Kantel zuigers 4AGE 1986

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

bonno
Volgens mijn garage (toyota) kan een 4AGE (1986) een licht bonkend geluid maken net na koude start. Komt iemand dit bekend voor en kan dit echt geen kwaad ?
Dit zou komen door het licht kantelen van de zuiger als ie op het hoogste punt is. Na opwarmen is het weg.
Je moet dan niet denken aan een kanteling van een milimeter maar aan microns. Ik vraag me af of dit mogelijk is zonder dat de motor schade oploopt op den duur.

Wie komt dit bekend voor, want ik vind het een raar geluid.
Glenn
Kantelen betekent speling op lagers of lagerschalen. het ligt er aan wat je van je motor eist natuurlijk.
Specifiek heb ik er geen ervaring mee dus daar kan ik je niets over vertellen..
bonno
Ik heb de auto gekocht met 100.000 kilometer op de klok en toen had ie al flink wat olie verbruik. Ik heb er 100.000 kilometer mee gereden en toen ging ie echt stuk. Zuiger veer gebroken. Dat is gerepareerd maar toch is het niet meer de oude geworden. Hij loopt wat rauw maar het olie verbruik is stukken minder. alleen vind ik hem niet mooi rond lopen.
Is dat gewoon eigen aan een 4AGE dat zou kunnen. Ook de eerste versnelling is extreem kort. Pas bij 3500-4000 toeren komt er leven in.
Leliev
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
Een 4A-GE hoort mooi te lopen. Dat gebonk als ie koud is is ook niet normaal.
Mijn 4A-GE heeft ook geen gebonk en een olieverbruik van 1:5000 (gemiddeld).
Eerste versnelling is inderdaad wat kort, maar je bouwt er voldoende snelheid mee op.
MarcoTwo
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Kantelende zuigers bij een 4A-GE is al van (bijna) alle tijden aldus de wijze verhalen van vroeger. Ik zou bijna zeggen... eindelijk iemand die het heeft.

Of hij er oud mee kan worden, durf ik niet te zeggen, maar je hoeft niet direct al te gaan wisselen.
bonno
MarcoTwo wrote:Kantelende zuigers bij een 4A-GE is al van (bijna) alle tijden aldus de wijze verhalen van vroeger. Ik zou bijna zeggen... eindelijk iemand die het heeft.

Of hij er oud mee kan worden, durf ik niet te zeggen, maar je hoeft niet direct al te gaan wisselen.

De toyota garage vertelde mij dat nieuwe 4AGE motoren in 1986 dit ook al hadden en dat er geen echte oplossing voor was omdat het per motor anders was. het probleem was toen al bekend.
Door het opwarmen zet de zuiger uit en past ie wel in de cylinder en houdt het bonken op. Ik vind dit een vreemd verhaal maar zou het kloppen.

Wat zou ik dan moeten wisselen om het op te lossen.
Glenn
Als er minimale speling op een lager zit zou het logisch zijn dat bij opwarmen het kantelen verminderd dan wel weg zou moeten zijn.

Metaal zet uit en dat kan betekenen dat er minimale speling bij een opgewarmde motor op de onderdelen komt.
Klinkt in iedergeval logisch, dus als je kantelende zuigers hebt extreem rustig rijden met een koud blok!
Brum
Glenn wrote:Als er minimale speling op een lager zit zou het logisch zijn dat bij opwarmen het kantelen verminderd dan wel weg zou moeten zijn.
Kantelende zuigers wordt veroorzaakt door te te veel speling tussen zuiger en cilinder.;)
bonno
Brum wrote:Kantelende zuigers wordt veroorzaakt door te te veel speling tussen zuiger en cilinder.;)

Dit zou dus betekenen dat de revisie een paar jaar terug niet afdoende is uitgevoerd, en eigenlijk voor niks is geweest. Dat is erg jammer.
Veel meer dan 5000 km heeft ie niet gelopen sinds de revisie.
Brum
Ik weet natuurlijk niet of het een kantelende zuiger is, maar het komt wel eens voor.
Als dat het wel is kan de zuiger versleten of de cilinder uitgesleten zijn.
Eeuwige twijfelaar
Klopt, is een 'euvel' bij 3ribs bigports (ae86, ae82 en aw11)
Vanaf +/- 1987-1988 is de 7ribs bigport gebruikt en die hebben er geen last van.

Hoeft ansich niet zo'n groot probleem te zijn, kan 'ie heel oud mee worden.
Glenn
Bonkend geluid waar ik op doelde is dat de zuiger een beetje op en neer kan bewegen, dus speling op lagers.
Speling tussen cilinder en cylinderwand kan natuurlijk ook, zal een set rotte veren betekenen?
Brum
Glenn wrote: Speling tussen cilinder en cylinderwand kan natuurlijk ook, zal een set rotte veren betekenen?
Dan heb je olieverbruik of compressie verlies.
bonno
Brum wrote:Dan heb je olieverbruik of compressie verlies.

Zou ook nog kunnen. Is het moeilijk om dit te testen ?
mr2PUNTfreak
Moet je een compressiemeter hebben, en dan is dit te meten.
Brum
bonno wrote:Zou ook nog kunnen. Is het moeilijk om dit te testen ?
Ik gaf alleen maar aan dat als de zuigerveren defect zijn de compressie lager is en de motor olie kan verbruiken, meer speling tussen zuiger en cilinderwand krijg je daar niet van.
RowanMR2
Glenn wrote: Speling tussen cilinder en cylinderwand kan natuurlijk ook, zal een set rotte veren betekenen?
Speling tussen cilinder, en cylinderwand??
Wat is het verschil tussen cilinder en cylinderwand? :idea8:
Glenn
Hij bedoeld zuiger en cilinder wand . . .
bonno
Brum wrote:Ik gaf alleen maar aan dat als de zuigerveren defect zijn de compressie lager is en de motor olie kan verbruiken, meer speling tussen zuiger en cilinderwand krijg je daar niet van.

De zuiger veren zijn 3000km geleden vervangen als het goed is.
het olie verbruik valt nu wel mee hoor.
Het is mij niet duidelijk wat er precies vervangen is, want hij heeft toen 4 weken bij de dealer gestaan. Voor mij de enige optie omdat in noord brabant vrijwel niemand zit die een MR2 "wil" repareren of er ook maar even aan denkt om er aan te beginnen.

De kantel zuiger zou geen defect zijn, maar een ontwerp fout vanaf bouwjaar 1985 t/m 1986. Tot nu toe kan ik niet echt het antwoord vinden en zal het toch een defect zijn misschien.

Misschien kan na de Kika tour iemand eens luisteren naar het torretje.
ROB-E
Dat komt wel goed.

En idd net wat marco zegt, als het wel zo is ben jij de eerste die het heeft.
Het bonkende geluid kan van alles zijn.
Niet meteen aan het ergste denken...
Locked