turbo probleem.....

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Timmo Wijker
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
Turbo stuk??

Het volgende, de turbo spoelt wel maar bouwt geen druk meer op. ik heb geen rare geluiden gehoord of gevoelt, Heb de intercoolerslangen gechecked en die zijn niet gescheurd naar mijn weten, ook de wastegate blijft dicht en gaat open als het moet. de BOV werkt ook naar behoren. Ik heb van de week nog gereden en toen werkte hij prima, heb hem vandaag gestart en de boost komt niet boven de 0.24 bar.......... Het turbowieltje draait wel gewoon en er zit geen speling op het wieltje. Als je gas geeft hoor je wel een stofzuigend geluid zegmaar, dat hij duidelijk spoelt.

iemand een idee??
frankie-turbo
hks bov? check de sealring in de bov. deze laten vaak los

geen hks.. gescheurde intercooler?
Timmo Wijker
js hks bov, hoe bedoel je seal ring? als je gas geeft voel je de hks bov niet blazen, hij blaast alleen af als je gas los laat.

we gaan vandaag checken of het ic probleem is.
frankie-turbo
anders wastegate klep.. die blijven wel eens hangen in de berk downpipe.. als je wastegate open blijft steken (klem tegen de wand van de downpipe) bouw je ook maar minimale druk op

heb dit een keer bij mijn celica gehad met berk downpipe
Timmo Wijker
denk dat de turbo wel overleden is hoor, de wastegate werkt goed, de bov lekt niet, de ic buizen en ic zelf lekken niet dit heb ik getest met luchtdruk.

ik denk dat er een schoepje van het schoepenwiel aan de uitlaatzijde gebroken is, dit is ook bij dooierick gebeurd en die had het zelfde euvel.................

We gaan nu de turbo er af halen en kijken wat het probleem is..........
frankie-turbo
dat is ook mogelijk natuurlijk.. zou zonde zijn..

hoeveel druk draaide je?
dooierick
ja zou zeker zonde zijn. mijn piek stond ingesteld op 1.2 bar. hij is er bijna af en dan kunnen we een diagnose stellen.
Timmo Wijker
ja zou idd zonde zijn, ik had de boost controle ingesteld op 1.2 bar, en daar is hij nooit boven geweest. hij is er bijna af en dan kunnen we een diagnose stellen.
Timmo Wijker
turbo is stuk, schoepen wiel heeft aangelopen in het turbo huis.......... waarschijnlijk het ceramische lager kapot. maar ik heb nog 10.000 km garantie van mine's volgens frankie, dus ik zal wel een nieuwe krijgen...............:-/ :'( ................... de motor heeft met te hoge druk gelopen, maar ik ben nooit boven de 1.2 bar geweest:-/ .....................
frankie-turbo
garantie geef ik alleen op spul wat door mij ingebouwd is, dit gata niet om mines of wat dan ook.. jij wilde graag zelf inbouwen. dit alles is je gezegd.
zoals ik ook al zei. wil best rond bellen voor een turbo voor je..

1,2 bar is ook al te hoog.. standaard druk is 0,9.. wij weten allemaal dat 1,2 gewoon kan. alleen de levensduur gaat dus achteruit.
Timmo Wijker
hahahah dat blijkt.............. als ik de geschiedenis van deze motor bekijk hebben mensen er ook met 1.4 bar mee gereden........... dat is best wel een piek. maar er word gewerkt aan een andere turbo............
Timmo Wijker
Ik zit aan een Fensport Stage 3 turbo te denken, iemand hier ervaring mee?? mijn keuze gaat hier naar uit omdat deze geen ceramisch lager heeft maar een stalen en deze minder kwetsbaar zou zijn. Dit kan op 1.5 bar druk draaien, en geeft dan 360 pk. Ik heb alle BPU's,power FC, HKS BOV,Boostcontrole. is het dan mogelijk?
franksmits
Is het niet zo dat wanneer je boven de 320wpk komt toe bent aan andere internals ?
frankie-turbo
Timmo Wijker wrote:Ik zit aan een Fensport Stage 3 turbo te denken, iemand hier ervaring mee?? mijn keuze gaat hier naar uit omdat deze geen ceramisch lager heeft maar een stalen en deze minder kwetsbaar zou zijn. Dit kan op 1.5 bar druk draaien, en geeft dan 360 pk. Ik heb alle BPU's,power FC, HKS BOV,Boostcontrole. is het dan mogelijk?

jah is dan mogelijk. alleen je zult tegen de 100% injector duty cycle aan hikken denk ik.., maar het gaat wel gewoon
Timmo Wijker
hoe zit het met de internals dan?? kunnen de zuigerveren het aan? en als je op 1.4 bar draait kunnen de injectors het toch wel hebben? En hoe zit het met de detonatie als je op die druk draait?
johnwoo
Zwakke punten met dat vermogen zijn je injectors en de ringlands van de zuigers (de delen van de zuiger tussen de zuigerveren in). Die knallen er meestal het eerst uit bij detonatie.

Tegen de 100% injector duty is wel een no-go, dan blijft er weinig meer over van de Toyota betrouwbaarheid. Heb je een gen2? Dan zit je rond 270 rwhp (zal zo'n 310-320 pk zijn) echt wel aan het maximum waarbij je motor nog langere tijd heel blijft. Met een gen3 is 360 pk wel doable op het stock brandstofsysteem, maar veel hoger ook niet.
Timmo Wijker
Heb een Gen3, en wil zo'n 350 pk op me krukas hebben. Ik kan natuurlijk ook gewoon een CT20 plaatsen, maar dacht dat een Fensport Stage 3 CT26 wel een leuke upgrade was, en dat je die met minder turbodruk net zo veel power kon laten draaien als met een CT20??
frankie-turbo
jep precies timmo.. ringlands, zuigers, whatever hebben er niets mee te maken, er is niet een bepaalde grens waarboven je forged internals moet hebben
alles hangt af van je afstelling, als die safe is kan er ook bij 500pk niets gebeuren, je hebt wel meer kans op detonatie.
ookal is het gene toyota, we hebben een skyline R33 GTR met standaard motor op 761pk draaien. zonder problemen, je afstelling bepaald de levensduur van je motor

550cc injectoren kunnen tot zoon 350-380pk op de krukas, heeft niets met druk te maken, je kunt 300pk hebben op 1 bar met grotere turbo of op 2 bar met kleinere turbo tot dat vermogen heb je genoeg benzine, maar uiteindelijk is het het de zelfde hoeveelheid lucht die naar binnen gaat, een motor heeft bij een bepaald vermogen een bepaalde hoeveelheid lucht nodig, en daarbij hoord een bepaalde hoeveelheid benzine.
detonatie krijg je alleen als je mengsel niet goed is (of te heet is).. anders zou iedere motor boven de 1,4 bar detonatie hebben en zou dus iedere motor kapot lopen
alles hangt dus af van je afstelling van de powerfc

waarom zou je een ct20b plaatsen als je voor iets meer een stage 3 fensport turbo kunt krijgen
ik zou lekker de stage 3 doen, dat zijn goede turbo's, laat hem op 1,2 a 1,3 bar draaien ,met een goede afstelling, en als je een keer ergens wat grotere injectoren op de kop kunt tikken die plaatsen en hem op 1,5 bar laten draaien
Timmo Wijker
kunnen er dan 800CC Sard injectors in?? of is dat onwijze overkill??
frankie-turbo
dat kan.. het is overkill maar kan gewoon afgesteld worden,
neem wel aan dat je een wallbro hebt o.i.d.?
Post Reply