Mr2die4
Moderator: Pieten
aha is dat zo, dat wist ik niet, bedankt voor de tip 
vermoeden blijkt dus te kloppen
had al tijdje raar geluidje als ik hoog in toeren geweest was, luchtbelletjes in het koelwater, dus al effe bezig met ontluchten wat niet zo simpel is bij nen MR aangezien er 13.7 liter koelwater ingaat, de radiator vanvoor en motor vanachter, ge moet dus telkens eerst vanvoor opkrikken, kraantje openzetten, dan vanachter omhoog, daar kraantje openzetten, heel werkje.
Maar, er blijven dus belletjes uitkomen, uitlaatgassen in het koelwater dus, de koppakking is dus op weg om het te gaan begeven.
dus gaan we maar ineens de koe bij de uier nemen en volgende week in men verlof er een metaal koppakking inlepelen met versterkte kopbouten en de cilinderkop reviseren met nieuwe klepseals enzo, kleppen stellen zodat ik terug volledige lift heb (er waren 2 shimmekes uitgevlogen bij 7649tr) en dan nog eens tegoei afstellen. en gelijk ook de distributieriem, waterpomp en thermostaat vervangen.
de koppakking is van cometic , op maat gemaakt, en is 0.762mm (0.030') dun, samen met het vlakken van kop en blok verhoogt dit de compressieverhouding van 10:1 naar een geweldige 11.9:1
weer heel wat werk voor de boeg dus, maar ik verwacht nadien dus ook wel extra vermogen.
Momenteel zit ik op 184pk op een 20j oud volledig ongeopend blok en cilinderkop wat lang niet slecht is, dit zelfs met volledig std uitlaat ook.
wat er nog dan ineens vervangen wordt normaal is de uitlaat, die is nu amper 54mm diameter, deze wordt 63mm.
ik hoop na afstelling dus toch heimelijk de 200 aan te tikken met std nokkenassen. :respect:
had al tijdje raar geluidje als ik hoog in toeren geweest was, luchtbelletjes in het koelwater, dus al effe bezig met ontluchten wat niet zo simpel is bij nen MR aangezien er 13.7 liter koelwater ingaat, de radiator vanvoor en motor vanachter, ge moet dus telkens eerst vanvoor opkrikken, kraantje openzetten, dan vanachter omhoog, daar kraantje openzetten, heel werkje.
Maar, er blijven dus belletjes uitkomen, uitlaatgassen in het koelwater dus, de koppakking is dus op weg om het te gaan begeven.
dus gaan we maar ineens de koe bij de uier nemen en volgende week in men verlof er een metaal koppakking inlepelen met versterkte kopbouten en de cilinderkop reviseren met nieuwe klepseals enzo, kleppen stellen zodat ik terug volledige lift heb (er waren 2 shimmekes uitgevlogen bij 7649tr) en dan nog eens tegoei afstellen. en gelijk ook de distributieriem, waterpomp en thermostaat vervangen.
de koppakking is van cometic , op maat gemaakt, en is 0.762mm (0.030') dun, samen met het vlakken van kop en blok verhoogt dit de compressieverhouding van 10:1 naar een geweldige 11.9:1
weer heel wat werk voor de boeg dus, maar ik verwacht nadien dus ook wel extra vermogen.
Momenteel zit ik op 184pk op een 20j oud volledig ongeopend blok en cilinderkop wat lang niet slecht is, dit zelfs met volledig std uitlaat ook.
wat er nog dan ineens vervangen wordt normaal is de uitlaat, die is nu amper 54mm diameter, deze wordt 63mm.
ik hoop na afstelling dus toch heimelijk de 200 aan te tikken met std nokkenassen. :respect:
de koppakking op maat is gearriveerd zie!
cometic MLS met 0.030" dikte en 87mm boring
das dus 0.762mm , met vlakken van blok en kop zal dat +- 0.760 worden dus (tov 1.2mm std)

de ARP kopbouten zitten ook op de post heb ik vernomen :twisted:
cometic MLS met 0.030" dikte en 87mm boring
das dus 0.762mm , met vlakken van blok en kop zal dat +- 0.760 worden dus (tov 1.2mm std)

de ARP kopbouten zitten ook op de post heb ik vernomen :twisted:
vandaag de laatste onderdelen aangekomen:
- de ARP head stud kit

- de volledige motor pakking set

- distributieriem

dus maar gelijk erin gevlogen!

het inlaatspruitstuk dat bestaat uit 3 delen, hier kan je ook de acis kamer zien met de 4 gaskleppen:

voila, morgen voort doen
- de ARP head stud kit

- de volledige motor pakking set

- distributieriem

dus maar gelijk erin gevlogen!

het inlaatspruitstuk dat bestaat uit 3 delen, hier kan je ook de acis kamer zien met de 4 gaskleppen:

voila, morgen voort doen
vandaag voortgedaan zie
kapjes distributieriem en rechtste motorsteun eraf

uitlaatspruitstuk ook losgekregen

kleppendeksel eraf, na 145 000km ziet da redelijk vies :lol:

en de kop eraf!

pistons zien er nog deftig uit, volgende keer wel ietske rijker zetten denk bij afstellen.
op sommige plaatsen zijn de waterkanalen redelijk dichtgeslibd, dus volledig proper gemaakt.
moeilijk te zien, maar 1e en 4e cilinder op bovenste dode punt, pistonnekes steken redelijk boven de blok uit!
in de cilinderwanden zijn nog steeds goed de hoon markeringen zichtbaar zoals de blok 20j geleden de fabriek verlaten heeft!!!

de cilinderkop....

onderkant...

detail inlaat vs uitlaatkleppen (grote = inlaat)

enkele special tools voor de kleppen, eerst klepspeling meten en alles netjes noteren, dit hebben we later nodig om nieuwe shimmekes te bestellen

klepspelingen, inlaat allemaal netjes in het midden binnen tolerantie, dat laten we dus zo, uitlaat......ALLEMAAL BUITEN tolerantie! eentje zelfs 0.2! buiten tolerantie, die worden dus allemaal vervangen!

nu alles open ligt ineens nog wa aanpassen... de rode V moet weggeslepen worden...

omdat deze freeze plugs in het kleppendeksel vervangen worden door ANS fittingen voor carterventilatie

nokkenassen deruit

kleppen demonteren

elk setje; clipjes, bovenste en onderste veerschoteltjes, klepveer, klep en oude klepdichting in een apart zakje dat alles mooi samenblijft, 8 inlaatzakjes en 8 uitlaatzakjes dus lolz

kop volledig gestript tot het laatste, gereed voor morgen te laten vlakken, testen op scheuren en proper maken

morgen doen we weer voort :lol:
kapjes distributieriem en rechtste motorsteun eraf

uitlaatspruitstuk ook losgekregen

kleppendeksel eraf, na 145 000km ziet da redelijk vies :lol:

en de kop eraf!

pistons zien er nog deftig uit, volgende keer wel ietske rijker zetten denk bij afstellen.
op sommige plaatsen zijn de waterkanalen redelijk dichtgeslibd, dus volledig proper gemaakt.
moeilijk te zien, maar 1e en 4e cilinder op bovenste dode punt, pistonnekes steken redelijk boven de blok uit!
in de cilinderwanden zijn nog steeds goed de hoon markeringen zichtbaar zoals de blok 20j geleden de fabriek verlaten heeft!!!

de cilinderkop....

onderkant...

detail inlaat vs uitlaatkleppen (grote = inlaat)

enkele special tools voor de kleppen, eerst klepspeling meten en alles netjes noteren, dit hebben we later nodig om nieuwe shimmekes te bestellen

klepspelingen, inlaat allemaal netjes in het midden binnen tolerantie, dat laten we dus zo, uitlaat......ALLEMAAL BUITEN tolerantie! eentje zelfs 0.2! buiten tolerantie, die worden dus allemaal vervangen!

nu alles open ligt ineens nog wa aanpassen... de rode V moet weggeslepen worden...

omdat deze freeze plugs in het kleppendeksel vervangen worden door ANS fittingen voor carterventilatie

nokkenassen deruit

kleppen demonteren

elk setje; clipjes, bovenste en onderste veerschoteltjes, klepveer, klep en oude klepdichting in een apart zakje dat alles mooi samenblijft, 8 inlaatzakjes en 8 uitlaatzakjes dus lolz

kop volledig gestript tot het laatste, gereed voor morgen te laten vlakken, testen op scheuren en proper maken

morgen doen we weer voort :lol:
- Surferdude
Ik vind het knap... 
- tweakmaster
- Zere vingers van het typen..
- Type MR2: AW11
lekker bezig man! moet binnenkort ook een kop demonteren, zo zie ik tenminste een beetje hoe 
bij vragen mag je me altijd contacteren info@st-autosport.com 
- tweakmaster
- Zere vingers van het typen..
- Type MR2: AW11
thanks 
- FreshPrince
- Ik lul al aardig mee !
Mooi werk hoor!
Ik wist trouwens niet dat er ook een Nederlandse manual was :O
Ik wist trouwens niet dat er ook een Nederlandse manual was :O
ja hoor, ik werk door de dag als technieker in een toyota garage, heeft ook zijn voordelen uiteraard 
en nog wat voortgedaan, veel onderdelen opgekuist vandaag
begonnen met de dikteplaatjes van de klepstoters op te meten en de nieuwe berekenen zodat ik nieuwe kan bestellen voor juiste klepspeling

de freeze plugs uit het kleppendeksel gehaald voor de nieuwe ontluchting

en onderkant ook netjes proper gemaakt

inlaatspruitstuk binnen en buitenkant proper gestoomd

ook de acis kamer, en de kleppen netjes synchroon afgesteld

de onderblok proper gemaakt (oude karton pakking resten enzo), zuigers proper gemaakt, cilinderwanden nagezien, en de arp kopbouten gemonteerd

cilinderkop laten vlakken, testen op scheuren en reinigen

ook nieuwe bougies besteld want waren nie op voorraad:

-> Denso IK24 , 2 graden kouder dan origineel
begonnen met de dikteplaatjes van de klepstoters op te meten en de nieuwe berekenen zodat ik nieuwe kan bestellen voor juiste klepspeling

de freeze plugs uit het kleppendeksel gehaald voor de nieuwe ontluchting

en onderkant ook netjes proper gemaakt

inlaatspruitstuk binnen en buitenkant proper gestoomd

ook de acis kamer, en de kleppen netjes synchroon afgesteld

de onderblok proper gemaakt (oude karton pakking resten enzo), zuigers proper gemaakt, cilinderwanden nagezien, en de arp kopbouten gemonteerd

cilinderkop laten vlakken, testen op scheuren en reinigen

ook nieuwe bougies besteld want waren nie op voorraad:

-> Denso IK24 , 2 graden kouder dan origineel
omdat iedereen dat juist al doetfranksmits wrote:Waarom gooi je in hemelsnaam geen turbo op dat ding..
vandaag ons bezig gehouden met de cilinderkop
aangezien de kleppen van aanslag proper gemaakt worden, en ook de klepzittingen in de kop, is het best dat we de kleppen terug roderen (had ze ook kunnen laten slijpen natuurlijk maarja, ik doe het nu zo
hiervoor gebruiken we op de old fashioned way een polijststok en pasta :lol:

maar eerst natuurlijk de kleppen proper maken, jakkes die waren vuil en zat serieus wat aanslag op

de klepzittingen proper maken en slijpen op de klep, want die zien eruit

beetje properder gemaakt en kleppen op hun plaatsen gestoken om te slijpen

en roderen

en voila ziedaar een nieuw perfect raakvlak zodat de kleppen weer perfect dicht zijn

ook de klepzitting

allemaal geslepen en alles nog eens volledig uitgestoomd

dan beginnen we maar terug te monteren!
nieuwe kleprubbertjes

uitlaat boven en inlaat beneden, kenmerkend door hun kleur (zwart uitlaat, bruin inlaat)

en gemonteerd

klep erin

onderste veerschotel

klepveer

bovenste veerschotel

en de 2 clipjes

daarbovenop de klepstoter met het juiste dikteplaatje

en zo 16x :lol:
inlaatkant gemonteerd

inlaatnokkenas erop

kapjes erop en aangetrokken op koppel

uitlaatkant kleppen e.d. ook gemonteerd met de nieuwe dikteplaatjes die eerst buiten tolerantie waren

tot dusver de kop vandaag, ik was het zat :lol:
dus effe iets anders gaan doen, het kleppendeksel wa netjes zetten
eerste grondlaag

na de 4e grondlaag

en eerste laag in kleur

morgen ofzo nog paar lagen overzetten.
aangezien de kleppen van aanslag proper gemaakt worden, en ook de klepzittingen in de kop, is het best dat we de kleppen terug roderen (had ze ook kunnen laten slijpen natuurlijk maarja, ik doe het nu zo
hiervoor gebruiken we op de old fashioned way een polijststok en pasta :lol:

maar eerst natuurlijk de kleppen proper maken, jakkes die waren vuil en zat serieus wat aanslag op

de klepzittingen proper maken en slijpen op de klep, want die zien eruit

beetje properder gemaakt en kleppen op hun plaatsen gestoken om te slijpen

en roderen

en voila ziedaar een nieuw perfect raakvlak zodat de kleppen weer perfect dicht zijn

ook de klepzitting

allemaal geslepen en alles nog eens volledig uitgestoomd

dan beginnen we maar terug te monteren!
nieuwe kleprubbertjes

uitlaat boven en inlaat beneden, kenmerkend door hun kleur (zwart uitlaat, bruin inlaat)

en gemonteerd

klep erin

onderste veerschotel

klepveer

bovenste veerschotel

en de 2 clipjes

daarbovenop de klepstoter met het juiste dikteplaatje

en zo 16x :lol:
inlaatkant gemonteerd

inlaatnokkenas erop

kapjes erop en aangetrokken op koppel

uitlaatkant kleppen e.d. ook gemonteerd met de nieuwe dikteplaatjes die eerst buiten tolerantie waren

tot dusver de kop vandaag, ik was het zat :lol:
dus effe iets anders gaan doen, het kleppendeksel wa netjes zetten
eerste grondlaag

na de 4e grondlaag

en eerste laag in kleur

morgen ofzo nog paar lagen overzetten.