Meh, APK fail... 5 afkeurpunten, waarvan er 2 onterecht zijn:
1. CO-uitstoot stationair is veel te hoog. Nou ja, dat kan met een nog nauwelijks geprogrammeerde ECU
![Tongue :P](./images/smilies/tongue.gif)
(Net zodanig dat ermee te rijden is en ik de motor niet kan opblazen). Komend weekend naar Joshma om de stationair toch maar eens te gaan aanpakken.
2. CO-uitstoot bij verhoogd toerental is te hoog en lambda te laag. Bij ophalen nog geprobeerd om te overtuigen dat mijn auto (uit 1991) geen test bij verhoogd toerental hoeft, maar hij wou me niet geloven. Toen wist ik het artikelnummer in het APK-boek niet, maar inmiddels
opgezocht en gevonden in de
aanvullende permanente eisen, artikel 42:
Artikel 42 Koolmonoxidegehalte en lambdawaarde bij verhoogd toerental
1. Personenauto’s, bedrijfsauto’s en bussen uitgerust met een verbrandingsmotor met elektrische
ontsteking, die zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem, moeten om de goede werking van het
emissiebestrijdingssysteem te controleren voldoen aan de onderstaande eisen. Het koolmonoxidegehalte
en de lambdawaarde mag bij verhoogd toerental en met een motor op bedrijfstemperatuur de
onderstaande waarden niet overschrijden:
a. 0.3 % vol. koolmonoxide, indien:
1°. het een personenauto betreft die in gebruik is genomen na 31 december 1992, maar voor
1 juli 2002, waarbij de lambdawaarde moet liggen tussen 0.97 en 1.03;
2°. het een bedrijfsauto met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg betreft die in
gebruik is genomen na 31 december 1994, maar voor 1 juli 2002, waarbij de lambdawaarde moet
liggen tussen 0.97 en 1.03;
b. 0.2 % vol. koolmonoxide, indien het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 2002, waarbij de
lambdawaarde moet liggen tussen 0.97 en 1.03;
Onterechte afkeur dus. Als ik terugga voor de herkeuring maar een printje van artikel 42 meenemen
3. Mistlamp linksvoor doet het niet. Eenvoudige fix zou je denken, lampje wisselen is zo gebeurd. Maar helaas moet het hele mistlicht daarvoor uit de bumper gedemonteerd worden. En dat kan alleen door 2 schroeven aan de voorkant die zo'n 10cm diep liggen, en inmiddels compleet vastgeroest zijn
![Sad :(](./images/smilies/sad.gif)
Ofwel, ik heb een langere metaalboor gekocht en wacht nu tot m'n setje extractors (besteld via inet in Engeland) afgeleverd wordt zodat ik ze kan uitboren en (hopelijk) uit de vastgepunte moer krijg. Zo niet dan moet ik ze compleet uitboren door de moer heen, en dan wordt terugmonteren lastig omdat ik onmogelijk een moer kan vasthouden achter die klem... Of kan ik ook simpelweg de schakelaar uit het dash halen zodat de lampen decoratief worden?
4. Claxon werkt niet. De MR2 heeft er 2 (eigenlijk 3, eentje is enkel van het alarm) en beide blijven stil. Het relais tikt wel dus gelukkig hoef ik het airbagstuur niet te demonteren. Het relais zelf heb ik schoongemaakt maar nog steeds doen ze 't niet. Dus ofwel de bedrading is ergens gaar, ofwel beide claxons zijn overleden (ik vermoed het laatste, ik vond de claxon altijd wat lafjes, dus denk eigenlijk dat een van de twee al eerder is gestorven). Helaas zijn zowel de kabelboom als de claxons lastig te bereiken...
En de klapper, het tweede onterechte punt, voor het laatst bewaard, om te lachen.
5. Ruitensproeier werkt niet. Ze hoorden het motortje totaal niet draaien. Vreemd, dacht ik nog, ik heb afgelopen weekend nog met de auto gereden en toen deden de sproeiers het nog prima. Jammer genoeg bedacht ik me de oorzaak van de afkeur pas nadat ik de auto ophaalde. Bij de meeste auto's trek je het hendeltje naar je toe om te sproeien. Bij onze MR2's bedien je zo echter alleen de wissers (als je zelf handmatig wat extra wil wissen). Voor de sproeier zit er een knopje op het uiteinde van de hendel. Dus ik naar de auto, contact aan, knopje indrukken, en jawel, *sprietsj*
![Tongue :P](./images/smilies/tongue.gif)
Er staat toch echt een symbooltje op dat knopje, dus gewoon een gevalletje niet goed gekeken van de keur"meester".
Anyway, komend weekend de drie terechte punten fixen... CO-uitstoot moeten we wel onder controle kunnen krijgen met wideband lambda sturing. Ik vrees dat de claxon nog het lastigst gaat worden (en misschien de mistlamp, als ik die nu met spoed moet gaan vervangen).