MR2 Import

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

PRick
Ik ben al een tijdje op zoek naar een mr2 in een goede staat uit een redelijk nieuw bouwjaar.
Omdat er in nederland bijna geen nieuwere bouwjaren verkocht worden met of zonder turbo, zit ik eraan te twijfelen om er 1 te laten importeren..
Zijn er dingen die ik hiervoor moet weten?
Word het me sterk afgeraden?

want ik heb deze (link) gezien (najah nog wel meer, maar deze schoot er toch een beetje tussenuit.
Surferdude
Welkom. Check de aankooptips eens op dit forum, daar staat een hoop nuttigs in.

Verder moet je rekening houden met bijkomende kosten zoals vervoer, transport en invoerrechten als je zelf importeerd.

Wil je nog meer keuze? Kijk eens op Pistonheads, daar staan er meer dan 200 te koop en de UK Pound valt wel mee tegenwoordig, alhoewel niet meer zo gunstig als een maand of 4 geleden, maar nog steeds heel aantrekkelijk. Je hebt dan wel een RHD natuurlijk..

Succes!
PRick
Ok bedankt voor de reactie, ik heb inderdaad ook al een tijdje op www.pistonheads.com gekeken.
Maar heeft iemand misschien enig idee hoeveel het zou bedragen om een auto vanuit engeland te laten importeren?
stel de auto kost 4.000 euro hoeveel geld is nodig, zodat ik er eindelijk mee kan rijden? ( inclusief vervoer naar nederland )
blackmr2sw20
vervoer ligt eraan...zelf halen of iemand inhuren hiervoor...boot kost je ongeveer een 200euro (zal nu wel wat minder zijn dan in zomer)

keuringkosten nl weet ik niet, en invoertaksen wrs ook nog (bpm dus)
best even RDW bellen geven ze je alle info die nodig is
PRick
Ok. Heb zelf even wat dingen nagevraagd, misschien dat het ook interesant is voor anderen.
BPM van een MR2 uit 1995 laten importeren kost aan BPM ong. 550 euro
Op naam laten zetten kost ong. 50 euro
en nog eens laten keuren kost ong. 40 euro
en apk kost ong. 30 euro
kentekenplaat kost ong 15-20 euro per stuk.

alleen het vervoeren van engeland/japan naar nederland is verschillend.
Vanuit japan kost het volgens mij 500a600 euro per container en dan duurd het tussen de 30 en 40 dagen.

Ik hoop dat iemand iets aan deze richtprijzen heeft! :) ik wel in elk geval!
blackmr2sw20
500-600 euro dat is wel heel goedkoop, 4 maanden terug moest ik tellen op een 1500-1800 euro voor vervoer vanuit japan. Ik haal de meeste uit engeland en als ik mij een wagen laat halen in het westen betaal ik ongeveer 700euro. Rij ikzelf denk ik een 450-550 euro
PRick
ik had hier gekeken voor import van japan naar nederland :
http://www.tradecarview.com/ship/?mk=1& ... 392&dc=528

kan zijn dat ze niet kloppen hoor maar dacht dat ik alles wel goed had ingevuld?
MR83SGTE
Ik lul al aardig mee !
Auto uit Engeland halen is vele malen goedkoper dan uit Japan, vanwege het feit dat de auto dan al in een EU land staat en dan is de BPM niet zoveel meer. Vanuit Japan naar Nederland kan maar is veel duurder ( weet niet precies wat de kosten zijn) Ik zou gewoon in Engeland gaan kijken als ik jou was, scheelt een hoop geld!!
Broekie
vanuit een niet EU-land betaal je zoiezo invoerrechten bovenop de BPM...

en t vervoer zal wel iets duurder zijn als 500/600 euro.

Engeland gewoon er naartoe vliegen, kost rond de €50,- en dan terug rijden met tijdelijk kenteken...
Surferdude
http://www.vwe.nl

Daar staat alles wat je moet weten, BPM calculator enz enz..
ErikV
Zere vingers van het typen..
herbie65
Ik lul al aardig mee !
Type MR2: AW11
en vanuit een niet EU land betaal je ook nog eens BTW (19%)
en de keuring is eenvoudiger dan vanuit een niet-EU land.
De Europese wetgever zegt namelijk dat een auto die in een EU land goedgekeurd is, in NL ook goedgekeurd moet worden, en dat is niet zo vanuit een niet EU land....
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Inderdaad, keuring van Japanse auto die niet in Engeland op kenteken heeft gestaan kost al gauw 1000 euro. Plus, als je naar engeland gaat kun je de auto nog testen, is het echt niks kun je hem laten staan. Japan is toch wel heel andere koek.

Succes...
SanderdeHaan
Ik lul al aardig mee !
Ik heb nog wel een 1995 mr2 staan ;)
Sander
brain1
Ik lul al aardig mee !
Ik heb echt vele malen minder betaald dan de prijzen die jij noemt om een mr2 uit de uk te halen, maar goed.
Er staan op pistonheads af en toe mooie jonge mr2´s die nog in japan staan voor weinig geld. Miss is dat een optie voor je, jij koopt hem dan in de uk met uk kenteken.
Glenn
Ik heb zelf recent een mr2 turbo in de uk opgehaald, daar gelijk een kleine vakantie aan geplakt.

Invoeren koste mij 250 euro voor een 93ér , waar je wel rekening mee moet houden is dat geen enkele verzekeringsmaatschapij hier in nederland jou met een on nederlands goedgekeurde auto op chassis nummer gaat verzekeren, of je moet contacten hebben.

Mijn plan was:

Zaterdagavond om 9 uur met boot er heen,
zondagochtend om 8 uur stond ik in de haven hull,
Bed & breakfast voor 2 nachten gehuurd (15 pond + ontbijt per nacht)
Zondag een leuke voetbaldag van gemaakt in de plaatselijke cafe's.
Maandag naar hey toeristenplaatje York geweest (aanrader)
Dinsdag naar de auto wezen kijken, gekocht, en om 9 uur met de boot terug naar NL.
Woensdag ochtend de 1 dagskentekens er op geplakt en naar de rdw heen gereden.
Keuring in 2 uurtjes gepiept + apk en een klein stukje naar huis toe gereden.

Vraag je je af hoe ik de auto vanuit withby (daar stond deze. Das ~ 60 mijl vanaf de haven) naar de haven gekregen? De vorige eigenaar was bereid deze daar naartoe te rijden aangezien ik niet in engeland mag rijden met deze auto!

Je moet dus een beetje mazzel hebben met van wie je hem koopt aangezien je het bijna niet voor elkaar krijgt om daar te kunnen rijden.

Moraal van het verhaal, mocht de auto niets zijn hebje alsnog een paar daagjes engeland gehad.
Misschien ook een optie om meerdere auto's te bekijken.

Ik ben in contact gekomen met de vorige eigenaar via http://www.imoc.co.uk daar hangen veel liefhebbers rond die graag zien dat de auto naar een goed baasje komt en daar meestal best wat voor over hebben als je serieuse intresse hebt!

Als je nog meer details nodig bent mag je wel pmén ;).

Glenn.
Surferdude
Een auto-ambulance is ook een oplossing, gefeliciteerd met je tweetje!
Broekie
gewoon in engeland rijden ook...
brechen
Ik lul al aardig mee !
idd, ik heb gewoon met de engelse nummerplaten eraan van bij de verkoper naar mij thuis gereden ;D
jvlierop
Ik heb de mijne zelf in juli bij onze Oosterburen (Dtsl.) opgehaald.

Ik had niet de beschikking over een ambulance dus heb hem gewoon zelf gereden met een 5-daags kenteken.

Eenmaal in NL heb ik bij de rdw een gratis 1 dags kenteken aangevraagd voor de keuring. Keuring stelde geen zak voor. Je moet zorgen (als je geen afspraak hebt) dat je vroeg bij de rdw bent, nummertje trekken en wachten tot je aan de beurt bent. Je levert het oude (buitenlandse) kentekenbewijs in en je zegt waar je voor komt, alleen kentekenregistratie (schouwen) of ook (apk)keuren. In mijn geval alleen registratie want er moest toch nog wat aan gebeuren voor hij goedgekeurd kon worden. Kosten van het schouwen en kentekenbewijs waren tezamen 90 euro. Dan krijg je een uitdraai en die neem je mee naar douane kantoor voor bpm aangifte. Dan moet je een aangiftebiljet invullen en die uitdraai afgeven die je bij de rdw kreeg, bpm dokken en klaar. Dan kun je naar huis en na ca. 5 werkdagen krijg je het volledige kentekenbewijs met de post thuis. Dan moet je nog kentekenplaten laten maken en laten afmelden voor de apk.

BPM was in mijn geval (bj 08-1993) 24x euro (ik meen 246 ofzo).

totaalplaatje dus:

5-daagskenteken: 109 euro
benzine voor de terugreis: 40 euro
rdw schouwen/registratie en kentekenbewijs/tenaamstelling samen: 90 euro
bpm: 246 euro
kentekenplaten: 36 euro (luxe platen)
apk keuren en afmelden: ik geloof 60 euro

totaal heeft de auto me dus ca. 580 euro om hem rijdend en wel op de weg te krijgen gekost. Dit waren dus alleen de extra kosten die ik bovenop de de aankoopprijs en de evt. reparatie voor de apk kwijt was. Dus puur van het hele importeren etc.
Post Reply