Aub. goes turbo...

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

rsevo6
Zere vingers van het typen..
Ron,
Ik ben zeer benieuwd wat je tzt op je kenteken zal krijgen.
De RDW is notoir inconsequent bij de kenteken registratie, vele voorbeelden gezien van identieke ingevoerde auto's die met hele verschillende gegevens op kenteken zijn geregistreerd, zelfs het merk of de modelnamen van identieke auto's zijn soms verschillend op kenteken!

De Japanse Rev3-5 turbo met 180Kw is in het geheel onbekend in NL.
Voor zover ik weet zijn alle ingevoerde Japturbo's ongeacht de versie op kenteken allemaal 149 Kw, hetgeen het vermogen is van de US Rev1 turbo.
Ook bij mijn Rev3 180 Kw Turbo is dit het geval!
Staat als 149Kw op kenteken en bovendien is de benaming op mijn kenteken gewoon: MR2, Turbo staat er niet op, ik weet dat er anderen zijn waar dat weer wel het geval is.
Zoals ik al aangaf, vele verschillende kentekens in omloop van identieke auto's met echter verschillende benamingen en gegevens.
Mr2-wouter
Type MR2: AW11
Maar, er staat ook op de site van de RDW: Bij toename van meer dan 40% kan gevraagd worden naar een vermogensuitdraai van de dyno. Ik neem aan dat ze in dat geval gewoon de gegevens van de uitdraai overnemen.
Aub.
Ik lul al aardig mee !
Ik had idd begrepen dat de meeste de US turbo gegevens op hun kenteken hebben en dat er eigenlijk maar 1 turbo motor bekend zou zijn bij de RDW...eerst maar eens Louwman afwachten, anders kan ik misschien nog van iemand het kenteken gekopieerd meekrijgen, dan kan ik ze met hun neus op de feiten drukken dat er wel degelijk een type goedkeuring bekend is..
franksmits
Ik ben benieuwd hoehet uitpakt. Is voor mij namenlijk ook erg belangrijk..
johnwoo
Aub. wrote:Ik had idd begrepen dat de meeste de US turbo gegevens op hun kenteken hebben en dat er eigenlijk maar 1 turbo motor bekend zou zijn bij de RDW...eerst maar eens Louwman afwachten, anders kan ik misschien nog van iemand het kenteken gekopieerd meekrijgen, dan kan ik ze met hun neus op de feiten drukken dat er wel degelijk een type goedkeuring bekend is..
Dat geimporteerde turbo's netjes "turbo" op hun kentekenbewijs hebben staan wil op zich nog niks zeggen over een (Nederlandse) typegoedkeuring. Die kunnen ook bij import allemaal apart getest zijn of geregistreerd aan de hand van buitenlandse papieren. Dat is wat anders dan dat de gegevens van de uitvoering bekend zijn (gewicht, motorvermogen, motorcode etc), wat ze dus wel zijn.

Daadwerkelijk een Nederlandse typegoedkeuring krijgen (waarbij dus alle auto's die daarmee overeenkomen automatisch toegelaten worden, zonder testen oid) is een vrij prijzig, technisch en complex bureaucratisch proces, en zal niet de moeite zijn voor een paar dozijn auto's die geen dure exoten zijn. Zeker niet voor een particulier.
franksmits
+-750 euro om hem te laten testen is vrij prijzig. Ik had het wel eens eerder gehoord.
Mr2-wouter
Reken der maar op dat je voor dat dagje fijn 1000 euro kwijt bent :).. maar die 1000 euro bespaar je je bij een dodelijk ongeluk of ander ernstig ongeluk :)
Gidon-V6
Mr2-wouter wrote:Reken der maar op dat je voor dat dagje fijn 1000 euro kwijt bent :).. maar die 1000 euro bespaar je je bij een dodelijk ongeluk of ander ernstig ongeluk :)

En die kans is met een turbo wel wat groter;D ;D ;D
franksmits
Daar denk ik ook zo over.
BlackTubby
Ik lul al aardig mee !
Type MR2: SW20/21/22
rsevo6 wrote:Ron,
Ik ben zeer benieuwd wat je tzt op je kenteken zal krijgen.
De RDW is notoir inconsequent bij de kenteken registratie, vele voorbeelden gezien van identieke ingevoerde auto's die met hele verschillende gegevens op kenteken zijn geregistreerd, zelfs het merk of de modelnamen van identieke auto's zijn soms verschillend op kenteken!

De Japanse Rev3-5 turbo met 180Kw is in het geheel onbekend in NL.
Voor zover ik weet zijn alle ingevoerde Japturbo's ongeacht de versie op kenteken allemaal 149 Kw, hetgeen het vermogen is van de US Rev1 turbo.
Ook bij mijn Rev3 180 Kw Turbo is dit het geval!
Staat als 149Kw op kenteken en bovendien is de benaming op mijn kenteken gewoon: MR2, Turbo staat er niet op, ik weet dat er anderen zijn waar dat weer wel het geval is.
Zoals ik al aangaf, vele verschillende kentekens in omloop van identieke auto's met echter verschillende benamingen en gegevens.

Net even nagekeken Dezelfde vermelding bij mijn rev.3 op de kentekenpapieren.
Aub.
Ik lul al aardig mee !
Ben inmiddels wel een beetje moe van het info verzamelen, maar ik ben eruit, althans voor mezelf.:-/

De toyota importeur belde me vandaag op en gaf aan dat er geen typegoedkeuring bestaat voor de Toyota MR2 met turbo en dat dit dus inhoud dat de auto opnieuw gekeurd zou moeten worden met alle toeters en bellen in principe.:boos:

Willie Hermans gesproken, die gaf aan dat Louwman zelf een aantal turbo's op NL kenteken heeft gezet (via NATO dealers naar Nederland gehaald) en die zijn gewoon op de typegoedkeuring van de GTI gezet. Dit gebeurd ook met turbo's die uit het buitenland komen en waar de RDW niet te kritisch naar kijkt (weten die wel hoe een turbo eruit ziet en waar die dan zit...). Tien tegen 1 is geen enkele turbo die uit Duitsland wordt geimporteerd (ex Amerikanen) ook als turbo uitvoerig gekeurd door de RDW.

Ook MR2 turbo's die als verhuisraad meekomen met iemand die naar Nederland emigreert worden mbv de bestaande typegoedkeuring op kenteken gezet.

Het blok is nog steeds 1998cc, zoals op het kenteken; er hangt alleen een spoeltje aan. En GTI staat toch voor Grande Turbo Injectie (niet van mij....);)

Chris Arnouts heeft eea bij de politie nagekeken in hun kenteken archief en daar staat vwb mijn auto niets over de KW's of PK's. Gek genoeg staat er op mijn kentekenpapieren ook niets over, wel als je de extra uitgebreide info opvraagt op de site van de RDW, dan zie je 125kw staan bij vermogen (maar dat klopte toch al niet meer agv een skytune, open luchtfilter en smt6....)

Dus deze jongen gaat niet langs bij de RDW. Wel een melding aan de verzekering want dat kan je anders een probleem opleveren...
En nu is het tijd voor koffie:koffie:
MR83SGTE
Ik lul al aardig mee !
Dit had ik mezelf ook al voorgenomen, wat Wouter zegt geen slapende honden wakker maken ;D
Mr2-wouter
Ron, als je geen voornemens hebt om veel meer vermogen uit je auto te halen, zou ik toch die keuring laten doen nu. Dan is het helemaal compleet en hoef je niet je vingers op te vreten bij een ongeluk.
black thunder
rare wetgeving en methodes wat betreft invoer van auto's. keek net even voor de zekerheid wat voor een vermogen op mijn kenteken staat, komt uit op 90kW :X origineel rev3 turbo dus 245pk ex mods.
Aub.
Ik lul al aardig mee !
Mr2-wouter wrote:Ron, als je geen voornemens hebt om veel meer vermogen uit je auto te halen, zou ik toch die keuring laten doen nu. Dan is het helemaal compleet en hoef je niet je vingers op te vreten bij een ongeluk.
Nou, die 1000 eurie hou ik liever in mijn zak (of besteed ik graag aan de mr2, heb nog wel een klein verlanglijstje). Zoals gezegd is eea bij de politie voor me nagegaan en daar staat in mijn autodossier geen vermogen opgegeven, dus het moet wel heel raar lopen wil een ongeluk toegeschreven worden aan extra vermogen in de auto. Ik ben geen achterlijke rijder die met 200+ over de rijksweg scheurt (althans niet in Nederland...).
Waarheidsvinding door de recherche zal alleen plaatsvinden als ze het vermoeden hebben dat het ongeluk wel heel eigenaardig is en misschien is toe te schrijven aan slechte onderhoud van de auto of modificaties die niet goed zijn aangebracht. Denk aan slechte montage schijfremmen, kale achterbandjes, breuk in velg etc
Aub.
Ik lul al aardig mee !
black thunder wrote:rare wetgeving en methodes wat betreft invoer van auto's. keek net even voor de zekerheid wat voor een vermogen op mijn kenteken staat, komt uit op 90kW :X origineel rev3 turbo dus 245pk ex mods.
Dat bedoel ik nou, zou wel eens willen weten bij wie het wel klopt, denk dat het bij een hoop turbo eigenaren niet meer helemaal in orde is door ander turbo-motor type (3sgte gen1,2,3) of modificaties. Strict genomen moet je ook een 3sgte opnieuw laten keuren als je modificaties aanbrengt die het vermogen tov kenteken met meer dan 40% doen stijgen (en er zijn er een aantal bij die dat makkelijk lukt tov de standaard US turbo)
franksmits
Aub. wrote:Nou, die 1000 eurie hou ik liever in mijn zak (of besteed ik graag aan de mr2, heb nog wel een klein verlanglijstje). Zoals gezegd is eea bij de politie voor me nagegaan en daar staat in mijn autodossier geen vermogen opgegeven, dus het moet wel heel raar lopen wil een ongeluk toegeschreven worden aan extra vermogen in de auto. Ik ben geen achterlijke rijder die met 200+ over de rijksweg scheurt (althans niet in Nederland...).
Waarheidsvinding door de recherche zal alleen plaatsvinden als ze het vermoeden hebben dat het ongeluk wel heel eigenaardig is en misschien is toe te schrijven aan slechte onderhoud van de auto of modificaties die niet goed zijn aangebracht. Denk aan slechte montage schijfremmen, kale achterbandjes, breuk in velg etc

Met 50 door de bocht en een slipper maken, aan de ander kant van de weg belanden tegen een andere auto. Dan kijken ze je auto ook helemaal technisch na... (spreek uit ervaring, heb een heel rapport thuis gekregen).
Edje Turbo
Ik lul al aardig mee !
je gas bleef toch hangen:foto-ani:
SpeedDevil
of zorgen dat het blok bij een ongeluk uit de mr2 vliegt.kunnen ze niks bewijzen.
franksmits
of blok loskoppelen en als een schildpad er mee wegkruipen :o

Maargoed, je moet zelf kiezen wat jij denkt dat het beste is.
Post Reply