He,
Kan door een defecte lambda sonde, de auto slecht lopen als hij warm is en veel olie vebruiken. Heb ook blauwe rook bij het gasgeven?
Iemand enig idee?
grt Mark
Slecht lopen als warm en olieverbruik
Moderator: Pieten
- Green Goblin
- Type MR2: AW11
Niet waarschijnlijk. Als de auto van voor 2003 is, zou je het zogenaamde oval-bore-syndorme kunnen hebben, in combinatie met het pre-cat-probleem..
In zijn kort gezegd: ovale cilinder/zuiger - olieverbruik - olie komt in de precats - precats verbrokkelen - precatmateriaal wordt in de cilinder gezogen en veroorzaakt meer olieverbruik - precatmateriaal verstopt de hoofdcat
Wat is je foutcode ?
In zijn kort gezegd: ovale cilinder/zuiger - olieverbruik - olie komt in de precats - precats verbrokkelen - precatmateriaal wordt in de cilinder gezogen en veroorzaakt meer olieverbruik - precatmateriaal verstopt de hoofdcat
Wat is je foutcode ?
-
Mstr12
Tijdje geleden ging lampje ook aan, had ik ook code P0135. Heb niks mee gedaan op advies dealer. Daarna zeker nog 5 maanden probleemloos rond gereden.
Recent koppakking laten vervangen. Daarna begonnen de problemen.
Lampje is nu weer aan maar heb nog niet laten uitlezen.
Recent koppakking laten vervangen. Daarna begonnen de problemen.
Lampje is nu weer aan maar heb nog niet laten uitlezen.
- Green Goblin
P0135 O2 Sensor Heater Circuit Malfunction (Bank 1 Sensor 1)
Gewoon een defecte o2-sensor. Vervangen en verder rijden. Ik denk dat je nu een andere code hebt.
Gewoon een defecte o2-sensor. Vervangen en verder rijden. Ik denk dat je nu een andere code hebt.
-
Mstr12
begrijp ik het goed dat als het dat oval-bore-syndorme is dat de motor nagenoeg naar de kl*te is?
- Green Goblin
Ja
- Green Goblin
Volgens mij valt dat alleen te concluderen door de motor uit elkaar te halen en de cilinders na te meten.
Er zijn een paar (waarschijnlijke) problemen met de 1ZZ die olieverbruik kunnen veroorzaken.
* Oval bore syndrome: fabrieksfoutje, de cilinders zijn gewoon niet goed rond.
* Falende zuigerveren door hitte veroorzaakt door lang in hoge toeren rijden. Vanaf 2003 heeft de 1ZZ andere zuigerveren
* "Plakkende" zuigerveren door vervuiling in de motor. Dit zou je op kunnen lossen door de motor te spoelen met een reinigingsmiddel.
Op zich nog geen probleem, zolang je olie bijvult blijft de motor wel lopen.
Tot de olie bij de precats komt. De precats vallen door het contact met de olie uiteen, en doordat de 1ZZ een heel mooi systeem heeft dat de uitlaatgassen weer even naar binnen zuigt, heb je kans dat het keramisch materiaal in je cilinders komt, met als gevolg hele mooie krassen. Gaat het materiaal de andere kant op, dan verstopt het de hoofdkat, met teveel uitlaatdruk tot gevolg, waardoor je zuigerveren het dus weer begeven.
Symptomen: vermogensverlies, motor komt bijna niet boven de 4000 toeren.
De precats kun je inspecteren door de 02-sensors te verwijderen en er met een lampje in te schijnen. De "honingraat" hoort helemaal heel te zijn. Zie je scheuren of verbrokkeld materiaal, is het niet goed.
Toyota heeft de garantie op deze blokken verlengd tot 7 jaar en 140.000 kilometer.
Er zijn een paar (waarschijnlijke) problemen met de 1ZZ die olieverbruik kunnen veroorzaken.
* Oval bore syndrome: fabrieksfoutje, de cilinders zijn gewoon niet goed rond.
* Falende zuigerveren door hitte veroorzaakt door lang in hoge toeren rijden. Vanaf 2003 heeft de 1ZZ andere zuigerveren
* "Plakkende" zuigerveren door vervuiling in de motor. Dit zou je op kunnen lossen door de motor te spoelen met een reinigingsmiddel.
Op zich nog geen probleem, zolang je olie bijvult blijft de motor wel lopen.
Tot de olie bij de precats komt. De precats vallen door het contact met de olie uiteen, en doordat de 1ZZ een heel mooi systeem heeft dat de uitlaatgassen weer even naar binnen zuigt, heb je kans dat het keramisch materiaal in je cilinders komt, met als gevolg hele mooie krassen. Gaat het materiaal de andere kant op, dan verstopt het de hoofdkat, met teveel uitlaatdruk tot gevolg, waardoor je zuigerveren het dus weer begeven.
Symptomen: vermogensverlies, motor komt bijna niet boven de 4000 toeren.
De precats kun je inspecteren door de 02-sensors te verwijderen en er met een lampje in te schijnen. De "honingraat" hoort helemaal heel te zijn. Zie je scheuren of verbrokkeld materiaal, is het niet goed.
Toyota heeft de garantie op deze blokken verlengd tot 7 jaar en 140.000 kilometer.
-
Mstr12
Ok thanks. Laatste vraag...waar vindt ik die 02 sensors, dan ga ik eens kijken of ik wat kan zien.
-
Mstr12
Laat maar...ik zie het al. Heb alleen niet het gereedschap hier om ze los te krijgen. Alvast bedankt in ieder geval
-
Mstr12
Zojuist anwb langs laten komen. zitten 2 foutmeldingen in het systeem. Beidde P0135: Lambda sondes.
- Green Goblin
-
Mstr12
Wat kan ik nu het beste doen, de sensor vervangen en dan hopen dat het probleem opgelost is?
Wat vind jij?
Wat vind jij?
- Green Goblin
Ik zou:
- in elk geval de sensor vervangen (maar dat heft alleen je lampje op, verder niets)
- zeker ook mijn precats checken en verwijderen
- eens even een gesprek hebben met diegene die mijn koppakking had vervangen (de toyota-garage ?). Dit aangezien je aangeeft dat sinds die tijd je problemen hebt. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat daar iets fout gegaan is.
wat is "slecht lopen" ? Hoe oud is de auto ? Kilometerstand ?
Foto's zijn we ook gek op hier trouwens (dus stel je maar eens voor...
)
- in elk geval de sensor vervangen (maar dat heft alleen je lampje op, verder niets)
- zeker ook mijn precats checken en verwijderen
- eens even een gesprek hebben met diegene die mijn koppakking had vervangen (de toyota-garage ?). Dit aangezien je aangeeft dat sinds die tijd je problemen hebt. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat daar iets fout gegaan is.
wat is "slecht lopen" ? Hoe oud is de auto ? Kilometerstand ?
Foto's zijn we ook gek op hier trouwens (dus stel je maar eens voor...
-
Mstr12
haha...das goed. foto zit als het goed is aan mijn profiel, moet een keer nieuwe maken want heb sinds kort een nieuw (stoffen) dakje laten plaatsen...echt heel mooi. Auto heeft nu 95000 gelopen en heb hem nu ruim een jaartje.Is van 2000.
Ga komende week de sensor eens vervangen en dan idd die precats laten checken of zelf checken...dan zien we daarna weer verder.
Met slecht lopen bedoel ik dat bij het gasgeven de motor hapert en enorme wolken uitspuugt. Overigens alleen als ie warm is...En dan zuipt ie nog meer olie dan benzine....t is heel wat.
In ieder geval al bedankt voor de hulp en ik zal laten weten hoe het afloopt.
Ga komende week de sensor eens vervangen en dan idd die precats laten checken of zelf checken...dan zien we daarna weer verder.
Met slecht lopen bedoel ik dat bij het gasgeven de motor hapert en enorme wolken uitspuugt. Overigens alleen als ie warm is...En dan zuipt ie nog meer olie dan benzine....t is heel wat.
In ieder geval al bedankt voor de hulp en ik zal laten weten hoe het afloopt.
-
Mstr12
Ow ja...laatste vraag...kan ik die precats zelf makkelijk verwijderen?
had een instructie gevonden maar kom ik niet echt wijs uit...
http://www.mr2roc.org/phpBB3/viewtopic.php?p=44840
Misschien hebben jullie een betere?
had een instructie gevonden maar kom ik niet echt wijs uit...
http://www.mr2roc.org/phpBB3/viewtopic.php?p=44840
Misschien hebben jullie een betere?
- Green Goblin
-
Mstr12
Heb je ze zelf ook verwijderd?
Krijg helaas de fotos van het verwijderen van de precats niet geopend...
Krijg helaas de fotos van het verwijderen van de precats niet geopend...
- Green Goblin
Ik heb er een che header op gezet.
-
Mstr12
ok die precats zitten dus in de exhaust manifold?
Wat koste die header ongeveer en waar heb je die besteld?
Wat koste die header ongeveer en waar heb je die besteld?