Blok vastgelopen..

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

Racewortel
Ik lul al aardig mee !
Type MR2: AW11
Dit is het vervolg op dit topic: showthread.php?t=12571

Heb er een nieuw topic voor gemaakt omdat 'olie vraagje' niet echt meer van toepassing is.

Had bij nader inzien beter eerst meer info bij jullie kunnen inwinnen.
Heb mijn SW20 nog geen week en het blok is vastgelopen. :'( :'( :'(
Hij had volgens de vorige eigenaar een motorswap gehad van een blok met 230.000 naar een blok met 110.000.
Hij had het oude blok nog in de schuur liggen.
Blok zag er heel netjes uit en liep ook prefect, alleen toen ik de olie pijlde was de pijlstok droog en er zat dus bijna geen olie in.
Daarna gelijk olie ververst en de dag daarna dus het blok in de soep gereden.
Dit is geconstateerd door de Toyota garage in Bergen op Zoom.
Hier vertelden ze mij dat het blok al slecht was of slecht onderhouden is.
Krukas lagers liggen eruit en zuigers zijn beschadigd.
Ik heb de auto voor 3700,- gekocht en zit nu dus met het dilemma van wat nu..

Opties zijn:
1. Blok laten reviseren
2. Motor swappen voor hetzelfde blok(156pk)
3. Motor swappen voor een turbo blok

Zou van jullie graag willen weten wat jullie mij aanraden en aan wat voor bedragen ik moet gaan denken.
Ben namelijk een arme student en de aanschaf van de auto was al een rip uit mijn lijf.
Als ik het blok wissel wil ik wel zeker zijn van een goed blok en dat het goed word ingebouwd.
Knuckles
Ik lul al aardig mee !
Type MR2: SW20/21/22
Dat is even een zuur verhaal zeg.

Allereerst zou ik, als het mij was overkomen, even verhaal gaan halen bij de vorige eigenaar. Mocht dat nog niet bevredigend genoeg zijn, dan had ik hem ook nog even een paar draaien om zijn oren gegeven :psyco: :fryingpan: , om het maar even netjes uit te drukken. Niet de oplossing, maar zou ongetwijfeld wel even opluchten :devilish:

Maar aangezien er genoeg turbo's worden geswapt is het ongetwijfeld mogelijk voor een redelijk bedrag een 3S-GE te kopen. Scheelt wel het nodige aanpas werk aan de kabelboom.

Als je voor een 3S-GTE gaat moet je al rekenen ca. 2000-2500 voor een blok met toebehoren.(ex inbouwen)
Daarna moet je ook nog je kabelboom aanpassen. Is ook allemaal wel te doen, maar is nog wel een redelijk uitzoek werk.

Daarnaast is er ook nog een V6 optie, maar gezien er arme student in je tekst staat. Is dit vast geen optie voor jou ;D

Wil je het goedkoop houden....zeg ik....koop een 3S-GE.
Maar dit is wel een "mooie" gelegenheid om over te stappen naar een turbo.
Alleen is dat wel weer een wat duurdere oplossing.
Green Goblin
Gewoon een 3S-GE er weer in, is de goedkoopste oplossing.
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Dat is erg balen, de vorige eigenaar heeft dit moeten weten of het is stom ongeluk.

Ik zou inderdaad even verhaal halen bij de verkoper, je mag toch verwachten dat hij goed is.

Het is nu wel een mooi moment op over te stappen op een turbo blok, maar dat gaat je wel wat centjes kosten en als je een arme student bent zou ik er gewoon weer een 3S-GE blok in doen. Ik geloof dat je voor zo'n blok ongeveer €500,- a €750,- kwijt bent (Ex inbouw.).
Eeuwige twijfelaar
Goh, komt me bekend voor. Bij mij gaf het blokje ook de geest heel kort na aanschaf. Was dus ook een beste oliezuipert. Da's mooi kl*te voor je..
Green Goblin
Ricardos wrote:Dat is erg balen, de vorige eigenaar heeft dit moeten weten of het is stom ongeluk.
Hoeft niet natuurlijk, als de vorige eigenaar dit blok er net ingezte heeft, kent hij de historie natuurlijk ook niet.

Ik heb ook wel eens een blok ingebouwd dat na vijf kilometer harder rookte dan het oude blok. Beetje jammer van die dag werk...
Xhermes
Ik geloof dat er net een 3S-GE te koop staat. Gewoon 1 op 1 swappen en weer lekker rijden.
Leliev
Green Goblin wrote:Ik heb ook wel eens een blok ingebouwd dat na vijf kilometer harder rookte dan het oude blok. Beetje jammer van die dag werk...
Was die dag zeker laat koffie drinken?
ThomasK
Ik lul al aardig mee !
Pfoe.... lastig verhaal...
Als jij kan aantonen dat de verkoper moest hebben geweten dat er een ernstig mankement met de motor was, dan heeft deze zijn mededelingsplicht geschonden. Echter daar tegenover staat de onderzoeksplicht van de koper, omdat het hier ook nog bij een particulier is sta je minder sterk. Bijvoorbeeld als hij in mailtjes heeft gezegd van 'de motor is 100% in orde en loopt als een zonnetje' en er kan door een garage o.i.d. worden bewezen dat het iets was wat de verkoper (redelijkerwijs) moest weten dan is er kans op ontbinding/schadevergoeding. Is alleen erg moeilijk om voor elkaar te krijgen, maar heb je echt een goed verhaal misschien rechtsbijstand ofzo even informeren.

Wat je verder met de auto moet doen... inderdaad gewoon 3sge erin gooien of misschien wil iemand hem van je overnemen met kapotte motor en kan je beter eentje hier van het forum overnemen. Succes in ieder geval, dik balen man.
Sherwin
blok reviseren zou ik sowieso niet doen. Je kan beter een goed blok laten inbouwen en dan liever goed geld neertellen dat het goed gebeurd is! Je kan een goedkope oplossing kiezen, die later toch niet aan je wensen voldoet. Of in een keer klaar zijn met toch een rib uit je lijf...

het is jou overweging, ik zelf zou een goede overweging maken van wat wil ik en wat kan ik betalen!
Green Goblin
Sherwin wrote:blok reviseren zou ik sowieso niet doen. Je kan beter een goed blok laten inbouwen en dan liever goed geld neertellen dat het goed gebeurd is! Je kan een goedkope oplossing kiezen, die later toch niet aan je wensen voldoet. Of in een keer klaar zijn met toch een rib uit je lijf...

het is jou overweging, ik zelf zou een goede overweging maken van wat wil ik en wat kan ik betalen!
Als je het blok reveiseert, dan weet je juist dat het goed is. Anders blijft het altijd gokken.
Racewortel
Ik lul al aardig mee !
Is inderdaad flink balen dit, was net dolgelukkig met mn 2.
En verhaal halen bij verkoper ga ik ook zeker doen, ga alleen eerst morgen naar de Toyota garage voor wat meer info over hoe zoiets kan gebeuren.

Verder zit ik te neigen naar een turbo blok, dit omdat er toch een andere blok in moet kan ik mischien beter wat meer besteden en gelijk goed doen.
Neem aan dat de waarde van de auto ook stijgt met een turbo blok erin.

Wat denken jullie dat ik totaal kwijt zal zijn voor een goed turbo blok incl inbouw?
Timmo Wijker
als je turbo gaat rijden moet je rekenen op minimaal 5000 euro, je hebt altijd kosten die je niet overziet. ik zou gewoon weer lekker een 3sge er in doen, als je een ervaren iemand het laat doen van de club dan zijn ze in een middagje klaar. laatst heb ik nog iemand gehoord die een blok voor 150 euro gekocht heeft, dus dat hoeft ook de hoofdprijs niet te kosten.
Basje
Blokje laten reviseren lijkt me juist een goede optie,

Je bent inderdaad wat meer kwijt dan een gemiddeld 3sge blokje.

Maar wat je er voor terug krijgt is natuurlijk wel ideaal.

Het huidige blokje heeft 110dkm gelopen, wat niet veel is.

Hij is vast gelopen doordat er geen olie in het blok zat, dus krukaslagers, zuigers en alle meuk vervangen en je hebt weer een nieuw blok als het ware.

Ik zou er even goed over nadenken, er zijn genoeg proffesionele vaklui die het blokje als nieuw kunnen krijgen, gewoon wat rondbellen.

Bovendien, als je de auto verkoopt over een x aantal jaar, is het verkopen van een mr2 met een degelijk gereviseerde motor met een flinke factuur beter te verkopen dan een 2de hands nieuw blok, mensen krijgen al snel het idee van beun werk.

denk er even goed over na zou ik zeggen
Surferdude
Of koop deze Rev4 met 55.000 km voor een prikkie..

http://www.imoc.co.uk/forums/viewtopic.php?t=135181
Xhermes
Mjah en dan moet het blok hier nog heen. Even halen kost je denk iets van 300 ofzo. Als je met een hele zuinige diesel rijd.
Timmo Wijker
even reviseren kost best veel geld als je het goed wilt doen, en hij zit net te vertellen dat hij student is en niet zo veel geld heeft. ik denk dat een andere blok zoeken voor weinig beter is, zodat hij weer lekker kan rijden van de zomer, en dan kan sparen voor een ander project: bijvoorbeeld een turbo ofzo?? of V6?
Sherwin
Green Goblin wrote:Als je het blok reveiseert, dan weet je juist dat het goed is. Anders blijft het altijd gokken.
ja, heb je gelijk in!

maar nu hij de kans heeft er een ander blok in te gooien, en hij toch al neigt naar een Turbo. Zou het zonde zijn om met een normaal blok te gaan rijden en toch spijt te gaan hebben achteraf, omdat het Turbo blok dan toch net beetje extra zou hebben. En sowieso is het gokken, bij tweedehands is het ALTIJD gokken.
dooierick
met een 2e hands auto is het al gokken

een ander gti blokje kan er in een dag in zitten en je kan weer rijden
lars
Hallo,

Ik zou gaan voor een revisie blok. Welk blok je ook koopt, je weet NOOIT wat ermee gebeurd is. Dit blijft altijd hopen op het beste.

Ik ben nu mijn eigen crx V-tec blok aan het reviseren omdat ik gewoon in mijn crx een nieuwe betrouwbare motor wil hebben.

Maar hoe erg is de schade aan deze motor? Denk dat hij echt goed kapot is aan je verhaal te horen. Mocht de bak nog goed zijn dan zou ik gewoon een 3SGE motor erbij halen en eventueel nieuwe zuigers en lagers erin zetten, honen, Nieuwe koppakking e.d. dan heb je weer een super net blokje. Het ligt er tevens ook maar aan hoe technisch je zelf bent...

Groeten,
Post Reply