RutgerMR2's Platina 99er.

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

1998mr2
UndaGrwnD wrote:Wat praat je nou....ik heb toch nu ook een fidanza...en in die lsd bak straks ook...

heb jij dan ooit met een zwaarde vliegwiel gereden?
nee dus..
jij kan het alleen maar hebben met je ervaringen van je lichte vliegwiel..

nm van de blok blijft het zelfde maar het gevoel is er niet
1998mr2
Sherwin wrote:Van een vliegwiel/ lichter vliegwiel krijg je niet minder koppel/koppelgevoel(?), in theorie doet je motor hetzelfde alleen bij een lichter vliegwiel heb je een kleinere roterende massa... Je kan dus een snellere reactie krijgen op t gas, omdat er minder weerstand is(traagheid van massa). En uiteindelijk kan je wellicht een hpgain hebben, maar dat zou echt verwaarloosbaar zijn lijkt me op jou(1998mr2) setup, misschien dat Rutger er wel wat van merkt. Maar je krijgt sowieso nog wel een duw in je rug!

klopt maar de duw word minder heftig..
als het er bij hem inzit moet tie het maar posten..
bij zijn 6000 rpm waar de koppel het meest is heb je zeker die duw in je rug
die lage rpm duw is minder geworden..
let maar op
UndaGrwnD
Ik lul al aardig mee !
ik ervaar het anders met mijn Fidanza vliegwiel nu, je voelt duidelijk te trekkracht.

jij voelt zelf niks omdat je een lichtere pulley heb laten monteren...geen goeie keus geweest wat ik je al zei.
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
1998mr2 wrote:een vliegwiel levert geen pk's op..
en de nm blijft het zelfde zowel zwaar of licht

je kan het zo zien als ik een hoek geef met me vuisten met de zelfde kracht
vlieg je beetje naar achter
maar als ik nu 2 kilo extra gewicht in me vuisten heb en met de zelfde kracht sla..
denk dat je dan harder naar achter word gemept..
zelfde als een vliegwiel, met een 2 kilo zwaardere vliegwiel zal je meer krachten voelen in je rug..
maar met 2kilo minder zware vliegwiel kan ik wel sneller meppen (sneller) rpm en minder krachten voelen.

okee die redenerig van jou van als je sneller gaat hoe word je dan minder in je stoel gedrukt?
denk dat dat te maken heeft met de nm kromme je ziet dat de nm niet overal
gelijk is maar toe neemt met de rpm..
de nm blijft het zelfde bij een licht en zwaar vliegwiel maar die 2 kilo is er af
die voel je dus niet..

maar goed hoor wel van jullie hoe het gevoel is na installatie van de lichtere vliegwiel..

link dat de nm zelfde blijft
www.uucmotorwerks.com/flywheel/there_is_no_torque_loss.htm
Er zit enige kern van waarheid in. maar als jij mij een klap met je vuist geeft en er hangt 2 kilo aan je vuist ben k al weg voor je hand mij bereikt, traagheid van de massa; je vuist moet meer kracht zetten om die 2 kilo in beweging te brengen, hierdoor is een lichtervliegwiel in het voordeel, zelfde duw in je rug, t zou eerder een hardere duw zijn, dan een minder harde...
UndaGrwnD
Ik lul al aardig mee !
juist, minder massa in beweging brengen
shenron
omg, gast (1998mr2) iedereen zegt anders maar je blijft stug bij je verhaal.
Hoe kan dat nou dat altijd iedereen hier zegt dat het anders is en jij in je remy overblijft?? dat zou dus inhouden dat wij het altijd fout hebben en jij koning bent???? snap het niet.
En trouwens nadat de fabrikanten hier lezen wat jij er van vind dan kunnen ze wel stoppen met het fabriceren van lichte vliegwielen.
Die denken nou ook van k*t dan hebben we dat altijd voor jan boterletter gemaakt.
Sherwin
Go Dennis! Wahahaha
1998mr2
lees dit maar eens door en klik ook op de linkjes die men heeft gegeven
www.gassavers.org/.../Heavy-flywheel.../t-5708.html
Green Goblin
Niet echt handig, om een gedeelte van een link te proberen te highlighten...
-MR2-
Ik lul al aardig mee !
een lichter vliegwiel geeft als resultaat dat de motor sneller op toeren kan komen en sneller kan afremmen, maar dit geeft geen winst aan pk of nm's, je zou alleen sneller kunnen acceleren
1998mr2
Green Goblin wrote:Niet echt handig, om een gedeelte van een link te proberen te highlighten...

http://www.gassavers.org/showthread.php?t=5708
Dorifto Deuce
shenron wrote:omg, gast (1998mr2) iedereen zegt anders maar je blijft stug bij je verhaal.
Hoe kan dat nou dat altijd iedereen hier zegt dat het anders is en jij in je remy overblijft?? dat zou dus inhouden dat wij het altijd fout hebben en jij koning bent???? snap het niet.
En trouwens nadat de fabrikanten hier lezen wat jij er van vind dan kunnen ze wel stoppen met het fabriceren van lichte vliegwielen.
Die denken nou ook van k*t dan hebben we dat altijd voor jan boterletter gemaakt.
Misschien heeft hij ook wel gelijk en jullie niet? :eten:
Sherwin
wanneer heb jij full boost? op ''low RPM's'' don't think so...

waar heeft jou motor de meeste kracht? Niet op low Rpm's

je hebt een japans, hogetoerenblok:-/ ,... ach monteer jij toch lekker een zwaarder vliegwiel! zullen we op de meeting zien wat voor effect t heeft;D

@Rutger, als je voor een aftermarket vliegwiel met aftermarket koppeling gaat ben je gelijk klaar... moet je wel even kijken wat aan je wens zou voldoen, maar je bent nu al met zo veel dingen bezig geweest en tot nu toe heef dit alles je auto echt super gedaan, dus ik zou overwegen of een verlicht vliegwiel het waard is om nog dat kleine beetje eruit te krijgen, ik bedoel 300 WHP is echt dik hoor! en als je je koppeling weer 100% is zal je denk ik ook wat meer koppel hebben inderdaad als hij nu slipt, dan ben je er al denk ik!
Green Goblin
Ok, ik heb het stuk gelezen....en het is me wel duidelijk waar 1998 zijn waanidee weer vandaan heeft.

Inderdaad, een zwaarder vliegwiel draagt meer energie over op de koppeling en de transmissie na het schakelen. Helemaal juist. Alleen om te denken dat dat je het "in je stoel gedrukt" idee geeft, is natuurlijk compleet debiel.

Weer een mooi staaltje van iets slecht lezen en niet helemaal begrijpen en het dan in onbegrijpelijke taal totaal verkeerd uit proberen te leggen.
mr2PUNTfreak
1998mr2 wrote:een vliegwiel levert geen pk's op..
en de nm blijft het zelfde zowel zwaar of licht

je kan het zo zien als ik een hoek geef met me vuisten met de zelfde kracht
vlieg je beetje naar achter
maar als ik nu 2 kilo extra gewicht in me vuisten heb en met de zelfde kracht sla..
denk dat je dan harder naar achter word gemept..
zelfde als een vliegwiel, met een 2 kilo zwaardere vliegwiel zal je meer krachten voelen in je rug..
maar met 2kilo minder zware vliegwiel kan ik wel sneller meppen (sneller) rpm en minder krachten voelen.

okee die redenerig van jou van als je sneller gaat hoe word je dan minder in je stoel gedrukt?
denk dat dat te maken heeft met de nm kromme je ziet dat de nm niet overal
gelijk is maar toe neemt met de rpm..
de nm blijft het zelfde bij een licht en zwaar vliegwiel maar die 2 kilo is er af
die voel je dus niet..

maar goed hoor wel van jullie hoe het gevoel is na installatie van de lichtere vliegwiel..

link dat de nm zelfde blijft
www.uucmotorwerks.com/flywheel/there_is_no_torque_loss.htm
Heb nu een paar vliegwielen achter in de kofferbak gegooid, maar merk niets van dat extra duwtje in de rug met optrekken, wel als ik hard rem btw....
1998mr2
wat dacht je van ervaring?
maar laten we de ervaringen van rutger en ricardo..
afwachten
frankie-turbo
met een lichter vliegwiel ben je wel wat vlugger.. maar dat is zo weinig dat je het niet eens kunt meten, het is meer een belevenis, je motor rev's wat vlugger dus je denkt ook gelijk dat je vlugger bent, het verhaal van de snelle uitlaat zeg maar ;)

het is zelfs zo dat je effectief koppel verliest met een lichter vliegwiel.. je koppel wordt mede bepaald door je roterende massa... een lichter vliegwiel laat je auto eerder afslaan als je de koppeling op laat komen, dus in feite heb minder koppel.. effectief koppel.. dat is ook de rede waarom je in een diesel zonder gas te geven weg kunt rijden.. door de hoge compressie van een diesel moet deze een zwaar vliegwiel hebben om comfortabel en soepel te blijven draaien.. je roterende massa (effectief koppel) is zo hoog dat gasgeven niet nodig is..

een formule 1 wagen heeft nauwelijks een vliegwiel.. daarom draaien ze ook 3500rpm stationair, ze moeten ALTIJD volgas geven bij wegrijden.. dit wordt tegenwoordig met computers en een koppelomvormer opgepakt maar het blijft een hel..

ik durf zelfs te wedde dat jij met je lichter vliegwiel trager weg bent bij het stoplicht als iemand met een stock vliegwiel. puur omdat je motor een beetje dood valt als je je koppling laat klappen.. je hebt te weinig roterende massa om je grip factor te overbruggen. nou is dit allemaal zo minimaal dat je het alleen zult zien als er hoge snelheids camera's in super slomotion aanwezig zijn, om het te vergelijken
gelukkig heb jij je torque-bar om dat verschil goed te maken!

dus is het een goede upgrade?, ja.. waarom?, omdat het kan.. ik zou het ook doen, heeft het echt daadwerkelijk nut.. nee!. maar het staat wel leuk in je marktplaats advertentie als je je auto verkoopt.

overgens zou ik geen fidanza nemen,, de slijtage pads slijten vlugger als je koppeling.. afhankelijk wat voor koppeling natuurlijk.. maar heb al vaker gezien dat een dure koppeling naar zen grootje gedraaid werdt omdat de wear-pads helemaal weggesleten waren
RutgerMR2
Ik ga het wel merken.
Ik prop die zooi erin en ga het gewoon proberen.
Is het 3x niks dan gaat het eruit, bevalt het goed laat ik het zitten.
Er is maar 1 manier om er achter te komen. ;)
100 mensen geven 100 verschillende reacties dus ik merk vanzelf wel wat ik er van vind.
frankie-turbo
het is nooit weggegooid en het zal je best bevallen, je gaat er alleen niet harder van.. de belevenis is alleen anders
phaebo
Ik lul al aardig mee !
Dikke wielen hoor !!
Maar zie ik daar nou vlak onder je koelvloeistof vuldop dat er een vacuum slangetje ontbreekt?
De airbox ziet er goed uit :D ben benieuwd naar de nieuwe resultaten
Post Reply