Uitlaat ploft/klapt

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

RClipse
Zo eindelijk een update:
Benzine is vervangen en katalysator is leeg. Hij rijdt zeker veel en veel beter, hij trekt lekker door.8) Maar toch heb ik het idee dat het nog niet optimaal is. Dit komt doordat de motor bij stationair flink resoneerd en als ik gas geef hij eerst terug lijkt te vallen voordat hij aanpakt.
Tevens als ik mijn lichten aanzet bij stationair draaien valt het toerental behoorlijk terug. (ook bij warme motor)
Om het een en ander misschien wat duidelijker te maken heb ik filmpjes (sorry voor de teksten erin maar kon geen ander progje vinden):
1. Hierbij draait de motor en zet ik op een gegeven moment mijn lichten aan
http://www.youtube.com/watch?v=KuKp1jRcAZg
2. Hierbij draait de motor en geef ik af en toe gas
http://www.youtube.com/watch?v=ZaphfyyyixQ

Tevens vond ik deze stekkertje achter mijn accu. Ik had ze al eerder gezien maar nooit meer aandacht aan besteed. Maar wat blijkt hier hoort volgens het Haynes boek een Solenoid Resistor te zitten voor mijn... injectors?
Hoe zit deze bij jullie aangesloten? en waar dienen alledrie de stekkers voor?
Foto van de stekkertjes:
Image
Image
Image

Bedankt voor het meedenken!:dux-blij_thumb-up:
tweakmaster
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
wat je ook kan doen (helpt bij mij weleens) is van die injector/kleppen etc reiniger erin flikkeren (normaal 1 flesje op 50 ltr, 1 flesje op 30 liter zou wat effectiever moeten zijn). Misschien dat dat helpt tegen het inhouden..

Dat je motor minder toeren gaat draaien als je je lampen aanzet kan op een sluiting of slecht (geoxideerd) contact duiden. In het slechtste geval is je dynamo/v-snaar niet lekker meer.
RClipse
Bedankt tweakmaster, ik heb zelf mijn v-snaar vervangen dus misschien staat hij niet helemaal goed strak, en ik zal de contacten eens nalopen.

Wat ook heel goed kan is dat de lucht/brandstofverhouding niet optimaal is omdat het er op lijkt dat ik geen lambdasonde heb. Die hoort toch hier te zitten? http://picasaweb.google.com/jcbukman/MR ... 7615599778
En zit er dan een aansluiting ergen bij mijn motorblok waar hij aangesloten moet worden?
Heeft iemand toevallig nog zo'n lambdasonde liggen?

Ik heb wel ondertussen vernomen dat het verwijderen van de injector weerstand (solenoid resistor) leidt tot het niet meer lopen van je motor, dan moet je gehele motor-management systeem worden aangepast en dat zal dan waarschijnlijk het geval zijn bij mij...
The show continues....:-/
ErikV
Twijfel over de solenoid resistor hoef je niet te hebben, die wordt allen toegepast bij de 4A-GZE. De 1.6 supercharger dus. De normale 1.6 heeft de injectors rechtstreeks op injector relais.

Edit:
O, wacht. In Haynes staat deze resitor wel. (modellen van 85 tot 87)
En in het handboek (modellen 89) staat dus dat de NA zonder doet en de SC juist met. Raar.
ErikV
Al die stekertjes..............zijn allemaal voor het aansluiten van de criuse control. Die kan je met een gerust hart open laten. Sterker nog, die moet je maar open laten, tenzij je een CC plaatst.
Alles voor het aansluiten van de spullen komt achter de accu bij elkaar.
Ties
Deze motor is normaal uitgevoerd met lambda sensor, met de originele kabelboom en ecu zal de steker ongetwijfeld ergens in de buurt zijn opgebonden. om hier zeker van te zijn kun je even de computer uitlezen (ook beschreven in het handboek)
RowanMR2
De lambda-sonde hoort in het uitlaatspruitstuk te zitten, aan de voorkant vlakbij de flens van de uitlaat:
http://www.padandwheels.com/mr2/o2/o2installed.jpg

De aansluiting hiervoor is een stekker bij de verdelerkap:
http://www.padandwheels.com/mr2/o2/o2pluglocate.jpg

Volgens mij hebben alleen de motoren met een AFM (L-jetronic) een lambda-sonde, en niet de motoren met MAP (D-jetronic). De AFM is uitgevoerd op de Amerikaanse 4AGE's, en volgens mij in Europa vanaf '87.

Daarnaast, als je motormanagement het signaal van de lambda-sensor niet voelt dan zou er een Check Engine lampje op je dashboard moeten gaan branden. Meestal zie je dat dan als je een tijdje constant rijdt/op de snelweg.

Computer uitlezen zou hier ook een antwoord op kunnen geven.

Groeten Rowan
Xhermes
Ik mis ook de lambda sonde en af en toe gaat de CEL branden. Verder heeft het niet zoveel effect performance wise..
bond
De mijne is van 87 en heeft hem wel
RClipse
ErikV wrote:Al die stekertjes..............zijn allemaal voor het aansluiten van de criuse control. Die kan je met een gerust hart open laten. Sterker nog, die moet je maar open laten, tenzij je een CC plaatst.
Alles voor het aansluiten van de spullen komt achter de accu bij elkaar.
oke duidelijk, bedankt.
RowanMR2 wrote:De lambda-sonde hoort in het uitlaatspruitstuk te zitten, aan de voorkant vlakbij de flens van de uitlaat:
http://www.padandwheels.com/mr2/o2/o2installed.jpg

De aansluiting hiervoor is een stekker bij de verdelerkap:
http://www.padandwheels.com/mr2/o2/o2pluglocate.jpg

Volgens mij hebben alleen de motoren met een AFM (L-jetronic) een lambda-sonde, en niet de motoren met MAP (D-jetronic). De AFM is uitgevoerd op de Amerikaanse 4AGE's, en volgens mij in Europa vanaf '87.

Daarnaast, als je motormanagement het signaal van de lambda-sensor niet voelt dan zou er een Check Engine lampje op je dashboard moeten gaan branden. Meestal zie je dat dan als je een tijdje constant rijdt/op de snelweg.

Computer uitlezen zou hier ook een antwoord op kunnen geven.

Groeten Rowan
Ik dacht zelf al ergens foto's te zijn tegengekomen waarbij de lambdasonde in de uitlaat zit, vlak voor het flexibele stuk. Dus net als bij mij: http://picasaweb.google.nl/jcbukman/MR2 ... 7615599778

Maar ik denk dat ik mijn computer maar eens moet laten uitlezen. Bij de plaatselijke automonteur/dealer zeker?
Xhermes wrote:Ik mis ook de lambda sonde en af en toe gaat de CEL branden. Verder heeft het niet zoveel effect performance wise..
Volgens mij moet hij erop zitten voor de keuring.

Dan laat ik de computer wel uitlezen. Tenzij dit makkelijk zelf te doen is, even het Haynes boek raadplegen daarvoor. Als ik de resultaten weet horen jullie van me!
Bedankt!
RowanMR2
De computer is heel makkelijk zelf uit te lezen, lees dit stukje maar, origineel gekopieerd door Leliev:
showthread.php?t=4101

Groeten Rowan
Xhermes
Voor de keuring zat hij er ook niet op. Sterker nog, gewoon open uitlaat. Geen probleem mee.
RClipse
HIJ DOET HET!!!!! ;D;D;D;D;D;D:dux-blij_thumb-up::dux-blij_thumb-up::dux-blij_thumb-up:...............:driving:;D

Sorry beetje overdreven maar ik ben wel heel blij!!
En 'het' probleem was echt iets heel DOMs!

Vandaag even samen met een automonteur ernaar gekeken en die zijn diagnose was heel duidelijk, hij loopt op drie pitten...
Dus wij om en om een bougiekabel losgemaakt om te kijken wat ie deed. Wat bleek bij de 2e en 3e bleef het blok hetzelfde lopen, toen hebben we die omgedraaid en verdomd als een zonnetje!!! ;D8)

Nog ff een stukje gereden en echt geweldig! trekt goed, veel power, en de remmen zijn fenomenaal! Ik ben echt zo blij!!

Maandag gelijk ff een APK afspraakje maken en zo snel mogelijk gaan rijden! 8)8)

Bedankt voor de hulp allemaal!
tilma800
Mooi dat hij weer goed loopt. Voordat je zoiets ziet kan je idd wel even verde zijn :P
Post Reply