Turbo vs V6

Alles over de MR2 in het algemeen. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de MR2.

Moderator: Pieten

Waar gaat je voorkeur naar uit: Turbo of V6?

V6
29
55%
V6
24
45%

Total votes: 53
Danny0677
frankie-turbo wrote:een supercharger eet ongeveer 15% motorvermogen, dus tel maar uit.. een supercharger heeft veel meer weerstand als een turbo

inderdaad 60pk op een 200pk motor klopt.. maar enkel als het een turbo motor is.. de v6 is totaal niet ontworpen op drukvulling, de inlaatkleppen en uitlaatkleppen zijn er te klein voor.. en al helemaal de flow is er niet geschikt voor.. dus je vermogenwinst valt veel lager uit
als je dit allemaal aangepast hebt zul je wel 60pk winne op 0,3 bar dat is zo

in japan geven ze op dat een gen 2 3sgte aan de motor 225pk en 340nm koppel heeft.. dat is wat ik weet, motorvermogen wordt altijd geadverteerd aan de motor gemeten, enkel als je het echt wil meten meet je aan de wielen.. en dan kom je inderdaad aan de 300nm, misschien zelfs een stuk minder

Oh nou ik lees overal 225lbft aan koppel en dat is 300Nm. Zijn geen waardes die aan de wielen zijn gemeten. Maar goed, lekker belangrijk ook verder;D

60PK/1.15 is 52PK. 1,3 bar absolute druk houdt in dat de luchtdichtheid in het hele traject 1,3 keer zo hoog is en er dus ook 1,3 keer zoveel lucht de cilinders instroomt. Mag je er wel vanuitgaan dat je 1,3 keer zoveel PK haalt toch? Wat betreft je kleppen, in sommige gevallen is het goed om je uitlaatkleppen te vergroten ja, anders kom je relatief niet aan 85% van je inlaatkleppen grootte. Dus met 1,3 keer zoveel druk zou je ook 1,3 keer zoveel oppervlak in je uitlaatkleppen hebben (ofwel de diameter van de throat moet 1,14 keer zo groot zijn.

Volgens mij zijn de inlaat kleppen van de 1MZ 34mm en is dat even groot als de 3S serie. Het verschil tussen GE en FE koppen is me duidelijk.
frankie-turbo
Type MR2: AW11
Danny0677 wrote:Oh nou ik lees overal 225lbft aan koppel en dat is 300Nm. Zijn geen waardes die aan de wielen zijn gemeten. Maar goed, lekker belangrijk ook verder;D

60PK/1.15 is 52PK. 1,3 bar absolute druk houdt in dat de luchtdichtheid in het hele traject 1,3 keer zo hoog is en er dus ook 1,3 keer zoveel lucht de cilinders instroomt. Mag je er wel vanuitgaan dat je 1,3 keer zoveel PK haalt toch? Wat betreft je kleppen, in sommige gevallen is het goed om je uitlaatkleppen te vergroten ja, anders kom je relatief niet aan 85% van je inlaatkleppen grootte. Dus met 1,3 keer zoveel druk zou je ook 1,3 keer zoveel oppervlak in je uitlaatkleppen hebben (ofwel de diameter van de throat moet 1,14 keer zo groot zijn.

Volgens mij zijn de inlaat kleppen van de 1MZ 34mm en is dat even groot als de 3S serie. Het verschil tussen GE en FE koppen is me duidelijk.

misschien heb ik het verkeerd gelezen dan, maar alle stock 3sgte's waar ik bij was met meten kwamen rond die waardew uit, maarja goed, mijn 3sge had ook 173pk en 194nm

was de lift van de kleppen niet groter bij een 3s

ik ga liever uit van praktijk idpv theorie... getallen zeggen nix over de staat van je blok en of weeromstandigheden, luchtvochtigheid.. en dat kan juist bij drukvulling veel betekenen
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Gelden die omstandigheden ook niet voor een 3s?
frankie-turbo
ja tuurlijk voor ieder blok, daarom ga ik ook niet uit van wat ze in boeken schrijven zo gezegd..

een blok met 100.000km ervaring kan best meer vermogen leveren als het zelfde blok maar dan nieuw.. binnen meten of buiten meten kan al 10pk schelen
frankie-turbo
Danny0677 wrote:Oh nou ik lees overal 225lbft aan koppel en dat is 300Nm. Zijn geen waardes die aan de wielen zijn gemeten. Maar goed, lekker belangrijk ook verder;D

iig zou ik wel eens willen zien hoe lang een v6, wat voor 1 dan ook het volhoudt met 0.3 bar overdruk..., en wat hij dan levert, ik denk dat het minder is als je denkt...
en uit iedere motor is veel vermogen te halen natuurlijk, als je er maar cente in stopt, maar aan 500pk kom je niet.. iig niet zo makkelijk als met een 3s

ik kap met de discussie.. wordt gek van alle getallen :lach: :lach:
Xhermes
Haha, maar laten we het simpel bekijken. Voor ieder mens een andere smaak toch? Al is het alleen maar de voorkeur van geen turbo lag hebben of de voorkeur naar juist wel een duw in de rug..
frankie-turbo
jah psies.. lag valt mee hoor bij een standaard turbo, hoe groter de turbo hoe groter de lag natuurlijk

en ik zeg ook eerlijk, zoon v6 swap is een mooi project, maar het is idd ieder zijn keus
The Honda Kit
frankie-turbo wrote:iig zou ik wel eens willen zien hoe lang een v6, wat voor 1 dan ook het volhoudt met 0.3 bar overdruk..., en wat hij dan levert, ik denk dat het minder is als je denkt...
en uit iedere motor is veel vermogen te halen natuurlijk, als je er maar cente in stopt, maar aan 500pk kom je niet.. iig niet zo makkelijk als met een 3s

ik kap met de discussie.. wordt gek van alle getallen :lach: :lach:

de standaard map sensoren kunnen gek genoeg tot 0.55 bar lezen .. als die kan lezen kan die ook brandstof er voor leveren , dus dat zal het probleem niet zijn

de v6 maakt makkelijk 500 pk dan de 3s ... een 3s is een 4 pitter , die we hier verglijken met een v6 ... behoeft geen verklaring waarom de v6 meer vermogen zou maken of wel ? ... anders wordt het waneer je specifiek de 3sgte hier verglijkt met de v6 in kwestie ...
frankie-turbo
nee jah tuurlijk kan dat, maar wat het punt is is dat je met een 3sgte motor ook 500pk op de standaard zuigers en drijfstangen kan maken,, mits je de goede rand apparatuur hebt,
wat bij een v6 weer niet gaat

en wees eerlijk, hoe veel v6én zie je met 500+ pk in vergelijkiing met de 3sgte, als de v6 daar beter geschikt voor was wou iedereen hier een v6 en was de 3sgte verbanne naar de schroothoop
Xhermes
Turbo power is nou eenmaal makkelijker en goedkoper te verkrijgen dan NA power. Zo simpel is het nou eenmaal. + dat er veel meer spullen te krijgen zijn voor een 3SGTE dan voor een 1mzfe. Kwestie van vraag en aanbod. + Hoeveel mensen denken nou aan een Camry als sportieve wagen?
rmmr2
hoezo??d ecamry is toch een race bak??;D
MII
We zijn het er vast wel over eens dat een V6 duurder is in ontwikkeling en productie en toch wordt bij de meeste auto´s voor de V6 gekozen boven de 4 cilinder turbo.
Ik denk dat, zoals ze dat vaak zo mooi omschrijven, de loopcultuur beter is bij een V6 en in sterkere mate bij een V8, V10 of V12.
Wie kan mij anders uitleggen waarom alle sportmerken uit Italie, maar ook bijv. BMW niet naar de turbo grijpen maar naar meer cilinders.
tilma800
Vaak ook en meer cilinders, inhoud en turbo's ;D

Bij meer inhoud wil je geen scheepsdieselzuigers monteren, dus kom je vanzelf op meer cilinders uit als je nog sportief toeren wilt maken.
MII
Inderdaad meer cilinders, maar meestal geen turbo, wel meer techniek zoals variabele kleptiming en zeer mooie inspuitmethoden. Ook het gebruik van titanium en speciale legeringen en zelfs carbon gooit men in de strijd om meer vermogen uit een motor te halen. Net als in de F1.
De italiaanse en Engelse topmerken gebruiken volgens mij geen turbo´s en ook een repectabel merk als bijv. BMW niet. Inderdaad Porsche dan weer wel.;D
Misschien is het een keer leuk een lijstje superbolides te maken. Sta je nog versteld hoe dat eruit gaat zien.::)
Nr. 1 krijg je van me: Bugatti Veyron. Heb je de eerste 4 turbo's meteen te pakken.;D
tilma800
Heeft ook veel te maken voor de raceklasses waarin ze ook mee doen. Daar zouden turbo's bijvoorbeeld niet mogen. Er zijn veel auto's gebouwd om een licentie voor de race versie te kunnen krijgen.
Xhermes
Wat dacht je van puur en alleen de driveability? Als ik een BMW M5 koop dan wil ik geen 4 pitter met een enorm turbo gat en pas vermogen boven de 5000 toeren. Dan wil ik een berg koppel en en overal vermogen hebben. Daar past een V10 beter bij. Zelfde ( in zekere mate ) is dat met een Camry. Camry is natuurlijk voornamelijk een zakenauto. Daar hoord een soepel rijdende auto bij. Niet 1 die je ineens afschiet :D
johnwoo
Da's een ouderwetse opvatting over turbo's, dat ging tot 10 jaar geleden ofzo op. Tegenwoordig met VATN turbo's op lage druk en hoge compressieverhoudingen, geeft een turbo onderin ook al thuis en bestaat turbolag eigenlijk niet meer.

BMW 335i: max koppel bij 1300 toeren (en blijft rond dat maximum hangen over een vrij breed toerengebied, dus erg soepel). Porsche 911 Turbo: max koppel bij 1950 toeren. Golf GTi / A3 / A4 / Leon FR met de 2.0 TFSI: max koppel bij 1800 toeren. Focus ST: max koppel bij 1600 toeren. Allemaal supersoepel.
MII
Die laatste zijn inderdaad hele moderne turbo´s met variablele geometrie om het turbogat te verkleinen. Daardoor is de koppelkromme veel vlakker. Maar ik neem aan dat de vraagsteller een 3SGTE motor bedoelt en die is 17 jaar oud.
Met Xhermes ben ik het dan ook eens. Zo denken autofabrikanten er volgens mij ook over. Maar misschien hebben die het allemaal mis.;)
Ik heb nog even zitten Googelen naar een Lotus EspritTurbo en de Esprit V8. Maar ik heb er zo snel niet veel over gevonden.:'( Daar is misschien een direct vergelijk van.
Het gaat wel lekker gelijk op trouwens.;D
Xhermes
@ Johnwoo

Ik vergelijk uiteraard alleen maar stock situaties anders blijft het appels met peren vergelijken. Al kan je dan natuurlijk ook als argument neerzetten dat het V6 blok nieuwere technieken gebruikt dan de 3SGTE maar ok.
Leliev
tilma800 wrote:Bij meer inhoud wil je geen scheepsdieselzuigers monteren
*grin*

de H.M.S. Enzo
Post Reply