Michel's SW20

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Green Goblin
Type MR2: AW11
tettjetwo wrote: Bij Michel is waarschijnlijk door ouderdom de riem uitgerekt en door hoog stationair lopen (koudstart) van tijd gesprongen, en hierdoor is de motor beschadigd.
Hiermee is dus gelijk ontkrachtigd wat altijd al op dit en het andere forum door de beterweters onder ons beweerd werd, dat dus de G motoren niet stuk gaan als de distributie het begeeft, dit gebeurd, zoals ik altijd zei dus wel!
Er is helemaal niets ontkracht.

Michel heeft zelf bedacht dat zijn probleem "waarschijnlijk" aan de distributieriem zou liggen. De garage zegt echter "dat de riem mooi op tijd staat".

En als die riem op tijd staat, hebben de zuigers de kleppen niet geraakt en is er dus een andere oorzaak voor de slechte compressie.

Ben dus bang dat je conclusie op valse feiten berust...
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Michel H wrote:4a-ge is ook non-interference, absoluut zeker weten. Vraag niet hoe ik dit weet ;D

Zoals gezegd is de timing van mijn 3S-GE nog in orde, alles staat op tijd. Er is vonk en de motor krijgt benzine , men heeft de compressie gemeten met bovenstaande resultaten. Of er een klep verbrand is of krom, blow by, gare zuigerveren ik heb geen idee wat er aan de hand is.
Hoe weet jij dat? :P

Een logisch vervolg op een compressietest die niet het gewenste resultaat geeft is een leakdown test. Dan kan men je per cilinder vertellen of het ligt aan de inlaatkleppen, de uitlaatkleppen, de zuigerveren of de koppakking.

Verder zijn de meeste G motoren non-interference, de 3S-GE ook (alleen van de Beams weet ik het niet zeker ivm de hoge compressieverhouding).
Quadc@msix
Ik lul al aardig mee !
De importeur heeft me deze gegevens een zelf een keer gegeven toen ik om info belde, ik neem aan dat er daar genoeg technische know-how is m.b.t. hun eigen producten?
Liegen zij, dan lieg ik in commissie;D wat wel opvalt is dat er veel mensen zijn die bepaalde zaken ongefundeerd "beter weten" m.a.w., zelf weinig tot geen ervaring in bepaalde zaken hebben, en het toch "schijnen" te weten hoe het zit.
Het geval van Michel staat op zich en vindt ik erg apart, gezien de klacht? de motor startte gewoon in een koude start en valt stil, en start vervolgens niet meer, van dat eventjes lopen krijg je geen kapotte zuigerveren of verbrandde kleppen ( naar mijn idee), maar een cilinderlektest zal hier uitsluitsel over geven, slechts demontage van bepaalde onderdelen zal de mogelijke oorzaak kunnen aanwijzen, ondertussen zit hij mooi met de gebakken peren!

J8) hn / Quadc@msix
Eeuwige twijfelaar
Vreemd dat de importeur zoiets vertelt want ik ken zat 4A-GE's die om verschillende redenen problemen gehad hebben met de distributie maar die toch geen schade oplopen. En dat varieert van standaard 3ribs Bluetopjes tot Blacktops en zoals bij die van mij liep de riem eraf bij een kleine 7600rpm doordat de hydraulische spanner vast zat. (k*t systeem trouwens, spanrol vindt ik een stuk fijner) Als het interference motor is, nou dan heb je vast wel schade bij dat soort rpm's. Op Club4AG zijn ook zat gevallen bekend van 4A-GE's die geen schade hebben gekregen.

Het wordt uiteraard vanzelf een interference motor wanneer men agressievere cams gaat monteren met meer lift.

V.w.b. mijn MR2 : Hij draaide rond en startte niet echt, maar het scheelde niet veel :P Beetje lastig uit te leggen. Sleutel gaat om, motor draait rond en je hoort de bekende plofjes, en nét voordat de motor aanslaat draait 'ie "opeens" heel licht rond. Vandaar dat ik ook aanvankelijk dacht dat het de riem zou zijn....aangezien een versleten riem wel vaker over het krukas tandwiel slipt bij een koude start.

Maar goed, niet getreurd, komt wel weer goed :) Heb wel moeite met een keuze maken tussen V6 en GTE, maar dat had ik destijds ook met de Blacktop 20v en de 4A-GZE. Uiteindelijk voor de Blacktop 20v gegaan en geen moment spijt van gehad.
johnwoo
Michel H wrote:Het wordt uiteraard vanzelf een interference motor wanneer men agressievere cams gaat monteren met meer lift.
Ik weet niet hoe dit bij de 3S-GE zit, maar een 3S-GTE blijft ook een non-interferentiemotor met aftermarket nokken zoals die van HKS, die iets meer lift hebben dan standaard. Pas met de HKS high lift cams wordt het interferentie. Of je moet natuurlijk een dunne koppakking gebruiken of zuigers zonder inkepingen en/of met hogere compressie.
frankie-turbo
3sg(t)e's hebben ook de speciale verbrandings vormen in de zuigers en die zorgen tegelijkertijd voor non interference. zelfde als idd 4age motoren

non interference of niet heeft niets te maken met een smalle/brede/lage/hoge cilinderkop, ik zou nog eens een goede blik op je blok nemen alvorens accoord te gaan want ik geloof het niet zo dat je blok wat non interference is zomaar ineens geen compressie meer kan hebben op alle 4 de cilinders tegelijk
johnwoo
Inderdaad, laat eerst een leakdowntest doen, dan weet je in elk geval met welk onderdeel (inlaatkleppen/uitlaatkleppen/zuigers of zuigerringen/koppakking) er iets mis is. Wat er met dat onderdeel dan precies mis is zul je waarschijnlijk pas weten als het blok uit elkaar gaat.
frankie-turbo
en dan ook nog : als de 3sge geen non interference had had ik al veel blokken naar hun grootje geholpen tijdens het op tijd zetten van de ditributieriem.. laat staan aan 3sgte's waar ik aan gewerkt heb,, haal je riem er maar af en gooi je startmotor rond... de schade betaal ik!
Eeuwige twijfelaar
Zoals het er nu naar uitziet zal de auto eind September / begin Oktober naar Woodsport gaan voor een V6. Er is een wachttijd van ongeveer 2 maanden maar dat geeft niet, kan ik nog even sparen voor wat extra's.. ik wil gelijk een nieuwe catback laten monteren. Komt dan ook een walbro pomp in, hoef ik die ook nooit meer te vernieuwen.
Xhermes
Goeie keus Michel!
Blof-fan
Ik lul al aardig mee !
Dus het is bekend wanneer de auto de hort op gaat? Mooi man! ;D
Gidon-V6
Xhermes wrote:Goeie keus Michel!

Tja, wat zal ik zeggen :D HELEMAAL MEE EENS ;D
Green Goblin
Is er inmiddels nu al iets bekend over wat er aan het blok scheelt ?
Eeuwige twijfelaar
Nee daar zal ook niet naar gezocht worden, kost me teveel geld. Geld wat ik liever in de V6 stop :)

Ondertussen wel de OEM wielen eronder gezet. Nu ben ik op zoek naar de geschikte mogelijkheid om de auto naar Woodsport te transporteren voor de V6 swap.

Voor :

Image

Na :

Image
Blof-fan
Ik lul al aardig mee !
Ghehehe...bekend gezicht :P

En nog succes met het zoeken naar transport natuurlijk, en had ik je al bedankt voor de boeken? ;D
subke
probeer eens bij benzine tankstations die aanhangers verhuren, bij ons hebben ze ook een autoaanhanger voor 40 euro per dag:D

greetz ivo
masterpivo
Hee Michel,
Ik lees op het Corolla forum dat de V6 swap helaas is gecancelled vanwege de te hoge transportkosten.. :( Toch jammer!
Maar de swap die nu uitgevoerd gaat worden is ook niet mis, dat scheelt weer ;) Succ6 alvast daarmee!
Eeuwige twijfelaar
Hehe ja dat kan wel kloppen wat je gelezen hebt. 3e gen. 3s-gte zal vast wel goed komen.
Mr2-wouter
Dat denk ik ook wel ;) Je bent in goede handen :dux-blij_thumb-up:
Eeuwige twijfelaar
Hm heb onderhand ook al wat nieuwe onderdeeltjes.
Het '92-er stuur is vervangen door een '94 jdm y0 stuurtje (denk ik?) waar ik overigens geen enkel fotootje van kan vinden behalve deze (® frank smits)

Image

Deze meters heb ik besteld, de Raid hp Amber. Oliedruk, olietemp en turboehdruk.

Image

En waarschijnlijk komt dit ook nog deze kant op :

Image

Image
Post Reply