Subwoofer in ZZW30

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Subwoofer in ZZW30

Bericht door Sherwin »

Hey,

Ik ben opzoek naar een subwoofer die (zonder te veel ruimte in te nemen) in mijn mr2 past. Ik heb al flink wat rondgekeken en beluisterd, en nu kom ik op 2 opties.

een actieve subwoofer voor onder je stoel; deze zijn er echt op gemaakt om onder je stoel te zitten en zouden dus ook moeten passen.
Hiermee heb je dan wel mooi je versterker en subwoofer onder je stoel zitten maar het geluid zou niet zo denderend zijn...


een passieve subwoofer in een kist die onder je stoel past met een versterker die je dan ergens anders zou moeten plaatsen.
hiervoor heb ik dan de Kicker 010 TCVT82 (2ohm) of de TCTV84 (4ohm) in gedachte.

Misschien hebben jullie wat ideeën over de plek van de subwoofer. Wat lijkt jullie verstandig, of heeft iemand al zoiets geplanned of uitgevoerd?


alvast bedankt,

gr. Sherwin
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Whitespyder heeft er 1 onder zijn dashboard. Ik heb twee 10" speakers in de bagagevakken (maar alleen omdat ze daar al zaten toen ik hem kocht).
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Sjerief
Zere vingers van het typen..
Berichten: 905
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:18

Bericht door Sjerief »

Green Goblin schreef:Whitespyder heeft er 1 onder zijn dashboard. Ik heb twee 10" speakers in de bagagevakken (maar alleen omdat ze daar al zaten toen ik hem kocht).


Laat je die erin zitten trouwens?

@Sherwin, zoiets:

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Sjerief schreef:Laat je die erin zitten trouwens?

@Sherwin, zoiets:

Afbeelding
Ik wil zo min mogelijk ruimte verliezen vandaar de oplossing voor onder de stoelen, maar in/onder het dashboard? Zijn daar nog foto's van, want dat is natuurlijk wel echt een goed idee!
Gebruikersavatar
Sjerief
Zere vingers van het typen..
Berichten: 905
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:18

Bericht door Sjerief »

Onder de stoelen..ben benieuwd hoe.
De ruimte is minimaal en het geluid komt ook niet tot zn recht vrees ik.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Sjerief schreef:Laat je die erin zitten trouwens?
Ja. Kosten weinig tot geen ruimte, beetje extra geluid is wel fijn als je open rijdt en je ziet ze niet als je de stoelen niet vooroverklapt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
whitespyder
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 367
Lid geworden op: 03 jul 2008, 22:30

Bericht door whitespyder »

Subwooferbehuizing kun je via spyderchat.com bestellen a 200 dollar
http://spyderchat.com/forums/showthread ... -Enclosure

Afbeelding
Afbeelding

Vond zelf de kosten zo nogal behoorlijk, maar had vooral geen zin in wachttijd op verzenden.
Voor een creatief en geduldig ;D iemand is dit ook zelf te maken.
Ik heb t destijds van mdf gemaakt. De juiste vorm heb ik verkregen door van piepschuim een model te maken en iedere keer te passen en bij te schaven.
Letop het is echt maatwerk mm-werk, en de 8inch woofer past dan ook net in de behuizing.
Heb er helaas destijds geen foto's van gemaakt, qua vorm komt ie aardig overeen.
Leuk klusje voor de kerstvakantie haha
Succes

ps
De platte subwoofers met ingebouwde versterkers heb ik ook al naar gekeken en gepast en gemeten. Dit kun je naar mij idee wel vergeten, de ruimte daarvoor is echt te beperkt.
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

dit is inderdaad een goed idee, en best gemakkelijk om zelf te maken lijkt me.
ik snap alleen niet precies waar hij geplaatst wordt, Onder je dashboard? zou je misschien een foto kunnen plaatsen van waar hij wordt geplaatst, dan ga ik denk ik ook aan de slag!
Gebruikersavatar
whitespyder
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 367
Lid geworden op: 03 jul 2008, 22:30

Bericht door whitespyder »

http://spyderchat.com/forums/showthread ... e-GB/page2

bovenstaand forum staan nog een paar plaatjes.
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

whitespyder schreef:http://spyderchat.com/forums/showthread ... e-GB/page2

bovenstaand forum staan nog een paar plaatjes.
Je hebt niet toevallig maten of iets in die richting? Zodat ik alvast iets heb om meet te beginnen. Ik denk dat ik hem als ik wat meer tijd heb van karton de maten opneem indien jij ze niet hebt, en misschien zijn er wel meer mensen geïnteresseerd in. En als ik het dan gedaan krijg, komt er natuurlijk een How To :D

edit: lastig de foto's waarnaar je verwees zijn enorm klein, en worden helaas niet groter

oh en waar heb jij je versterker zitten?
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Nou de versterker heb ik al binnen, het is een Sony Xplod versterker geworden met een max van 390 watt.. (kwam erg toevallig voor een mooi prijsje voorbij) 390 Watt is erg veel voor zo een kleine ruimte maar hij zal nooit op piekvermogen draaien denk ik dan. De sub speaker en kist aansluiting wordt vanavond besteld en dan heb ik alles binnen.

Versterker:
Sony Xplod XM -1502SX
Afbeelding

Speaker:
Boschmann 8inch ZX-8N 4Ohm (400Watt peak)
*nog niet binnen*

Aansluiting:
Denk dat ik deze klemmen ook nog aanschaf zodat het goed vast zit!
Afbeelding

Whitespyder heeft me veel geholpen met het 'opzetten' van het plan, maar hij heeft zijn versterker aangesloten op de voeding van de radio. Nu vraag ik mij af of ik dit ook zo kan doen aangezien ik een iets sterkere versterker heb. Is dat verstandig of heb ik hiermee een grotere kans op kortsluiting etc? en of de versterker zo wel voldoende stroom krijgt, of juist te veel waardoor andere componenten te weinig...
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Nog iemand tips voor de dikte van het MDF, ik weet niet precies wat aan te raden is bij een sub enclosure? En is dempingsmateriaal ook aan te bevelen?

Trouwens iemand nog een antwoord op het power 'probleem'
Whitespyder heeft me veel geholpen met het 'opzetten' van het plan, maar hij heeft zijn versterker aangesloten op de voeding van de radio. Nu vraag ik mij af of ik dit ook zo kan doen aangezien ik een iets sterkere versterker heb. Is dat verstandig of heb ik hiermee een grotere kans op kortsluiting etc? en of de versterker zo wel voldoende stroom krijgt, of juist te veel waardoor andere componenten te weinig...
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Ik heb ook maar Dempingswol besteld, ik weet alleen nog niet of ik het ook in de enclosure ga gebruiken. Anders stop ik het in de deuren :D Ik heb alleen geen idee welke dikte verstandig is om te hanteren voor de enclosure? En weet iemand precies hoeveel amp er op de Remote van je radio zou moeten staan?

alvast bedankt!
Dirk
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 279
Lid geworden op: 15 jul 2010, 14:02

Bericht door Dirk »

Ohjee, voordat dit helemaal verkeerd gaat maar even ingrijpen in dit topic:

Je sluit een versterker NOOIT aan op de gammele aansluitdraadjes van de normale bekabeling. Je trekt daarvoor nieuwe minimaal 12mm2 kabels (zeker voor zo'n klein versterkertje is dat prima) vanaf de accu, met een zekering binnen de 30cm van de accu naar de versterker toe. De massa KAN via het chassis, maar voor de 'net' en minder kans op grondlussen kun je deze beter ook terug naar de accu doen.

Daarnaast stop je GEEN dempingswol in je deuren, dat spul neemt water op en geloof me, je deuren krijgen van de binnenkant nogal wat water te verduren.

Overigens kun je niet zomaar een subwoofer in elke grootte kist stoppen en er vanuit gaan, dat het goed gaat klinken. Elke subwoofer heeft andere eigenschappen en wenst daardoor een verschillende grootte kist en soort kist (gesloten, gepoort, bandpass). Dempingswol losjes in een kist is een truukje om de subwoofer te laten denken, dat de kist zo'n 20/25% groter is dan hij daadwerkelijk is.

Daarbij is Bosschman echt een gammel merkje, waarbij je niet teveel moet verwachten en bovendien zijn ze vaak afhankelijk van behoorlijk wat liters willen ze een beetje gaan klinken. Subs die in een kleine behuizing kunnen spelen zijn, die ik vooral zou aanraden JL-Audio. Kost iets meer (zeg maar het dubbele van een Bosschman) maar dan heb je ook kwaliteit en lekker weinig liters. Een 8" JL audio kan spelen in zo'n 8/10 liter kistje.

Een redelijke subkist bouw je van 18mm MDF en doe je met schroeven + houtlijm en het liefst nog met extra dempingspasta op de randen om de kist goed luchtdicht te hebben.

De remote uitgang van de radio staat erg weinig ampere op, deze is nl. puur bedoeld om een stroompje door te geven aan de versterker om te signaleren, dat deze stroom mag gaan trekken via zijn gebruikelijke + aansluiting van de hiervoor genoemde 12mm2. Deze remote gebruik je dus NIET op de + van de versterker, doe je dit wel dan heb je grote kans, dat je je radio sloopt.

Overigens zegt MAX wattage niets over het normale gebruik van speakers en versterkers, de waarde die je zoekt heet RMS, dit is de maximale waarde die de versterker kan leveren zonder vervorming.

Een speaker kan prima een zwaardere versterker hebben. Zie het als een wagen die een kar moet trekken, meer vermogen in de wagen is niet perse slecht voor het trekken van de kar, je hebt dan meer controle. Ga je te snel met de wagen, gaat de kar stuk, rustig rijden gaat altijd prima.
Gebruikersavatar
Sjerief
Zere vingers van het typen..
Berichten: 905
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:18

Bericht door Sjerief »

Dirk schreef:
Overigens zegt MAX wattage niets over het normale gebruik van speakers en versterkers, de waarde die je zoekt heet RMS, dit is de maximale waarde die de versterker kan leveren zonder vervorming.


Klopt helemaal, t altijd zo bizar dat men denkt dat ze echt 500 watts in de auto hebben, geloof mij als je dat hebt ben je rijp voor t Pieter baan centrum
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Sjerief schreef:Klopt helemaal, t altijd zo bizar dat men denkt dat ze echt 500 watts in de auto hebben, geloof mij als je dat hebt ben je rijp voor t Pieter baan centrum
Ik weet dat het om het aantal Watt RMS gaat, het piek vermogen zal de versterker never nooit halen maar toch ligt deze een stuk hoger dan wat de speaker nodig heeft. De boschmann speaker die ik er nu in stop is een tijdelijke speaker, als hij het goed doet laat ik hem er gewoon in zitten maar veel verwacht ik er niet van!

Ik had namelijk ook mijn twijfels over de + draad van je head unit. (whitespyder gebruikt deze vandaar dat ik het me afvroeg).Ik ga inderdaad een gezekerde '+' draad leggen vanaf de accu. De negatieve op het chassis.

het demperswol voor de deuren is slechts voor de randjes, zodat deze niet meer trillen en inderdaad stop ik het ook in de enclosure. Ik heb houtlijm, schroeven en zocht dus nog de dikte van het hout/mdf. Dus bedankt!

Over de speaker, deze is ook gemaakt voor extreem kleine ruimtes, hij speelt in een 8 liter gesloten kistje toch wel redelijk (op 180 Watt RMS). Vergeleken bij een JL Audio is het inderdaad een goedkoop dingetje maar daar neem ik wel genoegen mee. Hij is er alleen maar om de diepe tonen wat beter te laten klinken en zeker niet om mijn auto lost te trillen!

De remote wil ik aansluiten op een schakelaar, zodat ik de versterker ook gewoon uit kan hebben als mijn radio aan staat.
Gebruikersavatar
Sjerief
Zere vingers van het typen..
Berichten: 905
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:18

Bericht door Sjerief »

Doelde op die ( VW-BMW) gasten van meetings oa..;D
Ben benieuwd na je eindresultaat en geluid :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Sjerief schreef:Doelde op die ( VW-BMW) gasten van meetings oa..;D
Ben benieuwd na je eindresultaat en geluid :D
Ik ben wel van goed geluid, maar dan voornamelijk kwalitatief goed. Het hoeft niet hard te gaan maar het moet wel mooi klinken! (thuis heb ik THX gecertificeerde speakers staan omdat ze mooi klinken, niet omdat ze hard gaan)

maar ik wacht nog even op de spullen!


via Spyderchat heb ik 2 verschillende ontwerpen gevonden, een een wat boller type die echt al de ruimte gebruikt, en een plat type. ik denk dat ik zelf voor de platte versie ga, omdat deze makkelijker te fabriceren is, en ik ben bang dat ik met meer hoeken, hem niet volledig luchtdicht krijg...

ik zal in ieder geval alles blijven posten!
Gebruikersavatar
Sjerief
Zere vingers van het typen..
Berichten: 905
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:18

Bericht door Sjerief »

T is de kunst dat muziek moet goed klinken, hard draaien kan altijd wel.
Draai zelf met hoorns beter is er gewoonweg niet.
Hang er een mooie buizenversterker en je blaast menig hifi setje weg..

Zeker doen, blijven posten.
Mr2 project-dagboek is altijd welkom!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1973
Lid geworden op: 26 mei 2010, 15:58
Type MR2: AW11

Bericht door Sherwin »

Sjerief schreef:T is de kunst dat muziek moet goed klinken, hard draaien kan altijd wel.
Draai zelf met hoorns beter is er gewoonweg niet.
Hang er een mooie buizenversterker en je blaast menig hifi setje weg..

Zeker doen, blijven posten.
Mr2 project-dagboek is altijd welkom!
Komt goed! (zodra hij af is schrijf ik ook een how-to en ik zal de maten en dergelijken erbij zetten zodat het gewoon makkelijk te doen is!)
Plaats reactie