Hey allemaal
Ik heb een probleem met mijn koeling.
Zal even kort proberen te omschrijven hoe en wat.
Vorig jaar op weg naar Oostende merkte ik (te laat) dat mijn temperatuur in het rood stond.
Ook was de druk in het koelsysteem enorm.
Ik heb bij thuiskomst de koppaking laten testen dmv uitlaatgassen meten in het koelsysteem, en deze was helaas niet goed.
Dus koppaking kapot.
De koppaking is vervangen, kop afgeperst en afgevlakt en de boel weer in elkaar gezet.
Maar al snel merkte ik dat het nog niet goed zat, zodra ik de motor extra ging belasten dan liep de temperatuur weer vrij snel op en merkte ik dat er veel koelvloeistof verloren was gegaan.
Systeem wederom goed ontlucht en afgevuld maar 2 weken later alweer 2 liter kv bij kunnen gooien en er 2 liter lucht afgetapt.
Volgende wat ik gedaan heb is de thermostaat vervangen (2e) en de radiateur laten testen, en die was prima in orde.
Ook de fans slaan aan.
Toch bleef het probleem bestaan, dus dacht ik dat mischien de waterpomp kapot was en deze voor de zekerheid ook vervangen voor een nieuwe.
Maar ook dit heeft het niet opgelost.
Zodra ik de motor wat extra ga belasten dan bouwt er zich een enorme druk op in het koelsysteem en wordt het koelvloeistof het expansievat in geperst totdat deze vol is en dus via de overloop er koelvloeistof uitgooit.
De rubberen slangen zijn dan ook echt keihard en zowat niet in te drukken.
Bij een normale belasting van de motor is er bijna tot geen verlies van koelvloeistof en blijven de slangen soepel.
Heel verhaal maar het leek me het beste dat ik het zo duidelijk mogelijk beschrijf.
Ik weet nu dus dat het verlies van de koelvloeistof een gevolg is van de druk die zich opbouwt in het koelsysteem.
Maar verder dan dit komen we eigenlijk niet.
Koppaking is nog 2x getest in de tijd erna en was in orde.
Ik heb nu dus eigenlijk zowat alles vervangen wat er te vervangen valt in het koelsysteem.
Ik hoop dat er mensen zijn hier die een idee hebben waar ik dit in moet gaan zoeken want onze ideeen hier zijn op.
Enige wat wij nu kunnen bedenken is dat er een scheur of in het onderblok of in de kop moet zitten waardoor er druk in het systeem komt.
gedaan nu is dus koppaking, waterpomp, thermostaat, kop geperst en gevlakt, radiateur laten testen en reinigen, nieuwe drukdop en koelsysteem is afgeperst.
Heel verhaal, ik hoop dat er hier iemand is met goede ideeen of tips.
Alvast bedankt voor het mee denken.....
Motor loopt warm en bouwt druk op
Moderator: Pieten
Die druk moet idd ergens vandaan komen een aangezien de koppakking al vervangen is en de kop zelf al geperst en gevlakt is denk ik, hoe onwaarschijnlijk ook, eigenlijk meer richting cilinderblok.
Je weet maar nooit wat er gebeurd als de boel echt warm gaat lopen, dus hoewel het waarschijnlijk een klote karweitje is zou ik eerst het onderblok eens goed bekijken.
Veel van de meer voor de hand liggende opties heb je al aangepakt als ik het zo lees, dus kan zo eigenlijk ook niets anders verzinnen.
In ieder geval succes en laat ff weten wat het was als je het gevonden hebt!
Je weet maar nooit wat er gebeurd als de boel echt warm gaat lopen, dus hoewel het waarschijnlijk een klote karweitje is zou ik eerst het onderblok eens goed bekijken.
Veel van de meer voor de hand liggende opties heb je al aangepakt als ik het zo lees, dus kan zo eigenlijk ook niets anders verzinnen.
In ieder geval succes en laat ff weten wat het was als je het gevonden hebt!
-
mr2cruiser
Thanx voor je reactie
Kop is inderdaad afgeperst maar dat geeft natuurlijk geen 100% garantie.
Geven ze ook nooit.
Ik zit idd ook aan een scheurtje te denken of in het cilinderblok of in de kop.
Maar goed ik kan het onderblok niet laten afpersen om te testen.
Maar dan nog zit ik daar met een dubbel gevoel over want als er een scheurtje in zit ergens dan moet dat eruit komen tinjdens zo'n "snuffeltest" voor de koppakking omdat er dan uitlaatgassen in het koelsysteem komt.
Vandaar dat ik die test nu ook al meerdere malen heb laten doen.
Hij verliest verders ook geen koelvloeistof, dat ebeurt pas als er druk opgebouwt wordt en het in het expansievat wordt geperst.
Kop is inderdaad afgeperst maar dat geeft natuurlijk geen 100% garantie.
Geven ze ook nooit.
Ik zit idd ook aan een scheurtje te denken of in het cilinderblok of in de kop.
Maar goed ik kan het onderblok niet laten afpersen om te testen.
Maar dan nog zit ik daar met een dubbel gevoel over want als er een scheurtje in zit ergens dan moet dat eruit komen tinjdens zo'n "snuffeltest" voor de koppakking omdat er dan uitlaatgassen in het koelsysteem komt.
Vandaar dat ik die test nu ook al meerdere malen heb laten doen.
Hij verliest verders ook geen koelvloeistof, dat ebeurt pas als er druk opgebouwt wordt en het in het expansievat wordt geperst.
Tja, ik ken die 'snuffeltest' eigenlijk niet zo goed en ik vraag me af hoeveel druk er tijdens zo'n test met de uitlaatgassen wordt opgebouwd?
Misschien dat het scheurtje dusdanig klein is dat het pas echt onder hele hoge drukken tijdens bedrijf optreden??
Hoe dan ook zul je zowel blok als kop toch nog maar eens wat nader moeten bekijken lijkt me
Misschien dat het scheurtje dusdanig klein is dat het pas echt onder hele hoge drukken tijdens bedrijf optreden??
Hoe dan ook zul je zowel blok als kop toch nog maar eens wat nader moeten bekijken lijkt me
-
mr2cruiser
Nou zo'n test is niets anders dan gewoon meten of er andere gassen in het koelsysteem zitten dan dat er in horen.
Mocht er een scheurtje zitten tussen cilinder en koelkanaal dan komen er dus andere gassen in het koelsysteem, en die blijven er dan ook inzitten natuurlijk.
Dus je hoeft tijdens zo'n test ook niet je motor echt extreem te belasten.
Maar goed ik kan de kop er wel weer afnemen en laten persen maar met het cilinderblok gaat dat niet.
Wat ik me vandaag bedacht is dat er mischien meerdere soorten koppakingen zijn voor de aw11 en dat er nu een verkeerde opzit.
Maar ook dat is ergens weer onwaarschijnlijk omdat hij nu dezelfde klachten heeft als voor de reparatie.
Zijn al meerdere monteurs ook bijgeweest ook van de toyota garage en ook die hadden er geen antwoord voor.
Mocht er een scheurtje zitten tussen cilinder en koelkanaal dan komen er dus andere gassen in het koelsysteem, en die blijven er dan ook inzitten natuurlijk.
Dus je hoeft tijdens zo'n test ook niet je motor echt extreem te belasten.
Maar goed ik kan de kop er wel weer afnemen en laten persen maar met het cilinderblok gaat dat niet.
Wat ik me vandaag bedacht is dat er mischien meerdere soorten koppakingen zijn voor de aw11 en dat er nu een verkeerde opzit.
Maar ook dat is ergens weer onwaarschijnlijk omdat hij nu dezelfde klachten heeft als voor de reparatie.
Zijn al meerdere monteurs ook bijgeweest ook van de toyota garage en ook die hadden er geen antwoord voor.
- Metal_Carnage
- Zere vingers van het typen..
- Type MR2: AW11
Is de reparatie goed uitgevoerd?
Lekkage in je koelsysteem?
Lekkage in je koelsysteem?
- frankie-turbo
is het nat bij de radiateurdop?
ik dacht bij mijn corrola E8 GT (met 4age) ook dat de koppaking kapot was omdat ik koelvloeistof verloor, daardoor kwam er lucht in en verhoogde druk, later bleek dit de radiateurdop te zijn die niet meer de juiste voorspanning had van 0,8 bar, maar misschien nog maar 0,3 bar.. hij zoog steeds wel koelvloeistof aan uit het expansievat, maar als het eigenlijk terug in het vat moest ging het eruit langs de radiateurdop, waardoor ik na een x aantal km's koelvloeistof tekort had en de motor warm liep
de verhoogde druk is daarbij gezichtbedrog, doordat je koelvloeistof tekort hebt krijg je stoom, en dat lijkt net alsof je druk hebt in je systeem, en slangen zijn al hard bij 0,3 bar overdruk.
nieuwe radiateur dop erop en heb daarna nooit meer bij hoeven vullen
tis maar een idee..
ik dacht bij mijn corrola E8 GT (met 4age) ook dat de koppaking kapot was omdat ik koelvloeistof verloor, daardoor kwam er lucht in en verhoogde druk, later bleek dit de radiateurdop te zijn die niet meer de juiste voorspanning had van 0,8 bar, maar misschien nog maar 0,3 bar.. hij zoog steeds wel koelvloeistof aan uit het expansievat, maar als het eigenlijk terug in het vat moest ging het eruit langs de radiateurdop, waardoor ik na een x aantal km's koelvloeistof tekort had en de motor warm liep
de verhoogde druk is daarbij gezichtbedrog, doordat je koelvloeistof tekort hebt krijg je stoom, en dat lijkt net alsof je druk hebt in je systeem, en slangen zijn al hard bij 0,3 bar overdruk.
nieuwe radiateur dop erop en heb daarna nooit meer bij hoeven vullen
tis maar een idee..
Die had ie al gehad volgens mij
mr2cruiser wrote: gedaan nu is dus koppaking, waterpomp, thermostaat, kop geperst en gevlakt, radiateur laten testen en reinigen, nieuwe drukdop en koelsysteem is afgeperst.
- frankie-turbo
ohh pardon.. niet gezien'
dan is het idd wel raar..
heb je je koelbuizen onder de auto al eens zuiver gemaakt van binnen, kan zijn dat je een hoop kalk afzetting hebt in de buizen, waardoor de doorstroming gelimiteerd wordt als je gaat trappen, wat weer zorgt voor slechte koeling.. als de motor te heet wordt gaat hij automatisch koelvloeistof spuiten, kokend water produceerd immers stoom.. hij verbruikt het niet dus ik neem aan dat het bij je overdruk dop eruit spuit als hij heet is..
meer kan ik haast niet bedenken.. naar mijn weten is er ook maar 1 type koppaking voor de 4age.
maar nog een paar simpele vragen :
Kopbouten, heb je ze 100% zeker allemaal, en op het goede moment aangedraaid?
je zou niet de eerste zijn die gewoon tijdens een beetje geouwehoer een kopbout vergeet aan te draaien..en meestal moet je de bouten in stages aandraaien, eerst 50nm en daarna 90nm ofzo..
dan is het idd wel raar..
heb je je koelbuizen onder de auto al eens zuiver gemaakt van binnen, kan zijn dat je een hoop kalk afzetting hebt in de buizen, waardoor de doorstroming gelimiteerd wordt als je gaat trappen, wat weer zorgt voor slechte koeling.. als de motor te heet wordt gaat hij automatisch koelvloeistof spuiten, kokend water produceerd immers stoom.. hij verbruikt het niet dus ik neem aan dat het bij je overdruk dop eruit spuit als hij heet is..
meer kan ik haast niet bedenken.. naar mijn weten is er ook maar 1 type koppaking voor de 4age.
maar nog een paar simpele vragen :
Kopbouten, heb je ze 100% zeker allemaal, en op het goede moment aangedraaid?
je zou niet de eerste zijn die gewoon tijdens een beetje geouwehoer een kopbout vergeet aan te draaien..en meestal moet je de bouten in stages aandraaien, eerst 50nm en daarna 90nm ofzo..
-
mr2cruiser
bedankt voor de reacties.
Metal
Ja ik ga er wel vanuit dat de reparatie goed is uitgevoerd.
Het koelsysteem heb ik af laten persen (onder druk gezet) en daar zou geen lekkage moeten zitten aangezien er geen druk verloren ging.
Drukdop was iets wat we zelf ook al hadden bedacht en die heb ik ondertussen al 2 nieuwe gehad.
We hebben ook nog een testje gedaan met de dop door er een klein hoekje van het rubber af te knippen zodat de druk eerder kan ontsnappen.
Ook dit leverde niks op behalve spetterend koelvloeistof.
De koppbouten (rekbouten) zijn vernieuwd en met de juiste gegevens aangedraaid.
Koelbuizen onder de auto heb ik nog niks mee gedaan, is dus inderdaad een idee om ook maar eens te bekijken.
Wel is het koelsysteem meerdere malen doorgespoeld en daar kwam eigenlijk niet echt wat uit.
Doorstroming leek op het oog wel goed maar dat kan natuurlijk bedrog zijn.
Nogmaals ter verduideling
Het probleem van het koelvloeistof wordt niet veroorzaakt door het heet lopen van de motor.
De motor loopt niet heet, ook de meter geeft dat niet aan.
Uiteraard wel als ik het niet in de gaten houd en er steeds koelvloeistof blijft uitlopen via het expansievat.
De koelvloeistof wordt er gewoon uitgeperst door de overdruk in het systeem, niet door de hitte.
Metal
Ja ik ga er wel vanuit dat de reparatie goed is uitgevoerd.
Het koelsysteem heb ik af laten persen (onder druk gezet) en daar zou geen lekkage moeten zitten aangezien er geen druk verloren ging.
Drukdop was iets wat we zelf ook al hadden bedacht en die heb ik ondertussen al 2 nieuwe gehad.
We hebben ook nog een testje gedaan met de dop door er een klein hoekje van het rubber af te knippen zodat de druk eerder kan ontsnappen.
Ook dit leverde niks op behalve spetterend koelvloeistof.
De koppbouten (rekbouten) zijn vernieuwd en met de juiste gegevens aangedraaid.
Koelbuizen onder de auto heb ik nog niks mee gedaan, is dus inderdaad een idee om ook maar eens te bekijken.
Wel is het koelsysteem meerdere malen doorgespoeld en daar kwam eigenlijk niet echt wat uit.
Doorstroming leek op het oog wel goed maar dat kan natuurlijk bedrog zijn.
Nogmaals ter verduideling
Het probleem van het koelvloeistof wordt niet veroorzaakt door het heet lopen van de motor.
De motor loopt niet heet, ook de meter geeft dat niet aan.
Uiteraard wel als ik het niet in de gaten houd en er steeds koelvloeistof blijft uitlopen via het expansievat.
De koelvloeistof wordt er gewoon uitgeperst door de overdruk in het systeem, niet door de hitte.
- frankie-turbo
dan denk ik dat je koelleidingen redelijk dicht zitten en dat je waterpomp meer druk levert als verwerkt kan worden, waardoor de druk ergens heen moet, en dat is natuurlijk het expansievat,
een ander idee heb ik niet, de rest heb je al nagekeken/vervangen,
een ander idee heb ik niet, de rest heb je al nagekeken/vervangen,
-
mr2cruiser
Ja het is inderdaad een mogelijkheid, het lijkt me zelf dat dat niet echt het geval kan zijn aangezien het hele koelsysteem nu al diverse malen is doorgespoeld en het er even hard uit kwam als dat het erin ging.
Maar goed ik heb niks te verliezen en ga het eens zo snel mogelijk bekijken.
Thanx
Meerdere ideeen blijven natuurlijk altijd welkom
Maar goed ik heb niks te verliezen en ga het eens zo snel mogelijk bekijken.
Thanx
Meerdere ideeen blijven natuurlijk altijd welkom
- frankie-turbo
ja goed maar je waterpomp pompt wel wat harder als jij denkt, als er een vernauwing zit gaat het overtollige ergens anders heen.., en kalk krijg je er niet zomaar uit.., je zit er met een leiding onstopper in moeten, een staalborstel aan een kabel..
al lul ik nu ook een beetje tegen de draad in, want je motor heeft een omloop systeem, als je thermostaat dicht is loopt er niets door de koelbuizen en circuleert het door de motor,en dan spuit het er ook niet uit bij je expansievat
erg raar geval heb je..
als je motor stationair draaid en je draaid de dop van het expansievat, borrelt er dan lucht in het expansievat?
al lul ik nu ook een beetje tegen de draad in, want je motor heeft een omloop systeem, als je thermostaat dicht is loopt er niets door de koelbuizen en circuleert het door de motor,en dan spuit het er ook niet uit bij je expansievat
erg raar geval heb je..
als je motor stationair draaid en je draaid de dop van het expansievat, borrelt er dan lucht in het expansievat?
-
mr2cruiser
Nou volgens mij zit er wel iets in, in je verhaal.
Of de thermostaat nu open of dicht is de waterpomp werkt altijd en pompt dus toch wel koelvloeistof door de buizen, al gaat het niet rond door de gesloten thermostaat.
Dus eigenlijk gaat dat idd niet op en lul ik mezelf nu ook tegen.
Iets wat ik ongeveer 100x per dag doe met dit gedoe
Als ik de motor laat lopen met de drukdop eraf dan zie ik heel af en toe een bubbeltje maar niet echt noemenswaardig.
Maar ook dan stijgt de druk te snel omdat zelfs bij stationair toerental de koelvloeistof na een minuut of wat uit de pijp loopt.
Als ik gas ga geven dan loopt het er echt hard uit.
Overigens zit er op het expansievat geen drukdop, die zit op de waterleiding, vanaf die drukdop loopt er dus een overloopslang naar het expansievat.
Het expansievat zelf heeft een overloop slang die het overtollige koelvloeistof via een slang naar buiten gooit.
En er zit op het expansievat zelf een afvoer met slang die de koelvloeistof terug naar het thermostaathuis leid, indien de koelvloeistof over het max gaat van het expansievat.
Koelkanalen in en rondom het blok mischien verstopt??
Ik ga er eigenlijk van uit dat dat niet zou moeten kunnen aangezien het een compleet nieuw revisie blok is met slechts 80.000 op de teller.
Maar goed, alle normale problemen blijven mij vaak wel bespaard en dus kijk ik er ook niet van op als het wel zoiets is.
Misschien handig om erbij te vertellen nog dat mijn aw11 een automaat is.
Of de thermostaat nu open of dicht is de waterpomp werkt altijd en pompt dus toch wel koelvloeistof door de buizen, al gaat het niet rond door de gesloten thermostaat.
Dus eigenlijk gaat dat idd niet op en lul ik mezelf nu ook tegen.
Iets wat ik ongeveer 100x per dag doe met dit gedoe
Als ik de motor laat lopen met de drukdop eraf dan zie ik heel af en toe een bubbeltje maar niet echt noemenswaardig.
Maar ook dan stijgt de druk te snel omdat zelfs bij stationair toerental de koelvloeistof na een minuut of wat uit de pijp loopt.
Als ik gas ga geven dan loopt het er echt hard uit.
Overigens zit er op het expansievat geen drukdop, die zit op de waterleiding, vanaf die drukdop loopt er dus een overloopslang naar het expansievat.
Het expansievat zelf heeft een overloop slang die het overtollige koelvloeistof via een slang naar buiten gooit.
En er zit op het expansievat zelf een afvoer met slang die de koelvloeistof terug naar het thermostaathuis leid, indien de koelvloeistof over het max gaat van het expansievat.
Koelkanalen in en rondom het blok mischien verstopt??
Ik ga er eigenlijk van uit dat dat niet zou moeten kunnen aangezien het een compleet nieuw revisie blok is met slechts 80.000 op de teller.
Maar goed, alle normale problemen blijven mij vaak wel bespaard en dus kijk ik er ook niet van op als het wel zoiets is.
Misschien handig om erbij te vertellen nog dat mijn aw11 een automaat is.
- frankie-turbo
dat de koelvloeistof eruit loopt kan kloppen..
ik zou hem toch nog eens proberen te ontluchten compleet. en vergeet vooral niet je kachel vol open te zetten op warm.
ik denk dat het probleem dan toch in het ontluchten zit..
leidingen rondom het blok kan ook niet want dan zou het probleem weg zijn als hij warm is..
waar woon je ergens, als het niet te ver is kom ik een keer kijken, ben wel zeer benieuwd.. echt een raar probleem
ik zou hem toch nog eens proberen te ontluchten compleet. en vergeet vooral niet je kachel vol open te zetten op warm.
ik denk dat het probleem dan toch in het ontluchten zit..
leidingen rondom het blok kan ook niet want dan zou het probleem weg zijn als hij warm is..
waar woon je ergens, als het niet te ver is kom ik een keer kijken, ben wel zeer benieuwd.. echt een raar probleem
-
mr2cruiser
Ontluchten heb ik ook al meerdere keren gedaan.
Ook exact zoals het toyota werkboek voorschrijft.
Dus op de 3 ontluchtingsplaatsen, bij de thermostaat, de kachel en de radiateur.
Ook heb ik de mr2 achter met de dop eraf omhoog gezet voor een nacht en dag.
Lucht erin is ook iets waar wij steeds aan denken maar als ik even 20 km doorgas dan moet ik bij thuiskomst er een liter kv bijdoen omdat hij dat allemaal in het expansievat heeft gegooid.
En als ik hem dan bij de radiateur ontlucht komt er ook vaak ongeveer hetzelfde volume aan lucht uit.
Ach ik ben the king als het gaat om rare problemen, heb altijd van dit soort problemen, dingen die 1 op de 10000 voorkomen, lol
Ik woon in Schijndel
Ook exact zoals het toyota werkboek voorschrijft.
Dus op de 3 ontluchtingsplaatsen, bij de thermostaat, de kachel en de radiateur.
Ook heb ik de mr2 achter met de dop eraf omhoog gezet voor een nacht en dag.
Lucht erin is ook iets waar wij steeds aan denken maar als ik even 20 km doorgas dan moet ik bij thuiskomst er een liter kv bijdoen omdat hij dat allemaal in het expansievat heeft gegooid.
En als ik hem dan bij de radiateur ontlucht komt er ook vaak ongeveer hetzelfde volume aan lucht uit.
Ach ik ben the king als het gaat om rare problemen, heb altijd van dit soort problemen, dingen die 1 op de 10000 voorkomen, lol
Ik woon in Schijndel
- frankie-turbo
dat is opzich wel te doen, heb je er haast mee?? dit weekend gaat me niet lukken en door de week werk ik gewoon natuurlijk..
-
mr2cruiser
Mwa haast we zijn er al vanaf afgelopen november mee bezig hahaha
Maar ik zit zelf ook de aankomende weekenden ietwat vol.
Mijn vriendin komt hier bij wonen en we zijn dus bezig met haar huis leeg te halen.
En je bent meer dan welkom op zich maar zo ff snel iets zien gaat toch niet denk ik.
Ik wil wel binnenkort de buizen gaan nakijken, mischien dat je dan langs kunt komen, weet alleen nog niet precies wanneer dat gaat worden.
2 maten van me zijn ook automonteur en hebben er ook al van alles op los gelaten, lol
Maar ik zit zelf ook de aankomende weekenden ietwat vol.
Mijn vriendin komt hier bij wonen en we zijn dus bezig met haar huis leeg te halen.
En je bent meer dan welkom op zich maar zo ff snel iets zien gaat toch niet denk ik.
Ik wil wel binnenkort de buizen gaan nakijken, mischien dat je dan langs kunt komen, weet alleen nog niet precies wanneer dat gaat worden.
2 maten van me zijn ook automonteur en hebben er ook al van alles op los gelaten, lol
- mr2PUNTfreak
Hoe is je dop van het expansievat? Als die slecht is, kan ie als de motor op temp. is, wel koelvloeistof in het expansievat duwen, maar als ie slecht is niet weer terug aanzuigen uit het expansievat, daardoor krijg je lucht in het systeem. Heb het zelf ook gehad met mijn elfje, dus controleer dop en slangetje wat in je tank zit( zit ie ver genoeg in de vloeistof) even goed. Bij de mijne was dit helemaal poreus.
-
mr2cruiser
Dit was al eerder gevraagd, maar de dop is dus ook al vervangen.
In mijn verhaal stond ook al dat temperatuur niet het probleem is maar de druk.
Ik moest vanavond voor een spoedgeval naar Best.
Ik heb niet associaal doorgetrapt en ben niet boven de 4000rpm gekomen.
Snelheid lag rond de 150 a 160kmph.
Best is vanaf hier een 25 km.
Aangekomen in Best was mijn temperatuur gewoon goed, ook de meter op het dashboard gaf aan dat de temps goed waren.
Maar ik hoorde het koelvloeistof borrelen, niet door de hitte dus maar dus de druk die in het systeem zat.
Mijn expansievat zat ook tot de nok gevuld met koelvloeistof en de slang bij de drukdop was knoeperhard.
Ik heb voor bij de radiateur de ontluchting los gedraaid zodat de druk eraf kon en hij heeft daar ook een sec of 5 lucht geblazen.
Gewacht tot het systeem afgekoeld was zodat de drukdop eraf kon en toen de koelvloeistof dat in het expansievat zat terug gegooid in het systeem.
Maar de rit dus zonder problemen gedaan qua temperatuur.
blijft vreemd
In mijn verhaal stond ook al dat temperatuur niet het probleem is maar de druk.
Ik moest vanavond voor een spoedgeval naar Best.
Ik heb niet associaal doorgetrapt en ben niet boven de 4000rpm gekomen.
Snelheid lag rond de 150 a 160kmph.
Best is vanaf hier een 25 km.
Aangekomen in Best was mijn temperatuur gewoon goed, ook de meter op het dashboard gaf aan dat de temps goed waren.
Maar ik hoorde het koelvloeistof borrelen, niet door de hitte dus maar dus de druk die in het systeem zat.
Mijn expansievat zat ook tot de nok gevuld met koelvloeistof en de slang bij de drukdop was knoeperhard.
Ik heb voor bij de radiateur de ontluchting los gedraaid zodat de druk eraf kon en hij heeft daar ook een sec of 5 lucht geblazen.
Gewacht tot het systeem afgekoeld was zodat de drukdop eraf kon en toen de koelvloeistof dat in het expansievat zat terug gegooid in het systeem.
Maar de rit dus zonder problemen gedaan qua temperatuur.