3VZ-FE tuning

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Huub
Ik lul al aardig mee !
Type MR2: AW11
gidonlamboo wrote:Hier nog 2 dynoresultaten uit engeland. Beide 174 pk op de wielen.

http://forums.twobrutal.com/showthread.php?t=14352
Dat is toch aanzienlijk meer dan mijn 149 PK op de wielen tijdens de eerste run (zonder SMT6).

Ik ben inderdaad wel een keertje benieuwd naar de trekkracht van jou V6. Tijdens de Karfreitag-tour kunnen we prima testen of er qua gevoel vermogensverschil is.

De garage moet het probleempje met de electriciteit nog oplossen. Moet nog even een afspraak maken...
harkstede
Even een vraag van een technische leek;

De meeste 3VZ-FE komen uit een automaat,maakt dat niet uit voor de swap?
Met andere woorden; Het maakt voor de motor niet uit of er een schakelbak op wordt aangesloten?

Edwin.
MarcoTwo
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Edje Turbo wrote:waarom gaat er niemand voor de 3.4 6 cilinder? Die kan er toch ook in?
en heeft toch meer koppel en pk dan de 3.0 ik snap dat het wat meer centen kost..maar als je dan toch al geld moet uitgeven dan zou ik ook wat meer resultaat willen zien dan dat er nu behaalt wordt...de kosten voor de SMT6 en inbouwen daarvan komen ook bij de swap kosten erbij..8)

Het inbouwen is niet echt een makkie (zie John) en deze levert niet zo veel meer pk's trouwens.

En de verkrijgbaarheid is ook geen pluspunt. Ook die zou aan de SMT8 moeten dan (welke kostbaarder is).
MarcoTwo
gidonlamboo wrote:Alhoewel het geluid dat wel doet geloven is een v6 ook niet zoveel verbazing wekkend veel sneller als een 3s-ge. Het rijdt overigens (vind ik persoonlijk) wel veel relaxer en rustiger.

Dat is met een turbo ook zo (je voelt dat het wat meer is, maar het is niet enórm voor je idee), de jouwe voelt ongeveer aan (misschien wel sneller) dan een gen3 turbo met hogere druk en dikke pijp.

Alleen is het karakter weer anders, dus lastig te vergelijken. Een Jag XJ-R met 425 pk is snel, maar niet spectaculair. De cijfers moeten het uit wijzen.

.
Huub wrote:Misschien zijn nieuwe bougiekabels al een oplossing?

Voor zover ik weet, hebben ze alles toch vernieuwd?

.
gidonlamboo wrote:Hier nog 2 dynoresultaten uit engeland. Beide 174 pk op de wielen.

http://forums.twobrutal.com/showthread.php?t=14352

Is dit op de wielen of aan de krukas, ik kan het er even niet uit de tekst halen?

.
harkstede wrote:Even een vraag van een technische leek;

De meeste 3VZ-FE komen uit een automaat,maakt dat niet uit voor de swap?
Met andere woorden; Het maakt voor de motor niet uit of er een schakelbak op wordt aangesloten?

Edwin.

Vliegwiel moet je toch vervangen i.v.m. de koppeling van de MR2, alleen de ECU van een automaat kán iets anders afregelen (tenminste in MR2Only kneep zo'n ECU hem te vroeg af tijdens een dyno).
Huub
Ik lul al aardig mee !
SuperTWO wrote: Is dit op de wielen of aan de krukas, ik kan het er even niet uit de tekst halen?

De eerste twee grafieken zijn metingen op de wielen, de derde is aan de krukas. Zie de vierde post ná de grafiekjes;

yeah, to clarify, first two graphs are wheel horse power, lowerline is before, upper after. the last graph is fly wheel horse power, just to clarify!!

Ik weet niet zeker of de bougiekabels zijn vervangen, ik heb de vraag nog even op het Twobrutalforum gedropt. Waarschijnlijk is mijn diode brug van de dynamo kapot (geen idee wat dat is :*( ) en veroorzaakt dat de knipperende lampjes.

Als ik dit stukje lees, dan herken ik wat symptomen van het mogelijk slechter presteren van mijn V6;

Bougiekabels zijn vaak de stiefkindjes van een auto, terwijl zij juist de kracht van de vonk bepalen, die een bougie geeft en hoeveel verlies er optreedt, tussen de bobine(s) en de bougies.
Hoe een motor presteert, is sterk afhankelijk van de kracht van de bougievonk. Dat geldt voor alle motoren, getuned of ongetuned.
Bij getunede motoren is het in feite een "must" om een zo sterk mogelijke vonk te hebben, om het maximale rendement uit de gedane tuning te kunnen halen.
Slecht starten ( vooral in de winter ), stationair onregelmatig lopen, meer brandstof verbruik, minder sterk optrekken, lagere topsnelheid worden meestal veroorzaakt door "versleten" bougiekabels.

Bougiekabels verouderen op 2 manieren:
1. De geleidingskern (vaak koolstof) slijt door de opeenvolging van de ontstekingsvonken, waardoor de weerstand oploopt.
2. Door de omstandigheden onder de motorkap, waarvan de hitte de hoofdoorzaak is, wordt de kabelmantel aangetast, uitdrogen en krakeleren, waardoor op een gegeven moment spanningsverlies optreedt.

Het gevolg is, dat de bougie niet alleen een zwakkere vonk geeft, maar ook een vonk van steeds verschillende spanning, waardoor de motor onregelmatig gaat lopen en in zijn geheel slechter gaat presteren.

Bij een sportieve auto, die snel accelereert, dus snel naar de hogere toeren klimt, zijn bougiekabels vaak al na 4 tot 5 jaar aan vervanging toe. Andere type auto’s na 6 tot 8 jaar. Tenminste, dit ging in het verleden op.
Tegenwoordig zijn ze vaak eerder aan vervanging toe, doordat de fabrikanten sterk bezuinigen op de kwaliteit van deze kabels, Dit geldt vooral bij japanse auto's.
Green Goblin
Dit klinkt alsof het van de site van een bougiekabelfabrikant / verkoper komt.
Gidon-V6
Zere vingers van het typen..
De kosten van vervangen zijn niet geweldig hoog, dus dat is zeker te proberen. En dan zijn ze ook weer fris. Ik heb overigens ook iridium bougies laten monteren.
Gidon-V6
SuperTWO wrote:Dat is met een turbo ook zo (je voelt dat het wat meer is, maar het is niet enórm voor je idee), de jouwe voelt ongeveer aan (misschien wel sneller) dan een gen3 turbo met hogere druk en dikke pijp.

Ik kom van zijn lang zal zijn leven niet aan de prestaties van een gen3 turbo. Ook het gevoel is lang niet zo snel. Onmogelijk.
ErikV
JPMR2 wrote:Das niet helemaal waar :) Ik ken er sowieso één die er overheen gaat 8) 8)

JPMR2
JP, moet ik soms nog een keer langskomen dan? Ha, ha. Doe ik ook wel, maar dan moet er eerst wel wat veranderd zijn. Twee keer precies het zelfde op de rollenbank doen is onzinnig en zonde van de tijd, moeite en het geld. Maar, er ligt nog wat op de plank. Joshma moet even tijd maken (dus effe stoppen met het SuperTwo V6 project ;D)
Huub wrote:Waarschijnlijk is mijn diode brug van de dynamo kapot (geen idee wat dat is :*( ) en veroorzaakt dat de knipperende lampjes.

Als ik dit stukje lees, dan herken ik wat symptomen van het mogelijk slechter presteren van mijn V6;

Bougiekabels zijn vaak de stiefkindjes van een auto, terwijl zij juist de kracht van de vonk bepalen, die een bougie geeft en hoeveel verlies er optreedt, tussen de bobine(s) en de bougies.
Hoe een motor presteert, is sterk afhankelijk van de kracht van de bougievonk. Dat geldt voor alle motoren, getuned of ongetuned.
Bij getunede motoren is het in feite een "must" om een zo sterk mogelijke vonk te hebben, om het maximale rendement uit de gedane tuning te kunnen halen.
Slecht starten ( vooral in de winter ), stationair onregelmatig lopen, meer brandstof verbruik, minder sterk optrekken, lagere topsnelheid worden meestal veroorzaakt door "versleten" bougiekabels.

Bougiekabels verouderen op 2 manieren:
1. De geleidingskern (vaak koolstof) slijt door de opeenvolging van de ontstekingsvonken, waardoor de weerstand oploopt.
2. Door de omstandigheden onder de motorkap, waarvan de hitte de hoofdoorzaak is, wordt de kabelmantel aangetast, uitdrogen en krakeleren, waardoor op een gegeven moment spanningsverlies optreedt.

Het gevolg is, dat de bougie niet alleen een zwakkere vonk geeft, maar ook een vonk van steeds verschillende spanning, waardoor de motor onregelmatig gaat lopen en in zijn geheel slechter gaat presteren.

Bij een sportieve auto, die snel accelereert, dus snel naar de hogere toeren klimt, zijn bougiekabels vaak al na 4 tot 5 jaar aan vervanging toe. Andere type auto’s na 6 tot 8 jaar. Tenminste, dit ging in het verleden op.
Tegenwoordig zijn ze vaak eerder aan vervanging toe, doordat de fabrikanten sterk bezuinigen op de kwaliteit van deze kabels, Dit geldt vooral bij japanse auto's.
De diodebrug is dat, wat de opgewekte stroom tot een mooie gelijkspanning maakt. Als die echt stuk is, verwacht ik eigenlijk veel meer ellende. Spanningsmeter op je dashboard die naar 18V doorschiet bijvoorbeeld. Of je ECU die de geest geeft. Of op een noodprogramma gaat draaien, en dat lijkt dan wel weer met je waarschuwingslampen overeen te komen. Dus, better safe than sorry. Checken !! en zelfs bij kleine twijfel, vervangen. Da's mijn idee.

Dat verhaal over die vonkjes, wat een kul zeg. Het stuk over veroudering is wel reeeel, de rest is voornamelijk fantasie met een erg laag waarheidsgehalte.

O, er van uit gaande dat je iets kan fixen, en alles dus naar behoren werkt. Dan moet je toch zeker nog een keer de SMT6 laten afstellen. Er zit echt meer in denk ik :dux-blij_thumb-up:
Quadc@msix
Ik lul al aardig mee !
Huub wrote:Tegenwoordig zijn ze vaak eerder aan vervanging toe, doordat de fabrikanten sterk bezuinigen op de kwaliteit van deze kabels, Dit geldt vooral bij japanse auto's.

yeah, right.......japanners gebruiken al jaren veel betere materialen dan europeanen en amerikanen in hun auto's vandaar dat de japanners in doorsnee (langer) betrouwbaar(der) zijn, dit hele verhaal is gewoon klinklare onzin.
Bougiekables kunnen door de jaren heen inderdaad minder worden, maar zoals deze (-?-) het voor doet komen moet je om de 4 jaar vernieuwen. Hij zal, zoals Green ook al zegt best belang hierbij hebben. @ Huub, ik zou gewoon een setje kabeltjes voor jouw 6 ploffer uit de States laten komen, dan heb je originele NGK kabels voor een paar tientjes......heb ik voor mijn starletje ook gedaan, werkt perfect, jaren lang.

J8) hn / Quadc@msix
Green Goblin
Naar mijn bescheiden mening kun je namelijk alleen een te slechte vonk hebben, dwz een vonk die te zwak is om je mengsel te ontsteken. Als hij sterk genoeg is om je mengsel te ontsteken, maakt het verder geen donder uit hoeveel "kracht" hij heeft. Al leveren blauwe of rode kabels bewezen 10 pk op, dat natuurlijk wel weer.

Ik ga met ErikV. En lampjes, en weinig vermogen: ecu op noodprogramma. Zoek de storing en vindt je vermogen zou ik zeggen.
Eeuwige twijfelaar
Heb ik ook een keer gehad in Goes.. ECU gereset (slangetje van MAP sensor was lek, dus vervangen maar zonder reset) en het scheelde 11whp.
MarcoTwo
gidonlamboo wrote:Ik kom van zijn lang zal zijn leven niet aan de prestaties van een gen3 turbo. Ook het gevoel is lang niet zo snel. Onmogelijk.

Je moet het natuurlijk niet met een 300 pk exemplaar vergelijken natuurlijk.:P
Gidon-V6
SuperTWO wrote:Je moet het natuurlijk niet met een 300 pk exemplaar vergelijken natuurlijk.:P

Nee, maar ook met een 245 pk versie gaat het echt niet lukken.
Dat wil niet zeggen dat een v6 niet heerlijk loopt, maar je komt gewoon vermogen te kort. Als je die pk's wilt hebben kun je beter voor een turbo gaan.
MarcoTwo
Ik heb de vergelijking gedaan (met een week tussentijd, zeg maar) en gevoelsmatig (doet me ook aan de sprint denken waar Paul Woods naar refereert) is het verschil niet spannend, wel anders.

Meten is weten. :-)

Wat ik wel ga doen, nu een dyno er blijkbaar niet meer in gaat zitten, is om wat acceleratiemetingen te doen met de 2.0 en later met de 3.0 om te kijken wat het verschil nu is.

Sprintje, tegen versnellingen in een bepaalde versnelling, dus in III van 50 naar 150 zoiets, en in IV, V en vanaf stilstand (wat wel meer afhankelijk is van schakeltijd, dus kan verschillen).
Gidon-V6
Hier een filmpje van onze cameraman Michel H ;)
Je ziet wat ik uitloop op een NA nadat we achter de vrachtwagen uitschieten. Ik neem aan dat ziggo het ook vanuit de 4 deedt. Ik loop wel uit naarmate dat ik harder ga, maar het is niet echt veel.
Ik weet overigens niet wat het verschil vanuit stilstand is. Misschien leuk om eens met iemand te testen.

http://www.youtube.com/watch?v=8Z6TiNzXTVc
MarcoTwo
Altijd lastig met z'n 2-en, schakelmoment kan veel uitmaken (de een verder doorhalen, als de ander al bij 6.000 opschakelt) en het gewicht (scheelt 50 kg) ex. inzittenden verschillen.

En de ene GT-i is de ander ook niet (standaard of voorzien van gunstige upgrades) en de ene V6 ook niet natuurlijk. Altijd moeilijk qua vergelijking.

Mijn MR2 was (om en om gereden) in de tijd met alleen Sebring & K&N (mogelijk al met EPS katvervanger) een stuk sneller dan die van mijn zwager (ook een NL T-Bar, 1991, minder kms ook nog, met originele ploffertje en luchtfilter), het leek alsof die een aanlopende rem had, wat niet het geval was.:-)
De zijne had overigen nog wat gunstiger wielomtrek ook met 16" wieltjes met een iets te bescheiden bandenmaat achter).
Eeuwige twijfelaar
nog even geduld en dan kunnen gidon en ik een uitgebreid vergelijk doen. v6 met kleine mods vs. gen.3 met stock boost :)
MarcoTwo
Nice:-)
Xhermes
SuperTWO, zoek anders iemand in de buurt met een GTech Pro en voer hier de gegevens van de 2.0 in. Vervolgens doe je hetzelfde met de 3.0 en je hebt enigzins vergelijkings materiaal tussen de 2. Volgens mij kan je daar ook weer berekeningen op los laten om het vermogen etc te berekenen.
Post Reply