ik ben de laatste tijd een beetje gaan rondkijken voor een Beams motor voor mijn mr2. kan iemand mij nog een beetje extra informatie geven wat betreft er zo al nodig is om een Beams motor in mijn 1991 mr2 te swappen.
Ik heb al eff een beetje rond zitten kijken op www.mr2.com en al het een en ander aan informatie gevonden, maar heb toch nog een paar dingen waar ik niet uit kom.
Aangezien mr2 beams minder voorkomen dan de celica beams motoren komt er waarscheinlijk een motor in van een celica, met aangepaste kabelboom voor de mr2.
Hoe zit het met de uitlaat/ lambda sensor? Kan ik die van een 1991 N/A gebruiken ? en kan ik dan de lambda sensor gewoon over klikken.
Hoe zit het met de koelwater kanalen? Aangezien een celica de radiateur heeft om koelvloeistof bij te vullen en de mr2 een apparte aansluiting heeft op het motorblok om koelvloeistof te vullen.
Ik heb ook wat dingen gelezen over problemen met de luchtmassa meter. Dat er met een open luchtfilter problemen mee komen.
Zijn er nog problemen met een startblokkering ofzo? Immobilizer?
Welke distributie set moet er op een beams motor? Kan ik gewoon dezelfde bestellen als voor een 1991 N/a motor? Of is het anders.
Als laatste las ik ergens dat de toerenteller niet meer werkt met een Beams motor. Schijnt een ander signaal te zijn. Weet iemand hier iets van?
Beams swappen
Moderator: Pieten
- SpeedDevil
- Zere vingers van het typen..
- Type MR2: AW11
weet niet of celica beams en mr2 beams moter verschillend zijn.
maar de labda sensors zijn wel verschillend.
koelvloeistof vul je niet op de motor maar in motorruimte.daar veranderd niks aan
luchtmassameter vervalt en krijg je een airflowmeter voor in de plaats.deze is heel erg gevoelig.moet zo min mogelijk wervelingen in zitten.werkt wel met open lucht filter dat is geen probleem.startonderbreker zit er standaard niet op volgens mij.heb er zelf geen problemen mee ondervonden.
toerenteller is inderdaad een probleem.
daar moet een converter tussen die signaal aanpast.
weet alleen niet hoe je deze moet aansluiten.
daar ben ik ook nog mee bezig.heb het goed aangesloten zoals mij gezegd is maar werkt nog steeds niet bij mij.
is toch een zwarte kabel die uit zekeringskastje in mororruimte komt waar het toerentellersignaal naar toe moet??????
snelheidsopnemer is electrisch dus die zul je ook nog moeten aanpassen aangezien je mechanische teller hebt.
maar de labda sensors zijn wel verschillend.
koelvloeistof vul je niet op de motor maar in motorruimte.daar veranderd niks aan
luchtmassameter vervalt en krijg je een airflowmeter voor in de plaats.deze is heel erg gevoelig.moet zo min mogelijk wervelingen in zitten.werkt wel met open lucht filter dat is geen probleem.startonderbreker zit er standaard niet op volgens mij.heb er zelf geen problemen mee ondervonden.
toerenteller is inderdaad een probleem.
daar moet een converter tussen die signaal aanpast.
weet alleen niet hoe je deze moet aansluiten.
daar ben ik ook nog mee bezig.heb het goed aangesloten zoals mij gezegd is maar werkt nog steeds niet bij mij.
is toch een zwarte kabel die uit zekeringskastje in mororruimte komt waar het toerentellersignaal naar toe moet??????
snelheidsopnemer is electrisch dus die zul je ook nog moeten aanpassen aangezien je mechanische teller hebt.
Heb zelf het motorblok nog niet maar ben alvast informatie aan het verzamelen voor de swap.
Ik weet wel dat er verschil in opbouw zit tussen de celica beams en de mr2 beams. Er zit namelijk verschil in de plek van de dynamo, verschil in het huis waar de koelslangen aan zitten. De mr2 heeft 3 aansluitingen voor slangen en de celica heeft er maar 2. Alleen weet ik dus niet of dit zo overgezet kan worden van mijn oude blok. Anders zou ik er ergens op een manier een 3e aansluiting aan moeten maken.
kwa kilometer teller zal ik waarscheinlijk geen problemen mee krijgen want ik behoud mijn huidige bak. Dit schijnt namelijk 1 op 1 te passen met de beams en zo houd ik dus gewoon mijn mechanische kilometer teller.
Weet je toevallig wat voor distributie set er op moet? Is die het zelfde als de 156 pk 3sge motor?
Ik weet wel dat er verschil in opbouw zit tussen de celica beams en de mr2 beams. Er zit namelijk verschil in de plek van de dynamo, verschil in het huis waar de koelslangen aan zitten. De mr2 heeft 3 aansluitingen voor slangen en de celica heeft er maar 2. Alleen weet ik dus niet of dit zo overgezet kan worden van mijn oude blok. Anders zou ik er ergens op een manier een 3e aansluiting aan moeten maken.
kwa kilometer teller zal ik waarscheinlijk geen problemen mee krijgen want ik behoud mijn huidige bak. Dit schijnt namelijk 1 op 1 te passen met de beams en zo houd ik dus gewoon mijn mechanische kilometer teller.
Weet je toevallig wat voor distributie set er op moet? Is die het zelfde als de 156 pk 3sge motor?
- SpeedDevil
Deze heeft wel een riem
- Eeuwige twijfelaar
Is een 3S motor en elke 3S motor heeft een riem.
- Masacur
- Type MR2: SW20/21/22
Greytop is minder vermogend als redtop als k het goed hebt. Je hebt ook Blacktop, uit een Altezza rs200, (210pk) maar volgens mij zijn die lastig te swappen?
Maar in ieder geval, wat kost een Beams Redtop op het moment? Voorheen heb ik zitten kijken en toen waren ze ~1650euro inclusief bak.
Maar in ieder geval, wat kost een Beams Redtop op het moment? Voorheen heb ik zitten kijken en toen waren ze ~1650euro inclusief bak.
- SpeedDevil
Beams moet je niet aanpassen en lekker origineel houden.wil je veel vermogen moet je turbo nemen.blacktop is inderdaad erg lastig inbouwen.je hebt dan onderdelen nodig van dtandaard blok en van een red top
- Masacur
Ik ben er een aantal met supercharger tegengekomen, maar dat vergt vele aanpassingen. Hier is iemand op het amerikaanse forum die het gedaan heeft:Sherwin wrote:Ahh nice! Heeft een beamsmotor ook veel potentie qua upgrades etc?
klik
Maar zoals speed al zegt, slimste is om niet aan te passen.
Nog een vraagje, passen de S54 en E153 MR2 bakken beide op Beams Redtop"?
- SpeedDevil
e153 is geloof ik turbobak
s54 zal gtibak zijn
s54 zal gtibak zijn
- Eeuwige twijfelaar
E153 is idd turbo. S54 is 3SGE, ook voor de beams..maar met andere verhoudigen.
beams met een gewone GTI-bak gaat nooit zo snel zijn als met een beams bak. ook ga je redelijk wat vermogenverlies hebben met een open luchtfilter, de standaard luchtfilter werkt nog altijd het best voor een beams blok. distributieriem is specifiek voor de beams motor.
- Masacur
Dit betekent toch dat je alleen het blok met bijbehorende electronica hoeft te kopen voor een swap?phaebo wrote:ik weet niet wat die codes betekenen maar ik weet dat de standard GTI bak gewoon 1 op 1 past samen met het vliegwiel en de koppeling
Ik dacht juist de de Beams bakverhoudingen de auto langzamer maakte? Zullen wel geruchten zijn dan, jij hebt er natuurlijk ervaring mee.brechen wrote:beams met een gewone GTI-bak gaat nooit zo snel zijn als met een beams bak. ook ga je redelijk wat vermogenverlies hebben met een open luchtfilter, de standaard luchtfilter werkt nog altijd het best voor een beams blok. distributieriem is specifiek voor de beams motor.
Hoe snel is een beams eigenlijk 0/100 tijd ??
Ik had vorig jaar op duderstad ook een beams voor mij en ik vond hem nou niet echt veel sneller dan mijn 3sge gen2.
Mischien trok hij niet max op dat zou kunnen maar kon er goed bij blijven op het rechte stuk.
Ik had vorig jaar op duderstad ook een beams voor mij en ik vond hem nou niet echt veel sneller dan mijn 3sge gen2.
Mischien trok hij niet max op dat zou kunnen maar kon er goed bij blijven op het rechte stuk.
brechen wrote:beams met een gewone GTI-bak gaat nooit zo snel zijn als met een beams bak. ook ga je redelijk wat vermogenverlies hebben met een open luchtfilter, de standaard luchtfilter werkt nog altijd het best voor een beams blok. distributieriem is specifiek voor de beams motor.
jah dat van de versnellings bak wist ik inderdaad.
Maar dat van het luchtfilter was ik benieuwd naar omdat de meeste beams swap sets, zonder luchtfilter bak zijn. Dus dan moet ik iets zelf maken en aangezien ik nu ook een open luchtfilter heb leek het me wel de makkelijkste manier. Misschien toch maar een set zoeken met originele luchtfilter.
Ok dus de D-riem is er dus een appart voor de Beams. Dan komt er dus nog een appart distributie set bij.
@ masacur: Ik dacht juist de de Beams bakverhoudingen de auto langzamer maakte? Zullen wel geruchten zijn dan, jij hebt er natuurlijk ervaring mee.
De beams bak heeft kortere versnellingen. Dat wilt zeggen dat hij daarmee sneller optrekt. Dus sneller van 0-100
maar door de kortere versnellingen ligt de topsnelheid wat lager dan met de normale gti versnellingsbak.
- Eeuwige twijfelaar
S54 3S-GE Beams
1e 3.285
2e 1.960
3e 1.322
4e 1.028
5e 0.820
Eindoverbrenging 4.176
S54 3S-GE
1e 3.285
2e 1.960
3e 1.322
4e 1.028
5e 0.820
Eindoverbrenging 3.944
Oftewel, de eindoverbrenging van de GTI bak is een stuk langer.
1e 3.285
2e 1.960
3e 1.322
4e 1.028
5e 0.820
Eindoverbrenging 4.176
S54 3S-GE
1e 3.285
2e 1.960
3e 1.322
4e 1.028
5e 0.820
Eindoverbrenging 3.944
Oftewel, de eindoverbrenging van de GTI bak is een stuk langer.