Hallo allen!
Klein probleempje met de koppeling, (of mischien wel een groot probleem?)
Mijn koppeling werkt niet goed, als ik het pedaal intrap, gaat de aandrijving niet helemaal los.
Je merkt wel dat de koppelingsplaten iets van elkaar af getrokken worden, maar hij rijd nog steeds door en schakelen gaat HEEL moeilijk(nogal logisch:applaus-smiley: )
Naarmate de motor warmer wordt, is het probleem steeds iets erger.
Ik heb het gevoel dat dit gewoon een kabeltje is wat losser is gaan zitten?
Ik merkte wel dat hij eergister en gister steeds lastiger schakelde, maar nu is het dus wel heel erg.
Iemand enig idee, wat en hoe dit op te lossen?
Alvast bedankt:driving:
Probleem met koppeling
Moderator: Pieten
- Metal_Carnage
- Zere vingers van het typen..
- Type MR2: AW11
Drukgroep.
Je koppeling is toe aan vervanging.
Je koppeling is toe aan vervanging.
- frankie-turbo
kabel? is een aw11 zo oud dat het nog kabel bediend is
kan idd drukgroep zijn.. maar ook de koppelingscilinder.. zowel hoofd als hulp cilinder
kan idd drukgroep zijn.. maar ook de koppelingscilinder.. zowel hoofd als hulp cilinder
-
Alexbrz
frankie-turbo wrote:kabel? is een aw11 zo oud dat het nog kabel bediend is
Hmm.
Is hier een tijdelijke oplossing voor? Dattie t weer effe doet?
- mr2PUNTfreak
Het is een hydraulisch systeem, heb je dit al ontlucht? Kijk ook even of je koppelings cylinder niet lekt, komt ook nog weleens voor.
Zeer waarschijnlijk koppelingscilinders, meestal lekt de hoofd eerder maar je moet ze eigenlijk meteen allebei vervangen.
Tijdelijke oplossing.. Kijk of het koppelingsvloeistofreservoir nog koppelingsvloeistof bevat en vul bij als dit nodig is, dan effe een paar keer goed pompen en misschien heb je geluk maar je zult ze dan toch alsnog spoedig moeten vervangen.
Tijdelijke oplossing.. Kijk of het koppelingsvloeistofreservoir nog koppelingsvloeistof bevat en vul bij als dit nodig is, dan effe een paar keer goed pompen en misschien heb je geluk maar je zult ze dan toch alsnog spoedig moeten vervangen.
Kijk ook bij je pedalen. Trek de vloermat iets weg tot je de koppelingscilinder ziet. Kijk of daar olie rond zit.
Zo ja, dan is het je hoofd koppelingscilinder.
Koppelingsvloeistofreservoir vind je overigens onder je voorklep aan de bestuurderskant tegen het schutbord aan. Is een lantaarnvormig reservoir.
Zo ja, dan is het je hoofd koppelingscilinder.
Koppelingsvloeistofreservoir vind je overigens onder je voorklep aan de bestuurderskant tegen het schutbord aan. Is een lantaarnvormig reservoir.
- frankie-turbo
hoofdcilinder kan ook inwendig lekken..
-
Alexbrz
bond wrote:En al gevonden.
Het reservoir zit nog aardig vol, tot bijna boven. Dat is dus het probleem niet denk ik. Ik zie ook geen olie bij de koppelingscilinder, en ook niet onder de mat..... Maar hij wil nu geen enkele versnelling meer in, ik vrees einde drukgroep
Als laatste redmiddel zou je eens kunnen kijken onder je versnellingsbak zelf of je daar olie ziet hangen. Het kan zijn dat je bakolie op is. Controleer dat ook eens.
Kan je wel schakelen terwijl de motor uit staat?
-
Alexbrz
Leliev wrote:Als laatste redmiddel zou je eens kunnen kijken onder je versnellingsbak zelf of je daar olie ziet hangen. Het kan zijn dat je bakolie op is. Controleer dat ook eens.
Ja, ik kan prima schakelen als de motor uitstaat. En zodra de auto rolt (starten in de 1e versnelling en daarop dus meteen wegrijden) kan er ook (moeilijk, maar het kan) naar andere versnellingen geschakeld worden.
Zegt dat iets?
Mocht de oplossing simpel zijn, dan bekijk ik nog even of ik hem hou, hij staat nu in ieder geval te koop.
http://auto.marktplaats.nl/toyota/34596 ... -rood.htmlcalendar.php
- Metal_Carnage
Ik heb precies hetzelfde als jij gehad.
Als de motor uit stond kon ik alle versnellingen kiezen.
Als de motor aan stond kon ik niet uit de versnelling waar hij in stond komen. Auto begon ook direct te rijden, soort automaat
Bij mij was toen mijn drukgroep de boosdoener. Heb toen een nieuwe koppelingsset erin laten zetten. Kosten viel me mee.
Nog geen week later begaf de hoofdkoppelingscilinder het.
Als de motor aan stond kon ik niet uit de versnelling waar hij in stond komen. Auto begon ook direct te rijden, soort automaat
Bij mij was toen mijn drukgroep de boosdoener. Heb toen een nieuwe koppelingsset erin laten zetten. Kosten viel me mee.
-
Alexbrz
Metal_Carnage wrote:Ik heb precies hetzelfde als jij gehad.
Juist, dat is precies mijn probleem.
Alleen krijg ik hem nog wel in andere versnellingen, heeeeell lastig.
- frankie-turbo
controleer eens samen met je vrouw ofzo.. laat je vrouw de koppeling bedienen en kijk zelf op de bak of je koppelings cilinder ongeveer 1,5cm naar buiten komt, is dit niet het geval dan ligt het aan je bediening
drukgroep kan bijna niet dusdanig stuk dat je direct wegrijdt als je de motor start,
ik denk dat het in dit geval je hoofdkoppelings cilinder lekt inwendig.. dan pomp hij de olie niet naar de de cilinder op je bak, hij lekt inwendig en dus pomp hij het direct weer het reservoir in.. lijkt niets aan de hand te zijn maar hij is wel stuk.
drukgroep kan bijna niet dusdanig stuk dat je direct wegrijdt als je de motor start,
ik denk dat het in dit geval je hoofdkoppelings cilinder lekt inwendig.. dan pomp hij de olie niet naar de de cilinder op je bak, hij lekt inwendig en dus pomp hij het direct weer het reservoir in.. lijkt niets aan de hand te zijn maar hij is wel stuk.
-
Alexbrz
frankie-turbo wrote:controleer eens samen met je vrouw ofzo.. laat je vrouw de koppeling bedienen en kijk zelf op de bak of je koppelings cilinder ongeveer 1,5cm naar buiten komt, is dit niet het geval dan ligt het aan je bediening
Aha oke, ik ga het zometeen even controleren. Wegrijden gaat nu inderdaad wel, gewoon in zn 1 zetten en dan rijd ie weg op de startmotor, start meteen en dan kan je door.
- mr2PUNTfreak
Vorige week hier een auto gehad met hetzelfde gedrag, ontkoppelde net niet meer, was ook drukgroep paar vingers gebroken en de rest behoorlijk ingesleten. Dus dat kan wel.frankie-turbo wrote:controleer eens samen met je vrouw ofzo.. laat je vrouw de koppeling bedienen en kijk zelf op de bak of je koppelings cilinder ongeveer 1,5cm naar buiten komt, is dit niet het geval dan ligt het aan je bediening
- Metal_Carnage
Jazeker mijn auto reed ook direct weg bij starten.
- Green Goblin
We zien het tegen die tijd wel. Voor demr2PUNTfreak wrote:Vorige week hier een auto gehad met hetzelfde gedrag, ontkoppelde net niet meer, was ook drukgroep paar vingers gebroken en de rest behoorlijk ingesleten. Dus dat kan wel.