Monteren oil catch tank

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Gesloten
Gebruikersavatar
Huub
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 dec 2006, 10:51
Type MR2: AW11

Monteren oil catch tank

Bericht door Huub »

Ik ga binnenkort mijn oil catch tank monteren. Het lastigste in dit verhaal vind ik het zoeken naar de juiste aansluitingen. Daarom wil ik graag even dat jullie meekijken. Ik heb begrepen dat de tank tussen het kleppendeksel en de luchtaanvoer moet komen.

Misschien eerst een domme vraag; mijn V6 heeft twee kleppendeksels, moet ik ook twee ontluchtingspunten zoeken? :huh: De eerste is volgens mij wel te vinden; zie het rondje op de onderstaande foto. Hierop zit een slang die naar het zwarte rubberen gedeelte (zie pijl op de tweede foto) in het inlaattraject leidt.
Afbeelding
Afbeelding
En is er een mogelijke ontluchting van het kleppendeksel op de derde foto te zien?
Afbeelding

Alvast bedankt voor de hulp :D
Gebruikersavatar
tweakmaster
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2186
Lid geworden op: 16 jul 2007, 20:55
Type MR2: AW11

Bericht door tweakmaster »

volgens mij is er bij een v6 ook maar 1 ontluchting daar er maar 1 carter is :)
Surferdude schreef:Je hebt toch wel een beetje gelijk Tweaky
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Dat klinkt wel heel erg logisch.....;D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Huub
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 dec 2006, 10:51
Type MR2: AW11

Bericht door Huub »

Yep, mijn V6 heeft maar 1 carter, maar wel 2 kleppendeksels....:-/

the purpose for Oil Catch tank is to catch all the engine oil from valve cover to intake/air filter... to make your engine clean.....


Afbeelding

http://www.bezman.com/ca18_breather6.jpg
Lucien

Bericht door Lucien »

Yep gewoon van die pijp op het kleppendeksel naar het tankje met een slang, en dan aan de andere kant van het tankje een slang trug naar die zwarte inlaatbuis monteren.

Het gaat er alleen maar om dat je carter een ontluchting heeft en of die nu aan je linker of rechter kleppendeksel zit maakt niks uit.

(je motor ziet er goed uit!);)
Gebruikersavatar
ErikV
Zere vingers van het typen..
Berichten: 730
Lid geworden op: 27 dec 2006, 22:13

Bericht door ErikV »

Huub schreef:Yep, mijn V6 heeft maar 1 carter, maar wel 2 kleppendeksels....:-/

the purpose for Oil Catch tank is to catch all the engine oil from valve cover to intake/air filter... to make your engine clean.....


Afbeelding
Volgens mij maakt dit plaatje weinig sense, of het nu gaat om een geblazen motorblok zoals in de afbeelding of niet. Zoals het hier staat, heb je alleen ontluchting richting tank als er overdruk (boost, maar niet die van de turbo/SC maar gewoon een overdruk in het carter) is. Bij onderdruk gaat je carterontluchting als nog gewoon naar de luchtinlaat. Lijkt me half werk.

Ik werk nog aan een andere afbeelding, maar volgens mijn moet je in ieder geval beide carterontluchtingen van beide kleppendeksels gewoon via een T stuk aansluiten op de catchtank. Of beide er meteen op laten uitkomen, maar dat kost je twee aansluipunten op de tank. En ik hoop dat je tank drie punten heeft, twee voor slangen, eentje voor een filter.

Cruciaal is om te weten of je een turbo of SC hebt, ivm een mogelijke overdruk in de (normaliter dan) aanzuigleiding die op de inlaat vast zit. Afhankelijk hiervan zijn er 1 of 2 kleppen nodig, om te voorkomen dat je ongewilt afblaast via de ontluchting, of juist valse lucht aanzuigt.

Wacht even op mijn versie van de tekening (mogelijk niet vandaag, druk, druk, druk)

Edit: o, en grappig dat de auteur een K&N filter op de tank heeft, en een Green aan de luchtinlaat. Lekker consequent :P

Edit 2: gezien de koptekst is dit gebaseert op een, laat ik zeggen, niet-Toyota blok. Dus moeten de kenners ons even uitleggen of er nu wel of geen koppeling bestaat tussen de crank case en het kleppendeksel. Dat zou het plaatje weer vereenvoudigen ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Huub
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 dec 2006, 10:51
Type MR2: AW11

Bericht door Huub »

ErikV schreef:Volgens mij maakt dit plaatje weinig sense...
Klopt, ik heb het verkeerde plaatje geplakt. Binnen de discussie waar ik dat plaatje vandaan heb, werden diverse set-ups besproken; de goede en de slechte!

Ik zou een plaatje als volgt tekenen (poging 2 :*( );
Afbeelding

Het zoeken is nu naar de dirty crank-case air exhaust....
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

carterdamp is hete lucht. ik zou hem dus niet rerouten op je inlaatspruitstuk
hete lucht, is niet ideaal, het beste kun je hem venten in de buitenlucht

zoiezo dat je 2 kleppendeksels hebt is niet erg... carterdruk is overal gelijk, omdat het allemaal met elkaar in verbinding staat,
hier is al eens een hele discussie geweest op de skyline forum, omdat er een auto last had van slechte olieretour richting de carter.. bij 900pk en hard accelereren pompte de oliepomp zoveel olie dat de kop eerder vol zat met olie als dat het terug kon vloeien in de carter, dat kan ook van doen hebben met je carterdruk..

maargoed bij een fatsoenlijke motor (zoals toyota) is de olieretour (wat via de carterventilatie gaat) niet ristrictief en is dus de carterdruk overal gelijk. zowel onderin het blok als boven in de kleppendeksel(S) dus het maakt niet uit op welke kleppendeksel je oliecatchcan zit

BTW bij een turbo moet je nooit de retour op het inlaat traject zetten, zo gauw je boostkrijgt in het inlaatspruitstuk krijg je ook boost op je cranckcase en blaas je je blok op in het ergste geval, als je dat doet moet je een one-way klep gebruiken

het plaatje van de ca18det klopt niet.. bovenin staat boost en vaccuum, nu zijn de meeste ca18's zo gaar dat ze wel carterdruk hebben onder boost, maar bij een motor die in orde is heb je geen boost druk op je carter ventilatie, enkel vaccuum, carterdruk is heel minimaal. maar kun je geen druk noemen

zo wil je het hebben,

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Huub heeft geen turbo.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Huub
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 dec 2006, 10:51
Type MR2: AW11

Bericht door Huub »

Okay, thnx frankie, mijn vermoedens zijn dus juist; ik kan mijn tank op de aansluiting van mijn kleppendeksel uit de eerste foto aansluiten.
Meest ideale situatie is dat de vuile lucht na het tankje gewoon geventileerd word. Ik heb echter begrepen dat dat voor de APK niet mag?
Enfin, ik denk dat ik maar eens burgerlijk ongehoorzaam ben :oops:
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

precies voor apk mag het niet.. maar wat ik doe is : geen filtertje direct op de catchcan, maar eerst een slang ergens heen leiden waar je het niet zomaar met het blote oog ziet, filtertje op het uiteinde van de slang en klaar.. wat ze niet zien keuren ze ook niet af..
Afbeelding
Gebruikersavatar
tweakmaster
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2186
Lid geworden op: 16 jul 2007, 20:55
Type MR2: AW11

Bericht door tweakmaster »

bij mij zit het filtertje direct op de catch can en mijn mr2 is er nooit op afgekeurd.. Volgens mij mag het wel MET filter maar niet zonder filter.
Surferdude schreef:Je hebt toch wel een beetje gelijk Tweaky
Afbeelding
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Ik heb er ook nooit problemen mee gehad, ook niet met filtertje..

Ik heb er ook nooit voordeel van gemerkt trouwens.. maar het staat wel leuk "under the hood". ;D
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
tweakmaster
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2186
Lid geworden op: 16 jul 2007, 20:55
Type MR2: AW11

Bericht door tweakmaster »

mwa.. het houd vooral je inlaat circuit schoner waardoor het preventief werkt denk ik.
Surferdude schreef:Je hebt toch wel een beetje gelijk Tweaky
Afbeelding
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

precies.. geen olie troep in je inlaat (en turbo als je die hebt), en het wil wel een meehelpen in je co-uitstoot

officieel mogen carterdampen niet geventieleerd worden.. dat ze het niet afkeuren is geluk.. normaal gesporken is het afkeur., carterdampen moeten altijd gerecirculeerd worden. ze zijn giftig dus...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Zou een gemiddelde APK-monteur wel weten waar dat mooie glimmende ding voor zou dienen?
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

ben je gek haha..

ik maak ze ook altijd wijs dat mijn katalysator in de einddemper zit,

heb al eens een discussie gehad met een auto die een screamerpipe had. dat mocht niet volgens de apk monteur.. ik hem wijs maken dat het voor de show is. hij deed immers niets totdat je 2 bar turbodruk maakte :P hij zag dat hij zwart zag van de roet.. en toch maar geloven want er kwamen idd geen uitlaatgassen uit..,
officieel mag je in nl gewoon een screamerpipe hebben, alleen de beste meneer dacht dat door de screamer pipe de CO uitstoot in de andere uitlaat niet goed gemeten werdt.. wat onzin is natuurlijk maar dat bewijst wel dat ze er totaal geen verstand van hebben..

hij stond ook raar te kijken dat ik me laptop opstarte toen de CO niet klopte.. en 5 min daarna wel ineens :P

toen hij goedgekeurd was heb ik de beste monteur maar een rondje meegenomen, en laten voelen wanneer er uitlaatgassen uit de screamerpipe kwamen... bij 750pk dus :P hij schrok zich lam.. 15min daarvoor was hij nog stoer aan het vertellen over een klant met een ferrari 355 en hoe snel dat was.. hihihi NOT
Afbeelding
Gebruikersavatar
Huub
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 173
Lid geworden op: 29 dec 2006, 10:51
Type MR2: AW11

Bericht door Huub »

Hmm, 750 pk, dat wil ik ook wel een keertje voelen :applaus-smiley: .

De catchtank is inderdaad vooral optisch, zal niet veel vermogen opleveren. Maar bij de zoektocht vorig naar het wat tegenvallende vermogen van mijn V6 bleek wel dat het inlaattraject redelijk smerig was. Er komt dus stikum wel wat sludge terug.

Inmiddels ook wat andere basic zaken aagepakt;
Nieuwe bougiekabels (Magnecor KV85)
Nieuwe verdelerkap en rotor
Nieuwe accu
Volt-stabilizer

Nu alleen nog even naar de uitlaat laten kijken...
Gebruikersavatar
frankie-turbo
Berichten: 3534
Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door frankie-turbo »

uitlaat traject en ecu is het meeste uit te halen

link ecu, brandtofdruk regelaar, onsteking way vroeger tunen dan kom je al een heel eind
Afbeelding
Gesloten