Brandstofpomp gen3 300+ pk's?

Alles over de SW20 turbo + V6. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20 turbo + V6.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Brandstofpomp gen3 300+ pk's?

Bericht door Ricardos »

Ik vraag me af wat wijsheid is als je met een gen3 over de 300 pk heen gaat m.b.t. de brandstofpomp.
Aangezien brandstof een belangrijke koeling is voor turbo motoren, loop ik tegen/over de grenzen van wat de brandstofpomp kan leveren?
Ik hoor/lees link en rechts dat deze tot 300Pk goed is, ik wil het uiteraard wel heel houden.

Ik heb ergens gelezen dat de injectoren op ongeveer 85% van hun kunnen werken met de standaard(turbo)pomp, hier zit dus nog wat ruimte in.
Kan iemand dit bevestigen?

Dan kom je volgens mij voor de volgende opties:

Walbro pomp inline of intank.
Heb genoeg negatieve reacties gelezen hier dat deze niet echt word aanbevolen.

Boch pomp inline of intank.
Welke versie moet ik dan nemen?
En ik denk dat ik dan voor een intank versie ga omdat ik niet de herrie wil hebben zoals ik bij iemand anders hoor ::)

Supra MKIV TT pomp.
Ik heb ergens grafieken gezien dat deze niet heel veel meer doet dan een MR2 turbo pomp, bron ben ik even kwijt . Wolfkatz?
Nadeel is natuurlijk ook de prijs, dacht dat deze ze rond de 400 euro kost.

EDIT:
Graag reacties van mensen die hier zelf evaring mee hebben, ik kan zelf ook googlen ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1025
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door johnwoo »

Ik gebruik een Bosch inline pomp, deze heeft Joshma zo gemonteerd dat hij pas inschakelt bij ~3300rpm (in ieder geval net boven het toerental dat je normaal bij 120 in z'n 5 rijdt). Daaronder kan de stock in-tank pomp het prima aan (is die turbo nog niet op druk), en heb je dus niet het gezoem van die inline pomp bij rustig/normaal rijden. Ophangen met rubbertjes (en niet direct tegen het chassis) helpt ook al.

Mijn Benz oldtimer heeft standaard een inline pomp onder de auto hangen (ook een Bosch geloof ik, wel lagere capaciteit uiteraard :P ), deze hoor je ook alleen maar als je buiten de auto staat en je let erop. Dus inline hoeft niet per definitie altijd herrie te maken.

Wel moet je bij de combinatie in-tank aangeverpomp + inline pomp oppassen wat er gebeurt als een van de pompen het begeeft als je aan het boosten bent. Begeeft de in-tank aangeverpomp het, dan kan de inline hoofdpomp nog wel voldoende debiet geven. Erger is het wanneer de inline pomp stopt; met het lage debiet dat de in-tank pomp kan leveren heb je wel snel schade door arm lopen. Dus direct van het gas af of liever nog een automatische bescherming (benzinedruksensor gekoppeld aan een fuel cut bv, zodat de motor afslaat ipv arm loopt; met een EMS kun je dit wel maken).
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
MMaddict
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1867
Lid geworden op: 16 apr 2011, 11:48
Type MR2: AW11

Bericht door MMaddict »

Bosch zou betrouwbaarder zijn als Walbro.
Don't shoot the messenger!
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

DeatschWerks 300L/h pomp, ook geschikt voor E85 en goed voor vermogens boven de 600pk.

Intank pomp, stiller dan een Walbro.

Het mooie; 3 jaar garantie :)

http://www.part-box.com/product_info.ph ... s_id=39600
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Mr2-wouter schreef:DeatschWerks 300L/h pomp, ook geschikt voor E85 en goed voor vermogens boven de 600pk.

Intank pomp, stiller dan een Walbro.

Het mooie; 3 jaar garantie :)

http://www.part-box.com/product_info.ph ... s_id=39600
Nog niet eerder van het merk gehoord, past deze in een sw20 dan?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

Ja pomp heeft zelfde afmetingen ongeveer als een walbro pomp.

Google maar op Deatschwerks. Wij leveren de injectoren en pompjes door heel Europa. Van 400pk impreza's tot 1000pk skylines :)

Anyway, up to you. Universele fitting kit erbij nemen dan komt het wel goed. Of even een afspraak maken bij Joshma.
Gebruikersavatar
Sanderg
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 87
Lid geworden op: 03 apr 2011, 12:49

Bericht door Sanderg »

Ricardos schreef: Ik heb ergens gelezen dat de injectoren op ongeveer 85% van hun kunnen werken met de standaard(turbo)pomp, hier zit dus nog wat ruimte in.
Kan iemand dit bevestigen?
Tenzij je de brandstofdruk verhoogd verandert daar niks aan. Wat bepaald hoeveel brandstof een injector inspuit is de brandstof druk en de tijd dat een injector open staat (duty cycle). Simpel gezegd, wanneer de injectoren zo lang open staan of zo groot zijn dat de pomp niet genoeg brandstof kan leveren om de benodigde druk vast te houden krijg je dus problemen. Een grotere pomp verhelpt dit, maar zorgt er dus niet voor dat er meer brandstof ingespoten wordt, alleen dat de toevoer voor de injectoren genoeg is.

Heb geen idee of die 85% ook daadwerkelijk klopt, maar je wilt over het algemeen niet je injectoren tot 100% belasten (heb geen idee of dit ook geldt voor het type dat gebruikt wordt in een MR2, daar heb ik geen ervaring mee). Het heeft een aantal redenen; je hebt geen marge meer, maar nog erger is dat injectoren op een gegeven moment niet snel genoeg meer open en dicht kunnen gaan waardoor ze half open blijven staan. Dit zorgt weer voor dat er veel minder benzine ingespoten wordt, = veel te arm mengsel op een moment dat je dat absoluut niet wilt.
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Dus een brandstofdrukregelaar zou geen overbodige luxe zijn ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

Volgens mijn heb je geen fpr nodig voor 300+ hp
Gebruikersavatar
Sanderg
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 87
Lid geworden op: 03 apr 2011, 12:49

Bericht door Sanderg »

Ricardos schreef:Dus een brandstofdrukregelaar zou geen overbodige luxe zijn ;)
Heb je alleen nodig als je de brandstofdruk wilt verhogen. Mocht je dat doen dan loop je weer tegen nieuwe problemen aan met een standaard motormanagement. Wanneer je de basisdruk verhoogt spuiten de injectoren meer brandstof in bij dezelfde openingstijd dan dat ze eerst deden, alleen weet je motormanagement dit niet. Hierdoor zal de boel dus veel te rijk gaan lopen.
Wanneer je een aftermarket motormanagement gebruikt heb je dit probleem niet aangezien je die kan vertellen dat hij grotere injectoren heeft. Dan past dat systeem daarop de openingstijden aan.
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Sanderg schreef:Heb je alleen nodig als je de brandstofdruk wilt verhogen. Mocht je dat doen dan loop je weer tegen nieuwe problemen aan met een standaard motormanagement. Wanneer je de basisdruk verhoogt spuiten de injectoren meer brandstof in bij dezelfde openingstijd dan dat ze eerst deden, alleen weet je motormanagement dit niet. Hierdoor zal de boel dus veel te rijk gaan lopen.
Wanneer je een aftermarket motormanagement gebruikt heb je dit probleem niet aangezien je die kan vertellen dat hij grotere injectoren heeft. Dan past dat systeem daarop de openingstijden aan.

Heb ik al :idea8:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sanderg
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 87
Lid geworden op: 03 apr 2011, 12:49

Bericht door Sanderg »

Ricardos schreef:Heb ik al :idea8:
Dan heb je er geen probleem mee :) Al zou ik persoonlijk het geld in een set grotere injectoren steken i.p.v. een aftermarket brandstofdruk regelaar. Dan heb je een stuk meer marge wat wel prettig is en minder hoge drukken in je brandstof systeem. De winst is niet gigantisch als je de druk opschroeft.
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

Die gen3 injectoren zijn toch wel volldoende voor de 300-+ hp
Zelfs je stock ecu..kan dat voor elkaar krijgen.
zou eerder een gt30 turbo kopen.. motor staat toch al rijk genoeg.
dat extra lucht vereffend het rijke mengsel..
En hup over de 300hp
UndaGrwnD
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 482
Lid geworden op: 14 jun 2010, 23:42

Bericht door UndaGrwnD »

gt30 had 2 pk meer dan mij afgelopen zaterdag...en dat op een gen3...zal wel misschien wat eerder opspoelen ofzo..
Afbeelding
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

UndaGrwnD schreef:gt30 had 2 pk meer dan mij afgelopen zaterdag...en dat op een gen3...zal wel misschien wat eerder opspoelen ofzo..
Was dat op een stock gen3? Dan is het wel goed
UndaGrwnD
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 482
Lid geworden op: 14 jun 2010, 23:42

Bericht door UndaGrwnD »

boost was op 1.2 dacht ik, en nog een paar dingen.

trouwens was wel een gen2, met een gen3 IC en dan die gt30 turbo met screamer pijp
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1930
Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Ricardos »

Had weer het documentje gevonden waar een aantal pompen worden getest.
LINK
Ze gaan er hier volgens mij wel van uit dat je een gen2 hebt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

Ricardos schreef:Had weer het documentje gevonden waar een aantal pompen worden getest.
LINK
Ze gaan er hier volgens mij wel van uit dat je een gen2 hebt.
die had ik al een keertje gegoogeld..

i am ricardos
Gebruikersavatar
1998mr2
Berichten: 1043
Lid geworden op: 12 mar 2010, 09:26

Bericht door 1998mr2 »

neem gewoon een tt pomp die maakt geen herrie..
pomp zit bij ons net onder de pook..

heb de walbro als je stationair draait hoor je de pomp duidelijk
als je rijd weer helemaal niet..

denk dat je met de tt het beste uit komt
ad heeft wel eens tweedehandse tt pompen voor 60 euro..
UndaGrwnD
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 482
Lid geworden op: 14 jun 2010, 23:42

Bericht door UndaGrwnD »

idd erg irritant.
Afbeelding
Plaats reactie