Rollbar.. en andere verstevigingen...

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

KIT

Bericht door KIT »

Net op de vorige oliewissel stond ie op minimum.
Heb enkelle 100 Km's ervoor eens een flink stuk doorgedramd, (tussen 200 en 220 op de teller.)
en dacht dat het daar misschien een gevolg van was.
Maar na de laatste oliewissel, zijn de 800 Km's relatief rustig gereden.
Ik ben toen wél overgestapt op vol-synthetische 10W40.
De meeste van die motoren hebben totaal geen olieverbruik.
Er is id al heel wat te doen geweest over die ovalisatie, én de precat's.
Ik denk dat er ook een stuk pech bijzit.
Feit is dat Toyota het probleem kent en de warantie heeft uitgebreid tot 7 jaar of 160.000Km's
Na al veel over gelezen te hebben... is't mijn toer om te ondervinden..
hopelijk maak ik me druk om niets.
Gebruikersavatar
MRobbert
Zere vingers van het typen..
Berichten: 577
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:20
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MRobbert »

KIT schreef:Net op de vorige oliewissel stond ie op minimum.
Heb enkelle 100 Km's ervoor eens een flink stuk doorgedramd, (tussen 200 en 220 op de teller.)
en dacht dat het daar misschien een gevolg van was.
Maar na de laatste oliewissel, zijn de 800 Km's relatief rustig gereden.
Ik ben toen wél overgestapt op vol-synthetische 10W40.
De meeste van die motoren hebben totaal geen olieverbruik.
Er is id al heel wat te doen geweest over die ovalisatie, én de precat's.
Ik denk dat er ook een stuk pech bijzit.
Feit is dat Toyota het probleem kent en de warantie heeft uitgebreid tot 7 jaar of 160.000Km's
Na al veel over gelezen te hebben... is't mijn toer om te ondervinden..
hopelijk maak ik me druk om niets.

Met mijn spyder (2001) heb ik nu zo'n 6500km gereden en moet eerlijk zeggen dat ik nog steeds niet precies weet hoe ik op een juiste manier de olie moet peilen.
Zowiezo vind ik het een crime met die flexibele peilstok (lees draad) en moet ik, nadat ik de draad eruit gehaald heb en schoongeveegd) hem er nu weer geheel erin doen (dus echt zoals je hem na het peilen erin stopt) of tot het rubber.
Nee, het peilen van de olie op deze manier vind ik omslachtig en gebruikersonvriendelijk.

Verder is er meestal wel iets olieverbruik als je het maximale van je motor eist (snel optrekken tot hoog in de toeren en erg snel >200km rijden)

Ik hoop voor je dat het meevalt.

Groet Robbert
MR2-loos:*( rijdend in een Mitsubishi ASX:D
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Voor het olieverbruik te meten maakt het niet uit hoe je meet, als je het maar elke keer hetzelfde doet. Voor het bepalen van het juiste peil zou ik toch de gebruiksaanwijzing ff lezen.
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Gebruikersavatar
Ducky
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 432
Lid geworden op: 24 feb 2007, 18:40
Type MR2: AW11

Bericht door Ducky »

het schijnt als je een maal vol synthetische olie gebruikt heb je deze moet blijven gebruiken('k weet wel niet als dit zo is,toch ff navraag over doen,misschien heeft hier iemand er ervaring mee?)
Welke olie heeft de voorkeur?vol syn.,half syn. of gewone olie en welke gradatie?:-/
KIT

Bericht door KIT »

Het is zo dat je, eens je naar een hogere oliesoort gaat,
ja daar best bij blijft.
Dus van minerale, naar half-synthetische, naar vol-synthetische mag,
omgekeerd word zeer afgeraden.
Synthetische olie gaat langer meen is sterker, bestand tegen hogere temperaturen.

Het kan aan de olie liggen, de voorgeschreven 5W30 is erg dun,
zou energiebesparend moeten zijn.
Ik bedenk zo dat, áls er olie verbrand word door slecht sluitende segmenten,
dat daar op een bepaald punt van de arbeidsslag een deel van moet teuggeperst worden naar het carter.
En dus snel vervuilen. (ja toch ?)
Maar mijn olie is zo klaar als vers uit de bus ! ??
Misschien moet ik eerst eens een 5W40 en of een 10W50 proberen.
christophe

Bericht door christophe »

KIT schreef:effe nog meer off topic...
Ik ga het even een poosje niet meer hebben over motortuning...
Heb vandaag na çà 800Km mijn oliepeil gecontroleerd .
De vorige oliewissel stond die net op minimum,
dus dacht ik best elke 1000 Km te controleren.
staat nu op de helft :-/ na 800 Km's.!!.
Dat geeft een olieverbruik van çà 0.8L./1000Km. :'(
k'heb nu 27.535 Km's en vrees het ergste.
deze week maar al een afspraak maken met mij dealer.
Heb zoiets soortgelijks gehad met een nieuwe motor(nadat de eerste gewoon was opgeblazen) Bij toyota laten nakijken en heb dan nieuwe motor gekregen dus ik zou echt wel eens langs gaan want dit is niet normaal.
KIT

Bericht door KIT »

Persoonlijk vind ik çà 0,8L./1000Km. verschrikkelijk veel vinden.
K'ben dat niet gewoon...
In het instructieboekje spreken ze van een technisch max. van 1L./1000Km. !!

heb net de oliebijbel es gelezen.... gevonden via spyderchat...
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Hmmmm.... Hoeft niks te zijn natuurlijk, valt nog binnen de toleranties, maar vindt het ook veel. Even over peilen van olie bij de Spyder: Tis idd wat lastig met die draad (om van bijvullen nog maar helemaal niet te spreken). "Juiste" peil krijg je door de draad na schoonvegen helemaal terug te stoppen, dus niet tot het rubber. Daarnaast heb ik gemerkt dat het peil nogal wordt beinvloed door de stand van de auto, hij moet echt perfect horizontaal staan om een goede peiling te kunnen doen. Uiteraard stond KIT volledig recht bij het peilen?

Tip voor evt bijvullen: ik had altijd een trechter met een stukje slang in de auto liggen, anders is het bijna niet te doen omdat het kruis in de weg zit.

Anyway: good luck bij de dealer, hoop dat het niks is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

Mag een turbokit van TTE (of is het van TRD?) ook niet? bedoel, das standaard van toyota op jou blok gemonteerd. Dus met een certificaat dat het allemaal klopt zo. Als jij dat in die pruts ruimte erna, nog een dikkere turbo erop schroeft zal niemand het zien toch :P
christophe

Bericht door christophe »

Denk dat het inderdaad een groot probleem is in belgië om een turbokit te plaatsen(dit kan mss wel goedgekeurd worden maar dan zal je jezelf toch in veel bochten moeten wringen)

Wat ook nog velen in belgië niet snappen is de verzekeringen , dit zijn verschrikkelijke mierenneukers soms...
Velen in België rijden met een gechipte wagen rond om wat extra vermogen te hebben , ik ga dit dus nooit doen omdat de verzekering bij ernstige ongevallen gewoon niet uitbetaald als ze de chip vinden. Eveneens hetzelfde wanneer je je auto laat verzekeren tegen goedkoper tarief op de naam van mammie of pappie. ik denk vooral dat het probleem ivm de turbo een ernstig(en duur) verzekeringsprobleem word.

Echt jammer soms , ik kreeg in het begin mijn spyder zelfs bij geen enkele maatschappij verzekerd omdat ik nog maar 20 was. (snap ze ergens wel maar je moet jongeren toch een kans geven , ze zijn niet allemaal hetzelfde) gelukkig heb ik via het werk een verzekering te pakken gekregen:lach:
KIT

Bericht door KIT »

Nee,.... zelfs een TRD turbokit raakt hier niet goedgekeurd.

En ik moet hier met schaamte toegeven.... ik ben ne dikke panikeur..
enfin, een telefoontje naar m'n dealer leerde me dus dat....
het oliepeil opnemen van een spider ietwat tricky is.
Je moet de kabel in de buis voeren terwijl je het handvat in zijn horizontale
positie houd, in leesbare positie dus (niet ondersteboven)
Een andere positie,... en het meeteinde van de oliepeilstick kan
zich op het einde omkrullen, !! waardoor je een foutieve meting krijgt.
Ik mat mijn oliepeil met het handvat verticaal...
En na 20 keer gemeten te hebben, met koude motor, op een vloertje
zo vlak als een biljarttafel... op de juiste manier,
Blijkt hij nog op FULL te staan ;D maar :*(
Oef.. opgelucht dus.::)
Gebruikersavatar
MRobbert
Zere vingers van het typen..
Berichten: 577
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:20
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MRobbert »

KIT schreef:Nee,.... zelfs een TRD turbokit raakt hier niet goedgekeurd.

En ik moet hier met schaamte toegeven.... ik ben ne dikke panikeur..
enfin, een telefoontje naar m'n dealer leerde me dus dat....
het oliepeil opnemen van een spider ietwat tricky is.
Je moet de kabel in de buis voeren terwijl je het handvat in zijn horizontale
positie houd, in leesbare positie dus (niet ondersteboven)
Een andere positie,... en het meeteinde van de oliepeilstick kan
zich op het einde omkrullen, !! waardoor je een foutieve meting krijgt.
Ik mat mijn oliepeil met het handvat verticaal...
En na 20 keer gemeten te hebben, met koude motor, op een vloertje
zo vlak als een biljarttafel... op de juiste manier,
Blijkt hij nog op FULL te staan ;D maar :*(
Oef.. opgelucht dus.::)

Zie je wel dat het olie-peilen bij en spyder best wel ingewikkeld is::)

Maar ben iig. blij dat het daaraan ligt en niet aan olieverbruik van de spyder:D :D :D

Groet Robbert
MR2-loos:*( rijdend in een Mitsubishi ASX:D
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Gelukkig maar! Had nou eerst even gevraagd hoe het moest hier, had je weer wat slapeloze nachten bespaard!;D ;D

Uiteraard kunnen we hiervan binnenkort een how-to verwachten?
Afbeelding
KIT

Bericht door KIT »

K'heb id weer lekker gedromd ... van mn spider :) thx.
Lijkt een belachelijk idee om hierover een how to do te maken,...
maar lijkt toch nodig wegens dat kabelgedoe dat zelfs een ervaren technieker op een verkeerd been kan zeten.
Gebruikersavatar
MRobbert
Zere vingers van het typen..
Berichten: 577
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:20
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MRobbert »

KIT schreef:K'heb id weer lekker gedromd ... van mn spider :) thx.
Lijkt een belachelijk idee om hierover een how to do te maken,...
maar lijkt toch nodig wegens dat kabelgedoe dat zelfs een ervaren technieker op een verkeerd been kan zeten.

Precies8) En kun je nagaan hoe dan een simpele ziel als ik, die radiodiagnostisch laborant is, het dan moet weten:lach:
MR2-loos:*( rijdend in een Mitsubishi ASX:D
KIT

Bericht door KIT »

T'is gewoon een kwestie van weten,
normaal verwacht je zoiets niet met een peilstok.
Stel je voor dat je fout meet en je vult zomaar effe 0,7 L. te veel bij !!!
Daar komt bijna zeker schade uit voort.
K'word er al bang van nu, als ik bedenk dat iemand anders
mijn peil opneemt en bijvult :-/
christophe

Bericht door christophe »

Hey dit is goed nieuws KIT ! Moet zelf ook eens nakijken of ik het wel juist peil:D
christophe

Bericht door christophe »

KIT schreef:Net op de vorige oliewissel stond ie op minimum.
Heb enkelle 100 Km's ervoor eens een flink stuk doorgedramd, (tussen 200 en 220 op de teller.)
en dacht dat het daar misschien een gevolg van was.
Maar na de laatste oliewissel, zijn de 800 Km's relatief rustig gereden.
Ik ben toen wél overgestapt op vol-synthetische 10W40.
De meeste van die motoren hebben totaal geen olieverbruik.
Er is id al heel wat te doen geweest over die ovalisatie, én de precat's.
Ik denk dat er ook een stuk pech bijzit.
Feit is dat Toyota het probleem kent en de warantie heeft uitgebreid tot 7 jaar of 160.000Km's
Na al veel over gelezen te hebben... is't mijn toer om te ondervinden..
hopelijk maak ik me druk om niets.
Hey KIT , ben je zeker van de garantie want de mijne heeft ondertussen 69000 km op de teller en is van 2000. Zou wel mooi zijn als hetgeen wat je zegt over de garantie daadwerkelijk klopt.
KIT

Bericht door KIT »

Wel,
Bij ons in de TCB is er één iemand die eind vorig jaar een spider kocht
van 08/2000 met 60.000Km op de teller.
Hij had er meteen problemen mee.
Navele uren onderzoek en vervzangen van verdachte nderdelen,
sommige tot 2 keer toe...
Kreeg hij van Toyota een nieuwe motor.

Blijkbaar geven ze op sommige gebreken tot wel 8 jaar garantie !!

Zoals op deze "Engine Controls - MIL ON/DTC P0300 Set "
http://www.geocities.com/mistertwo@sbcg ... 005-03.htm

en onderaanstaat is daar te lezen;
This repair is covered under the Toyota Federal Emissions Warranty. This warranty is in effect for 96 months or 80,000 miles, whichever occurs first, from the vehicle's in-service date

Over de pechvogel (nu een gelukzakske) uit onze Belgische ToyotaClub.
http://www.toyotaclub.be/new/forum/view ... ght=#16530
http://www.toyotaclub.be/new/forum/view ... 58&start=0
Emmer II

Bericht door Emmer II »

Zijn er op dit forum misschien mensen met een dergelijke rollbar? Zoja zou ik daar misschien exacte specificaties van kunnen krijgen met wat detail foto's:foto-ani: . Misschien is het wel mogelijk (naar mijn mening) deze na te maken....in een beperkte oplage;D
Plaats reactie