Drie Landen Alpen Tour 2010

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Drie Landen Alpen Tour 2010

Bericht door Green Goblin »

Organisatie: Wing

OVER DE KONINGIN VAN DE ALPENWEGEN

DE STELVIOPASS (2757M)

De vierde etappe van de
DWARS DOOR DE ALPEN TOUR 2010
gaat o.a. over de Passo Stelvio, welke op de weg van Prato Allo Stelvio naar Bormio ligt.

De beklimming naar de pas aan de Oostzijde is bijzonder spectaculair en vooral geliefd en bekend bij de sportieve rijder.
Het is een uitdaging voor mens en machine!

Er zijn verschillende mogelijkheden een berg te overwinnen.
Je kunt een tunnel graven, of om de berg heen rijden. Je kunt echter ook een weg, met 48 haarspeldbochten tegen de berg opleggen, waardoor een wegenbouwkundig kunstwerk ontstaat, dat in het gehele alpengebied zijn weerga niet kent.
We hebben het over de Stelviopas, beter gezegd de Oostelijke helling, die vanuit het Vinschgaudal tot bijna aan de top gaat.

Eens was de Stelviopas de hoogste alpenweg. Sinds de ontsluiting van de Col d@Iseran en de Col Restefond de la Bonette in de Franse alpen heeft de Stelviopas deze positie verloren. Gebleven echter is de benaming:
Koningin van de alpenwegen

Dit is grotendeels te danken aan de ongeëvenaardheid van de door terrassen gevormde weg, die oorspronkelijk bedoeld was als de kortste weg tussen Tirol en het indertijd nog Oostenrijkse Milaan.
Vanaf het tijdstip van opening van de weg in het jaar 1826 tot heden is er wel het een en ander veranderd.
Onveranderd is het oorspronkelijk terrassen tracé, dat gaandeweg op enkele plaatsen verbreed is en waarvan de betonnen beschermingsranden in de bochten verbeterd zijn.
Evenals vroeger vergt de gang over de Stelviopas conditie en prestatiedrift, maar met een MR2 vlieg je natuurlijk in sneltreinvaart naar boven.
Althans... vergeleken met paard en wagen van vroeger!

De toeristische aantrekkingskracht van dit traject blijkt wel uit de grote stromen verkeer die op mooie dagen de pas willen overwinnen.

Vanuit Prato Allo Stelvio gaat men door het brede zonnige Vinschgaudal en bereikt over een kaarsrechte weg snel de ingang van het Trafoidal.
Twee populieren maken zich aan weerszijden van de weg zeer breed en verhinderen bijna de toegang tot een kloofachtig dal. We rijden verder over een reeds behoorlijk stijgende weg, evenwijdig aan de Suldenbeek lopend.
Het gehucht Stilfser Brücke is een voormalige bergarbeiders nederzettting.
Er liggen een paar huisjes verspreid op een rand aan de Oostkant van de Fallaschkamm. Hier steken we de Suldenbeek over.
Terugkijkend zien we de met sneeuw bedekte toppen van de Weiszkugel (3736m), de op een na hoogste berg van de Ötztaleralpen.
Door een met bossen bedekte kloof gaat de weg verder omhoog naar de voormalige Oostenrijkse vesting Gomagoi, het eerste grotere dorp in het dal.
De weg loopt verder omhoog met een regelmatige wisseling van de dalzijden. Plotseling is er de eerste bocht, gekenmerkt door een kilometersteen met het opschrift 48. We bereiken nu Trafoi, het laatste gehucht voor de pas.
Het bos op de bergflanken wijkt nu langzaam terug, terwijl er gelijktijdig een prachtig uitzicht op het met gletschers bedekte einde van het dal opdoemt.

Op zonnige dagen wordt je bijna verblind door de schitterrende sneeuw, de witte pracht van de ijsbeekjes en de gletschers.
Ze lopen van de berghellingen rond de donkere en pyramide-vormig oprichtende Madatschspitze, diep naar de bodem van het dal.

Hoogstammige naaldbossen langs de hellingen van de Fallaschkam belemmeren ons het uitzicht , en de smalle bochten in de weg vergen onze volledige aandacht. Reeds na enkele kilometers wijkt het bos en bij een kleine herberg Weiszer Knott is een korte stop welkom.

Majestueus verheft zich op de tegenovergelegen dalzijde het
Ortler -bergmassief.
De met brokken steen en rots bedekte helling gaat over in een
met een gletscher- bedekte kroon.

Verdere bochten langs een met rotsen en grind bedekte berghelling aan de rechter dalzijde brengen ons naar de Franzenhoogte. Dit is een klein dal, dat naar keizer Frans de 1ste van Oostenrijk genoemd werd. Hier was ooit een belangrijk voorraadstation voor de plaatselijke bewoners.
Tegenwoordig staat er een hotel, waarvan de tennisbaan niet in het landschap van het hooggebergte past.

Nog 21 haarspeldbochten liggen er voor ons tot aan de pas, elk voorzien van een betonnen rand, die 21 maal precies de volgende rijstijl vereisen:

1 voor de bocht bij remmen,
2 snelheid verminderen tot bijna stapvoets rijden,
3 volgas optrekken bij het uitgaan van de bocht,

Of het zich hierbij om een echt rijgenoegen handelt?
Dit te beoordelen, laat ik liever aan je persoonlijke beleving over.
Bovendien komt daar nog bij het levendige tegenverkeer en de slechte toestand van het wegdek, die de beschreven handelwijze hinderen.

Verschillende parkeerplaatsen naast de bochten geven wel steeds de mogelijkheid te pauzeren en daar moet je dan ook van profiteren, want steeds mooier en mooier wordt het uitzicht op de Ortler en de daarnaast liggende bergtoppen.

Onverwachts ligt dan de pas voor ons en daarmee ook een kermis van souvenirwinkels en eettentjes.
Dit wordt ook veroorzaakt door het feit dat de Alp zomerskigebied is.

Het mooiste uitzicht op de juist overwonnen bochten heeft men overigens 100 meter boven de pas; bij of in de Tibethut, wiens karakteristieke ronde bouw zich iets oostelijk van de pas verheft. De pas zelf biedt slechts een zeer beperkt uitzicht.

Het onderwerp van gesprek zal wel de overwonnen bochten zijn, die op geen enkele manier te vergelijken zijn met het bobsleebaan-achtige circuit van nu volgende afdaling door het Brauliodal naar Bormio.

Wij geven er de voorkeur aan, om bij Cantoniera rechts af te slaan en over de Umbrailpas Zwitserland in te gaan,om vervolgens onze route richting het belasting paradijsje Samnaun te vervolgen.


Wing
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Wing
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 dec 2006, 20:55
Type MR2: AW11

Bericht door Wing »

DRIE LANDEN ALPEN TOUR 2010
Zevendaagse Tour met verblijf in een luxe ***hotel
13 juni t/m 19 juni

Ons verblijf zal zijn het 3sterren hotel “Kirchenwirt”, gelegen in het romantische Kaunertal in het Oostenrijkse Tirol. Dit luxe hotel is voorzien van mooie complete kamers, parkeergarage, sauna, Turks bad, fitnessruimte en natuurlijk een gezellige bar waar de drankjes betaalbaar zijn.

De deelnemers ontvangen een uitgebreid routeboek.
Een greep in het routeboek vertelt onsdat we op plaatsen en in landschappen komen, die hun weerga niet kennen en bijzonder geliefd zijn bij de sportieve rijders.
Zoals o.a. de Stelviopas 2757m, het te midden van bergen gelegen dwergstaatje Livigno,
de Reschenpas 1511m, Timmelsjoch 2474m, Jaufenpas 2094m, “oude” Brennerpas 1374m, de Silvretta-Hochstrasse 2032m, Flexenpas 1773m, het mondaine wintersportoord Lech en een bezoek aan het sprookjesachtig gelegen dwergstaatje en belastingparadijsje Samnaun.
Een route gaat naar Davos en St. Moritz in Zwitserland over de Flüelapas 2383m, de Albulapas 2315m en door het heerlijke Unter Engadin.
Enthousiast geworden?
Reserveer dan alvast de genoemde datum voor deze tour en schrijf zo snel mogelijk in.

Kosten per persoon:€ 335,= 6 overnachtingen op basis van 2 persoonskamers met ontbijtbuffet en diner.
(toeslag 1 persoonskamer € 45,=) incl: begeleiding van de organisatie, een zorgvuldig samengesteld roadbook en een tour-T shirt.

Theo Peters, St. Catharinastraat 42, 6235 BG ULESTRATEN
TEL/FAX: 043 - 3647398 , e-mail-adres: theopeterstravelclub@gmail.com

INSCHRIJFFORMULIER
RIJDER: Naam+voornaam________________________________Geboortedatum____________Adres______________________________Postcode _______________ Woonplaats_______________

Telefoon___________________Bank/Gironr______________e-mail-adres_______________________

auto type________________ Kenteken:_____________________ maat T-shirt ________

Passagier: Naam + voornaam______________________________________geboortedatum______________

Adres____________________Postcode________________ Woonplaats_____________maat T-shirt_________

INSCHRIJFKOSTEN
Kosten per persoon: : € 335,= €...................
Toeslag 1 pers.kamer € 45,= € __________

TOTAAL:InschrijfkostenDrieLandenAlpenTour 2010€...............

Ik maak nu 20% van het totale bedrag over op: girorek: 1783892 ten name van:
T.A.M. Peters St.Catharinastraat 42, 6235 BG ULESTRATEN
en het resterende bedrag uiterlijk 8 weken voor vertrek. Het ingevulde formulier zend ik naar dit adres.
Ik heb kennis genomen van het reglement en ga hiermee akkoord.

Datum...............................Handtekening..............
TOUR REGLEMENT:
Art. 1: De voertuigen dienen in goede conditie te zijn en te voldoen aan de algemene veiligheidsnormen.
Art.2: De deelnemers moeten een reisverzekering hebben en over de benodigde, geldige documenten beschikken.
Art. 3: De deelnemers worden geacht te beschikken over een EHBO‑pakketje.
Art.4: Het aantal deelnemers is gelimiteerd. De inschrijving wordt effectief bij de ontvangst van 20% van de inschrijfkosten.
Het restant moet uiterlijk 8 weken voor vertrek voldaan zijn. De deelnemer ontvangt van de organisatie een bevestiging van de
inschrijfgelden met de nog eventuele benodigde informatie, nadat het volledige inschrijfbedrag is overgemaakt.
Art.5: De organisatie behoudt zich het recht voor om ’n deelnemer wiens houding het evenement schade toebrengt ofwel voor
andere deelnemers een gevaar is van de tour uit te sluiten.
Art.6: Bij uitsluiting van de tour worden geen inschrijfkosten gerestitueerd.
Art.7: De organisatie draagt geen enkele verantwoording voor lichamelijk letsel of materiaalschade,
toegebracht aan c.q door de deelnemers of aan c.q.door derden.
Art.8: De inschrijver verklaart bij het tekenen van het inschrijfformulier kennis te hebben genomen
van de inhoud van het reglement en hiermee akkoord te gaan.


Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Een woord van advies aan de twijfelaars: DIT MOET JE EEN KEER GEDAAN HEBBEN! Iemand een spyder te leen voor een weekje?:lach:
Afbeelding
Gebruikersavatar
dooierick
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 jan 2007, 18:51
Type MR2: AW11

Bericht door dooierick »

dit lijkt me wel leuk

even met de baas bespreken (A) :D
Mijn auto reed eenvoudig rechtuit verder, wat er in een bocht over het algemeen toe leidt dat men de weg verlaat.
Wing
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 dec 2006, 20:55
Type MR2: AW11

deelname Robbert en Yvon

Bericht door Wing »

Robbert en Yvon ik heb zojuist jullie fax voor inschrijving van de Alpen Tour 2010 ontvangen en ben er erg blij mee.

Theo
Gebruikersavatar
MRobbert
Zere vingers van het typen..
Berichten: 577
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:20
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MRobbert »

Wij ook en hopelijk gaat het nu in goede gezondheid gewoon door:D

Groet Robbert
MR2-loos:*( rijdend in een Mitsubishi ASX:D
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Op de motor?
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
MRobbert
Zere vingers van het typen..
Berichten: 577
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:20
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MRobbert »

Surferdude schreef:Op de motor?

Nope, de bedoeling is om met de cabrio te gaan;)

groet Robbert
MR2-loos:*( rijdend in een Mitsubishi ASX:D
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Heb ik iets gemist of laat m'n geheugen me in de steek?
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
MRobbert
Zere vingers van het typen..
Berichten: 577
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:20
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MRobbert »

Surferdude schreef:Heb ik iets gemist of laat m'n geheugen me in de steek?


;D ;D , je hebt niets gemist hoor. Kijk morgenmiddag maar in de stalling;)
Weet het zelf ook pas sinds donderdag.

Groet Robbert
MR2-loos:*( rijdend in een Mitsubishi ASX:D
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Lekker toeren met de T16 met V6.;)
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Ik heb hem gezien....;D
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Hoezo nieuwsgierig? Gelijk alles laten vallen en gaan kijken.:P
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Wing
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 dec 2006, 20:55
Type MR2: AW11

Bericht door Wing »

Surferdude schreef:Ik heb hem gezien....;D

Ik heb de indruk, dat het hier om een speciaal exemplaar gaat.

:tekst-toppie:
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Afbeelding

Zusje van deze.;)

Theo, je krijgt een dezer dagen eenzelfde bericht als de afgelopen jaren.:-)
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Wing
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 dec 2006, 20:55
Type MR2: AW11

Bericht door Wing »

een hele mooie is dat. Lijkt meer celica als mr2
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Ik denk, ik zeg niks, ga jij net doen of je de boel loopt te verklappen...

Het is leuker (zeker voor Robbert) als hij er zelf mee komt. Als hij het al kwijt wil en aan durft op dit forum. ::)
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
MRobbert
Zere vingers van het typen..
Berichten: 577
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:20
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MRobbert »

Wing schreef:Ik heb de indruk, dat het hier om een speciaal exemplaar gaat.

:tekst-toppie:



Zwarte Amerikaanse Toyota celica cabrio automaat uit 1988, maar wil dit topic niet vervuilen en wie hem/haar wil zien moet gewoon mee met de Alpentour, wel zo gezellig;) .

Groet Robbert

@ Marco volgens mij is die witte een europese versie en die heeft geen elektrische kap.

Oke 1 fotootje (de enige die ik momenteel heb en helaas in slechte kwaliteit)
Afbeelding
MR2-loos:*( rijdend in een Mitsubishi ASX:D
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Wing schreef:een hele mooie is dat. Lijkt meer celica als mr2

Yep,
Surferdude schreef:Ik denk, ik zeg niks, ga jij net doen of je de boel loopt te verklappen...

Het is leuker (zeker voor Robbert) als hij er zelf mee komt. Als hij het al kwijt wil en aan durft op dit forum. ::)

Da's waar, alleen stond er al T16, dus echt veel meer was niet nodig.;)


MRobbert schreef:Zwarte Amerikaanse Toyota celica cabrio automaat uit 1988, maar wil dit topic niet vervuilen en wie hem/haar wil zien moet gewoon mee met de Alpentour, wel zo gezellig;) .

Groet Robbert

@ Marco volgens mij is die witte een europese versie en die heeft geen elektrische kap.

Yep, is true.
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Plaats reactie