frankie-turbo wrote:een supercharger eet ongeveer 15% motorvermogen, dus tel maar uit.. een supercharger heeft veel meer weerstand als een turbo
inderdaad 60pk op een 200pk motor klopt.. maar enkel als het een turbo motor is.. de v6 is totaal niet ontworpen op drukvulling, de inlaatkleppen en uitlaatkleppen zijn er te klein voor.. en al helemaal de flow is er niet geschikt voor.. dus je vermogenwinst valt veel lager uit
als je dit allemaal aangepast hebt zul je wel 60pk winne op 0,3 bar dat is zo
in japan geven ze op dat een gen 2 3sgte aan de motor 225pk en 340nm koppel heeft.. dat is wat ik weet, motorvermogen wordt altijd geadverteerd aan de motor gemeten, enkel als je het echt wil meten meet je aan de wielen.. en dan kom je inderdaad aan de 300nm, misschien zelfs een stuk minder
Oh nou ik lees overal 225lbft aan koppel en dat is 300Nm. Zijn geen waardes die aan de wielen zijn gemeten. Maar goed, lekker belangrijk ook verder;D
60PK/1.15 is 52PK. 1,3 bar absolute druk houdt in dat de luchtdichtheid in het hele traject 1,3 keer zo hoog is en er dus ook 1,3 keer zoveel lucht de cilinders instroomt. Mag je er wel vanuitgaan dat je 1,3 keer zoveel PK haalt toch? Wat betreft je kleppen, in sommige gevallen is het goed om je uitlaatkleppen te vergroten ja, anders kom je relatief niet aan 85% van je inlaatkleppen grootte. Dus met 1,3 keer zoveel druk zou je ook 1,3 keer zoveel oppervlak in je uitlaatkleppen hebben (ofwel de diameter van de throat moet 1,14 keer zo groot zijn.
Volgens mij zijn de inlaat kleppen van de 1MZ 34mm en is dat even groot als de 3S serie. Het verschil tussen GE en FE koppen is me duidelijk.