Aub. goes turbo...

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

tilma800
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
Ik heb eens een onderdeel gehaald bij iemand die eerst ook z'n n.a. Skytune aan z'n swapblok had gekoppeld, maar daarbij beviel het absoluut niet wat prestataties betreft en heeft hij iets anders er voor gekocht.
rsevo6
Aub. wrote: Vanmiddag dus om een uurtje of vijf de auto opgehaald en in vliegende vaart naar huis, geloof dat ik dat stuk nog niet eerder zo snel heb afgelegd ;D
De acceleratie is enorm, in alle versnellingen eigenlijk. Ik haalde m'n pa in, die reed zo'n 120, ik naar zijn 3 en vol op het gas, binnen no time was zijn auto een stippie in mijn achteruitkijkspiegel..... en nu maar hopen dat de flitsbrigade er niet aan het controleren was ::)
mooi gezicht.:dux-blij_thumb-up:
Joshma heeft ook meteen de HKS piggy back tussen de ecu en de motor geplaatst, die doet het prima, ben benieuwd wat deze set up op de vermogenstestbank doet; maar voor nu is het 1 geweldige belevenis, zoveel vermogen, het geluid, de acceleratie.....dit had ik jaren eerder moeten doen (maar nu maar snel de tijd inhalen dusz...)

Hey Ron,
Je weet wat ik gezegd heb hè, RUSTIG aan doen de eerste paar 100 km om alles weer in te laten lopen EN om er aan te wennen :boos: , alleen zo moeilijk om de verleiding te weerstaan merk ik al aan je verhaal ;) ;D .................
vincentw
Ik lul al aardig mee !
Plaats eens gewone foto's ik kan deze allemaal niet zien :-/
Mr2-wouter
Gefeliciteerd Ron, je mag je nu officieel lid van de elite groep turbo rijders, noemen.

Ik weet niet hoe groot die skytune in diameter is, maar optimaal is een 3inch downpipe en uitlaat. Er zijn ontzettend veel uitlaten op de markt voor de turbo, mocht je iets nodig hebben stuur je me maar een berichtje ;) Bij jouw kaminari lip zou ik gaan voor een mongoose 8)

Groeten

Wouter
Aub.
Ik lul al aardig mee !
vincentw wrote:Plaats eens gewone foto's ik kan deze allemaal niet zien :-/
Dan maar een poging uit mijn album: http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=QZOKNUIG
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=KE3AVTJD
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=FXNLTLCS
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=CA3GUSBZ

Enne Rene, heb erg mijn best gedaan om me in te houden, is niet helemaal gelukt maar voor het grootste deel toch wel. Overigens zaten alle vloeistoffen nog in het blok! Incl. de motorolie, dus de krukas heeft netjes onder de olie gestaan wat weer een meevaller was....:dux-blij_thumb-up:

Of de skytune eronder blijft...Joshma gaf idd aan dat een uitlaat met iets grotere doorlaat wat extra vermogen zou kunnen opleveren maar de manier waarop de skytune nu gemonteerd zit, met weinig bochten zorgt al voor een goede flow. En het geluid ben ik zo op het eerste gehoor erg tevreden over. Heb al wel gelezen dat skytunes kunnen scheuren op de uiteinden als ze heet worden, nou, met een turbo wordt de uitlaat volgens mij wel wat heter dus misschien dat dat uiteindelijk zorgt dat ik naar een ander moet omkijken; mongoose zal ik dan zeker overwegen.

Ik zal zien of ik van de meters in de A-stijl nog wat foto's kan maken
rsevo6
Eigenlijk best wel beetje kitsch :P 10 jaar oude Toyota blokken hoort toch eigenlijk gewoon roest/oxide op!? ;D ;) :kus:
Aub.
Ik lul al aardig mee !
rsevo6 wrote:Eigenlijk best wel beetje kitsch :P 10 jaar oude Toyota blokken hoort toch eigenlijk gewoon roest/oxide op!? ;D ;) :kus:
Hoor ik hier enigzins jaloezie doorklinken?:lach: :adhd: :lach: Maar moet je eerlijk zeggen dat mijn blok er ook nog nooit zo uitgezien heeft, ik ben een poetser van de buitenkant en laat normaal gesproken de motorkap lekker zitten; hoeft vanaf nu niet meer:foto-ani:
mr2PUNTfreak
Aub. wrote:Hoor ik hier enigzins jaloezie doorklinken?:lach: :adhd: :lach: Maar moet je eerlijk zeggen dat mijn blok er ook nog nooit zo uitgezien heeft, ik ben een poetser van de buitenkant en laat normaal gesproken de motorkap lekker zitten; hoeft vanaf nu niet meer:foto-ani:
Das lekker:P , heb ik dus nog een hoop te doen straks ;D
rsevo6
Aub. wrote:Hoor ik hier enigzins jaloezie doorklinken?:lach: :adhd: :lach:

Nee hoor Ron, je hebt nu denk ik 1 vd mooiste MR2 Turbo blokken van het land 8)

Mijn MR2 Turbo is meer een gebruiksauto ::)

Image

Mijn echte show autootje heeft ook zo'n bling motorruimte, is alleen ander merk ;)

Image

Image
Ilpoto
Ik lul al aardig mee !
Ah, het '98 blokkie is op z'n plek terecht gekomen. Ziet er ontzettend mooi uit! Veel plezier met het nu ineens spectaculair toegenomen vermogen en koppel, en houdt 'm heel.
Aub.
Ik lul al aardig mee !
Nou Rene, de NSX motorruimte ziet er idd uit om door een ringetje te halen. En Rob, maak je niet ongerust, vuil is het blok niet alleen glimt het ook niet, da's het verschil.
Nog twee piccies van de meters in de Astijl, van HP RAID dus...
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=86HRYFJZ
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=JDJ3E4AW
mr2PUNTfreak
Dan gaat ie straks voor het eerst glimmen, ennuh mooie meters zo. ziet er super uit!
mr2PUNTfreak
Aub. wrote:Nou Rene, de NSX motorruimte ziet er idd uit om door een ringetje te halen. En Rob, maak je niet ongerust, vuil is het blok niet alleen glimt het ook niet, da's het verschil.
Nog twee piccies van de meters in de Astijl, van HP RAID dus...
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=86HRYFJZ
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=JDJ3E4AW
Dan gaat ie straks voor het eerst glimmen, ennuh mooie meters zo. ziet er super uit!
Dorifto Deuce
Heel vet!
franksmits
^^
Aub.
Ik lul al aardig mee !
Ik denk, laat ik de RDW klantenservice is een mailtje sturen, hoe dat dan gaat met de keuring van de turbo...krijg je onderstaand antwoord. Volgens mij een luie medewerker die niet even verder gekeken heeft maar gewoon het standaard antwoord heeft getikt...ik zal Louwman maar een mailtje sturen.
Wat hebben de turbo eigenaren eigenlijk op hun kentekenpapieren staan? Bij mij staat er SW20; 2.0 GTI...

Geachte heer van 't Hof,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Wij hebben voor uw Toyota MR 2 geen typegoedkeuring voor een motor met turbo kunnen vinden.
Als u een motor met een andere motorcode in een voertuig plaatst, dan moet u het voertuig laten keuren bij een RDW keuringsstation. Na goedkeuring past de RDW de gegevens aan in het kentekenregister en op het kentekenbewijs.
Als er toch een typegoedkeuring bestaat (mogelijk heeft de importeur deze beschikbaar) , dan past de RDW het kentekenbewijs aan. Is dit niet het geval, dan wordt u doorverwezen naar het Testcentrum in Lelystad (TCL) om met het voertuig een geluidstest af te leggen. Als het vermogen met meer dan 40 % is toegenomen dient het voertuig ook een weggedragtest te ondergaan.

Kosten keuring

De keuring van een motorwijziging kost:
[list]
[*]voor lichte voertuigen (< 3500 kg) € 42,00
[*]voor zware voertuigen (> 3500 kg) € 50,00[/list]
De kosten voor een geluidstest bedragen € 366,00.

Een weggedragtest kost € 290,00. [/SIZE]

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
mr2PUNTfreak
Aub. wrote:Ik denk, laat ik de RDW klantenservice is een mailtje sturen, hoe dat dan gaat met de keuring van de turbo...krijg je onderstaand antwoord. Volgens mij een luie medewerker die niet even verder gekeken heeft maar gewoon het standaard antwoord heeft getikt...ik zal Louwman maar een mailtje sturen.
Wat hebben de turbo eigenaren eigenlijk op hun kentekenpapieren staan? Bij mij staat er SW20; 2.0 GTI...

Geachte heer van 't Hof,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.
Wij hebben voor uw Toyota MR 2 geen typegoedkeuring voor een motor met turbo kunnen vinden.
Als u een motor met een andere motorcode in een voertuig plaatst, dan moet u het voertuig laten keuren bij een RDW keuringsstation. Na goedkeuring past de RDW de gegevens aan in het kentekenregister en op het kentekenbewijs.

Als er toch een typegoedkeuring bestaat (mogelijk heeft de importeur deze beschikbaar) , dan past de RDW het kentekenbewijs aan. Is dit niet het geval, dan wordt u doorverwezen naar het Testcentrum in Lelystad (TCL) om met het voertuig een geluidstest af te leggen. Als het vermogen met meer dan 40 % is toegenomen dient het voertuig ook een weggedragtest te ondergaan.

Kosten keuring

De keuring van een motorwijziging kost:
[list]
[*]voor lichte voertuigen (< 3500 kg) € 42,00
[*]voor zware voertuigen (> 3500 kg) € 50,00[/list]
De kosten voor een geluidstest bedragen € 366,00.

Een weggedragtest kost € 290,00. [/SIZE]

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Het blijven natuurlijk ambtenaren he ;D
johnwoo
Inderdaad een luie ambtenaar want de RDW kent de MR2 turbo wel degelijk. Al zal er waarschijnlijk inderdaad geen algemene Nederlandse typegoedkeuring voor bestaan en mogelijk iedere turbo apart die keuringen moeten ondergaan. Maar de gegevens ervan hebben ze zeker.
De mijne staat (net zoals andere geimporteerde turbo's) op kenteken als: MR2 2.0 TURBO TWIN CAM T-BAR U9, ook netjes met het vermogen van de USDM turbo bij de eigenschappen.
Mr2-wouter
Ron ron ron toch... nooit slapende honden etc ;)

Over het keuren is het algemeen bekend dat na het swappen de auto opnieuw gekeurd moet worden. Maar aangezien de meeste toch meer vermogen willen dan een standaard turbo wachten ze ermee of sommigen doen het helemaal niet. Ik w8 nog even tot ik alles af heb, remmen, onderstel, spuiten, noem maar op. Voor het keuren zul je nu dus een stille uitlaat moeten gaan zoeken want zo kun je die keuring wel op je buik schrijven, samen met je bekeuring ;D

Succes ermee ;)
Aub.
Ik lul al aardig mee !
Thanks Johnwoo, heb ik iig de benaming op het kenteken. Heb al een mailtje naar Louwman gestuurd, maar even afwachten wat die te melden hebben. Ik kan me echt niet voorstellen dat alle turbo's de volledige ratteplan ondergaan hebben van geluidskeuring en weggedragtest etc.

En slapende honden....volgens mij is die RDW medewerker niet eens wakker geworden;D
Maar ik wil het gewoon wettelijk helemaal goed hebben en geen risico's lopen in geval van een ongeval. Heb daarover met Chris Arnouts gesproken, die is bij de politie en als ze het niet vertrouwen bij een ongeval gaat de mr2 mee voor waarheidsvinding of zoiets, als dan blijkt dat je er een turbo blok in hebt hangen en dat nooit gemeld hebt dan ben je persoonlijk aansprakelijk voor de schade en dekt de verzekering niet....dat moet je dus niet hebben.

En wat die uitlaat betreft, Joshma heeft hem zo gemaakt dat ik mijn n/a uitlaat (met kat...dus 2 keer kat omdat mijn turbo de 1e kat in de downpipe heeft zitten) er zo onder kan, als dat niet stil meer is! En zal ook een berg aan vermogen schelen, dus blijf ik dan keurig binnen de 40%; maar dit is worst case scenario, ga er nog altijd van uit dat het bij een vaststelling van een ander motornr. kan blijven...

To be continued...
Post Reply