Motor loopt warm en bouwt druk op

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

flip
Type MR2: ZZW30
maar is er een compresy meeting gedaa of drukmeting

en inderdaad wat frank zecht

als het kan een drukmeteing doen met warme motor

ma ik las ook dat je een gereviceerd blok had, hoe oud is dit blok? want je hebt uiteraard een bepaalde garanty...
mr2cruiser
Bedankt voor de reacties allemaal.

Druktest is ook al 2x gedaan, meen dat ik dat ook vermeld had maar bij deze dan dus nog eens.
Blok is een revisie blok maar dat is alweer 9 jaar geleden en 50.000 mijlen.
Maar heb sinds kort bij die revisie wel wat vraagtekens staan.
Maar goed daar wil ik het verder niet over hebben, ben hier niet om modder te gooien.

Rowan ik kan jou verhaal niet helemaal volgen, in mijn geval geloof ik niet dat het iets uitmaakt hoe de dop erop zit.
De slang naar het expansievat zit vast aan de behuizing waar de dop opgeschroefd wordt en kan dus niet fout zitten (slang dan)
En ook verklaart het niet de luchtbellen die continu komen als ik de motor laatlopen met de dop eraf.
Als het enkel gewoon lucht zou zijn dan zou er zo nu en dan een belletje komen, ze blijven nu gewoon komen.

Frankie
Als de kop wordt afgeperst dan is dat helaas nooit een 100% garantie dat hij niet is gescheurd.
Ik heb vaker koppen laten persen en op de rekening staat ook altijd dat het niet 100% zeker zo'n test.
Nee ik heb idd geen witte rook (vergeten te melden) en dat in combinatie met de snuffeltesten zou idd moeten betekenen dat de koppaking of een scheur tussen koelkanaal en cilinders niet de oorzaak is.
Maar ik begin daar nu toch echt aan te twijfelen.

Rob
Jou verhaal over verstopte leidingen is idd ook al eerder gemeld en zou inderdaad een oorzaak kunnen zijn.
Maar niet door een pil of wat dan ook.

Ben vandaag naar Oss en terug gereden, kom thuis aan in Schijndel, temperatuur normaal.
Ik kijk bij thuiskomst altijd onder de kap even en hoorde al voordat ik hem opende dat de koelvloeistof borrelde.
Slangen wederom knoeperhard, dus heb snel voor bij de radiateur de ontluchting open gedraaid en na een paar sec lucht kwam er koelvloeistof uit.
Heb hem nog even laten lopen om de druk van het systeem af te halen.

We hebben nu eigenlijk half en half besloten om binnenkort de kop er maar weer eens af te halen.
Mischien zelfs vervangen door een andere, ik heb hier een donor auto met motor en ga eerst die kop eraf halen.
We dachten zelf mischien aan een niet goed gevlakte kop maar dan zou de motor niet zo goed lopen waarschijnlijk en ook moeten lekken bij de olie.

It's a joy to be me ;D
mr2PUNTfreak
Type MR2: AW11
De dop op het expansievat bedoelt hij volgens mij, of die goed zit aangesloten, want dat kan idd. op 2 manieren, bekijk die dop maar eens goed.
miss2
pff als ik dit allemaal zo lees is mijn oplossing:
zet de auto op marktplaats als zeer goed lopende auto en koop een nieuwe ;D
veel makkelijker, en nu serieus, succes met de zoektocht 8-)
mr2cruiser
Hoezo op 2 manieren?
Bedoel je de 2 slangen die erop zitten?
1 slang komt van de vulslang af en de ander is een overloop naar buiten toe,
Die overloop is veels te kort om naar de vulslang te krijgen.
mr2cruiser
miss2 wrote:pff als ik dit allemaal zo lees is mijn oplossing:

Ja dat klopt maar ja dat is de makkelijke uitweg en daar leer je nooit niks van.
Heb de hele auto zelf gerestaureerd en ik ga dit ook oplossen ;)
mr2PUNTfreak
Ja, die slangen, als je de slangen van de dop afhaalt en ze verkeerd om monteert, kan die wel als de motor warm wordt vloeistof in het reservoir duwen, maar als ie dan afkoelt kan hij geen vloeistof meer aanzuigen vanuit het expansievat.
Kort samengevat.
Bovenkant dop zitten 2 aansluitingen
een daarvan gaat naar de slang die aan de binnenzijde van de dop gemonteerd is, deze komt vanaf je slang waar de vuldop zit.
De andere aansluiting komt uit op het gaatje in de dop, oftewel je overstort.
Hoop dat je het nu begrijpt!
En als die verkeerd om aangesloten zijn heb je echt wel een probleem, dan krijg je namelijk wel lucht in je systeem.
mr2cruiser
Ok net ff gekeken.
Er zitten dus onder die dop 2 openingen waarvan hier 1 dicht.
Als ik in het slangetje blaas van de overstort dan komt er lucht door dat ene open gaatje onderzijde dop.
Als ik in de slang blaas die naar de vulpijp ga dan gaat de lucht door het slangetje dat een stuk in het expansievat loopt.

klopt dit?
Green Goblin
miss2 wrote:pff als ik dit allemaal zo lees is mijn oplossing:
Ik ken de auto wel, en dat zou een beetje zonde zijn. Ander blok er in zou een betere oplossing zijn.
mr2cruiser
Green Goblin wrote:Ik ken de auto wel, en dat zou een beetje zonde zijn. Ander blok er in zou een betere oplossing zijn.

Thanx
Blok nummer 3 dan?:'(
Weet je wel wat dit blokje me gekost heeft?
Daar koop je een hele nette mr2 voor nu :'(
Maar ja ik moet idd iets.

Heb je er trouwens een type 3 bij zie ik?
Green Goblin
Nou ja, een betere oplossing dan de hele auto verkopen...;D
mr2cruiser
Green Goblin wrote:Nou ja, een betere oplossing dan de hele auto verkopen...;D

Ja vertel dat maar eens tegen de vrouw hier, die komt ook telkens met die oplossing.
Vrouwen??
Wie begrijpt ze?:X
miss2
mr2cruiser wrote:Ja vertel dat maar eens tegen de vrouw hier, die komt ook telkens met die oplossing.
Vrouwen??
Wie begrijpt ze?:X
slimme vrouw heb je ;D
mr2cruiser
miss2 wrote:slimme vrouw heb je ;D

waarom voelde ik deze al aankomen van iemand met de naam Miss

Whats in a name, hahahaha
Geintje hoor
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Dat is inderdaad wat ik bedoelde, voor meer uitleg hier even een 1-minuut plaatje gemaakt om het hopelijk iets duidelijker te maken. Het gaat dus om de dop op het expansievat.

Image

De slang met de rode pijl komt van de vuldop af, deze kan water dumpen in het expansievat. Ook kan deze slang het water weer terug voeren, door het slangetje dat aan de onderzijde van de vuldop hangt.

Als de dop verkeerd om op het expansievat zou zitten, zou het koelwater niet meer terug het koelsysteem in gaan omdat er dan geen slangetje is die dat op zuigt.

Dat bedoelde ik dus eigenlijk te zeggen. Maar nu ik lees dat je constant borrelende bubbeltjes hebt zou ik zeggen dat er lucht in je koelsysteem komt van ergens in de motor.
frankie-turbo
mwa 3 blokken pas.. ik heb in mijn eerste n/a 4 blokken gehad..:P in 2 jaar
dat was dan wel een sw20. die 3sge's 2de gen zijn echt klote blokken, allemaal olieboten, kopping gaat niet zo snel gelukkig..

overgens, de gene waar ik ervaring mee heb geeft 100% garantie op afpersen. hij heeft hier zeer speciaal apparatuur voor, hij doet overgens niet alleen af persen maare nog wat anders.. weet zo niet hoe dat heet
deze gast maakt over het algemeen ook alleen blokken die extreem vermogen leveren, waar een bepaalde gerantie wel gewaarborgt moet zijn

als je expansievat borrelt is het 90% zeker de koppaking..
als er toen een koppaking is gebruikt van het merk "zogoedkoopmogelijk" kan het best dat na 9 jaar de pakking er weer uit ligt..
je ziet het goed aan de pakking.. is het de pakking niet zo ik als ik jou was het complete blok eruit gooien en een mooi 2de hands blokje op de kop proberen te tikken.. misschien een 20v of een SC ofzo..
anders blijf je aan de gang,
als je wat zoekt moet je het maar laten weten, dan bel ik even rond voor je
mr2cruiser
Ok maar als een blokje van 6000 gulden maar 50.000 mijl meegaat ben ik daar toch wel een beetje ziek van.
Wel begrijpelijk denk ik.
Koppakingtesten wijzen telkens uit dat die niet stuk is, ook geen witte rook.
Ik ga ervan uit dat ze geen rommel gebruiken tijdens de revisie, maar ja ik sta er ook niet echt meer van te kijken.

Plan is nu dat we zaterdag over een week een complete druktest uitvoeren per cilinder.
Dus een dummie bougie erin en dan elke cilninder 1 voor 1 onder 3 bar druk zetten.
Als het water dan gaat borrelen dan zit er dus ergens een scheur.

Ik heb nog een blok liggen hier, in een donor auto dus als het blok idd gescheurd is dan moet ik ff bekijken wat het beste plan is.
Misschien ander blok compleet overzetten, of enkel onderblok, en met originele zuigers of opboren naar mijn huidige maat zuigers.
Dat moet ik dan nog gaan bekijken.
Balen blijft het want je gaat ervan uit dat als je zoveel geld uitgeeft voor een revisie blok en er altijd normaal mee rijd dat je dan meer dan 50.000 kunt rijden.
Ik hou jullie in elk geval op de hoogte
frankie-turbo
3bar? das te weinig je zuigers generen 10 bar bij iedere slag, misschien zelfs wel meer... gewoon zuiger op BDP, check of de kleppen dichtstaan, auto op handrem en in versnelling, en de volle 8 bar erop.., dan is er geen twijfel mogelijk als de koelvloeistof 3 meter hoog spuit.

als de kleppen niet dichtstaan lekt hij direct lucht weg, kan geen kwaad verder
mr2cruiser
Dat auto in de versnelling kan ietwat lastig worden ;D
mr2cruiser
Wat ik alleen niet zo goed begrijp is hoe deze test nou eigenlijk precies gaat vertellen of er een scheur in het onderblok zit.
We hadden al een snuffeltest gedaan en kop geperst dus scheur in de kop is dan erg klein, ook geen witte rook.
Koelsysteem is bij de vuldop onder druk gezet zonder drukverlies.
Nu gaan ze dus cilinder voor cilinder onder druk zetten om te kijken of er een scheur in het onderblok zit.
maar als die scheur aan de bovenkant zit als de zuiger in ODP staat dan moet er toch ook in principe uitlaatgassen in het koelsysteem komen of denk ik nu heel gek?
Zit het onder de zuigerveren dan zou er koelvloeistof in de olie moeten komen toch?
Maar daar is ook niet voldoende compressie om druk genoeg op te bouwen of wel?
Heb daar gisteren aan lopen denken, hoe dat werkt.
Wie kan mij dat eens uitleggen, ik zal vast wel iets over het hoofdje zien.;D
Post Reply