Mr2die4

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

Ren0W
Gewoon even mijn gedachtes hier neergooien, kan wellicht allemaal bullshit zijn... maar daar kom ik dan wel achter:

Dat ACIS-systeem... is dat niet, uh, 'uitgevonden' en ingebouwt met een bepaalde reden? Dat het wellicht beter is voor een bepaalt iets?

En zo'n bottleneck in je uitlaatsysteem... is dat ook niet goed voor iets? Soort van tegendruk... uh, voor koppel ofzoiets?
Alhoewel dat dan weer het principe van een free-flow-3-inch-uitlaat tegenspreekt natuurlijk.

Of is dat alleen bij het luchtfilter zo, hoe langer de weg hoe meer koppel onderin, hoe korter de weg hoe meer koppel bovenin.

Nogmaals, zijn gewoon vragen die nu even door mijn hoofd spoken (zijn er wel meer hoor... maar groot deel kan ik nu toch niet meer verwezenlijken, dus denk ik er ook maar niet meer over na ) ik kan het extreem mishebben natuurlijk... maar daarom stel ik ze maar even hier.
MR2DIE4
Ik lul al aardig mee !
Type MR2: AW11
de bottleneck in de standaard uitlaat dient om het lawaai binnen de perken te houden, we weten allemaal wat een herrie de auto maakt met een open uitlaat, dat past echt niet op een fabriek auto ;)

het acis is ook afgesteld uit de fabriek om de perfecte balans te hebben voor "de meeste" weggebruikers, maar er zijn nu eenmaal mensen die liever knallen dan heel de week tegen een slakkengangetje het verkeer te volgen. Het is een fantastische uitvinding, economisch en met goede trekkracht onderin cruisen en bovenin topvermogen, ideaal systeem, maar als het vroeger zou inschakelen kan het veel leuker zijn. Ik wil em op 3800tr dan kan ik nog net op de snelweg economisch cruisen. je hebt dan ook ongeveer 3500tr om te spelen ipv 2000, bij de std instelling valt als je doortrekt tot het einde en je schakelt deze net terug tot onder het acis punt, je moet dan +- 300tr "wachten" eer ie weer in acis gebied komt en er weer vandoor gaat, nou dát is tijdsverlies, daarom de aanpassing, en als we toch aanpassen, dan maar ineens tegoei.

ben nu trouwens sterk aan het overwegen om er een unichip (Q versie) op te zetten, heb er nog eentje op overschot liggen, heb toch beschikking over een testbank, kan ik ineens de timing ook deftig afstellen.

:driving:
MR2DIE4
Ik lul al aardig mee !
nog even over de acis.
je vind het perfecte omschakelpunt (prestatie gewijs gezien) door een vermogenrun te doen zonder acis en eentje met acis, als je dan beide grafieken over elkaar legt zullen deze elkaar ergens kruisen, op deze kruising is het ideaal omschakelpunt voor jouw motor.
Bij de meeste MR2 komt dit uit rond de 3800toeren ;)
franksmits
dat had ik idd ook gelezen op mr2 controls. het geldt namenlijk ook voor de 3sgte
N!co
Ik lul al aardig mee !
vanmiddag even een acis experimentje gedaan. Buiten de Vacuum Switch Valve (VSV) voor de acis zit er ook nog een VSV voor de benzinedruk. Deze worden beide apart vanuit de ECU aangestuurd. ACIS is toeren afhankelijk, benz.druk weet ik niet.
Maar ik heb beide voorzien van een 3 standen schakelaar waar ik ze aan/uit/of door de ECU bedient kan zetten.
Ik heb alle combinaties geprobeerd. Helaas, het extra vermogen wat er inkomt bij 5200rpm is er nog steeds...:huh:
MR2DIE4
Ik lul al aardig mee !
de ecu stuurt op 1 en slechts 1 uitgang van de ecu de acis aan, bedien je acis dan wordt automatisch ook de benzinedruk verhoogd door het vacum dat de acis ook bediend (T-splitsing zeg maar).
N!co
Ik lul al aardig mee !
MR2DIE4 wrote:de ecu stuurt op 1 en slechts 1 uitgang van de ecu de acis aan, bedien je acis dan wordt automatisch ook de benzinedruk verhoogd door het vacum dat de acis ook bediend (T-splitsing zeg maar).
Zit dat zo bij jouw MR?

In het werkplaatshandboek staat dat toch anders, als 2 gescheiden systemen apart aangestuurd met elk een eigen VSV.
MR2DIE4
Ik lul al aardig mee !
voorts trouwens in actie geschoten met de afstelling!

de auto ging eigenlijk enorm slecht, magere trekkracht, klonk geforceerd, starte slecht als ie koud was, en je merkte dat het vermogen op en af schoot als je wou doortrekken, en wou dit opgelost hebben voor ik de acis mod begin.

daarom ook de uitlaat een bung ingelast voor de wideband te monteren.

Eerste run voor te kijken hoe erg het was, het was erg....
http://www.breed-xtreme.be/fotomateriaa ... run1MR.jpg
Net geen 108pk......:'(

Ja dit is écht een vermogenrun! :::| AFR waardes stonden ook pig-rich, rond de 10.5... dat is zelfs voor een turbo te rijk en mijne is atmosferisch

auto stond toen niet 100% warm meer eigenlijk (olie temp 80°), ng iets wat raar is, als ie warm is gaat ie beter dan ijskoud, das normaal net andersom.

nog run als ie opgewarmd was, olie temp 110°:
http://www.breed-xtreme.be/fotomateriaa ... R-warm.jpg
Net geen 116pk....:-/

dus euh, timing nazien: -> stond op euhm -20° ofzo, moet op +10° staan volgens de service manual. Dus juist gezet mbv timing gun.

volgende run:
http://www.breed-xtreme.be/fotomateriaa ... graden.jpg
Net geen 145pk.....begint al beter te worden maar nog bijlange niet goed....
auto draait nog steeds veeeeel te rijk, steeds AFR waardes van 10.5 tot 11.

Dus besloten de AFC aan te koppelen die er al instond, maar waarvan het signaal van de map sensor nog niet aangesloten was (die zorgt voor de bijsturing van de benzinehoeveelheid)

Op de testbank met geremde belasting afgesteld, naar AFR waardes van 13 in het gebied +40% gasklepstand.

dit geeft volgend resultaat:
http://www.breed-xtreme.be/fotomateriaa ... esteld.jpg
156pk! dit is de fabrieksopgave van de auto, 18jaar geleden!

nog wat bijstellen in het acis omslagpunt gebied (je ziet dat het vermogen daar sterk fluctueert, niet makkelijk af te stellen met enkel een SAFCII, ik zou daar timing ook moeten kunnen mappen)
http://www.breed-xtreme.be/fotomateriaa ... esteld.jpg
Koppel fel gezakt!

Nog wat proberen corrigeren:
http://www.breed-xtreme.be/fotomateriaa ... steld2.jpg

zo staat ie momenteel: 130.9 wielpk en 185Nm, nog niet 100% eigenlijk, maar toch bijna 50pk winst tov toen we begonnen! ik voorlopig content dus.

Hier gestopt, want olie temp stond al op 135°, dit is er al over eigenlijk, en het uitlaatspruitstuk kan ik zowat doorkijken (geel/rood gloeiend) dus laten afkoelen en van de bank gehaald voorlopig na toch bijna 5u eraan bezig te zijn geweest.

Wat moet er nu gebeuren?
- Oliekoeler plaatsen
- timing nog wat fijner bijstellen, ga ze op 12° zetten en dan de SAFCII nog bijstellen.
Wat op de bank AFR waardes gaf van perfect 13 geeft bij rijden op de weg AFR waardes van 13.3 a 13.5, net iets meer lucht op de baan dus, dus kan nog wel winnen hier ism die timing.
- nieuwe rotor en rotorkap en bougiekabels om zeker te zijn de ontsteking tip top is. bougies zijn net nieuwe irridiums.
- nieuwe olie en filter

zo hoop ik bij volgende sessie toch op 160pk te geraken, en dan ben ik zeer tevreden, auto is tenslotte 18jaar oud.

Dan pas begin ik met de aanpassing van de ACIS zodat die overschakelt op 3800tr ipv op 5200tr en ook bij 100% gasklepstand (WOT).

Dit heb ik allemaal zelf gedaan op de testbank van TBM Tuning, waarvoor dank :dux-blij_thumb-up:.
MR2DIE4
Ik lul al aardig mee !
nog wat op de testbank aant afstellen geweest om resultaat nog beter te krijgen, met nu volgende resultaten :shock: :twisted:

Image

en dit met nog steeds std uitlaat enzo :lol: :P

zo houden we het voorlopig, is toch een dikke 73pk meer dan tegen einde vorige week :twisted:

heb nu een dikkere uitlaat nodig (deze is maar 53mm diameter! en dat op ne 2.0) en ne computer waar ik ook de ignition maps mee kan mappen, dan kan ik nog stukje verder geraken en kan ik die schommelingen eruit halen, dat is waar de intake overschakelt en lukt niet met een simpele SAFC om dat vlak te krijgen

maar ik ben zeer content momenteel :twisted:
MR2DIE4
Ik lul al aardig mee !
blijkt nu dat ik met een fittende pakking zit in men uitlaat tussen de motor en de wideband, de afstelling is dus niet optimaal (lees te rijk), vandaar waarschijnlijk die piekjes ook.

uitlaat is intussen dichtgemaakt met een nieuwe pakking en uitlaatcement, begin volgende week opnieuw afstellen, dan zou er een 180pk continu moeten inzitten ipv pieken. Normaal zou ik dus nog moeten kunnen winnen want hij is dus te rijk afgesteld door die fittende pakking

. :smile:
Markk
Ik lul al aardig mee !
zo leuk resultaat!!!

Zou je eens een lijstje kunnen maken met alle veranderen die je hebt
gemaakt en welke spullen je daarvoor gebruikt hebt, dit is voor veel mensen intressant denk ik! ;D
Ren0W
Ik denk dat dat op de 1e pagina staat... en de rest, wat ie nodig heeft bij de ACIS, volgt nog, neem ik aan.

iig leuk resultaat ja ;)
MR2DIE4
Ik lul al aardig mee !
vandaag nog wa aan den auto gewerkt zie:

ombouw van het ACIS systeem (Acoustic Controlled Induction System) of kortweg, extra gaskleppen in inlaatspruitstuk die normaal automatsch bij open gaan vanaf 5200tr, kan ik nu manueel bedienen met ne schakelaar zodat ik full power heb vanaf stationair :twisted:

wat doet nu juist dat knoppeke?
- gaskleppen openzetten
- lengte inlaatspruitstuk veranderen
- benzinedruk verhogen

resultaat: more power, sooner 8) :lol: :twisted:

verder begonnen aan controlepaneeltje voor in handschoenkastje:
- eindelijk de toerenteller die daar stak netjes inwerken
- shiftlight inwerken
- knop voor die ACIS
- knop voor manuele bediening motor ventilator
- battery kill switch

en ja nog ze, ben ook bezig met ne engine torque damper te maken, da voorkomt dat u motor "kantelt" bij gasgeven en remmen op motor, resultaat, meer vermogen op de wielen en auto beter te controleren omdat er geen lomp gewicht (motor + bak) hangt te kantelen, chassis davert wel serieus dan ma kom :lol:

banden zijn ongeveer halfweg al vanachter :shock: , dit na 5250km 8) :lol:

gepland volgende week:
- mijne sportuitlaat 63mm van apexi oplappen en plaatsen (ik rijd nu originele uitlaat 54mm)
- ne extra demper maken zodat em stiller is
- als da eronder staat, de safc afstellen op zijn beide maps, 1 voor straatgebruik met ACIS geschakeld door ecu en een sprint/cirquit map met manuele bediening van ACIS
- auto strippen, want 3,4 en 5 oktober is het weer sprint in bitburg!

8)
Mr.3S
nice :)
MR2DIE4
Ik lul al aardig mee !
voila, gisteren controlepaneel afgewerkt, de ACIS omschakeling werkt nu, nu de sportuitlaat nog maken en dan weer afstellen, aangezien ik nu al op 184.4pk zit en 216.4Nm (156.9 aan de wielen) hoop ik dan stiekem op een 190pk en 225Nm met de sportuitlaat. (gemiddeld wordt er 7pk gewonnen op nen MR door uitlaat en nog eens 7 a 10pk met spruitstuk)

de engine torque damper wordt nog aan gewerkt, nog wat beugeltjes maken en dan kan k die ook monteren, maar daar had ik geen goesting voor gisteren :lol:

Laatst bij de raycer opt werk auto op weegbrug gezet, auto stond zoals ik ermee reed met alles erin en ongeveer 10liter naft nog in tank.
gewicht: 1180kg

dus dan maar de auto beginnen strippen :lol:
wou al lang kuipzetelkes en de stoffen binnebekleding weg, alle plastiek delen blijven wel. k wil alle bloot metaal netjes afwerken en opnieuw spuiten in carosserie kleur, kuipjes erin, 5 punts gordels en ne rolbeugel.
Dus begonnen met alle stoffe bekleding eruit, wa ne hoop :shock:
nen MR is ne kleine auto he, ma ongelofelijk wat een hoop matten daarin verwerkt zitten (vooral voor geluidsisolatie).

wat is eruit:-
- kofferbekleding achteraan (stof + hout ondersteuning onderkant + hout ondersteuning zijkant! (4kg)
- 5cm dikke mat + hout! achter de zetels, om geluid van motor buiten te houden (da spel weegt dus 12kg he!)
- bodembekleding stof links (3kg)
- bodembekleding rechts (3kg)
- zetels zijn er ook effe uitgeweest dus, heb ze gewogen, 22.5kg per stuk, hier kan ik dus +- 10kg per zetel winnen als er kuipkes inkomen.
- opbergbox tussen zetels + inhoud :lol: (4.5kg)

wat was er al uit?
- afdekkappen voorste kofferuimte (4kg)
- reservewiel (7kg)
- houder (ijzeren frame) voor reservewiel in te hangen (3kg)
- hitteschild boven uitlaat (3.5kg)
- hitteschild spruitstuk (2kg)
- hitteschild b-pipe (3kg)

dat voel je al goed lolz, en vooral dat hoor je, klinkt vanbinnen meer racy nu, ge hoort alles, i like
8)

vandaag aan de beurt: engine torque demper + lekker ritje :lol:
MR2DIE4
Ik lul al aardig mee !
en intussen is de engine torque demper ook af, wat een verschil :shock:
ge merk duidelijk de motor nimmer kantelt, chassis davert klein beke harder ma nie overdreven, in rijden veeeel beter, ge merkt precies of er direct reactie is op de wielen nu (al kan dat tussen men oren zitten :lol: )

in ieder geval grootste verbetering is bij hevig remmen en optrekken en bij remmen+afschakelen/remmen op motor, dan merk je echt wat een verschil dit is.
MR2DIE4
Ik lul al aardig mee !
ik ben dus gisteren gaan sprinten in bitburg, geen andere bekenden gezien.
heb mij serieus goed geamuseerd en der waren weer serieus vette bakken daar :shock:

snelste dat ik heb zien rijden was op einde van dag in de bracket eleminatie met een tijd van 6.3 seconden :shock: :shock: :shock:

voor de gelegenheid had ik den auto volledig leeggehaald, binnenbekleding (all stoffen matten en bekleding, plastiek afdekkappen had ik laten zitten) + passagierszetel + kofferbekleding + tools + reservelampjes en prul, zowa alles dak eruit kon halen maar toch veilig bleef, enige da nog los erin zat was een buske olie en mijn autopapieren :lol: . heb er ongeveer 50kg uitgekregen :shock: en da worde serieus gewaar. (ook aan u oren :shock: )

eerste keer gestart zonder banden te warmen aan de start, ging redelijk ma toch teveel wielspin.
dus nadien elke keer aan de start ne kleine burnout, daarna altijd serieus grip :shock:

Vorige week had ik nog een elektrische schakeling gemaakt in men auto om mijn variabele intake manueel te laten schakelen.
had nu de wideband erin gehangen om te zien of de afstelling dan nog wel goed is want deze schakeling zorg voor meer lucht vanaf stationair (dus mogelijk armer) , maar ook voor verhoging van de benzinedruk (dus weer rijker). De verhouding blijkt heel goed te kloppen, krijg meer lucht en meer naft, de afstelling blijft dus perfect (hier en daar paar dipjes wel)

toen ik de schakelaar weer afzette iets ontdekt, in de laatste vermogencurve had ik zeer veel schommelingen nadat mijn intake automatisch schakelde door de ecu:
Image

blijkbaar is er iets mis met de actuator die deze kleppen bedienen, deze zit beetje vast en blijft soms hangen in de "auto" stand (bediend door ecu), vandaar dus deze schommelingen
in de manuele stand gaat ie al van stationair volledig open staan, en dit merk je ook in algemene rijgedrag van de auto, hij tekt in de manuele stand zonder haperen door tot tegen de begrenzer, met duidelijk meer vermogen boven 5000 toeren. actuator moet k dus vervangen (of gewoon continu in manuele stand en daarin goed afstellen).

beste tijd was nog niet zo best (vind ik) voor 180pk in piek en +- 165pk continu met +- 1130kg:

R/T .603
60 ft 2.332
594 ET 9.407
1/8 ET 10.047
1/8 MPH 70.31
1254 ET 15.119
1/4 ET 15.632
1/4 MPH 87.72

of ik nu content moet zijn of niet weet ik nie, ma ik weet wel da ik met de huidige setup nie veel beter ga kunnen, heb altijd perfect geschakeld enzo (en heel snel)
k kan volgens mij alleen nog in de start winnen mee semi slicks ofzo want daar heb ik nog wielspin, em trekt zich daarna vanzelf in de grip en na ongeveer 15meter hoort ge effe de banden grip pakken om daarna goed door te trekken, en ook bijoverschakelen zowel naar 2e en 3e pattineert em en zet em zen gat wa, dus mee semi slicks moet ik wa kunnen winnen, ma veel ga da nie zijn vrees ik.

en btw, t was er zalig weer, wel koude wind, ma droog, stralende zon en open hemel, goeie afsluiter en paar leuke mensen leren kennen.
franksmits
Gaaf, dat het bij elkaar zoveel kg scheelt zeg :)
MR2DIE4
Ik lul al aardig mee !
nog een kleine update, van wim de rvs stangetjes gekocht

heb de stangetjes zondag eindelijk ook gemonteerd.
de originele die ervanonder komen:
Image
nogal roestig dus :lol:

de nieuwe:
Image

nieuwe gespoten en gemonteerd:
Image

binnekort nog eens alle roestige bouten vervangen door nieuwe zie, nu ik toch aan de bron zit :mrgreen:
ROB-E
mocht je RVS bouten gebruiken... smeer er dan een beetje pretvet aan het schroefdraad of kopervet...

anders roest het RVS alsnog vast aan je carrosorie;)
Post Reply