gen4 turbo in mr2

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

1998mr2
heeft iemand dat wel eens gedaan..
welke opstakels kwam men tegen
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
Het is niet echt de moeite waard. De gen3 heeft praktisch evenveel vermogen, en bij de gen4 zit de turbo aan het uitlaatspruitstuk vast, wat upgraden lastig maakt; dan moet je er alsnog een ander spruitstuk op zetten en had je net zo goed een gen3 kunnen nemen. Het belangrijkste voordeel ven de gen4 is meen ik het beter gevormde inlaatspruitstuk, maar om speciaal daarvoor nou een hele motor te kopen...
Ik zou dat geld eerder in een EMS of GT28RS ofzo voor m'n gen3 investeren, dan in een gen4 motor.
dooierick
de caldina turbo is wel sterker dan een ct20 en kan ook iets meer druk leveren
johnwoo
True, de CT20b wil bij heftig gebruik nog wel eens z'n as breken, al komt dat volgens mij niet erg vaak voor (alleen wel vaker dan bij andere turbo's).

Maar dan nog, voor een gen4 wordt meer gevraagd dan voor een gen3, ik zou eerder een gen3 pakken en het prijsverschil alvast als een deel van de investering in een GT28RS/TD06/GT3071R zien :P
1998mr2
voor gen gen 4 meer gevraagd dan een gen3???
gen3 3500 euro.. gen4 1850 wel zonder bak..
en aandrijfassen wielnaaf..
1998mr2
is er iemand op het forum met een gen4 er in..
lucca3000
Ik lul al aardig mee !
Ik heb een een gen 3 met een caldina turbo(gen4), stock 265pk
nu 275-280pk. Tot nu toe een geweldige turbo.;)
frankie-turbo
gen3 wordt niet meer voor gevraagd als voor een gen4, zit ongeveer gelijk..
gen3 kun je daarintegen in een mr2 swap krijgen, gen4 niet

als je ooit veel vermogen wil en je neemt een gen3, zorg dat je een blok hebt van na 5-1996
vanaf die maand hebben ze dikkere cilinderwanden, blokken voor die leeftijd wille bij hoge boost/vermogen/hitte wel eens scheuren

gen4 is het sterkste blok van alle gen's
1998mr2
zou ook wel graag een gen4 willen..
maar alle onderdelen bij elkaar zoeken en het laten inbouwen zie ik tegen op.
heb wel op youtube een mr2 gezien met gen4
er blijkt ook een gen4 in nl te rijden misschien meer ben nog niemand tegen
gekomen.. zou die gene wel willen ontmoeten.

het zou wel kunnen dat de gen3 na die tijd beter onderblocken hebben
denk eerder bj 1997 tot 1999 als het zo is..dan zou het wel eens een caldina onderblock kunnen zijn
caldina word vanaf 1997 gebouwd
in 2003 kwam de st246 ook gen4 die hebben groter ic tov de st215 tot 2007 zijn de gemaakt

vind het heel jammer dan de gen4 niet kan en klaar voor de mr2 is
decipherer
Ach, als het kant en klaar was zou het ook niet uniek zijn. Het leukste is als je er een klein beetje moeite voor moet doen ;)
1998mr2
voordelen gen4
turbo spoelt sneller op lagere toeren al boost. weet niet als dit ten koste gaat van de zuinigheid van een motor

gashuis is groter meer lucht kan de motor in.
intake is verbeterd betere flow meer vermogen

elke bougie heeft een eigen bobine..motor loopt daardoor spoeleren
draait ook 500 rpm stationair

de dikkere cilinderwanden.. verbetering tov gen3 toyota zal misschien het probleem kennen en dit hebben verbeterd..

intern heeft de motor lichtere onderdelen gekregen.
(weet niet als dit nu wel een voordeel is met het druk opschroeven
zou de motor wel eens eerder opgeblazen kunnen worden)
want de motor heeft ook een hogere compressie dan gen3

injectie is top-feed ipv of side-feed... and high impedance instead of low impedance. (weet daar d voordeel niet van nog niets van gevonden)

wel kwam ik veel foras tegen waar men niet gecharmeert is van de gen4
zou eingleijk niet weten waarom
de motor heeft veel verbeteringen:huh:
dooierick
er is niet zo heel veel plug en play voor een gen 4
frankie-turbo
jep.. downpipe is al een probleem. een kwalitatief goede iig. maar daar heb ik een oplossing voor

voordeel high independance t.o.z. van low is dat je geen resistorpack meer hebt.. aftermarket injectoren kun je er dus zo in zetten.. en als je grotere injectoren plaatst hoef je geen topmount feulrail te kopen

internals zijn lichter maar wel sterker, zogezegd forged materiaal.

die fora'zijn zeker amerikaans?, die klagen over een gen4 omdat die niet overweg kan met octaan 93 en lager.. zoiezo amerikanen hebben geen verstand

de turbo/motor is efficiënter dus de motor loopt ook zuiniger.

gen3 is geleverd tot en met 99 in de mr2. dit is geen st215 blok maar een gewijzigd st205 blok. de wijziging is gekomen in juni 1996
als ze een gen4 onderblok gebruikt hadden voor de mr2, hadden ze wel een complete gen4 motor gebruikt, die rolde zo van de band dus waarom moeilijk doen, het verschil in motoren had iets met de typegoedkeuring in japan te maken

je kunt een gen4 motor kopen zonder kabelboom en ecu, en de onsteking/ecu/kabelboom gebruiken van een gen3, dat past gewoon op elkaar, je moet enkel wat kabels verlengen, en de kleppendeksel/ontstekingsklem/distributor plaatsen van een gen3 om er een passende hybrid van te maken
de ecu van de gen3 kan gewoon overweg met de gen4 sensoren, en de motor loopt er perfect op.. je hebt dan alleen de sequentiële onsteking niet

ik kan voor mr2's passende gen4 kabelbomen laten maken, en dat is eigenlijk de enige isseu, verder moet je alleen nog een costum intercooler setup maken

voordeel is dat ik een celica st205 rij, daar knoop je een gen4 st215/st246 zo plug and play in.. enkel kabeltjes van het tellerblok moeten in de ecu stekker geknoopt worden.

dus ik zou zegge.. verkoop die bille mr2. en koop een echt auto :P
1998mr2
wat bedoel je daar mee??
spullen zo als de power fc enz?
link ecu storm kan de motor wel draaied houden.. aem ook zullen vast meerder merken zijn die dat kunnen..
voor de rest passen veel onderdelen.. crank pulley vliegwiel
nokken as uitlaat zijde inlaat zit een sensor of iets dergelijk..
heb geen foto daar van kunnen vinden
maar over het algemeen is het een gen3 dat beter geflowed is..
ad (turbo motoren verkoper) liep me ook de kop zien van de gen4
en de gen3 toyota had niet eens de moeite genomen om de gietmallen aan te passen de uitsparingen voor de verdeler zit ook in die van de gen4 terwijl gen4 niet eens een verdeler heeft..
1998mr2
idd frank daar heb je gelijk in.. dan zouden ze gelijk wel een gen4 in doen..
had hier voor een celica wb..
maar mr2 is toch iets leuker. maar celica is ook wel leuk hoor vooral de 4x4.. toevallig dat toyota meer front wheel heeft..
dus jij zou voor een gen3 van 1997 tot 1999 gaan ipv de gen4 in een mr2 te proppen..
is het ook mogelijk de cop van gen4 in de gen3 te krijgen?

opzicht vind ik als ik het zo zie de gen4 een veeel mooier block.
frankie-turbo
klopt. kop is het zelfde, maar dat komt omdat tussen 6-1996 en 10-99 zowel gen3 als gen4 motoren geleverd zijn. dus daarom zit die uitsparing er gewoon.. dichtgemaakt met een half maantje

inlaat heeft geen sensor.. gen4 heeft een krukas positie sensor, die bij een gen3 op de inlaat nokkenas zit in je distributor

als je rondzoekt zijn alle spullen tekoop voor 3sgte of voor een gen3 of voor een gen2, gen4 downpipe vind je vrijwel nergens, en een gen3 past echt niet
ecu en dergelijke kun je natuurlijk iedere willekeurige gebruiken, powerfc werkt niet, deze kan niet overweg met de sequentiele onsteking
passende intercooler kitjes zijn er ook niet, allemaal st205 gen3, of sw20 gen3, front/midfeed dus

de intake is gewijzigd. en dat zullen ze niet voor niets gedaan hebben, mid/frontfeed is niet per definitie beter, dat hangt puur af van de inwendige vorm van de intake

st185 is echt totaal anders als een st205, een st185 voelt lomp zwaar aan en is underpowerd, ookal scheelt het maar 30pk, gen2 is echt traag tenopzichte van een gen3/4
ik had ook mijn twijfels toen ik van een gen3 mr2 naar een gen3 st205 ging, omdat de auto toch 200kilo meer weegt was ik bang dat deze veel trager zou zijn, maar stock ben je met een st205 sneller als met een sw20, doordat je meer tractie hebt, bij acceleratie uit de bocht trek je zo een paar wagenlengtes voorsprong iedere keer (is niet overdreven!!), je kunt echt bizar vroeg vol op het gas, om vervolgens met een lichte 4-wieldrift de bocht uit te gille,en je voelt als je met een st205 rijdt dat dit veel meer auto is als een sw20

als ik ging swappen in een mr2, kocht ik gewoon een complete gen4 van een st246 (280pk std) en maakte zelf een kabelboom , maar dat ben ik

COP, alsin de sequentiele onsteking?, dat is mogelijk.. maar je moet dan ook je oliepomp vervangen met die van een gen4, en de krukaspoulie en positie sensor plaatsen, en dan een gen4 ecu of aftermarket ecu gebruiken, gen3 ecu kan er niet mee overweg
ROB-E
frankie-turbo wrote:voordeel is dat ik een Celica st205 rij, daar knoop je een gen4 st215/st246 zo plug and play in.. enkel kabeltjes van het tellerblok moeten in de ecu stekker geknoopt worden.

dus ik zou zegge.. verkoop die bille mr2. en koop een echt auto :P

Sprakeloos ;D
frankie-turbo
ROB-E wrote:Sprakeloos ;D

heb je weer een quote voor in je sign ;D
dooierick
de celica was ook niet voor niets ietsjes duurder (A) :P
frankie-turbo