CO regeling

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Nossy
Hellow,

Volgende week moet ik met mijn AW11 naar de technische keuring, hiervoor mag de maximum CO uistoot bij stationair toerental 2,4% zijn.
Nu hebbe we die uitstoot daarstraks eens gemeten en we kregen hem niet lager dan 4 a 4,5%
Ook het stationair toerental krijgen we niet lager dan 1100tr/m a 1200tr/m.

Weet iemand wat ik hieraan kan doen of regelen?

De regeling voor het stationair toerental en CO staan al maximaal ingedraaid :huh:
ErikV
Zere vingers van het typen..
Warm draaien, warm draaien, warm draaien.

Het lijkt erop dat je de motor gewoon niet warm genoeg hebt. Anders zou je weldegelijk het stationair toerental moeten kunnen terugdraaien tot ver onder de 1000 RPM.
En indien je de motor echt op temperatuur hebt, dan vrees ik voor de thermostaat die ervoor zorgt dat de vergrote luchtinlaat en dito brandstofinspuiting bij koude motor uitschakelt bij warme motor, defect is.
Dan loopt je motor altijd alsof hij koud is, met een verkeerd (hoog) stat. toerental en een foute CO waarde tot gevolg.

Het ding zit op (of in) het gasklephuis. Belangrijkste element hierin is de klep die gestuurd wordt door het uitzetten van een hoeveelheid was. En die gaat vaak stuk, zo heb ik begrepen.

Zoek even verder op het net, er is zeker iets over te vinden, en meer gedetailleerd dan mijn verhaaltje. Succes
Silver
Naar een andere APK boer brengen die niet zo moeilijk doet. ;)
aaso
Dat is klote voor je; ik neem aan dat je hem gewoon warm hebt gereden. Laat even weten of je het probleem opgelost hebt, dit is een interessant probleem voor veel AW11 rijders.

Een vies inlaathuis of een vaccuumlek zijn misschien relevant en makkelijk te checken?
Nossy
aaso wrote:Dat is klote voor je; ik neem aan dat je hem gewoon warm hebt gereden. Laat even weten of je het probleem opgelost hebt, dit is een interessant probleem voor veel AW11 rijders.

Een vies inlaathuis of een vaccuumlek zijn misschien relevant en makkelijk te checken?

Verleden jaar had mijn AW11 dit al, maar ben toen door de keuring geraakt (vraag mij niet hoe).
Toen dacht de mechanicien uit de garage ook dat het ergens iets moest te maken hebben met vaccuum, ergens een leiding te kort of slecht aangesloten
daarom mijn vraag:

Heeft iemand een schema van welke darmpjes waar moeten aangesloten worden? Of een duidelijke foto van hoe het bij jullie zit?
Nossy
Vandaag even de foutcodes uitgelezen van de wagen.
Eerst gaf hij mij code 7 en code 10 na het clearen van de foutcodes, gaf hij enkel nog code 7 aan.
Code 7 ==> Throttle posistion sensor
Even uitgemeten volgens toyota manual, en bij een clearance vn de gasklep van 0,35mm moet hij 2300 ohm geven en bij mij blijft hij op oneindig staan.

Nu is mijn vraag kan dit iets te maken hebben met het toerentalregeling?

Ook zitten nu alle vacuum leidingen op zijn plaats en toch zakt het stationair toerental niet onder de 1100tr/m a 1200tr/m
Silver
Ja dat kan zeker. De ECU denk dan namelijk dat je aan het gas geven ben dan.
Arnie
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
Omdat de weerstand buiten de normale meetwaarden valt zal de ECU omdat deze niet kan berekenen hoeveel benzine er ingespoten kan worden een hoeveelheid inspuiten waarbij de motor in ieder geval blijft lopen. (dit is dus te veel)
Post Reply