Hey allemaal,
Mijn rechter elektrische raam werkt zeer slecht tot helemaal niet. (gaat of alleen open of alleen dicht wanneer de polen omgewisseld zijn of zoals nu helemaal niks).
Nou heb ik gisteren samen met mn pa en een maat van me die automonteur is. Gemeten waar het aan kan liggen.
We zijn tot de conclusie gekomen dat de rechterkant in orde moet zijn en dat de bekabeling goed zou moeten zijn.
Nou komt het. Ik had aan de rechterkant de printplaat/unit eruit gehaald.
Wat bleek? Overal zwarte aanslag van wat het leek kortsluiting ofzow.
Aangezien die unit essentieel is om je ramen op en dicht te doen, lijkt het probleem daar te bevinden.
Iemand die dit eerder is tegengekomen?
Rechter raam
Moderator: Pieten
-
dubbeledraaideur
Ff deze topic naar boven brengen ivm dat ik een andere vraag heb.
Een tijd geleden heb ik een andere raamconsole geprobeerd, maar het rechterraam werkte nog steeds niet.
Conclusie: Nieuwe kabels trekken.
De methode die ik wil gaan gebruiken is als volgt:
1. De juiste kabels onder de stekker doorknippen aan de linker en de rechterkant.
2. Aan de stekkerkant amp'tjes aanbrengen.
3. Kabels tijdelijk direct aansluiten aan de rechterkant (dus over het middenconsole).
4. Testen
5. Als het goed gaat, kabels wegwerken onder het dashboard.
Mijn vraag hierover is: Kan ik rechtstreeks kabels trekken vanaf de linkerkant naar de rechterkant, of zit er nog een computer, relais of iets anders tussen?
Een tijd geleden heb ik een andere raamconsole geprobeerd, maar het rechterraam werkte nog steeds niet.
Conclusie: Nieuwe kabels trekken.
De methode die ik wil gaan gebruiken is als volgt:
1. De juiste kabels onder de stekker doorknippen aan de linker en de rechterkant.
2. Aan de stekkerkant amp'tjes aanbrengen.
3. Kabels tijdelijk direct aansluiten aan de rechterkant (dus over het middenconsole).
4. Testen
5. Als het goed gaat, kabels wegwerken onder het dashboard.
Mijn vraag hierover is: Kan ik rechtstreeks kabels trekken vanaf de linkerkant naar de rechterkant, of zit er nog een computer, relais of iets anders tussen?
Weet je zeker dat het aan de kabels ligt? Test het anders door de stekker naar de linker raam met een kabel aan te sluiten op je rechter raam. Als het dan nog steeds niet werk kan je dat een hoop werk schelen.
Tussen het bedienings console links en rechts zitten direct kabels, zie ook de tekening hieronder:

Masterswitch is de console in je linker deur. Hier gaan de kabels 7 en 10 naar het rechter console (nummer 2 en 3) en vervolgens naar je raam (1 en 4.) De kabel die jij wil gaan vervangen is 7-3 en 10-2
Tussen het bedienings console links en rechts zitten direct kabels, zie ook de tekening hieronder:

Masterswitch is de console in je linker deur. Hier gaan de kabels 7 en 10 naar het rechter console (nummer 2 en 3) en vervolgens naar je raam (1 en 4.) De kabel die jij wil gaan vervangen is 7-3 en 10-2
wat dacht je ervan op eerst de knoppen om te wisselen... het kan net zo goed de knop zijn, die al, zo lang als de auto meegaat, wordt ingedrukt...
slijtage van knoppen, uiten zich in het falen van de werking
(kan ook heel goed zijn dat het niks oplevert, maar het is een stuk makkelijker lijkt me!)
slijtage van knoppen, uiten zich in het falen van de werking
(kan ook heel goed zijn dat het niks oplevert, maar het is een stuk makkelijker lijkt me!)
-
dubbeledraaideur
@Watchdog, bedankt voor je suggestie en het elektrisch schema, zal het uitproberen
@Sherwin. Maar dan had het leen main console wel moeten werken, omdat die volgens de eigenaar helemaal in orde was, echter kon ik het rechterraam daarmee ook niet bedienen.
@Sherwin. Maar dan had het leen main console wel moeten werken, omdat die volgens de eigenaar helemaal in orde was, echter kon ik het rechterraam daarmee ook niet bedienen.
- Surferdude
Wat Arnie zegt, same here..
-
dubbeledraaideur
Na paar uur meten en meten en nog meer meten, zijn we tot de conclusie gekomen. De plus naar het rechterraam is goed, de windowlock geeft de massa door en het motortje aan de rechterzijde is nog goed.
De ralais moet werken, omdat anders mn linkerraam het niet zou doen.
Kabelbreuk is een optie, maar welke draden naar de rechterkant lopen, is onbekend omdat de schema's niet kloppen.... (misschien aftermarket inbouwpakketje geweest ofzow....)
Dus hierbij mijn hulpvraag: Wie heeft verstand van de raamaansluiting en is bereid om me, binnenkort te helpen om mn rechterraam weer aan de gang te krijgen.
Als het lukt, een kratje bier als beloning.
De ralais moet werken, omdat anders mn linkerraam het niet zou doen.
Kabelbreuk is een optie, maar welke draden naar de rechterkant lopen, is onbekend omdat de schema's niet kloppen.... (misschien aftermarket inbouwpakketje geweest ofzow....)
Dus hierbij mijn hulpvraag: Wie heeft verstand van de raamaansluiting en is bereid om me, binnenkort te helpen om mn rechterraam weer aan de gang te krijgen.
Als het lukt, een kratje bier als beloning.
-
dubbeledraaideur
Nou het rechterraam is eindelijk gefixed 
2 kabels in de deur waren volledig door. We waren erachter gekomen dar er ergens een kabelbreuk was en welke kabels het waren. Vervolgens de deur eruit gehaald en de kabel boom uitelkaar gepluisd. Mn pa trok aan 1 draadje en die was zo los. Vervolgens ook de andere draad gevonden.
Deze afgeknipt ander kabeltje eraan gesoldeerd en het werkt weer
2 kabels in de deur waren volledig door. We waren erachter gekomen dar er ergens een kabelbreuk was en welke kabels het waren. Vervolgens de deur eruit gehaald en de kabel boom uitelkaar gepluisd. Mn pa trok aan 1 draadje en die was zo los. Vervolgens ook de andere draad gevonden.
Deze afgeknipt ander kabeltje eraan gesoldeerd en het werkt weer
- Hratt Bíll
- Ik lul al aardig mee !
dubbeledraaideur wrote:2 kabels in de deur waren volledig door.
Linker(bestuurders)deur of rechter(passagiers)deur?
Heb namelijk hetzelfde probleem, en dan weet ik meteen naar welke deur ik als eerste moet kijken.
-
dubbeledraaideur
Linkerdeur is het hoogstwaarschijnlijk.
Als je niet beschikt over meetapparatuur of als je niet weet hoe je moet meten.
Is het een aanrader om allereerst de binnenbekleding eraf te halen van de linkerdeur, vervolgens de instaplijst aan de linkerkant.
Achter de instaplijst bij de hendel van de voorkap, zitten 4 connectors, 2 daarvan zijn van de deur (volg de kabels dan voel je dat er 2 naar de deurkabel rubber lopen).
Die maak je los, je maakt de deur volledig los en voer de kabels voorzichtig naar door het gat in het chassis.
Leg de deur ergens neer waar het niet beschadigd, doe de tape een stuk verwijderen en verschuif het rubber een stuk, als je geluk hebt zijn de kabels helemaal door, dat is makkelijker zoeken
Als je de kabels gevonden hebt, niet bij het breekpunt solderen, maar doe er een nieuw kabeltje tussen die ca een halve tot een 1 cm langer is. (Bij mij waren de kabels te kort, waardoor ze dus braken).
Soldeer deze kabel ook niet in het "knikpunt" maar op 2 punten net voor en net na het "knikpunt".
Ik denk als je bezig gaat met dit, dat je het vanzelf ziet.
Je hebt 2 mensen nodig om de deur te verwijderen en terug te zetten.
Als je niet beschikt over meetapparatuur of als je niet weet hoe je moet meten.
Is het een aanrader om allereerst de binnenbekleding eraf te halen van de linkerdeur, vervolgens de instaplijst aan de linkerkant.
Achter de instaplijst bij de hendel van de voorkap, zitten 4 connectors, 2 daarvan zijn van de deur (volg de kabels dan voel je dat er 2 naar de deurkabel rubber lopen).
Die maak je los, je maakt de deur volledig los en voer de kabels voorzichtig naar door het gat in het chassis.
Leg de deur ergens neer waar het niet beschadigd, doe de tape een stuk verwijderen en verschuif het rubber een stuk, als je geluk hebt zijn de kabels helemaal door, dat is makkelijker zoeken
Als je de kabels gevonden hebt, niet bij het breekpunt solderen, maar doe er een nieuw kabeltje tussen die ca een halve tot een 1 cm langer is. (Bij mij waren de kabels te kort, waardoor ze dus braken).
Soldeer deze kabel ook niet in het "knikpunt" maar op 2 punten net voor en net na het "knikpunt".
Ik denk als je bezig gaat met dit, dat je het vanzelf ziet.
Je hebt 2 mensen nodig om de deur te verwijderen en terug te zetten.
-
dubbeledraaideur
Mjah wij vonden het makkelijker om de deur te verwijderen om niet moeilijk te hoeven te doen met meten en zodat we er makkelijker erbij konden.
Maar goed toen we de deur verwijderd hadden, had mn pa gelijk al een draad in zn handen die afgebroken was.
Maar goed toen we de deur verwijderd hadden, had mn pa gelijk al een draad in zn handen die afgebroken was.