Repareren motorblok van een SW20 uit '92

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

dubbeledraaideur
Hey allemaal.

De komende weken ga ik me bezig houden, met het uit elkaar halen en opnieuw in elkaar zetten van mijn motorblok. (Was de plan, maar motor vervangen ging sneller).

Het is een motorblok uit 92. 4 cilinders 16 kleppen en zou 156 pk moeten opleveren.
Echter ivm dat cilinder 3 maar 1 bar compressie oplevert. Moet het blok uit elkaar.

Je zou kunnen zeggen, dat ik het blok ga reviseren, echter is dat een groot woord, omdat ik het niet te duur wil gaan maken.

Mijn stappenplan:
1. Garage opruimen (lees troep verplaatsen)
2. Blok openmaken en onderdelen netjes orderen
3. Kijken wat de schade is en beoordelen of het blok nog te redden is, binnen het gesteld budget van max €1500,-
4. Als blok te redden is, onderdelen bestellen.
5. Blok oppoetsen en spuiten (ja als die er toch uit ligt waarom niet?)
6. Blok weer in elkaar zetten met nieuwe onderdelen

Geschatte benodigde tijd: 4 a 5 weken, niet fulltime eraan werken maar geregeld een avond beunen.

Onderdelenlijst so far:
- Pakkingen: Carter, Kop, Spruitstuk, Kleppendeksel, Waterpomp, Gasklep
- Kopbouten
(beide van waarschijnlijk de Toyota dealer).

- Koelvloeistof 10 liter
- Olie 10 liter
- Oliefilter
- Benzinefilter
- Nieuwe distributieriem
- Nieuwe v-snaar
- Rotor + Verdelerkap
- Platina bougies
- Bougiekabels + borbinekabel
- K&N open lucht filter

Moet nog bekeken worden:
- Zuigerveren
- Klepzetels

En nog 2 mensen met redelijk wat ervaring met motorblokken.
Oftewel, mn pa en een maat van mij in de autotechniek.

Vandaag zal dag 1 ingaan, het opruimen van de garage en het openmaken van het blok.
phaebo
Ik lul al aardig mee !
ziet er uit dat je het goed aanpakt :D Alleen zou ik wel je kop laten vlakken zodat je zeker weet dat het goed vlak is.
Ook zou ik je klepzetels mee vervangen die willen ook wel eens uitdrogen en gaan lekken, zeker als ze al bijna 20 jaar oud zijn. Deze zitten er meestal ook wel bij bij een motor pakking set.

Ook gaat er volgens mij 12,5 liter koelvloeistof in een sw20 dus zul je nog wat extra koelvloeistof nodig hebben misshien.

succes verder met de revisie
dubbeledraaideur
Thnks voor het advies :)

Zet het op mn boodschappenlijstje.

Status op dit moment:
Na 3.5 uur sleutelen, is de kleppendeksel eraf, koelvloeistof gedeeltelijk afgetapt en de hitteschild eraf (alleen het bovenste deel).

Vandaag nog doen: Kop eraf (moet vandaag anders kan ik morgen geen boodschappen doen :P) en eventueel de rest van de koelvloeistof onder de auto aftappen.

Foto's volgen nog
Maarten
Ik lul al aardig mee !
Ik heb hier nog een gen2 in de schuur staan welke je misschien kan gebruiken voor onderdelen.
Mocht je interesse hebben, laat maar horen. :)
dubbeledraaideur
Helaas de kop kan der vandaag waarschijn niet af :( het zit niet mee....

Distributieriezijde is een kriem, poelie eraf proberen te krijgen, motorsteun etc... (Heb een boekje van de 91 mr2).

Wellicht na het bbq'en verder, maar dat is nog ff de vraag.
phaebo
Ik lul al aardig mee !
bekend probleem de krukaspoelie bout. Heb nou bij 3 sw20's het probleem gehad dat die niet los wil. Het makkelijkst is voorzichtig rondom de bout warm stoken en dan met een luchttol los draaien.
Aangezien warm stoken niet goed is voor je krukaskeering zal je die ook gelijk mee moeten bestellen. Heb zelf ook nog de krukas bout moeten bestellen aangezien ik die van mij dol gedraait had.

grt
dubbeledraaideur
Bedankt voor de tip :)

Het is dat het motorblok half uit elkaar ligt, anders had ik de startmotor gebruikt. Heb ik heb bij mn vorige auto ook gedaan. om die bout los te krijgen ;D (een krachtsleutel, 6 kant dop en een pijp op de krachtsleutel).

Hierbij een aantal foto's van hoe ver ik ben gekomen.
Image
Image
Image

En dit is mn koelvloeistof dat eruit kwam van de radiator:
Image
Mooi gif groen.... Maar goed dat ik mn blok uit elkaar trek.

Morgen helaas geen tijd om eraan te werken, maar ik ga wel ff een aantal automaterialen zaken + dealer af, om onderdelen te bestellen.
dubbeledraaideur
Nog een update.

Ik heb samen met mn pa, de uitlaatspruitstuk + de einddemper met kat verwijderd.

Helaas had ik daar alleen tijd voor.

Tevens komt de revisatie (exl kleppen, klepzetels, klepstoters en eventueel zuigerveren) op ronduit 450 euro uit.

Nog een pica
Image
dubbeledraaideur
eerst het goede nieuws.
De kop is eraf.
Nu gelijk maar het slechte nieuws, cilinderbus 3 is beschadigd...

Image

Edit:
Hoe meer ik eraan denk, hoe moeilijker het wordt...

Of een swap naar de 3L v6 die op het forum staat, of naar 3gte gen4 die op MP staat aangeboden door groundspeed (ad op MP). In beide gevallen, kom ik daar op zwaar onbekend terrein met kabelboom aanpassen en de rest aan te passen.
Of laten reviseren en dan zo weer inbouwen.

Mijn kop neigt meer naar, het chassis verkopen, blok naar de sloop en dan sparen voor een andere mr2.
phaebo
Ik lul al aardig mee !
ohh das slecht nieuws man. Maar toch nog geen rede om je auto weg te doen? Der worden ook zat van deze blokkies aangeboden, deze kosten meestal maar weinig, Als je alleen zo;n los blok koopt en erin hangt ben je met een paar honderd euro weer rijdend.
Als je een niet rijden chassis wilt gaan verkopen is het haast niks waard. Kan je beter zorgen dat ie rijdend word.
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
Idd! Dit is de enige manier waar je investeers in zekerheid!! Je kan ook een ander blok kopen en dit reviseren, of gelijk een turbo swap?

Overweeg eerst rustig alle opties voor je straks een keuze maakt waar je later spijt van krijgt...

Succes!
ROB-E
Na de vele turboswaps, liggen de 156Pk blokken toch gewoon voor het oprapen?

Misschien een tip, als je een 2 gen 3S-GE gaat zoeken, probeer er 1 te vinden van een Celica of Carina GTI, die hebben wat meer rijwind koeling voor de kiezen gehad, en over het algemeen wat minder last van olie zuipen.
dubbeledraaideur
Ff wat beter neerzetten:
Als een blok over de 2 ton heeft gelopen en is niet gereviseerd, dan weet je niet wat je koopt en hoelang deze meegaat.
Mocht ik een blok kopen met een laag KM stand, dan is het wellicht interessant.

Ik ga morgen ff informeren bij iemand die wel wat connecties heeft en wellicht een bedrijf weet, die blokken goed reviseert, maar niet te duur is.

Tevens heb ik nog een vraag (ik weet het ik blijf bezig, ik ben nog steeds onzeker wat ik nou precies wil, daarom maar veel info verzamelen en kijken wat de beste oplossing is).

Als ik bijvoorbeeld een Gen3 erin leg of een Turboblok, welke kabelbomen moet ik dan vervangen?
Bijvoorbeeld: ECU naar dashboard, ECU naar motor, ECU naar relais voor etc etc.

Ff vanuit gaan, dat ik een mr2 blok koop en geen blok uit een ander type Toyota.

Ik zal tevens ff een uitleg geven waar ik mee zit te dobben:
Stel ik laat dit blok reviseren, dan heb ik nog steeds maar 156PKs en ben ik een hoop geld kwijt maar kan wel weer rijden :)
Maar als het reviseren van dit blok net zo duur is als een gen3/4 blok met weinig km's, dan kan ik net zo goed zown blok kopen en aanpassingen doen, zodat ik gelijk een goed blok heb met wat meer vermogen.
m4rcu5
Ik lul al aardig mee !
Ik zat zelf ook met dit dilemma, voor het geld wat ik kwijt ben om mijn Gen2 te reviseren had ik ook een nieuwe kunnen halen, maar...
Als ik deze reviseer dan weet ik 100% wat ik erin heb liggen en sta ik niet voor een verrassing dan als ik er een koop. Voor het zelfde geld rij je daar een paar duizend km en dan mag je hem alsnog reviseren.

Dat was mijn gedachte :-)
mr2PUNTfreak
Revisie betekend niet dat het olieverbruik over is, hou hier wel rekening mee in de overweging.;)
m4rcu5
Ik lul al aardig mee !
mr2PUNTfreak wrote:Revisie betekend niet dat het olieverbruik over is, hou hier wel rekening mee in de overweging.;)
Maar ik neem aan dat het vervangen van de zuigerveren en het honen van de cilinders een heel eind helpt?
dubbeledraaideur
mr2PUNTfreak wrote:Revisie betekend niet dat het olieverbruik over is, hou hier wel rekening mee in de overweging.;)

Hmm goeie opmerking! Zal ik zeker in overweging nemen.
barra
ik weet nog een rode mr2 te koop :D

maarre succes met jou emmertje op te bouwen!
Kimr2tje
Maar als je zit met het inbouwen en bijbehoren kan je ook met ad van groundspeed gaan praten.. die doet zelf ook inbouwen.. heeft de tubbie in de celi gelegd en goed werk verricht moet ik bekennen ;)
Sherwin
Kijk dit blok is nu al gaar,nik stond een twee weken geleden voor 't zelfde pint... Ik ben gegaan voor een blok met meer vermogen, zodat je reperatie gelijk een upgrade is...

Meningen verschillen maar een revisie is wel goed, maar neemt idd niet al het olie verbruik mee... Gen 2 scheen daar wel last van te hebben(en blijven te hebben). Als je voor een blok gaat dat deze problemen niet heeft, heb je daar al wat zekerheid in!!

Repareren zelf is trouwens waarschijnlijk beter dan alles te verkopen en te gaan voor een ander 2'tje
Post Reply