AW11 4A-GE distributieriem vraagjes....

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Ewoud
Zere vingers van het typen..
In het topic van Leliev hebben we kunnen lezen dat de 4A-GE non-interferend is en dus als de riem knapt, sta je stil, maar je motor is niet naar de klote. Al blijft het lullig als je dan in een ver vakantieland stat of op de brienenoord...

Mijn distributieriem en spanrollen zijn er in november 2003 toen het blok na revisie weer werd ingebouwd door de dealer gemonteerd. (nieuw origineel spul) Er is toen ongeveer een 80 tot 100 km met de auto gereden en de auto heeft toen overwinterd in een garage, tot de AW11 in april 2004 de weg op ging en gebruikt werd. Sinds april 2004 heeft de AW11 nu 52000km gereden en we zijn bijna 6 jaar verder. (of iets meer als 6 jaar als je van de dag van montage rekend).

Nu de vragen:
--> Voor de AW11 is de vervangingstermijn van de distributieriem ook 6 jaar of 100.000km?

--> Bij de Toyotadealer zal het wel weer bakken met geld kosten, en daar heb ik geen zin in, is het zelf te doen? of wordt dat toch een onmogelijk project voor iemand die niet geleerd heeft voor automonteur? (al kost het aan los materiaal ook al gauw een 100-150 euri zag ik)

--> Wat is wijsheid? De hele handel vervangen? (distributiriem en spanrollen) of alleen een riem? of de gok nemen dat de riem en spanrollen het nog wel een jaar uithouden...

Beetje side info: Heb namelijk geen zin meer om iets aan het olieverbruik van dit blok te gaan doen. (verbruikt nog al wat, met name in duderstad was het een hoop en bij gewoon gebruik is het ook veel te veel in mijn ogen: 1op1500 tot 1op2000 afhankelijk van het soort ritten) Mede daardoor staat het me gewoon tegen om een berg geld in het huidige blok of een andere 4A-GE te steken, dan spaar ik liever ff door voor een 3S-GTE swap om er een MK1.5 van te maken. (hoe ik dat voor elkaar wil krijgen en doen is een ander verhaal en niet aan de orde ;))
mr2PUNTfreak
Type MR2: AW11
Kom je gewoon een keertje langs, doen we een keer op een zaterdag ofzo.;)
Blof-fan
Ik lul al aardig mee !
Is goed zelf te doen hoor. Ik heb helemaal geen enkele vorm van autotechniek gestudeert en mij is het ook gelukt :P

Zou dan wel meteen ook de hele handel vervangen, spanrollen en dergelijke.
Gewoon alles even goed markeren dat je alles weer juist op tijd zet, riem erom slingeren en gaan met die banaan ;D

Je hebt 't waarschijnlijk al lang eens een keer gezien, maar toch, nog even fotootje van wat je kan verwachten:

Image
Green Goblin
Verwacht dan ook dat er een auto omheen zit en dat je er (*^&* bij kunt...
Blof-fan
Ik lul al aardig mee !
Uiteraard, je zal het blok even op een krikje moeten zetten en de motorsteun aan de distributie zijde moeten verwijderen om er een beetje bij te kunnen. Ik wet het niet helemaal zeker,maar de krukaspoelie moet misschien ook nog wel verwijderd worden om de kap eraf te kunnen halen en de reim om het krukastandwiel te kunnen leggen. Maar goed, dat wijst zichzelf :lach:
Ewoud
Klinkt toch best wel als een hele hoop gedoe als het blok deels los moet en op een blokje hout moet rusten om de distributieriem te vervangen...

Dat de ruimte in de motorruimte zal wel weer vrij klote zal zijn, ga ik wel vanuit...

Maar de vervangingstermijn is idd 6jaar of 100.000km???
Leliev
Heb je goed. Dacht zelfs 5 jaar eigenlijk..
MzKzM
Ik lul al aardig mee !
Zoals reeds gezegd, riem en spanrol vervangen. Termijn van 5 jaar vind ik zelf wel wat kort, ik rij nu met de rolla een reeds 110.000 km met zo'n 10- tot 15 duizend in het jaar.
Brum
Ewoud wrote:Klinkt toch best wel als een hele hoop gedoe als het blok deels los moet en op een blokje hout moet rusten om de distributieriem te vervangen...

Dat de ruimte in de motorruimte zal wel weer vrij klote zal zijn, ga ik wel vanuit...

Maar de vervangingstermijn is idd 6jaar of 100.000km???

Op zich valt het allemaal wel mee.
Ik heb een takeltje waar ik de motor aan hang, geen gedoe met krikjes en blokken hout.

De ruimte is niet heel veel, maar meer dan bij een sw20.;D Persoonlijk vind ik het goed te doen. Haal altijd dat kapje naast de motorklep even weg, geeft iets meer ruimte. Het enige probleem dat ik altijd heb is de krukas poelie.(moet altijd nog een goede poelie trekker kopen)
Volgens mij is de vervangingstermijn 5 jaar/100.000km.
Green Goblin
Vond de waterpomp toch niet lekker bereikbaar (daarvoor moet de distributiekap er af). Is wel gelukt uiteindelijk, daar niet van (maar mijn hobby is het niet..)
ROB-E
Green Goblin wrote:Verwacht dan ook dat er een auto omheen zit en dat je er (*^&* bij kunt...

wiel er af, plastic kapjes verwijderen en je kan er prima bij ;)
Special tool er bij :lach: en dan gaat het lukken!
Image

het reviseren van een 4A-GE lukt zelfs prima als deze gewoon in de auto blijft zitten ;D
showthread.php?t=2125http://www.mr2club.nl/bigindex.php?1&res=1kb
Post Reply