MR2 --> F360 Modena

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

harkstede
Na erg lang zoeken,lezen,films en foto's bekeken te hebben heb ik besloten om de kit van Extreme te kopen.
Van de ongeveer 5 verschillende aanbieders in Engeland is de kit van Extreme toch wel de mooiste,maar helaas wel de duurste....
Echter ben ik van mening dat áls je zo iets doet dan ook maar meteen voor ''the best'' moet gaan.

Image
franksmits
Dat zijn beste spacers :D Goeie moggel :D
Roland
Zijn dat soort spacers niet een heel slecht idee? Misschien moet je aan verstevigde ophanging, of was je dat sowieso al van plan?
Christopher
Zere vingers van het typen..
Volgens mij is dat erg slecht voor je wiellagers, niet?
Ik vind dat trouwens ook echt de mooiste ombouwkit. Sowieso een van de mooiste modellen van Ferrari, de F355 :)
Leliev
Type MR2: AW11
Plak t paardje niet scheef op he..
Timmo Wijker
die spacer zijn inderdaad niet echt bevoordelijk voor je wiellagers, en zoeizo denk ik niet voor je ophanging en niet voor de wegliiging. maar wel gave kit, word vast een gave kitkar
harkstede
De spacers waren ook eerst mijn grootste ''zorg''.
Maar na het speuren op internet blijkt dat er in Engeland jongens al 2 á 3 jaar zo rond rijden zonder problemen....
Andere optie was om de assen te vervangen voor bredere maar dan worden de kosten wel erg hoog en is het afwachten hoe het gaat met de APK/RDW.

Wel is het idd zo dat de wiellagers wat sneller zullen moeten worden vervangen dan normaal maar dat is het duurste niet.
Bovendien moet men wel begrijpen dat het nimmer een raceauto zal zijn of worden,meer een showauto.
Op het circuit zou ik het met die spacers niet aandurven maar lekker 140 op de snelweg is geen probleem..
Ook dit is een afweging die je moet nemen voor je aan een dergelijk project gaat beginnen!

Edwin.
Roland
Daar heb je gelijk in, al zul je wel tegen problemen aan kunnen lopen. Bijvoorbeeld met het afrijden van een drempel, hij zal toch verder doorveren dan normaal (basic natuurkunde, langere arm). Daarom is het wel waard om iets stuggere vering te nemen misschien.
harkstede
Yep,je hebt gelijk...
De tijd zal het leren.
In ieder geval een mooi onderwerp voor dit forum.
Ik hoop dat de verlagingsveren al een positief effect zullen hebben op het hele gebeuren.(Moet je sowieso al drempels vermijden)
Roland
Wat voor verlagingsveren? Want je hebt ook veren die wel verlagen, maar niet eens stugger zijn. Slechte veren dus. Maar met zo'n project zal je er wel niet op bezuinigd hebben.
aw-emmer
die spacers! dat is echt het allerbeste! liever goedkoper dan veilig natuurlijk....
idd zoals al gezegd, basic natuurkunde kracht x arm.....
en apk? vergeet het maar met die zooi op je assen.... persoonlijk zou ik de naven naar buiten proberen te krijgen/verbouwen, waarom wel 5k uitgeven aan een leuke buitenkant, maar niet goed afmaken? als je het dan doet, doe het dan all the way!!!
Roland
De vraag is echter wat langere assen er aan verbeteren. Tuurlijk, de montage van de velg is dan steviger. Maar met langere assen, zitten je veerpoten dan schuin? Dan heb je automatisch ook een stukje verlaging. Als ze niet schuin zitten, horizontaal gezien op dezelfde positie, dan geld nog steeds dezelfde basic natuurkunde. Al is dat onwaarschijnlijk met langere assen. Is het wel ok als de veerpoot schuin zit? Moet je dan ook wat uit de wielkast slijpen? (de originele wielkast bedoel ik dan)
aw-emmer
Roland wrote:De vraag is echter wat langere assen er aan verbeteren. Tuurlijk, de montage van de velg is dan steviger. Maar met langere assen, zitten je veerpoten dan schuin? Dan heb je automatisch ook een stukje verlaging. Als ze niet schuin zitten, horizontaal gezien op dezelfde positie, dan geld nog steeds dezelfde basic natuurkunde. Al is dat onwaarschijnlijk met langere assen. Is het wel ok als de veerpoot schuin zit? Moet je dan ook wat uit de wielkast slijpen? (de originele wielkast bedoel ik dan)

de ophanging is berekend op de standaard kracht, net als de bouten, lagers en idd de veerpoten enz.... als je spacers monteerd van die maat breng je de belasting zover van de naaf af, dat de spanning op de bouten zo groot wordt, er is een factor voor (1 mm is 0.8%extra, 2mm is 1.1% enz....), k zal ff in mijn schoolboek kijken, maar elke mm die je verplaatst breng ook extra belasting mee voor de bouten, lagers en de rest van de ophanging... de krachten worden zo groot, maar ik zal ff rekenvoorbeeldje neerzetten!

wat zijn de maten van die spacers? k zal ff bereken wat de extra belasting is en wat de levensduur van de lagers enz zullen worden ten opzichte van de standaard gegevens... de lengte van de spacers, en buitendiameter.....
de rest heb ik zelf....
Green Goblin
Apk is geen enkel probleem, even de spacers er tussen uit. Je wielen mogen wel binnen je kasten liggen, maar er niet buiten. Het ziet er tijdelijk even niet uit, maar dat is een ander probleem. Zelfde verhaal dus voor de rdw.

ik zou niet graag met deze spacers rijden, maar met "verbouwde naven" lijkt me ook niet alles....

Harkstede, heeft je forumnaam wat met je woonplaats te maken ?
Dokter Rob
plaats een bladveer als bonus, ik ken merken die daar heeeeele goede ervaringen mee hebben...

enne, die naam, heeft dat met je achtertuin te maken, of met je werk?...
herbie65
Ik lul al aardig mee !
Nogmaals aan de andere kant van de Noordzee, rijden mensen al jaren met die spacers. Ook op het circuit.
Ikzelf zet er coilovers op.
ga jij nog wat met het RDW doen?
Officieel mag je niet de wielbreedte niet meer dan 2% verbreden.
Doe je dat wel dan moet hij naar TCL (testcentrum Lelystad) voor een test.
Dit staat er op mijn site:

Ook moeten er, omdat de wielbreedte van de auto meer dan 2% veranderd wordt, rijtesten gedaan worden met het voertuig.
En dit is wat het RDW er zelf van zegt: “Deze testen zijn er om te kijken of het chassis en wielophanging de krachten van de aanpassing aankunnen. Wij zullen de auto gedurende een volle dag aan de zwaarste testen onderwerpen, om te kijken of de auto de belasting aankan. Deze testen naderen de definitie van een destructieve test. Houd er ook rekening mee, dat dit u minimaal een setje banden kost........”
Leuke jongens daar bij het RDW. Kosten van deze test ongeveer: €650,- (en dat is exclusief de banden, en wat ze nog meer ver****en daar.)

Dus alleen de spacers er af tijdens de APK is niet genoeg.
Wat te doen bij een controle, of nog erger, als je een ongeval krijgt? Wat doet de politie, en de verzekering dan?

Maar petje af, goed voorwerk gedaan en dat wordt ook een mooie.
Misschien krijgen we een apart hoekje op deze site.....
harkstede
Ik ben benieuwd naar dat reken-sommetje.
Ik was ook eerst niet blij met die enorme spacers maar nogmaals;de mensen die er al meerdere jaren mee rijden hebben er geen problemen mee(...)

Aw-Emmer; Maak je geen zorgen,alles gaat goed gebeuren!
En wie zegt dat die spacers goedkoop zijn? Je moest eens weten!

APK; Op dit moment zijn de spacers geen probleem voor de APK maar dat gaat binnenkort wel veranderen.
Oplossing is idd zoals Green Goblin zegt;
Bij het afmelden ff de spacers er af halen.(10 min. werk)

Bladveren;
Tja,veel amerikanen rijden er mee en dat zegt genoeg.
De auto zal meer gaan ''deinen'' en of je daar nou zo blij mee moet zijn?
herbie65
Ik lul al aardig mee !
O ja, nog een tip:
Ga nog even bij Paul Woodsport langs voor een mooie V6.....

KLIK
harkstede
De auto wordt voor de verzekering getaxeerd met de wheelspacers en dat komt ook zwart op wit te staan.

Met de RDW doe ik niets want het chassis blijft 100% intact.
(Mag zelfs voor 20% gewijzigd worden...)

Herbie; Hoe staat het met jouw project?
Staat die Amerikaanse MR2 weer te koop in Friesland?
herbie65
Ik lul al aardig mee !
Het gaat niet om de verzekering, Jouw auto mag de weg op zoals hij gekeurd wordt.
Als je dan met 20cm meer breedte gaat rijden ben je illegaal bezig.
Bel het RDW maar eens over de spacers.....
Ik wil niet dat je problemen krijgt....
Mijn auto staat nu nog steeds bij Woodsport (het duurt daar langer dan gedacht)
Maar de motor is er uit, en het nieuwe hart is bijna klaar, over een dikke week is hij klaar, en dan rij ik hem naar MR2 Kits.

Yep die Amerikaan staat weer te koop in Friesland.
Post Reply