bepaald budget in gedachte? dat kan de keuze ook al een stuk verklijnen.
frankie-turbo
anneke_lm wrote:Wat ee reacties zie door de bomen het bos niet meer:(
Wil gewoon de goedkoopste opties hebben en als ik het zo lees is eigenlijk de goedkoopste optie een turbo motor kompleet met bak en ecu of komt er nog meer bij kijken?een andere uitlaat en achterassen zeker.
Andere mogelijkheid is 2 andere nokkenassen en tandwielen totale kosten 1200 euro maar dan heb ik dat het toerental maar tot 5800 gaat?heb ik me laten vertellen door iemand die in de racerij mee doet en alles zelf maakt.
Hoeveel winst ik dan heb weet ik nog niet.
Moet dan ook nog een complete turboblok weten te vinden en iemand die alles erin kan zetten pufffffffff.
Vraag me wel een af wat ik eigenlijk aan het doen ben, nu heb ik eindelijk een gele sw20 die ik eigenlijk al 8 jaar zoek en wat voor een!! een super mooie auto waar ik stapel gek op ben,maar ja een snelle sw20 is altijd al een droom van me geweest, en een droom moet je toch laten uitkomen voor het te laat is.

dan heeft die pipo er niet veel verstand van,
met andere nokkenassen tandwielen heb je nog steeds een max rpm van 7250rpm.. maar voor die 1200euro (erg overdreven bedrag) heb je misschien 10/15pk meer op zijn hoogst, en ook alleen als je dit doet in combinatie van een stand alone ecu.. en die kost wel 800-1200 euro + 4/500 euro dynotime.

bij zoon swap zit alles bij behalve een uitlaat en brandstofpomp.. maar ook die kan ik erbij leveren voor een meerprijs..
dus :

motor compleet met pasklare kabelboom
versnellingsbak met LSD + assen + wielfusee's
stock intercooler+ piping

de prijzen die ik noemde zijn natuurlijk wel licht afhankelijk van wat je wil en wat we hebben staan.. km-standen, compleetheid en de wensen die je hebt.
MMaddict
Frankie, al met al heeft een stock 3sgte toch een stuk minder koppel en vermogen als een stock 2gr en daarnaast is de 2gr zuiniger en betrouwbaarder als een 3sgte....

Ow en vergeet het geluid niet!

(een standaard 3sgte swap is wel goedkoper als een 2gr- swap)
frankie-turbo
een stock 2gr heeft 20pk en 15nm meer ... en dan met een mapping waar men oma nog niet vlug van wordt..

en dan nog, zelfs met 325pk durf ik hem wel langs een gen3 te zetten met wat bpu's...
een 300pk n/a zal het altijd afleggen van een 300pk super/turbocharged, dat is de manier van power delivery

en als je het totaal bedrag bekijkt en aan beide motoren uitgeeft.. ben je bij een 3sgte al een stuk verder kwa vermogen als bij een 2gr.. en die moet open boven de 300pk (eigenlijk) dus je rijdt met die gouky set al over de rand.. dus ik weet niet wat betrouwbaarder is

als je het voor zuinigheid doet moet je zowel geen 2gr of een 3sgte hebben
en over zuinigheid zou ik ook voorzichtig zijn, een beetje v6 (en al helemaal met 3,5l inhoudt) verbruikt al vlug meer als een 2.0 4cil met een turbo.. waarom denk je dat tegenwoordig de merken weer overschakelen naar drukvulling.. omdat dat zuiniger is kwa verbruik.. en als je wil meer power
Sherwin
Resolve wrote:1ZZ-FE is leuk voor ouwe lullen.
2ZZ-GE geeft een mega duw in je rug.

Had ik het goed begrepen? ;D
2ZZ heeft valve lift, groter toerenbereik, en merkbaar niet minder koppel tijdens het rijden. Ik wil 'm na de revisie best naar een 1zz turbo zetten voor het verschil =)

Vanaf de 6200 toeren is het een raket, daaronder een 1zz met een snellere gasreactie.

Frankie heeft gelijk wat betreft de ge en fe motoren. Als je de spruitstukken van een 2zz naast die van een 1zz zet, naast de diameter die veel groter is zijn ze véél mooier afgewerkt. Ditzelfde heb ik gezien bij de 4afe en de 4age...

-- om even terug te komen op de vraag die gesteld werd;
Ik zou de nokken niet doen. Het levert niet zo veel op op een stock 3S-Ge. Als dit je droomauto is, en je er lang naar heb moeten zoeken, zou ik als k jou was toch voor de gen 3 3S-GTE gaan. Daarnaast is de manier waarop een turboblok vermogen afgeeft écht verslavend.

Je auto blijft ongeveer dezelfde auto qua gewicht(ook heel belangrijk voor de verdeling) maar je hebt de snelheid mee. Met wat aanpassingen zit je zo richting de 300pk met het turboblok. Daarnaast is deze motor ook origineel geleverd in de MR2. Volgens mij staat er op marktplaats een demontage auto te koop met een turbo. De verkoper bied een halfcut aan...

Met een 3S-GTE ben je behooorlijk snel weg met optrekken en je hebt een goede basis voor als je meer wilt, want vergeet niet dat snelheid ongelofelijk snel went!

Groetjes,

Sherwin
anneke_lm
frankie-turbo wrote:dan heeft die pipo er niet veel verstand van,
met andere nokkenassen tandwielen heb je nog steeds een max rpm van 7250rpm.. maar voor die 1200euro (erg overdreven bedrag) heb je misschien 10/15pk meer op zijn hoogst, en ook alleen als je dit doet in combinatie van een stand alone ecu.. en die kost wel 800-1200 euro + 4/500 euro dynotime.

bij zoon swap zit alles bij behalve een uitlaat en brandstofpomp.. maar ook die kan ik erbij leveren voor een meerprijs..
dus :

motor compleet met pasklare kabelboom
versnellingsbak met LSD + assen + wielfusee's
stock intercooler+ piping

de prijzen die ik noemde zijn natuurlijk wel licht afhankelijk van wat je wil en wat we hebben staan.. km-standen, compleetheid en de wensen die je hebt.
Stuur me maar even een pm met je telefoonnummer dan kan ik je bellen.
anneke_lm
Resolve wrote:Zou eerst eens een proefritje gaan maken in een V6 en turbo. Dan kun je kijken wat je het leukst vind rijden en waar je je geld aan uit wilt geven.

En heb je een bepaald budget in gedachte? dat kan de keuze ook al een stuk verklijnen.
Heb vorige week in een turbo gereden die was van een klant van mijn vriend.
Wat een power dat is echt pas kikken,toen ik weer in mijn auto ging zitten, toen wist ik het wel, het word een turbo!!!
Dirk
Ik lul al aardig mee !
anneke_lm wrote:Heb vorige week in een turbo gereden die was van een klant van mijn vriend.
Wat een power dat is echt pas kikken,toen ik weer in mijn auto ging zitten, toen wist ik het wel, het word een turbo!!!

Lijkt me een uitgemaakte zaak. Lekker door Frankie laten inbouwen, kan die weer z'n bekeuring betalen..... *gniffel*.
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Wat misvattingen over de 2GR..

2GR is de meest zuinige van de V6 opties, verbruikt tussen de 1:11 en 1:16. 1:11 bij vol sportief gebruik en 1:16 op de snelweg.

De 2GR hoeft met 300pk nog niet uit elkaar. Bij de MZ wordt dit wel aangeraden wanneer je over de 300pk zit.
Zou mooi zijn, moet je een stock 2GR-FSE al uit elkaar gaan halen omdat hij stock al over de 300 pk zit. Met dezelvde internals als de 2GR-FE. En de lotus versie met supercharger (350pk) zitten ook stock internals in.

De enige mod die er gedaan wordt om aan die 325pk te komen met de 2GR is afthermarket uitlaatspruitstukken, met een fatsoenlijke gemaakte uitlaat. Maar ik neem aan dat een 3S-GTE ook een fatsoenlijke uitlaat heeft.

En die power delivery. Eerst heb je geen vermogen in het turbo gat, en daarna krijg je ineens vol vermogen als de turbo erin komt. Dat is hetzelvde als het geluidje van een V6. Je denkt dat er veel meer vermogen is dan eigenlijk is. Dat is teminste het idee wat ik erbij heb, maar heb verder nog nooit met een mr2 turbo gereden.

Hier nog een mooi grafiekje met stock vermogens:

Image
frankie-turbo
Resolve wrote:Wat misvattingen over de 2GR..

2GR is de meest zuinige van de V6 opties, verbruikt tussen de 1:11 en 1:16. 1:11 bij vol sportief gebruik en 1:16 op de snelweg.

De 2GR hoeft met 300pk nog niet uit elkaar. Bij de MZ wordt dit wel aangeraden wanneer je over de 300pk zit.
Zou mooi zijn, moet je een stock 2GR-FSE al uit elkaar gaan halen omdat hij stock al over de 300 pk zit. Met dezelvde internals als de 2GR-FE. En de lotus versie met supercharger (350pk) zitten ook stock internals in.

De enige mod die er gedaan wordt om aan die 325pk te komen met de 2GR is afthermarket uitlaatspruitstukken, met een fatsoenlijke gemaakte uitlaat. Maar ik neem aan dat een 3S-GTE ook een fatsoenlijke uitlaat heeft.

En die power delivery. Eerst heb je geen vermogen in het turbo gat, en daarna krijg je ineens vol vermogen als de turbo erin komt. Dat is hetzelvde als het geluidje van een V6. Je denkt dat er veel meer vermogen is dan eigenlijk is. Dat is teminste het idee wat ik erbij heb, maar heb verder nog nooit met een mr2 turbo gereden.

Hier nog een mooi grafiekje met stock vermogens:

Image

allemaal geweldig hoor zoon grafiek.. maar idd als je nog nooit met een turbo gereden hebt weet je eigenlijk niet waar je het over hebt.. je hebt het over een turbogat... een turbogat heb je ongeveer 2 tiende van een seconde.. je merkt het niet eens, vooral niet met een gen4, de turbo is als je volgas geeft een aan/uit schakelaar, bij een gen2 gaat het iets trager (oudere techniek) met een gt35r of groter is dit meer merkbaar natuurlijk.. maar dat kan ook niet anders als je 500+pk wil halen
en alleen als je een houte poot op het pendaal hebt staan kun je het gas niet doseren met een turbo.. als ik half gas geeft maak ik ook niet meer als 0.3/0.4 bar of net wat ik wil op dat moment, dat is niet anders als bij een n/a motor

hoe geleidelijker je vermogenscurve is hoe trager een motor lijkt. als je curve een rechte lijn is bouwt je vermogen geleidelijk aan op.. wat zich vertaald in het niet krijgen van een duw in je rug.. ja je gaat misschien hard maar je hebt niet de kick.. als je volgas optrekt in de eerste versnelling bij een turbo, krijg je bij 2500 rpm zoon gigantische schop onder je reet, en als je overschakeld krijg je die weer en weer en weer.. ik heb dus wel met v6'en gereden waaronder ook een 2gr die de voledige behandeling gehad heeft.. dus ook met andere uitlaat en spruitstukken.. het eerste wat me gebeurde is dat ik gewoon vol de toerenbegrenser in vloog bij 50km/h.. @ 6500rpm (te weinig) en vervolgens haalde ik de 100 in zen 2 niet eens..
ik heb het voor elkaar gekregen om met een gen3 turbo in 4,5 sec naar de 100 te komen.. ge-eikt en professioneel gemeten.. met een v6 doe je daar zomaar 1,5 seconde langer over omdat je al een keer extra moet schakelen

en over dat verbruik... geloof mij maar dat een 300pk v6 geen 1:11 loopt volgas..dan zou hij volgas zuiniger zijn als een prius, als dat zo was hadden ze wel een 2grfe in een prius gelegd,.. en achter een mr2 bak loopt die ook geen 1:16 op de snelweg..
dat doet hij achter een automaatbak die het ding bij 120km/h terug laat vallen naar 1500/2000rpm op cruisecontrole.. jij maakt met je bak 3,500rpm en dan zit je al over de helft van je toerengebied.
als je eens 1 op 11 op de snelweg rijdt en 1 op 8 binnendoor.. dan zul je het wel rustig aan moeten doen..

je vergelijkt dus appels met peren, en je gaat uit van grafiekjes en cijfertjes.
en daarmee zeg ik je nog een keer.. 300pk n/a gaat niet zo vooruit als een 300pk turbo..

en over die lotus evora.. je zegt dat een 2gr stock 325pk heeft.. dus bij lotus bouwen ze voor 25pk er een supercharger op..
Green Goblin
Appels worden wel meer met peren vergeleken. Hier gaat het alleen om de "duw in de rug" (toevallig is dat dan ook wat Anneke wil..). Een ander punt is drivability, een mooie koppelkromme is wel wat je wilt als je soepel door de "twisties" heen vliegt (waar naar mijn mening een mr2 meer voor gebouwd is dan voor de dragraces).

Maar het blijft een zinloze discussie, geen der beide kampen (v6 <--> turbo) gaat toch van standpunt veranderen, en beide denken ze dat z ehet gelijk hebben...::)
frankie-turbo
Dirk wrote:Lijkt me een uitgemaakte zaak. Lekker door Frankie laten inbouwen, kan die weer z'n bekeuring betalen..... *gniffel*.

haha nou die is al betaald hoor.. athans.. als ze een acceptgiro sturen heb ik het geld ligge :P
Post Reply