Patrick's MR2 MZW20 project

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Met tinypic heb ik nooit gehad dat de foto's weg waren na een tijdje.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 247
Lid geworden op: 18 jun 2010, 17:19
Type MR2: AW11

Bericht door Resolve »

Hierbij wat foto's en een update van het project.

Een hulpstuk gedraaid en gefreest om de krukas poelie los te krijgen. Deze zijde gaat in de poelie en aan de achterkant had ik een stuk UNP gebout als arm. Dan een groot wringijzer verlengen met een buis en dan komt die bout eindelijk eens los.
Afbeelding

Afbeelding


Om de nieuwe 7 ribs riem uit te lijnen had ik de steun waar de dynamo aan wordt gebout ongeveer 12mm afgefreesd. Toen zaten de krukas en dynamo poelie in lijn. Aan de achterzijde van de bewerkte beugel heb ik een busje gedraaid om de ruimte op te vullen. Alles zit nu mooi in lijn, ik heb de lichtgeweicht krukas poelie kunnen gebruiken en gebruik nu een 7 ribs riem waarvan de extra capaciteit wel van pas kan komen met een supercharger.

Afbeelding

Afbeelding



Nu een update betreffende de swap:

Momenteel is het blok eruit, de versnelligsbak is van het blok af en half gedemonteerd om het diffrentieel en de 5e versnelling te vervangen.

Vincent kwam de 1e dag helpen omdat hij binennkort zijn blok ook gaat swappen en omdat een paar extra handen altijd van pas komen! Nog bedankt Vincent!
Hier worden eerst de kofferklep, motorkap en die kleine paneeltjes gedemonteerd.

Afbeelding


Toyota en Ferrari side by side.

Afbeelding


Bezig met het demonteren de nodige spullen in de motorruimte.

Afbeelding


ECU en dacht het start relais gedemonteerd.

Afbeelding


Bouten in de uitlaat flensen waren compleet weggerot, dus kwam er wat grover gereedschap aan te pas.

Afbeelding


Motor maar vast aan de takel gehangen toen we met het subframe en de ophanging begonnen.

Afbeelding


Motor aan de evenaar gehangen.

Afbeelding


Dag 2:

Subframe eronderuit gekregen. De aandrijfassen kreeg ik er alleen niet uit en ik had ook geen breekijzer in de buurt liggen, dus toen maar besloten om het blok met assen en al te laten zakken.

Afbeelding


Alles los op 3 motorsteunen na

Afbeelding


De 3 resterende motorsteunen los gemaakt en het blok langzaam laten zakken. Er bleken nog 2 connectors vast te zitten, deze heb ik tijdens het zakken nog los kunnen maken.

Afbeelding


Auto omhoog gehouden met 2 grote tonnen zodat we het blok recht naar achter onder de auto uit konden trekken. Als we de auto met de kraan omhoog zouden houden zou de kraan in de weg staan.
Ik zou me nu alleen zeer zeker niet onder de auto begeven ::)

Afbeelding


Het blok:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En een wieletje van de kraan die krom boog en los kwam. kwaliteit uit china... maar wel goedkoop ;D

Afbeelding


Blok op de kar en naar huis om de bak te demonteren.

Afbeelding





Inmiddels ligt me bak vrijwel compleet uit elkaar en kan ik haast het diffrentieel gaan wisselen. daarna de bak weer gedeelte lijk opbouwen en de nieuwe 5e versnelling monteren om daarna me synchro ringen weer in elkaar te zetten (zijn uit elkaar gesprongen tijdens demontage :boos: ).
Daarna kan de bak aan het nieuwe blok gehangen worden :D
Only milk and orange juice comes in 2 litres
Gebruikersavatar
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 247
Lid geworden op: 18 jun 2010, 17:19
Type MR2: AW11

Bericht door Resolve »

dubbele post
Only milk and orange juice comes in 2 litres
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Lekker veel foto's! Al goed op weg zie ik :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Patrick, welke twee connectors hebben we over het hoofd gezien?
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
mr2PUNTfreak
Berichten: 5387
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
Type MR2: AW11

Bericht door mr2PUNTfreak »

Goed bezig daar.
Hier in het hoge noorden doen we dat trouwens voor de koffie...:P ;D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Ziet er goed uit! Staat de auto nu nog steeds op die tonnen? Oh en de assen zouden zonder breekijzer gedemonteerd moeten kunnen worden lijkt me!

Succes je bent goed bezig!;D
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Zal je verbazen hoe vast die dingen willen zitten soms. En soms trek je er zo uit trouwens..
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 247
Lid geworden op: 18 jun 2010, 17:19
Type MR2: AW11

Bericht door Resolve »

We waren 2 stekkers vergeten bij de startmotor.

Auto hebben we weer op assteunen gezet, ik vertrouwde die tonnen toch niet helemaal.

Maar daar in het hoge noorden zullen ze al wel vaker zo'n blok gedemonteerd hebben gok ik?
Nu ik het eenmaal gedaan heb denk ik dat de volgende keer ook makkelijk in 1 dag kan, 3e keer mischien wel voor de koffie zoals jullie :koffie:

Vandaag eerst de versnellingsbak afronden en aan de 3MZ hangen.
Only milk and orange juice comes in 2 litres
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Green Goblin schreef:Zal je verbazen hoe vast die dingen willen zitten soms. En soms trek je er zo uit trouwens..
Mij mij was het een klein tikje om de boel even te laten schrikken, toen was het inderdaad even rustig trekken en ze kwamen eruit. Hoop voor Patrick dat hij het ook zo makkelijk heeft!:)

groetjes!
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
Gebruikersavatar
mr2PUNTfreak
Berichten: 5387
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
Type MR2: AW11

Bericht door mr2PUNTfreak »

Resolve schreef:We waren 2 stekkers vergeten bij de startmotor.

Auto hebben we weer op assteunen gezet, ik vertrouwde die tonnen toch niet helemaal.

Maar daar in het hoge noorden zullen ze al wel vaker zo'n blok gedemonteerd hebben gok ik?
Nu ik het eenmaal gedaan heb denk ik dat de volgende keer ook makkelijk in 1 dag kan, 3e keer mischien wel voor de koffie zoals jullie :koffie:

Vandaag eerst de versnellingsbak afronden en aan de 3MZ hangen.
Nee hoor, dat was de eerste keer, 's morgens om uur of 10 begonnen en 's avonds tegen een uur of 6 hing het nieuwe blok er al weer in, volgende dag de wielophanging terug geplaatst, en toen de auto naar huis gebracht. En toen heeft het iets langer geduurd voordat ze weer liep.......;D
En @ Sherwin ide assen kunnen echt goed vastzitten, zowel aan de bak kant als in de fusee.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

haha ik geloof jullie, ik was sowieso wel erg fanatiek met WD40 dus wellicht dat het heeft geholpen bij de fusee-kant (zo noem je het toch?)
Ex: 2ZZ-GE Powered MR2 Spyder, Civic EG4
Now: Nissan 200SX S13 & Celica GTi '89
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Ik heb een keer bij een AW11 de slijptol gepakt (ok, toen had ik die as ook niet nodig ;D ), na een uur beuken bleef dat ding nog in de fusee zitten...terwijl het meestal alleen de 6 boutjes is en je dat ding zo in je handen hebt..
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 247
Lid geworden op: 18 jun 2010, 17:19
Type MR2: AW11

Bericht door Resolve »

Wie heeft er 2 konische tonlagers liggen welke op het uiteinde van het diffrentieel zitten?

Ben hier met spoed naar opzoek, wanneer ik ze niet kan vinden gaat het oude diffrentieel er weer in.
1 van de lagers zit muurvast, heb er zojuist me poelietrekker al op kapot getrokken :boos:

Dus wie deze lagers heeft liggen, graag even contact opnemen via pm mail of mobiel (06-51420117)
Only milk and orange juice comes in 2 litres
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Patrick, update??? :adhd::applaus-smiley:
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 247
Lid geworden op: 18 jun 2010, 17:19
Type MR2: AW11

Bericht door Resolve »

Jaaaaa weet het ;D Had mezelf nogwel voorgenomen om dagelijks een update te plaatsen enzo.

Update volgt nog ;) Vanavond met een beetje geluk starten!
Only milk and orange juice comes in 2 litres
Gebruikersavatar
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 247
Lid geworden op: 18 jun 2010, 17:19
Type MR2: AW11

Bericht door Resolve »

Hierbij even een update, foto's heb ik even niet bij de hand dus die volgen vanavond nog.

De planning is inmiddels ruim uitgelopen. Voornamelijk omdat mijn 1e planning vrij optimistisch was en dit de 1e keer is dat ik de emmer zo ver open trek. Alles wat ik tegenkom is nieuw en moet even bekeken, gefotografeerd en besnuffeld worden.

De 3MZ hangt op zijn plaats en alleen de motorsteun aan het blok moet nog vastgezet worden. De eerste motorsteun bleek 7mm te kort omdat deze voor de 3VZ was. Toen ik de steun kocht bij woodsport was het al bekend dat hij misschien niet zou passen. Ik zou samen met een Australiër als testpersoon fungeren en de correcte maatvoering doorgeven voor de MZ blokken. Inmiddels heb ik de nieuwe gecorrigeerde steun binnen en wacht deze op montage.

Vanaf dat het blok hing ben ik eerst het leidingwerk aan gaan sluiten. De kvs slang aan de bestuurderskant heb ik aan beide kanten c.a. 5cm ingekort en past nu op de 3MZ. Aan de bijrijderkant heb ik een flexibele kvs slang gebruikt. Deze loopt schuin over de distributiekap en dan naar het standaard aansluitpunt onder in de motorruimte.

De kachelslangen zijn vrij makkelijk te monteren, alleen zit er een licht verschil in diameter tussen de aansluitpunten op het blok aan de auto. De aansluitpunten op het blok zijn iets kleiner. Hier kan ik een staalomvlochten AN12 slang mooi opschuiven, alleen aan de auto moet ik de slangen waarschijnlijk nog wat verwarmen om ze goed op de nippels te kunnen schuiven.

De schakelkabels gingen er zonder moeite op. Kan stilstaand alleen nog in de 2,4 en R schakelen, maar de bak is ook nog niet rond geweest.

Het elektrisch aansluiten van zo'n blok is een verhaal appart. Een 3VZ is het makkelijkst, een 1MZ al complexer en een 3MZ en 2GR echt complex. Dan is het voordeel van de 2GR nog dat deze al vaak aangesloten zijn terwijl ik (een van?) de enigste ter wereld ben met een 3MZ in een MR2.
Ik ben eerst begonnen met het demonteren van de 3S-GE kabelboom waar ik een aantal stekkers (+/- 7 stuks) van nodig had om op verder te borduren (solderen) . Daarna eerst de relais aangesloten (COR, IGN, EFI en starter relais). Dan rustig met het 3MZ schema als leidraad alles 3x gecheckt en de ECU aangesloten. Als laatst de niet ECU dingen aangesloten als achteruitrijdlicht, tacho sensor, motorruimte ventilator, dynamo, instrumenten cluster e.d.
Op een aantal draden na heb ik vrijwel alles aangesloten.
Oja 1 ECU stekker is nog geplet onder me blok, maar die zou vandaag bij toyota binnen moeten komen. Dan vanavond even ompinnen en de laatste draden en brandstofpomp aansluiten dan zou het blok eigenlijk moeten starten.
Het gaspedaal is inmiddels al gewisseld voor het DBW pedaal en de kabel heb ik verwijderd. Moet alleen de kabels nog aansluiten en dan zou het pedaal moeten werken.

Verder heb ik de vacuüm slangen al aangesloten, alleen voor de slang naar het koolfilter van de benzinedamp afzuiging moet ik nog een verloop halen of maken. Daar zit op het blok een 8mm aansluiting en op het standaard MR2 koolfilter een 5mm aansluiting. Waarschijnlijk hebben ze zoiets bij het tuincentrum op de aquariumafdeling wel iets dergelijks, anders even draaien.

De brandstofleidingen toevoer en het retour vanaf de FPR is ook aangesloten met AN koppelingen. Dat was wel een tegenvaller. Zo in de doos zien die koppelingen er netjes uit maar na het aandraaien zijn ze allemaal vet beschadigd. Volgende keer meet ik de lengtes eerst op en pers ik er op het werk hydrauliek koppelingen op. Dan weet ik tenminste ook 100% zeker dat ze niet gaan lekken o.i.d. gezien we normaal 200 bar op die slangen en koppelingen zetten en er nooit problemen mee zijn.

De karterontluchting heb ik een stuk groter gemaakt. Hier heb ik AN12 koppelingen op gelast en ga ik met AN12 slang naar een oil catch can. De catch can moet ik nog wel een nieuwe deksel op gaan maken want normaal kun je er maar tot 8mm op aansluiten en heb je maar 2 aansluitingen terwijl ik er nu 3 heb. 2 aanvoer en 1 afvoer naar een filter.
Voor de RDW keuring zal ik alleen de afvoerslang van de catch can netjes in de inlaat moeten laten eindigen omdat je niet naar de buitenlucht mag ventileren.

De vakantie is inmiddels weer voorbij en ik kan nu dus alleen nog in de avonduren aan de auto werken. Maar aan het eind van de week wil ik de auto toch wel gestart hebben en weer op 4 banden hebben staan zodat ik hem weg kan brengen om er een custom RVS uitlaat onder te maken.

Dat is een beetje hoe het er nu voorstaat. Vanavond zal ik nog wat foto's uploaden om e.e.a. te illustreren.
Only milk and orange juice comes in 2 litres
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Er zit toch een filter tussen... je loost dus niet direct naar de buitenlucht.....
Gebruikersavatar
Resolve
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 247
Lid geworden op: 18 jun 2010, 17:19
Type MR2: AW11

Bericht door Resolve »

Heb je het over de carter ventilatie?

Daar ga je lucht naar buiten blazen, en zo'n filtertje houdt geen "giftige" carterdampen tegen. Als ze het bij de APK zien dan hoort het ook afkeur te zijn.

Ik zou de slang ook nog ergens weg kunnen stoppen zodat ze niet zien waar hij eindigd.
Only milk and orange juice comes in 2 litres
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Ah, je bedoelt CO gassen, ja die houdt die niet tegen, vettige troep wel. :) kun je de slangen niet tijdelijk opelkaar aansluiten met een pijppie en een paar slangklemmen?
Don't shoot the messenger!
Plaats reactie