Kans op schade door precat

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

whitespyder
Ik lul al aardig mee !
Henri, je zegt precats zijn heel? je spruitstuk niet vervangen dan?
Henri
Ik lul al aardig mee !
De header zit op z'n plaats, de uitlaat nog niet. Onderaan twee beugeltjes aan het onderblok, verder aan de bouten aan de uitlaatpoorten en aan de standaard cat. bijelkaar een bout of 8. nog geen pix gemaakt, dat komt volgende week. Hij maakt nu iets meer geluid, zwaarder, wat ik wel merkbaar vind (maar niet meer dan dat) is meer kracht in het midden toeren gebied zo tussen 2500 en 4500 rpm. Wat ik opvallend vind is dat de olietemp 5 graden lager is (85) dan ik gewend was, ik concludeer hieruit (voorzichtig) dat de tempbelasting lager is. Ik heb geen hitteschilden teruggeplaatst om een betere koeling te waarborgen. Ik schrok een beetje hoe zwaar de oude header en pre-cats waren, dit moet dus ook schelen.

vrgr

Henri
Henri
Ik lul al aardig mee !
Heeft iemand anders overigens de lotusstyle uitlaat van topsport (CHE) al gemonteerd, ik heb een paar vragen.

vrgr

Henri
Henri
Ik lul al aardig mee !
De precats waren inderdaad heel, maar dat zegt niet zo veel: het zijn kleine tijdbommetjes. Ze schijnen stuk te gaan van olie die verbrandt in die pre-cats. In het begin (bj 2000 en 2001) zijn er zuigerveren gemonteerd die ovaal waren en op temijn een hoog olie verbruik veroorzaakten, de p-cats gingen stuk, verstopten de hoofdcat en door tegendruk en het vvti systeem kwam keramisch materiaal in de motor. Ik heb de p-cats vervangen omdat de motor door slijtage vroeg of laat toch olie gaat verbruiken met het effect op de p-cats en dus een nieuw blok. Monteren ze de pre-cats weer terug en hup: volgende blok kapot! (er zijn er die al met hun derde blok bezig zijn in de V.S. Mij een te dure hobby en overigens heel slecht voor het milieu.

vrgr
Henri
whitespyder
Ik lul al aardig mee !
beter monteer je de hitteschilden weer terug, spruitstuk geeft zoveel warmte af dat oa je luchtfilter wegsmelt. Heb daar weleens afbeeldingen van gezien.
Montagehandleiding ervaringen van de che lotusmodel uitlaat staan op de reeds eerder geplaatste link.
Succes
Henri
Ik lul al aardig mee !
Dank voor de tips!

Ik ga op zoek naar de link.

vrg

Henri
Henri
Ik lul al aardig mee !
Ik kan de link niet vinden................:-/

Henri
whitespyder
Ik lul al aardig mee !
whitespyder
Ik lul al aardig mee !
hey Henri, zit de uitlaat er al op? nog gelukt? foto's?
Ben benieuwd!
Henri
Ik lul al aardig mee !
Het uitlaatspruitstuk zit erop, en bevalt tot nu toe prima, de uitlaat gaat er 23 juni onder. Foto's volgen dan.
Ik ben in ieder geval al blij dat de pre-cats mijn auto (en portemonnaie) niet meer kunnen verpesten.

Iets heel anders: ik wil andere remmen monteren en kwam "brakemax" sportremmen tegen, iemand hier ervaring mee? Ik zou natuurlijk het liefst big-brakes, maar dat betekend veel geld voor de remmen/nieuwe velgen/nieuwe banden. De huidige T schijven en pads zijn aan vervanging toe en kosten ongeveer EUR 1000,=. Voor iets minder zouden die Brakemax remmen een alternatief zijn. Nog andere alternatieven?

bij voorbaad dank,

vrgr

Henri
Henri
Ik lul al aardig mee !
Ik heb overigens nog geen problemen met het ontbreken van de hitteschilden en de airbox, ondanks 40 minuten in de file bij ongeveer 24 graden buitentemp. (ik wil nog wel een keer een fan monteren)

vrgr

Henri
multiballs
op welke plaats zit jij te denken aan een koelvin?
heb ook ideeen voor een koelvin,maar dan in de hoek bij de zij inlaten,
of heb jij een andere betere plaats bedacht?
hoor graag je reactie,

jb
Henri
Ik lul al aardig mee !
Hoi jb,
mijn idee was zoals bij de SW20, onder de motorkap, naar buiten blazend. De lucht komt dan van onder de auto, langs het spruitstuk via de motorkap naar buiten. Ik verwacht dat de temperatuur het hoogst oploopt als de auto stil staat, zonder rijwind, na een stukje hard rijden of in de file. De turbo-rijders zullen wel weten wanneer de fan aanslaat. Ik dacht ook de fan met temperatuurschakeling van een SW20 te gaan gebruiken, als ik die gevonden heb. Dan weet ik ook hoeveel ik de regenwaterbak moet verlagen om de fan ertussen te kunnen plaatsen.
Maar eerst de uitlaat en de remmen!

vrgr

Henri
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
Zoiets?

http://infinityperformance.nl/shop/prod ... prod_id=63

:)

Verder qua remmen. Een big brake kit voor de ZZW? Nog niet over gehoord. Heb je dat echt nodig? Hoor meestal dat de remmen ruim voldoende zijn voor de auto. Setje goede blokken en goede schijven en hoppa!
multiballs
Thanks Xhermes,
je gaat me toch niet vertellen dat zoiets gewoon te koop is....
is echt iets wat ik ongeveer zoek...
zat zelf aan de zijkanten te denken,
maar dit is nog eens veel beter...
multiballs
Henri,
ben benieuwd naar de foto's van de uitlaat als alles klaar is,
als je de fan aanpakt,verwachten we uiteraard foto's :-)

ik heb zelf het idee,dat mijn remmen het maximale zijn wat ik nodig heb,
en gebruik ze toch echt ruimschoots...
Xhermes
multiballs wrote:Thanks Xhermes,
je gaat me toch niet vertellen dat zoiets gewoon te koop is....
is echt iets wat ik ongeveer zoek...
zat zelf aan de zijkanten te denken,
maar dit is nog eens veel beter...
Jup is dus gewoon te koop :) Vind het bedrag zelf nog wel meevallen ook voor een klare oplossing. Als zoiets voor de AW er was had ik hem ook direct gekocht.

Wat voor rem setup heb je nu dan?
Henri
Ik lul al aardig mee !
Die fan is perfect. Ga ik doen
Bedankt voor het adres

vrgr

Henri
multiballs
Xhermes wrote:
Wat voor rem setup heb je nu dan?

Ik heb gewoon de originele remmen erop zitten,
rij behoorlijk pittig,
maar heb ze nog nooit aan het roken gehad,
wat ik wel met andere auto's soms heb....
dus laat het eerst zitten...
Xhermes
Wel last van fading gehad? Wat je anders kan doen is een setje kwaliteits schijven scoren ( Brembo bijvoorbeeld ) en een setje goede blokken. Ferodo DS2500, Performance Friction bijvoorbeeld. Deze kunnen wat beter tegen hoge temperaturen. Mocht je dan nog last hebben van fading een setje Goodridge leidingen met goed remvloeistof en je kent je remmen niet meer terug!
Post Reply