Brandstofpomp gen3 300+ pk's?
Moderator: Pieten
- Ricardos
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1930
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Brandstofpomp gen3 300+ pk's?
Ik vraag me af wat wijsheid is als je met een gen3 over de 300 pk heen gaat m.b.t. de brandstofpomp.
Aangezien brandstof een belangrijke koeling is voor turbo motoren, loop ik tegen/over de grenzen van wat de brandstofpomp kan leveren?
Ik hoor/lees link en rechts dat deze tot 300Pk goed is, ik wil het uiteraard wel heel houden.
Ik heb ergens gelezen dat de injectoren op ongeveer 85% van hun kunnen werken met de standaard(turbo)pomp, hier zit dus nog wat ruimte in.
Kan iemand dit bevestigen?
Dan kom je volgens mij voor de volgende opties:
Walbro pomp inline of intank.
Heb genoeg negatieve reacties gelezen hier dat deze niet echt word aanbevolen.
Boch pomp inline of intank.
Welke versie moet ik dan nemen?
En ik denk dat ik dan voor een intank versie ga omdat ik niet de herrie wil hebben zoals ik bij iemand anders hoor
Supra MKIV TT pomp.
Ik heb ergens grafieken gezien dat deze niet heel veel meer doet dan een MR2 turbo pomp, bron ben ik even kwijt . Wolfkatz?
Nadeel is natuurlijk ook de prijs, dacht dat deze ze rond de 400 euro kost.
EDIT:
Graag reacties van mensen die hier zelf evaring mee hebben, ik kan zelf ook googlen
Aangezien brandstof een belangrijke koeling is voor turbo motoren, loop ik tegen/over de grenzen van wat de brandstofpomp kan leveren?
Ik hoor/lees link en rechts dat deze tot 300Pk goed is, ik wil het uiteraard wel heel houden.
Ik heb ergens gelezen dat de injectoren op ongeveer 85% van hun kunnen werken met de standaard(turbo)pomp, hier zit dus nog wat ruimte in.
Kan iemand dit bevestigen?
Dan kom je volgens mij voor de volgende opties:
Walbro pomp inline of intank.
Heb genoeg negatieve reacties gelezen hier dat deze niet echt word aanbevolen.
Boch pomp inline of intank.
Welke versie moet ik dan nemen?
En ik denk dat ik dan voor een intank versie ga omdat ik niet de herrie wil hebben zoals ik bij iemand anders hoor
Supra MKIV TT pomp.
Ik heb ergens grafieken gezien dat deze niet heel veel meer doet dan een MR2 turbo pomp, bron ben ik even kwijt . Wolfkatz?
Nadeel is natuurlijk ook de prijs, dacht dat deze ze rond de 400 euro kost.
EDIT:
Graag reacties van mensen die hier zelf evaring mee hebben, ik kan zelf ook googlen
- johnwoo
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1025
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Ik gebruik een Bosch inline pomp, deze heeft Joshma zo gemonteerd dat hij pas inschakelt bij ~3300rpm (in ieder geval net boven het toerental dat je normaal bij 120 in z'n 5 rijdt). Daaronder kan de stock in-tank pomp het prima aan (is die turbo nog niet op druk), en heb je dus niet het gezoem van die inline pomp bij rustig/normaal rijden. Ophangen met rubbertjes (en niet direct tegen het chassis) helpt ook al.
Mijn Benz oldtimer heeft standaard een inline pomp onder de auto hangen (ook een Bosch geloof ik, wel lagere capaciteit uiteraard ), deze hoor je ook alleen maar als je buiten de auto staat en je let erop. Dus inline hoeft niet per definitie altijd herrie te maken.
Wel moet je bij de combinatie in-tank aangeverpomp + inline pomp oppassen wat er gebeurt als een van de pompen het begeeft als je aan het boosten bent. Begeeft de in-tank aangeverpomp het, dan kan de inline hoofdpomp nog wel voldoende debiet geven. Erger is het wanneer de inline pomp stopt; met het lage debiet dat de in-tank pomp kan leveren heb je wel snel schade door arm lopen. Dus direct van het gas af of liever nog een automatische bescherming (benzinedruksensor gekoppeld aan een fuel cut bv, zodat de motor afslaat ipv arm loopt; met een EMS kun je dit wel maken).
Mijn Benz oldtimer heeft standaard een inline pomp onder de auto hangen (ook een Bosch geloof ik, wel lagere capaciteit uiteraard ), deze hoor je ook alleen maar als je buiten de auto staat en je let erop. Dus inline hoeft niet per definitie altijd herrie te maken.
Wel moet je bij de combinatie in-tank aangeverpomp + inline pomp oppassen wat er gebeurt als een van de pompen het begeeft als je aan het boosten bent. Begeeft de in-tank aangeverpomp het, dan kan de inline hoofdpomp nog wel voldoende debiet geven. Erger is het wanneer de inline pomp stopt; met het lage debiet dat de in-tank pomp kan leveren heb je wel snel schade door arm lopen. Dus direct van het gas af of liever nog een automatische bescherming (benzinedruksensor gekoppeld aan een fuel cut bv, zodat de motor afslaat ipv arm loopt; met een EMS kun je dit wel maken).
- Mr2-wouter
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
DeatschWerks 300L/h pomp, ook geschikt voor E85 en goed voor vermogens boven de 600pk.
Intank pomp, stiller dan een Walbro.
Het mooie; 3 jaar garantie
http://www.part-box.com/product_info.ph ... s_id=39600
Intank pomp, stiller dan een Walbro.
Het mooie; 3 jaar garantie
http://www.part-box.com/product_info.ph ... s_id=39600
- Ricardos
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1930
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Nog niet eerder van het merk gehoord, past deze in een sw20 dan?Mr2-wouter schreef:DeatschWerks 300L/h pomp, ook geschikt voor E85 en goed voor vermogens boven de 600pk.
Intank pomp, stiller dan een Walbro.
Het mooie; 3 jaar garantie
http://www.part-box.com/product_info.ph ... s_id=39600
- Mr2-wouter
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 2824
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Ja pomp heeft zelfde afmetingen ongeveer als een walbro pomp.
Google maar op Deatschwerks. Wij leveren de injectoren en pompjes door heel Europa. Van 400pk impreza's tot 1000pk skylines
Anyway, up to you. Universele fitting kit erbij nemen dan komt het wel goed. Of even een afspraak maken bij Joshma.
Google maar op Deatschwerks. Wij leveren de injectoren en pompjes door heel Europa. Van 400pk impreza's tot 1000pk skylines
Anyway, up to you. Universele fitting kit erbij nemen dan komt het wel goed. Of even een afspraak maken bij Joshma.
Tenzij je de brandstofdruk verhoogd verandert daar niks aan. Wat bepaald hoeveel brandstof een injector inspuit is de brandstof druk en de tijd dat een injector open staat (duty cycle). Simpel gezegd, wanneer de injectoren zo lang open staan of zo groot zijn dat de pomp niet genoeg brandstof kan leveren om de benodigde druk vast te houden krijg je dus problemen. Een grotere pomp verhelpt dit, maar zorgt er dus niet voor dat er meer brandstof ingespoten wordt, alleen dat de toevoer voor de injectoren genoeg is.Ricardos schreef: Ik heb ergens gelezen dat de injectoren op ongeveer 85% van hun kunnen werken met de standaard(turbo)pomp, hier zit dus nog wat ruimte in.
Kan iemand dit bevestigen?
Heb geen idee of die 85% ook daadwerkelijk klopt, maar je wilt over het algemeen niet je injectoren tot 100% belasten (heb geen idee of dit ook geldt voor het type dat gebruikt wordt in een MR2, daar heb ik geen ervaring mee). Het heeft een aantal redenen; je hebt geen marge meer, maar nog erger is dat injectoren op een gegeven moment niet snel genoeg meer open en dicht kunnen gaan waardoor ze half open blijven staan. Dit zorgt weer voor dat er veel minder benzine ingespoten wordt, = veel te arm mengsel op een moment dat je dat absoluut niet wilt.
Heb je alleen nodig als je de brandstofdruk wilt verhogen. Mocht je dat doen dan loop je weer tegen nieuwe problemen aan met een standaard motormanagement. Wanneer je de basisdruk verhoogt spuiten de injectoren meer brandstof in bij dezelfde openingstijd dan dat ze eerst deden, alleen weet je motormanagement dit niet. Hierdoor zal de boel dus veel te rijk gaan lopen.Ricardos schreef:Dus een brandstofdrukregelaar zou geen overbodige luxe zijn
Wanneer je een aftermarket motormanagement gebruikt heb je dit probleem niet aangezien je die kan vertellen dat hij grotere injectoren heeft. Dan past dat systeem daarop de openingstijden aan.
- Ricardos
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 1930
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 19:54
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Sanderg schreef:Heb je alleen nodig als je de brandstofdruk wilt verhogen. Mocht je dat doen dan loop je weer tegen nieuwe problemen aan met een standaard motormanagement. Wanneer je de basisdruk verhoogt spuiten de injectoren meer brandstof in bij dezelfde openingstijd dan dat ze eerst deden, alleen weet je motormanagement dit niet. Hierdoor zal de boel dus veel te rijk gaan lopen.
Wanneer je een aftermarket motormanagement gebruikt heb je dit probleem niet aangezien je die kan vertellen dat hij grotere injectoren heeft. Dan past dat systeem daarop de openingstijden aan.
Heb ik al
Dan heb je er geen probleem mee Al zou ik persoonlijk het geld in een set grotere injectoren steken i.p.v. een aftermarket brandstofdruk regelaar. Dan heb je een stuk meer marge wat wel prettig is en minder hoge drukken in je brandstof systeem. De winst is niet gigantisch als je de druk opschroeft.Ricardos schreef:Heb ik al