Stuurhuis afstellen

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

inyourfaces
Knop gevonden hoor !
hallo,

is het mogelijk om het stuurhuis van een 92 mr2 af te stellen? ivm het 'klapperen' van de voorwielen als ik een putdeksel pak...

mvg
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
Denk niet dat het een kwestie is van afstellen, eerder dat er wat stuk is :)
darkEVO
Versleten rubbers kan ook nog (fusee, stuurkogel, endlinks)
inyourfaces
Knop gevonden hoor !
rubbers zijn idd ook versleten en worden vervangen, maar mijn vraag was eigenlijk is het mogelijk om het stuurhuis af te stellen ?

mvg
darkEVO
Misschien kun je ons vertellen wat je er eventueel mee zou willen bereiken? Voor een kortere draaicircel heb je een custom pinion nodig (twosrus)
Green Goblin
Hij wil dat klapperende geluid kwijt. Het antwoord is heel waarschijnlijk nee, ik heb nog nooit iemand gehoord die dat gedaan heeft.
TRD2000
Het stuurhuis is af te stellen, de speling in het huis zelf dan toch. Het staat in de manual hoe het moet, ik heb mijn stuurhuis ook helemaal uiteen gehad en daarna terug de speling geregeld.
Groeten
TRD2000 (wim)
darkEVO
Zal best een werk zijn zeg!
inyourfaces
Knop gevonden hoor !
TRD2000 wrote:Het stuurhuis is af te stellen, de speling in het huis zelf dan toch. Het staat in de manual hoe het moet, ik heb mijn stuurhuis ook helemaal uiteen gehad en daarna terug de speling geregeld.
Groeten
TRD2000 (wim)
bedankt dat antwoord wachte ik op:D :dux-blij_thumb-up:

welke manual kan ik dat vinden of kan iemand me uitleggen hoe het moet?
mvg
TRD2000
inyourfaces wrote:bedankt dat antwoord wachte ik op:D :dux-blij_thumb-up:

welke manual kan ik dat vinden of kan iemand me uitleggen hoe het moet?
mvg
Mijn mr heeft geen stuurbekrachting, deze was makkelijk af te stellen. Hoe het zit met eentje die het wel heeft weet ik niet, maar volgens mij zijn ze altijd af te stellen (speling).
De manual die ik gebruikt heb heb ik van het net geplukt, ik heb hem afgeprint en sommige leden zullen nog wel een digitale versie hebben denk ik.
Hij staat normaal zelfs nog ergens online, maar ik kan niet zo direkt zeggen waar.
Groeten
TRD2000 (wim)
decipherer
Ik vraag me ook sterk af of het klapperen komt door een verkeerd afgesteld stuurhuis. Zou eerder denken aan veerpootlagers/rubbers stabilisatiestang/'droplinks'.
Heb mijn stuurhuis ook uit elkaar gehad, en het enige wat je eigenlijk afstelt is hoe hard de tandheugel tegen het rondsel gedrukt wordt.

Je drukt het zwarte blokje (links van het veertje) met behulp van het veertje tegen de tandheugel aan door de moer (zichtbaar aan de links- bovenkant van het stuurhuis) aan te draaien.

Image

Het witte busje is een geleiding voor de tandheugel aan het uiteinde van het stuurhuis. Mocht je het stuurhuis uit elkaar halen zou ik deze zeker vervangen, kost bijna niks namelijk.

Het volgende plaatje is van een AW11, maar van een SW20 is eigenlijk identiek (mits zonder stuurbekrachtiging uiteraard)

Image
nr74
Ik lul al aardig mee !
Ik ga binnenkort ook onze reserve onderdelen allemaal gangbaar maken.
Waaronder dus ook het stuurhuis.
DC-R
Ik lul al aardig mee !
showthread.php?t=13210&highlight=harvey

hier staan een 1 en ander in over het stuurhuis
darkEVO
Vandaag tijdens de apk ben ik er ook achter gekomen dat er r.v. speling op het stuurhuis zit. als we het wiel heen en weer duwen horen en zien we dat hij speling heeft. Als we dan vervolgens de stuurstang vastpakken en vasthouden heeft de band geen speling meer. Conclusie: speling op het stuurhuis aan de rechterkant.

Hoe pak ik dit dan aan? Is dit een kwestie van de schroef aandraaien zoals hierboven wordt gezegd? (zodat het zwarte blokje strakker komt te staan op de tandheugel?).
decipherer
Met stuurstang bedoel je het deel wat met 'steering rack' aangegeven staat in bovenstaande afbeelding? In dat geval is het wellicht het witte geleidebusje wat versleten is. Daar zat bij mijn auto na ca. 200.000 km wat speling op, maar niet dusdanig dat het voorwiel daar merkbaar speling van zou krijgen. Het busje kost maar een paar euro, maar vervangen is een lastige klus als je het niet al los hebt ;)

Als je het deel wat met 'rack end' vasthoudt dan zijn die wellicht versleten. Maar ook die waren bij mij na ca. 200.000 km niet dusdanig versleten dat er speling ontstond.

Zit het stuurhuis zelf wel goed vast? Tussen het stuurhuis en de bevestiging daarvan zit wat rubber wat wellicht versleten is?

Als de speling alleen aan de rechterkant zit denk ik niet dat het aandraaien van de schroef gaat helpen dat op te lossen. Die is alleen om de juiste spanning te houden tussen rondsel en tandheugel. Bij te weinig spanning zou je wat speling kunnen krijgen op je stuurwiel/wielen maar dat zou zich in beide wielen uiten.
darkEVO
Eeeeeuh. Ik denk het rack-end. De kappen voor zaten er nog op en ik zag alleen de verzameling stangen bij elkaar. Ik ga er dus vanuit dat de hele boel uit elkaar moet om bij het witte dopje te kunnen komen ? Ik heb er zelf de ballen verstand van.

In de winter wil ik alle bushings laten vervangen en alle tierod ends, balljoints & endlinks. Kan ik hier mee door blijven rijden of is het zaak om de boel direct uit elkaar te laten halen ?
Demo
dat witte ding, heet het stuurhuisbusje.
Dat is echt, het slijtagenummer 1 punt, bij gen 2 en 3 Honda's :)

zal bij toyota niet anders zijn.
ik wil dat ook vervangen, kost geen drol. is niet al te lastig..
Slijtage op het stuurhuisbusje zelf is niet te zien.

voor how-to's even op Honda fora zoeken, het zit praktisch allemaal hetzelfde in elkaar, en je haalt het praktisch allemaal hetzelfde uit elkaar ;)
darkEVO
Wanneer ga jij dit doen? Anders zet ik de mijne er wel even naast :d Mag je er twee doen :P
decipherer
darkEVO wrote:Eeeeeuh. Ik denk het rack-end. De kappen voor zaten er nog op en ik zag alleen de verzameling stangen bij elkaar. Ik ga er dus vanuit dat de hele boel uit elkaar moet om bij het witte dopje te kunnen komen ? Ik heb er zelf de ballen verstand van.

In de winter wil ik alle bushings laten vervangen en alle tierod ends, balljoints & endlinks. Kan ik hier mee door blijven rijden of is het zaak om de boel direct uit elkaar te laten halen ?

Als je inderdaad het rack end vast had is er ook best kans dat die versleten zijn in plaats van het geleidebusje, dat bedoelde ik in de vorige post ook :)

De slijtage is inderdaad niet te zien op zo'n geleidebusje, maar de speling op de stuurstang is wel eenvoudig te zien/meten natuurlijk.

Om bij dat busje te komen hoef je trouwens alleen de stuurstang los te maken in de frunk, de 'rack ends' los te maken en vervolgens kan je het stuurhuis er zo onder uit schroeven en uit elkaar halen.
darkEVO
Ik maak er alvast een sticky van/sla hem op in mijn favorieten :). Heb je toevallig nog het artikelnummer van het te vervangen onderdeeltje ?
Post Reply