Ik zal even wat puntjes op een rijtje zetten voor je:
Xhermes schreef:
De onderstel geometrie van een 93+ is ook wat vergevings gezinder. Ze staan standaard al op 15" velgen en ze hebben een subtiel voorlipje aan de voorkant. Verder zijn er volgens mij ook andere remmen maar dat weet ik niet zeker.
Hierboven staat e.e.a. doorelkaar.
Vanaf MY90 is optie: T-Bar Roof, 4-delige achterspoiler, ABS remsysteem, lederen bekleding, stuurbekrachtiging en bestuurdersairbag.
In Duitsland leverde men standaard: ABS, T-Bar Roof en (af fabriek en niet achteraf!) de achterspoiler.
Vanaf eind 1991 leverde men in Duitsland (in Nederland per januari 1992) het MY92 met:
* verbeterde versnellingsbak (synchromeshringen, met name voor II) verbetert, kortere pook.
* grotere remschijven, remmen dus wat beter en trekken hopelijk wat minder snel krom.
* andere bekleding + stuurwiel
* voorspoiler in het zwart (iets stabieler, betere koeling, ziet er stukken imposanter uit, zeker meegespoten in de carrosseriekleur)
* strutbarkruis in motorruimte voor meer stijfheid (verplichting voor de exemplaren die het nu nog steeds niet hebben, trekt deuken/vouwen in je dak door tordering).
* veiligheidsbalken in portieren
* zwaarder (1.215 kg) en dus fractioneel langzamer
* nieuwe kleuren: super red i.p.v. het wat kwetsbare en minder rode crimson red, e.d. Turquoise en lichtblauw metallic leverbaar.
* 15" LM wielen met platte spaken.
In 1993: beperkt leverbaar (in Nederland): geel.
MY94 (vanaf maart 1994):
* voorspoiler, dorpels, sierlijsten en achterskirts in kleur
* verbeterd onderstel (met name achter, waardoor minder tailhappy)
* Andere bekleding + stuurwiel
* Ander model achterlichten met verbindingsplaat in kleur
* Achterspoiler (vleugel) standaard, type 2.
* Super White 040 ipv 043 bijvoorbeeld.
* verstevigingsplaatjes veerpoten in motorruimte (als aanvulling op 'het kruis')
MY96:
* derde remlicht
* in hoogte verstelbare koplampen
* andere bekleding
* Donkergroen ipv dark turquoise leverbaar (kan ook al eerder, nog geen oudere gezien)
MY97:
* gepolijste velgen ipv matzilver.
* Enorme prijsverlaging!
* Blanke knipperlichten vóór
* zilver metallic leverbaar in NL
MY98:
* ander type 15" wielen
* stuurbekrachtiging standaard (en anders nooit meer zonder besteld?)
* hoge achtervleugel
* startblokkering
* andere bekleding
* heldere zijknipperlichten
* speedflaps
* Beige metallic, deep blue mica e.d. leverbaar
Dit is even wat me zo te binnenschoot.
dehea schreef:Dennis, zover ik weet zijn er eind 1992 (modeljaar 93) een aantal veranderingen doorgevoerd.
-sterkere versnellingsbak.
-betere remmen (grotere schrijven, misschien ook de remklauwen)
-volledig motorkruis.
-andere onderspoiler voorbumper.
Kenteken gewicht is dacht ik ook iets verhoogd door bovenstaande veranderingen.
Misschien zijn er nog wel meer zaken veranderd, ik weet ze echter niet,veel plezier met zoeken.
Klopt, alleen is dit modeljaar 1992 (de oudste gezien tot nu toe: december 1991, Duits exemplaar). De vroege Nederlandse 1992-ers van o.a. Vinnie en Edje Turbo zijn van deze generatie.
Dennis16v schreef:maar t verschil tussen een 91 en 93 in de versnellingsbak, is dit merkbaar, of hebben jullie zoiets van, met een 91er kun je net zo goed beginnen:)
1992 model kan net zo goed verkracht zijn. MY90 kan wat sneller kapotgetrokken zijn, echter met goed onderhoud (synthetische bakolie + teflon toevoeging laat hem schakelen als een fluitje) en goed gebruik geen problemen!
mij hebben ze verteld dat er een goedkoop type primer is gebruikt, maargoed, laten we dat in het midden houden....
Alleen Duitse exemplaren tussen 1990 en 1993. In Nederland zijn deze achterspoilers hier gespoten en gemonteerd!
owja ps: vanaf het bouwjaar 93 zijn de reactiestangen ook langer dan bij de voorgaande modellen. (het subframe is daardoor iets anders)
dit heeft als gevolg dat de auto voorspelbaarder reageerd tijdens het betere stuurwerk...
Dit betreft MY94 (in Nederland vanaf maart/april 1994, herkenbaar aan alles in kleur en de andere achterlichten en spoiler.
Timmo Wijker schreef:let ook op of de koppakking of iets van dien aard niet lek is.
K
oppakking komt vaak door leeftijd/aftrappen en komt eigenlijk nauwelijks voor bij goed behandelde exemplaren. Nog nooit in mijn omgeving meegemaakt de afgelopen 12(!) jaar MR2.
Hopelijk kun je hier iets mee.
Zoek gewoon de beste die je kunt betalen. Een matige opknappen kost je al snel veel meer.
Succes en neem de tijd!