Valt mee.
http://www.monkeywrenchracing.com/produ ... cts_id=976
performance upgrade
Moderator: Pieten
- Green Goblin
- Type MR2: AW11
- Green Goblin
Ja hoor, prachtig als die waterinjectie een keer hapert, zonder intercooler...Sherwin wrote:ja, maar toch de dyno liegt niet;D
Zelfs ik (terwijl al mijn turbokennis opgebouwd is door het lezen van gesprekken tussen frankieturbo en mr2-pepe en dergelijke, oftewel, ik weet er geen hout van...), begrijp direct dat dat geen beste oplossing is...
klopt, maar je kan er dan zelf weer een Intercooler op aansluiten. Dat is het leuke aan een turbo kit, uiteindelijk kan je upgraden en upgraden en upgraden;DGreen Goblin wrote:Ja hoor, prachtig als die waterinjectie een keer hapert, zonder intercooler...
Zelfs ik (terwijl al mijn turbokennis opgebouwd is door het lezen van gesprekken tussen frankieturbo en mr2-pepe en dergelijke, oftewel, ik weet er geen hout van...), begrijp direct dat dat geen beste oplossing is...
geen enkele kit is compleet naar smaak lijkt me...
en ik geef je gelijk dat de MWR turbo kit beter is, je hebt wel nog nieuwe injectoren nodig, en een andere oil pan, aangezien de kit anders niet past!:-/
Het probleem blijft denk ik een goede koeling bij de ZZW30...
Bij de Impreza/WRX heb je nog een flinke luchthapper en bij de Evo een grote front mounted intercooler, echter bij de MR2 waait er nauwelijks een fris windje om voor broodnodige koeling te zorgen...
Qua karakter zou een kompressor trouwens beter zijn, vermogen komt er dan geleidelijk in etc. echter ik lees op de UK forums dat hier de betrouwbaarheid niet echt van bewezen is.
...en ze vragen ook meer pk's, verbruiken meer benzine en zijn minder effectief..., en dat jankende geluid dat moet je maar leuk vinden.
OK het HASS setje daar heb ik al een streep door gezet, MWR dat ziet er wel goed uit.
Is er in NL niets vergelijkbaars te krijgen en dan incl. inbouw?
Bij de Impreza/WRX heb je nog een flinke luchthapper en bij de Evo een grote front mounted intercooler, echter bij de MR2 waait er nauwelijks een fris windje om voor broodnodige koeling te zorgen...
Qua karakter zou een kompressor trouwens beter zijn, vermogen komt er dan geleidelijk in etc. echter ik lees op de UK forums dat hier de betrouwbaarheid niet echt van bewezen is.
...en ze vragen ook meer pk's, verbruiken meer benzine en zijn minder effectief..., en dat jankende geluid dat moet je maar leuk vinden.
OK het HASS setje daar heb ik al een streep door gezet, MWR dat ziet er wel goed uit.
Is er in NL niets vergelijkbaars te krijgen en dan incl. inbouw?
dat wordt moeilijk, dit zijn echt kits speciaal voor de ZZW30 en dan plug n play zoals ze in amerika willen... misschien uit UK?Remmel wrote:Is er in NL niets vergelijkbaars te krijgen en dan incl. inbouw?
en met de koeling, het schijnt dat het redelijk meevalt met een intercooler, je hebt ook niet een supergrote turbo en volgens mij is er wel een goede airflow als je rijdt, dus blijven rijden dan maar haha;D
bedoel in amerika heb je staten met een veel warmer klimaat dan wij hier hebben, en daar rijden er ook veel rond, als je echt wil weten hoe het met de koeling zit en dan in Nederland, contact Legal_R (zit hier ook op het forum met een Gele Widebody turbo ZZW30, volgens hem viel het wel mee)
Legal_R heeft inderdaad een Widebody met grotere koelsleuven, dus vandaar ook betere koeling.
Voor de volledigheid zijn setje: http://www.powerenterpriseusa.net/carmo ... s/mrs.html
$3860 voor 200pk, ook niet verkeerd.
Heb al eens gekeken hoeveel Elises met 197pk en Opel Speedster Turbo met 200pk er te koop staan: bedroevend weinig!!
En áls je ze al vindt zijn ze rechtsgestuurd, ook in Duitsland is het aanbod erg laag.
Dus als je een laag gewicht wil en toch rond de 200pk dan is deze upgrade echt het overwegen waard...
Voor de volledigheid zijn setje: http://www.powerenterpriseusa.net/carmo ... s/mrs.html
$3860 voor 200pk, ook niet verkeerd.
Heb al eens gekeken hoeveel Elises met 197pk en Opel Speedster Turbo met 200pk er te koop staan: bedroevend weinig!!
En áls je ze al vindt zijn ze rechtsgestuurd, ook in Duitsland is het aanbod erg laag.
Dus als je een laag gewicht wil en toch rond de 200pk dan is deze upgrade echt het overwegen waard...
Ik wil niet heel zuur gaan doen hier maar
Wel erg leuk verder; ik zeg DOEN:applaus-smiley:
waag ik toch te betwijfelen. Wie a zegt moet b zeggen en de muntjes blijven rollen. Goed voor de economie zeg maar.Without sacrificing engine's longevity
Wel erg leuk verder; ik zeg DOEN:applaus-smiley:
- Mr2-wouter
- Zere vingers van het typen..
Eventueel kan ik die Power Enterprise kit ook wel leveren, mocht iemand interesse hebben 
Ik lees bij Power Enterprise (en ook bij Monkey Wrench) niets over een andere ECU of piggybag om eea (turbodruk/injectiehoeveelheid) mee aan te sturen?
Kun je dit zelf met een laptop programmeren?
Maar ook dan heb je een programmaatje nodig en hier lees ik nergens iets over
@Wouter: dat is mooi, dan maak me maar eens een mooie aanbieding incl. montage
bij Monkey wrench, staat wel iets voer de piggybag, er worden er 2 aanbevolen met harnass etc en ze zetten er gelijk een basemap bij als je hem als een set koopt..Remmel wrote:Ik lees bij Power Enterprise (en ook bij Monkey Wrench) niets over een andere ECU of piggybag om eea (turbodruk/injectiehoeveelheid) mee aan te sturen?
@Wouter; oh ik dacht dat ze niet leverbaar meer waren, top:dux-blij_thumb-up:
legal_r heeft 320CC injectoren, en een Emagane; zelf heeft hij er ook de software voor etc dus dat is wel handig!
zelf gaf hij aan dat de injectoren en piggybag idd niet door de turbo kit worden geleverd.
Maar met de koeling zou niet zo een extreem groot probleem zijn, je hoort meer andere problemen over turbo upgrades dan de koeling...
Bij beperkte vermogenstoename zijn andere injectoren niet eens nodig.
Bijv. bij mijn Evo6 ben ik ook van 280 naar 350pk gegaan met de standaard injectoren.
Nu bij de MR2 komen er minder pk's bij echter in % is het véél meer, dus ik vind het toch een sterk staaltje dat het zou lukken met de standaard injectoren, hij mag natuurlijk niet te arm gaan lopen want anders wordt het allemaal nóg veel heter met smeltende zuigers tot gevolg...
Een piggybag of andere ECU is misschien ook niet nodig, het is maar de vraag hoe de standaard ecu omgaat met turbodruk?
Er zijn ecu's die op tilt slaan en de benzinetoevoer afsluiten (fuel cut) boven een bep. turbodruk.
Een electronische boostcontroller lijkt me ook geen overbodige luxe, maar dat kan achteraf altijd nog.
Bijv. bij mijn Evo6 ben ik ook van 280 naar 350pk gegaan met de standaard injectoren.
Nu bij de MR2 komen er minder pk's bij echter in % is het véél meer, dus ik vind het toch een sterk staaltje dat het zou lukken met de standaard injectoren, hij mag natuurlijk niet te arm gaan lopen want anders wordt het allemaal nóg veel heter met smeltende zuigers tot gevolg...
Een piggybag of andere ECU is misschien ook niet nodig, het is maar de vraag hoe de standaard ecu omgaat met turbodruk?
Er zijn ecu's die op tilt slaan en de benzinetoevoer afsluiten (fuel cut) boven een bep. turbodruk.
Een electronische boostcontroller lijkt me ook geen overbodige luxe, maar dat kan achteraf altijd nog.
het lijkt me best wel logisch dat er een andere map aan de pas komt, als het zo plug and play op de originele ECU zou moeten passen, waarom verkopen ze ze dan mee... wellicht heb je gelijk hoor maar ik denk dat je met een piggy bag sowieso meer pk's wint:-/Remmel wrote:Bij beperkte vermogenstoename zijn andere injectoren niet eens nodig.
Dat denk ik dus óók, daarom vind ik het raar dat Power Enterprise er niets over vermeld...
- Mr2-wouter
JP, ik stuur je even een emailtje/PM. Gaan we vanaf daar wel verder 
klopt, er staat dan wel weer op 91 octane gas bij, maar niet welke ECU voor de POWER ENTERPRISE kit is gebruikt... typisch.
In ieder geval weten we dat een Emanage er goed mee overweg kan, en de injectoren (tot 250PK) 330cc zijn.
Verder lijkt het me vooral handiger om eerst te kijken wat je in Nederland kan krijgen, want als je zo een kit laat opsturen denk ik dat je niet blij wordt van de belastingen die je bij de douane moet betalen.
@Wouter, je had toch een website?
In ieder geval weten we dat een Emanage er goed mee overweg kan, en de injectoren (tot 250PK) 330cc zijn.
Verder lijkt het me vooral handiger om eerst te kijken wat je in Nederland kan krijgen, want als je zo een kit laat opsturen denk ik dat je niet blij wordt van de belastingen die je bij de douane moet betalen.
@Wouter, je had toch een website?
Zelf klooien ga ik zonder meer niet doen.
Het is OF een reisje naar Thor Racing UK waar ik alles laat inbouwen (dan heb ik ook niets met invoerrechten te maken etc.), OF ik laat het hier in NL doen maar dan moet het qua kosten niet teveel uit de pas lopen.
Jammer dat ik bij Thor alleen nog maar het allerduurste setje tegenkom, vorig jaar hadden ze nog verschillende stages.
Maar als ik ze bel en merken dat ik serieus ben zullen denk ik die setjes nog wel kunnen leveren.
...en een 3e alternatief is natuurlijk NIETS doen en genieten van de MR2 zoals hij bedoeld is..., en een 4e alternatief is die Opel Speedster met compressor te kopen met 245pk die nu te koop staat voor 17500 euro...
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4561
En op autoscout staat nog een zilveren die vergelijkbaar is.
Maar ik vind de MR2 gewoon een leukere auto!
@Wouter: you've got mail
Het is OF een reisje naar Thor Racing UK waar ik alles laat inbouwen (dan heb ik ook niets met invoerrechten te maken etc.), OF ik laat het hier in NL doen maar dan moet het qua kosten niet teveel uit de pas lopen.
Jammer dat ik bij Thor alleen nog maar het allerduurste setje tegenkom, vorig jaar hadden ze nog verschillende stages.
Maar als ik ze bel en merken dat ik serieus ben zullen denk ik die setjes nog wel kunnen leveren.
...en een 3e alternatief is natuurlijk NIETS doen en genieten van de MR2 zoals hij bedoeld is..., en een 4e alternatief is die Opel Speedster met compressor te kopen met 245pk die nu te koop staat voor 17500 euro...
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4561
En op autoscout staat nog een zilveren die vergelijkbaar is.
Maar ik vind de MR2 gewoon een leukere auto!
@Wouter: you've got mail
Ik las even de discussie wat betreft turbo's
Ik kan mijn verhaal over de PE turbo vertellen.
Ik heb de set van iemand hier in NL gekocht die had de set op zijn mr2 laten bouwen door ATEC tuning, de set reed alleen met een koude motor goed en met een warme motor kreeg de motor te weinig benzine en liep de auto slecht.
ik heb toen zijn set gekocht en was ondertussen op onderzoek uit geweest. het blijkt dat PE de oudere setjes geleverd heeft met een andere brandstofpomp die een hogere benzinedruk gaf. deze combinatie gaf een bolt on kit.
De nieuwere setjes worden nu dus niet meer geleverd met deze brandstofpomp, ik heb geen idee waarom niet.
Ik had dus ook een setje zonder deze brandstofpomp.
Nu heb ik op spyderchat contact gehad met een aantal mensen die ook deze kit reden. en van hun heb ik ook de info gekregen om een EMANAGE en injectoren uit een 2ZZ blok te nemen om genoeg brandstof toevoer te krijgen.
Ook heb ik van hun een basemap gekregen die ik in de EMANAGE kon invoeren.
omdat ik een poosje op de 2ZZ injectoren heb moeten wachten heb ik de set ook geprobeerd met de originele injectoren. hierbij merkte ik gelijk al de het mengsel te arm was ook als ik je injectoren voor 100% openstuurde met de EMANAGE.
Nadat ik de 2ZZ injectoren geplaatst had en de basemap heb geladen liep de auto bijna gelijk goed, heb hem nog een beetje moeten finetunen.
Volgens alle info op spyderchat is de PE kit de makkelijkste kit om te installeren. na mijn ervaring is dat ook echt zo. heb alleen een retourleiding in mijn carterpan moeten maken.
Wat betreft de koeling, ik heb geluk dat ik een widebodykit heb en daardoor grotere luchtinlaten heb. ook heb ik alle afdekkapjes enz verwijderd om een zo goed mogelijke luchtdoorstroming te krijgen onder de motorkap. ik heb alleen afgelopen zomer bij 30+ graden de kap na het rijden open gezet omdat het wel erg heet werd onder de kap. maar over algemeen valt het mee qua warmte. maar dat is bij mij, ik durf niet te zeggen hoe het bij een non widebody is.
ik hoop genoeg info. mocht je nog iets willen weten dan hoor ik dit wel.
Ik kan mijn verhaal over de PE turbo vertellen.
Ik heb de set van iemand hier in NL gekocht die had de set op zijn mr2 laten bouwen door ATEC tuning, de set reed alleen met een koude motor goed en met een warme motor kreeg de motor te weinig benzine en liep de auto slecht.
ik heb toen zijn set gekocht en was ondertussen op onderzoek uit geweest. het blijkt dat PE de oudere setjes geleverd heeft met een andere brandstofpomp die een hogere benzinedruk gaf. deze combinatie gaf een bolt on kit.
De nieuwere setjes worden nu dus niet meer geleverd met deze brandstofpomp, ik heb geen idee waarom niet.
Ik had dus ook een setje zonder deze brandstofpomp.
Nu heb ik op spyderchat contact gehad met een aantal mensen die ook deze kit reden. en van hun heb ik ook de info gekregen om een EMANAGE en injectoren uit een 2ZZ blok te nemen om genoeg brandstof toevoer te krijgen.
Ook heb ik van hun een basemap gekregen die ik in de EMANAGE kon invoeren.
omdat ik een poosje op de 2ZZ injectoren heb moeten wachten heb ik de set ook geprobeerd met de originele injectoren. hierbij merkte ik gelijk al de het mengsel te arm was ook als ik je injectoren voor 100% openstuurde met de EMANAGE.
Nadat ik de 2ZZ injectoren geplaatst had en de basemap heb geladen liep de auto bijna gelijk goed, heb hem nog een beetje moeten finetunen.
Volgens alle info op spyderchat is de PE kit de makkelijkste kit om te installeren. na mijn ervaring is dat ook echt zo. heb alleen een retourleiding in mijn carterpan moeten maken.
Wat betreft de koeling, ik heb geluk dat ik een widebodykit heb en daardoor grotere luchtinlaten heb. ook heb ik alle afdekkapjes enz verwijderd om een zo goed mogelijke luchtdoorstroming te krijgen onder de motorkap. ik heb alleen afgelopen zomer bij 30+ graden de kap na het rijden open gezet omdat het wel erg heet werd onder de kap. maar over algemeen valt het mee qua warmte. maar dat is bij mij, ik durf niet te zeggen hoe het bij een non widebody is.
ik hoop genoeg info. mocht je nog iets willen weten dan hoor ik dit wel.
- Mr2-wouter
Je zult zowiezo een aftermarket ECU moeten plaatsen om de auto fatsoenlijk af te stellen. De originele ECU van een MR-S (of SW20) is niet in staat om zelf dingen te regelen of aan te passen wanneer je zulke fratsen gaat uithalen.
Een ECU kies je in samenspraak met degene die de auto gaat tunen/afstellen. De een vind een HKS F-Con fijn en de ander een Link ECU.
Brandstofpomp upgraden is een vrij logische stap als je het vermogen gaat verdubbelen.
Een ECU kies je in samenspraak met degene die de auto gaat tunen/afstellen. De een vind een HKS F-Con fijn en de ander een Link ECU.
Brandstofpomp upgraden is een vrij logische stap als je het vermogen gaat verdubbelen.
ATEC tuning..die gasten ooit een keer ontmoet en een van sw20 's in 2001 laten tunen.
Daarna was de hele motor en t computer mechanisme in de war.
Koelvloeistof borrelde als een gek, tempraturen liepen op....
Motor warm of koud geen verschil.
Kort daarna afscheid moeten nemen.
Daarna was de hele motor en t computer mechanisme in de war.
Koelvloeistof borrelde als een gek, tempraturen liepen op....
Motor warm of koud geen verschil.
Kort daarna afscheid moeten nemen.
Heb net de website van Power Enterprise USA eens goed gelezen en de Installation Manual gedownload.
Het lijkt me in 1e instantie een erg sterk verhaal dat je zoveel power krijgt met slechts 0,4 bar turbodruk,
maar daarover later meer.
En omdat ze geen intercooler of chargecooler gebruiken lijkt me de thermische stress van het motorblok niet om over naar huis te schrijven.
De motor wordt nu zonder turbo al erg heet, die motorkap achter is HEET na een sportieve rit...(nu al).
Mbt andere ECU; mbv knippen en plakken van enkele kabeltjes schijnt het allemaal te werken tot 210pk, wil je méér dan moet je de ecu opnieuw programmeren..., ze zeggen dit;
Het positieve: 0,4bar is erg laag dus de turbo zal er geleidelijk inkomen dus geen plotselinge klap power met oncontroleerbaar weggedrag en overbelasting van het materiaal tot gevolg.
En als ik het vergelijk met de Impreza's en Evo's waar ik ervaring mee heb; daar staat de standaard druk rond de 1.2bar en na tuning op 1,5/1,6bar.
Feitelijk ook maar een steiging van 0,4bar en daar schieten de pk's ook met 40-70 omhoog, dus er zit toch wel wat in..., want de turbodruk bij een standaard ZZW30 staat immers op een dikke NUL.
Het lijkt me in 1e instantie een erg sterk verhaal dat je zoveel power krijgt met slechts 0,4 bar turbodruk,
En omdat ze geen intercooler of chargecooler gebruiken lijkt me de thermische stress van het motorblok niet om over naar huis te schrijven.
De motor wordt nu zonder turbo al erg heet, die motorkap achter is HEET na een sportieve rit...(nu al).
Mbt andere ECU; mbv knippen en plakken van enkele kabeltjes schijnt het allemaal te werken tot 210pk, wil je méér dan moet je de ecu opnieuw programmeren..., ze zeggen dit;
keep the knock sensor plugged in as stock, but just modify the wiring on the two O2 sensors pin#21(primally O2 sensor input) and pin#12 (Secondary O2 sensor input) at ECU unit as shown on the diagram below, disabling the primally O2 sensor input wire to the pin#21
The maximum boost pressure of this MR-S Turbo Kit is set within 0.4kg/cm2. You need to reprogram the ECU if you work this turbo kit at more than 0.4kg/cm2
Het positieve: 0,4bar is erg laag dus de turbo zal er geleidelijk inkomen dus geen plotselinge klap power met oncontroleerbaar weggedrag en overbelasting van het materiaal tot gevolg.
En als ik het vergelijk met de Impreza's en Evo's waar ik ervaring mee heb; daar staat de standaard druk rond de 1.2bar en na tuning op 1,5/1,6bar.
Feitelijk ook maar een steiging van 0,4bar en daar schieten de pk's ook met 40-70 omhoog, dus er zit toch wel wat in..., want de turbodruk bij een standaard ZZW30 staat immers op een dikke NUL.