turbo motor plaatsen of opvoeren?

Alles over de MR2 in het algemeen. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de MR2.

Moderator: Pieten

Sherwin
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
Hoeveel weegt een redelijke v6 motor incl alle toeters en bellen die erbij komen kijken?

Ik ben het met Frankie eens wat betreft de vermogenskromme. Pak maar eens een lekker tam 2.0 mercedesje en een 2.0 toyota motor(bijv de 3SGE). De mercedes motor zal lekker geleidelijk zijn over het complete toerenbereik, de jap motor zal op hogere toeren wat meer pit hebben. Je zal daardoor ook in de toyota sneller het idee hebben dat je goed vooruit komt.

Bovendien lijkt het me dat je rijd naar je motor, de v6 zal goed van z'n plek komen... Maar de turbo heeft een duidelijk punt waar er een verhoging in kracht zit. Op dat moment schiet je even je stoel in en blijft t blokkie gaan...
Green Goblin
Alles goed en wel, maar het hangt er nogal vanaf waar je rijdt, of je veel voordeel hebt van die "duw in je rug" , ik kan me ook nog wel een MR2-dag op Lelystad herinneren waar de snelste NA MR2 een 5S-FE had (130 pk), puur omdat hij voordeel had van zijn koppelkromme. Een Veyron geeft ook wel een duw in je rug, maar zie je toch nergens op circuits.
Sherwin
Green Goblin wrote:Alles goed en wel, maar het hangt er nogal vanaf waar je rijdt, of je veel voordeel hebt van die "duw in je rug" , ik kan me ook nog wel een MR2-dag op Lelystad herinneren waar de snelste NA MR2 een 5S-FE had (130 pk), puur omdat hij voordeel had van zijn koppelkromme. Een Veyron geeft ook wel een duw in je rug, maar zie je toch nergens op circuits.
Maar op t circuit pas je je aan op de auto, de bak en de verhoudingen... Je zorgt ervoor dat je op de juiste momenten over vermogen beschikt... Beide zullen hard gaan op t circuit...
frankie-turbo
Green Goblin wrote:Alles goed en wel, maar het hangt er nogal vanaf waar je rijdt, of je veel voordeel hebt van die "duw in je rug" , ik kan me ook nog wel een MR2-dag op Lelystad herinneren waar de snelste NA MR2 een 5S-FE had (130 pk), puur omdat hij voordeel had van zijn koppelkromme. Een Veyron geeft ook wel een duw in je rug, maar zie je toch nergens op circuits.

een 5sfe heeft 10nm meer als een 3sge
ik denk dat juist die 5sfe rijder de betere chauffeur was..
ik rij bij time attack ook sneller als een time-attack build subaru impreza 4x4 met 540pk..
en dan komt er nog eens bij dat lelystad een heel traag behendigheids circuit is. waar het meer aan komt op stuurmanskunst en grip.. daar is de staat van je schokbrekers meer van belang als je koppelkromme. het zal wellicht helpen als je een vroeg koppelkromme hebt, maar dat miniscule verschil tussen een 5s en een 3s is niet de winst.

een veyron is heel geschikt voor het circuit... alleen de mensen die daar in rijden rijden hem niet om hard te gaan, die rijden erin om te laten zien hoe veel geld ze hebben.. en ja ze geven een keer gas in een rechte lijn maar dan houdt het wel op

@ sherwin : een 2grfe weegt vrijwel niets meer of minder als een 3sgte.. 2grf(s)e's zijn voledig van alluminium.. maargoed wel 2 cilinders meer en in het geheel een groter blok..
Resolve
Ik lul al aardig mee !
anneke_lm wrote:Heb vorige week nog meegereden in een turbo.
Het verhaal staat op pagina 2 geloof ik.
Ik wil gewoon een turbo verder niks die praatjes geloof ik ook niet zo.
Een aantal turbo's staan op marktplaats volgens mij is het Robbert en Wouter.

EDIT:

Niks aan de hand :applaus-smiley:
El Butre
EDIT: Doorlopen mensen, niets te zien hier, niets aan de hand!
decipherer
frankie-turbo wrote:Topsnelheid : v6 +/- 215/220kmh op GPS, dit is afhankelijk wanneer je begrenzer inslaat, dit kan per blok schelen, ook afhankelijk van je velg/bandenmaat.. grote velgen loopt harder maar trekt minder hard
3sgte : de mijne loopt 250 op gps met mijn 15 inch semislicks (kleinere totale diameter als stock) met 17 inch velgen red ik 267km/h op GPS, een stock 3sgte loopt 245km/h
Zoals je zelf al zegt, grotere wielen is een mogelijkheid. Maar ook is het mogelijk de tandwielverhoudingen aan te passen of de redline van een 2GR te verhogen (relatief simpele aanpassing van ECU)
verbruik : v6 zal ongeveer gelijk zijn als een turbo.. wellicht met een lange bak zal de v6 zuiniger zijn, maar met een v6 rij je gewoon al teveel toeren op de snelheden van 120/130 om zuinig te rijden, het totale toerenbereik is lager, dus het is ook meer belastend voor je motor, de v6 is ontwikkeld om een automaatbak die lange versnellingen heeft, dus verbruik cijfers zijn daarop gebaseerd
Hier heb ik eerlijk gezegd geen ervaring mee.. verbruik van de turbo hield ik niet bij en de 2GR heb ik niet genoeg gereden om het te kunnen weten. Maar als je hard wilt gaan kost het nou eenmaal veel benzine en dan moet je niet zeuren :p
driveability : dat is net wat je wil.. een voledig stock gen3 blok met vsv klep aangesloten (max 0,5 bar tot 4000rpm) is onderin ook redelijk tam, dan lijken de blokken kwa rijden ook erg veel op elkaar.. progressieve vermogenscurve
Een 2GR is allesbehalve tam onderin. Compleet niet te vergelijken met een turbo.
echter sluit je een boostcontroler aan (niet eens voor hogere druk) op de 3sgte dan bouwd de turbodruk al gelijk op naar maximaal (0,85) zodra de turbo dit kan.. en dit is rond de 2250/2500rpm, dit omdat de vsv klep werkt als een soort boost controler.. als je die omzeilt heb je al dik 300nm koppel bij 2500rpm..
en dan trekt dat toch een stuk sneller van 80-120 in 4 als een 2gr
als je van sportief rijden/glijden houdt moet je een turbo hebben, waar de v6 geleidelijk reageerd duwt een turbo zijn kont om als je het persee wil
en zoals ik al eerder zei.. de versnellingen zijn te kort met een v6, wat ik persoonlijk irritant vind

bereik koppel beschikbaarheid : lees bovenstaand
Het gevoel van een duw in je rug en de versnelling die maar blijft toenemen is wel groter in een turbo auto. Een 2GR is gewoon instant power.
betrouwbaarheid : maakt elkaar geen hol uit.. betrouwbaarheid begint bij jezelf. waarom de meeste blokken stuk gaan is omdat de meeste mensen opvoeren zonder erbij na te denken.. een n/a kun je vrijwel niets mee dus daar hoor je minder van.. een turbo staat bekend om het makkelijk opvoeren, dus iedere halve zool gaat het ding helemaal uitknijpen met zo goedkoop mogelijke onderdelen, en als het dan stuk gaat is het een klote motor...
ik heb 1 3sgte opgeblazen.. en dat was men eigen stomme schuld.. toen wist ik nog niet wat ik nu wist.. en had ik ook niet zoveel geduld als nu..
Fatsoenlijk opvoeren kost natuurlijk ook wel geld. Bij een 2GR alleen wel een stuk meer dan bij een 3S-GTE, voornamelijk de eerste PK's zit veel verschil in. Als je veel (betrouwbaar) vermogen wilt kost het veel geld. Ook dan moet je niet zeuren :p
bij kosten/aanschaf zit minimaal 1000/1500 euro verschil tussen een 3sgte en een 2gr.. je moet het 2gr blok kopen, laten transporteren, deels reviseren (koppakingen), duurdere slijtage delen omdat het niet buiten de dealer om te krijgen is. en als je het laat doen ben je veel meer uurloon kwijt omdat het gewoon een ingewikkeldere swap is. en dan ga ik er vanauit dat je blok wat je koopt compleet is.. als er sensoren missen of kapot zijn kan er gewoon zomaar 1000 euro bij komen.
Koppakking wisselen hoeft bij een 2GR niet, het is geen 3VZ-FE ;) Slijtage onderdelen (oliefilter, bougies, vvti oliepijpje?) van een 2GR kosten je de kop niet.
anneke_lm
Resolve wrote:Praatjes?? Zal hier nog eens iemand op het forum wat info proberen te geven :-/
Ik bedoelde die man die mij er nokkenassen erop wil zetten hoor!!
Jullie niet hoor!!!
Resolve
Ik lul al aardig mee !
anneke_lm wrote:Ik bedoelde die man die mij er nokkenassen erop wil zetten hoor!!
Jullie niet hoor!!!

Aah gelukkig :D
dan heb ik het dus verkeerd geïnterpreteerd :*(
Mr2lover2
Ik lul al aardig mee !
Zou een gen4 turbo motor adviseren.

Hendrik
frankie-turbo
ja maar dat is geen plug and play swap en gaat dus voor de normale mens niet op..
anneke_lm
Nou luitjes het is zover,heb de auto woensdag weggebracht.
Frank zet de 3sgte erin,en Sietse heeft mijn motor gekocht.

Dus swap time!!!;D

Sietse,veel rij plezier met mijn motor.
anneke_lm
anneke_lm wrote:Nou luitjes het is zover,heb de auto woensdag weggebracht.
Frank zet de 3sgte erin,en Sietse heeft mijn motor gekocht.

Dus swap time!!!;D

Sietse,veel rij plezier met mijn motor.

Woensdag 25 juli haal ik mijn auto weer op.
Ben zeer benieuwd en kan haast niet wachten,en dan is het gaan met die banaan:dragracing:
anneke_lm
Heb mijn auto vandaag weer opgehaald,tjonge wat rijd dat super.
Lekker snel is hij zeker,Frank je hebt een dikke pluim verdiend:dux-blij_thumb-up: .
Nou nog voor de keuring, en dan gaan met die banaan.:driving:
mvdheide
Ik lul al aardig mee !
Super! Geniet ervan!
Post Reply